lars_erik
Rubinmedlem
Får virkelig håpe du har rett i den antagelsen.Jeg tror ikke det per nå er noen god grunn til å forutsette at alle fremtidige utbrudd vil bli løst på akkurat samme måte som dette.
Får virkelig håpe du har rett i den antagelsen.Jeg tror ikke det per nå er noen god grunn til å forutsette at alle fremtidige utbrudd vil bli løst på akkurat samme måte som dette.
Hva er insentivet for å teste seg...7 dagers karantene og alle nærkontakter uten mulighet for å teste seg ut...?..hm..
jeg blir ikke overrasket om det blir mindre testing når enkelte får tenkt seg om...
Ja, selvsagt, dette er svaret til Nakstad og regjeringen. I teorien (eller ideel verden)Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.
Da Guldvog var på fjernsyn her om dagen sa han ikke noe om at smittevern etv gjorde det krevende, men det største problemet var at liggetiden i snitt var fire ganger så lang som en vanlig intensivpasient. Da tar man i praksis opp fire plasser pr. pasient og da baller det ganske fort på seg.Det er mange måter å overbelaste et sykehus på. En ting er å fylle opp intensivplassene med tusenvis av influensasyke pasienter, en annen er å fylle opp intensivplassene med covid-syke. Jeg vet ikke, men gjetter på at det er strengere smittevernregler for sistnevnte. Grunnen til at jeg tror det er at sykehuset ønsker å opprettholde normal drift og må dermed beskytte både andre pasienter og ansatte mot smitte. Siden covid smitter lett krever dette mer ressurser per pasient enn andre typer intensivbehandling.
Som en av de du foraktfullt omtaler som gamlinger (skam deg!) kan jeg bare forsikre deg om at dine generaliseringer overhodet ikke stemmer for meg. Men båstenking og forenklinger har jo alltid vært ditt modus operandi på sentralen, så ingen ting forundrer meg.Folk er ikke redd korona. Folk er redd karantenen. Det burde fortelle alt om galskapen som nå foregår.
60-åringene som er redd for overfylte sykehus forteller 30-åringene at de skal ofre seg og sitt i karantene som de nå ikke en gang kan teste seg ut av, og de har fått beskjed om at de skal sitte innendørs.
Studenter som skal på feriejobb gjerne i helsevesenet må ta eksamen i storsaler, og kommer det én smittet student så blir det karantene på hele gjengen. Galskap.
Vi er tilbake til mars 2020. Gamlingene argumenterer for de sårbare, men realiteten er at flesteparten av dem er redd for egen helse skulle de være uheldig og bli alvorlig syk. De vil leve, så da må andre ofre sin helse gjennom føre-var tiltak.
Jeg tror at hvis de visste at toppen ville bli nådd med 4-500 intensivpasienter i noen uker så ville de nok ikke stengt ned landet. Men det så ganske stygt ut for en uke siden og modellene til FHI var rimelig drøye.Igjen, så synes jeg de uvaksinerte får for mye oppmerksomhet.
Jeg prøvde å vise med tall at selv om vi tvangsvaksinerer alle over 18 - så vil det få liten effekt på smittespredningen (18%) - av den enkle grunn at de fleste uvaksinerte er barn, og det er også der smitten er størst.
Men så er det også riktig at uvaksinerte voksne gir en langt større "impact" på sykehusene (siden barna ikke havner der). Men selv om disse "idiotene" har større sansynlighet for å havne på sykehuset - så er de (heldigvis) ikke mange nok til å knekke helsesystemet. Det har jeg også prøve å vise med tall.
Og selv om opptrappingsplanen til Helse Sør-Øst og sikker andre helseforetak har (store) innslag av optimisme - så må man jo forvente at de bør greie en viss opptrapping. Altså - hvis de nå har gjennomgått planene, sett over alt på nytt med dagens ressurssituasjon og bekreftet at de kan håndtere 1200 intensivpasienter samtidig - så bør vi vel kunne takler 4-500 uten at alt knekker sammen? Så da virker det på meg som at vi stenger ned landet fordi vi vil unngå en 2-3 måneders kriseperiode på sykehusene.
Igjen prosent av innlagte er meningsløst. Det er hvor mange som trenger intensivbehandling som betyr noe og ressursene som kreves for å håndtere dette17% av de innlagte med luftveis sykdommer er lagt med covid som hovedårsak, igjen er det en del av disse som er uvaksinerte
Er det vitterlig ikke deres skyld at det er mange på sykehus
Uten å ha noe tall å vise til vil jeg anta at covid pasienter utgjør max 5% av de innlagte i norge
Istedet for å slenge ut tenk på en tall tall kan du jo gidde å sjekke det før du legger ut en innlegg om det. Da jeg var på sykehus sist vinter var det 4 coronapasienter på avdelingen på en avdeling med ca 30. Om sykehus har 95-103% belegg er det de siste pasientene som teller og gjør at det kneler , om det er 2-5-10 eller 20% av totalen . Jeg syns man skal høre på de som jobber på sykehusene hvordan det står til med belastningen og ikke hobbystatistikere som tar noen tall de liker fra løse luften. Dessuten en coronapasien er mye tyngre og værre belastning enn et hjerteinfarkt eller tarmslyng eller blindtarm. Jeg vet det fordi jeg har hatt det og ble sendt hjem etter 2 dager.17% av de innlagte med luftveis sykdommer er lagt med covid som hovedårsak, igjen er det en del av disse som er uvaksinerte
Er det vitterlig ikke deres skyld at det er mange på sykehus
Uten å ha noe tall å vise til vil jeg anta at covid pasienter utgjør max 5% av de innlagte i norge
Dette går jo ikke på deg personlig. Derimot hvordan det må ha vært opplevd for de unge.Vi? Til syden? Alle opplevelsene? Og vi tar ikke hensyn til våre barn og barnebarn? Dette vet du f....s shit om.
Hva er det som gjør at du absolutt MÅ bevise at min forrige post var 110% korrekt?
Alt du mener og skriver uansett tema virker å være gjennomsyret av en misunnelse og hatsk forhold mot alle som ikke har det akkurat som deg .Alle andre er for rike for store hus eller for vellykkede og fine ferier , og har problemfrie liv bare ikke deg. Det er vel det som er det fundamentale drivkraften bak kommunister .60-åringene har fått koronareglene til sin fordel i to år nå, og de har nektet plent å øke kapasiteten i helsevesenet.
På tide at de også bærer noen av byrdene og tar konsekvensene av sine valg. Ungdommen er møkklei av å bære dere på sine skuldre.
Norge er nå stengt ned på nytt, fordi 60-åringene kan ikke havne på sykehuskorridoren. Been there, done that i mars 2020. Hadde bare boomer-generasjonen gjort noe med sykehuskapasiteten de siste 2 årene. Det har de ikke gjort. Ungdommen har ofret 2 år nå, men det er ikke nok. Det blir aldri nok.
Boomer-generasjonen får håndtere sin koronafrykt og sykehuskorridorfrykt selv. Kan ikke forlange at samfunnet stanser opp hver bidige gang det kommer en ny mutasjon. Alle andre utsatte for annen sykdom må passe seg selv. Men ikke når det kommer til korona.
Dere skal til syden, dere skal ha alle opplevelsene, og forlanger så at ungdommen skal sitte på sine bøttekott og råtne når det blir mer smitte. Boomer-generasjonen skulle ha snakket med sin fellow-boomer i Høie og Erna og fått de til å øke sykehuskapasiteten. For dyrt. For dyrt. Billigere å løpe etter uvaksinerte når mutasjonen er her på nytt.
Å bry seg om de som sjeldent blir løftet frem i samfunnsdebatten er altså å være misunnelig på rikingene.Alt du mener og skriver uansett tema virker å være gjennomsyret av en misunnelse og hatsk forhold mot alle som ikke har det akkurat som deg .Alle andre er for rike for store hus eller for vellykkede og fine ferier , og har problemfrie liv bare ikke deg. Det er vel det som er det fundamentale drivkraften bak kommunister .
Virkeligheten er ikke alltid så enkel
Vet det. Men dette går på de hemningsløse generaliseringene, både av hva gamlingene representerer, og av hvordan de unge har det. Jeg kjenner drøssevis av både unge (mine barn, nevøer og nieser feks) og flesteparten av mine særdeles mange venner er +60, og ingen av de vil kjenne seg særlig igjen i de generaliseringene som bedrives i denne tråden.Dette går jo ikke på deg personlig. Derimot hvordan det må ha vært opplevd for de unge.
I fjor sommer ble grensene åpnet igjen. Sydenreiser ble mulig. På høsten ble studenter nektet fadderuker. Det samme gjentok seg sist sommer.
Som et, av mange eksempler.
Kan vi ikke bare forby alt som innebærer risiko da? Hvis sykehuset er stappafult så hjelper det jo like lite om det er med korona eller most tryne pga bilulykkeIstedet for å slenge ut tenk på en tall tall kan du jo gidde å sjekke det før du legger ut en innlegg om det. Da jeg var på sykehus sist vinter var det 4 coronapasienter på avdelingen på en avdeling med ca 30. Om sykehus har 95-103% belegg er det de siste pasientene som teller og gjør at det kneler , om det er 2-5-10 eller 20% av totalen . Jeg syns man skal høre på de som jobber på sykehusene hvordan det står til med belastningen og ikke hobbystatistikere som tar noen tall de liker fra løse luften. Dessuten en coronapasien er mye tyngre og værre belastning enn et hjerteinfarkt eller tarmslyng eller blindtarm. Jeg vet det fordi jeg har hatt det og ble sendt hjem etter 2 dager.
Det er slik at de fleste takler situasjonen ganske bra. Men så er det de som ikke gjør det. Og det er de vi er bekymret for.Vet det. Men dette går på de hemingsløse generaliseringene, både av hva gamlingene representerer, og av hvordan de unge har et. Jeg kjenner drøssevis av både unge (mine barn, nevøer og nieser feks) og flesteparten av mine særdeles mange venner er +60, og ingen av de vil kjenne seg særlig igjen i de generaliseringene som bedrives i denne tråden.
Spot on.Dette går jo ikke på deg personlig. Derimot hvordan det må ha vært opplevd for de unge.
I fjor sommer ble grensene åpnet igjen. Sydenreiser ble mulig. På høsten ble studenter nektet fadderuker. Det samme gjentok seg sist sommer.
Som et, av mange eksempler.
Ja, det var det da.Jeg tror at hvis de visste at toppen ville bli nådd med 4-500 intensivpasienter i noen uker så ville de nok ikke stengt ned landet. Men det så ganske stygt ut for en uke siden og modellene til FHI var rimelig drøye.
Ja, det var ganske jævlig å høre Solberg og Høie gjenta denne løgnen igjen og igjen.Spot on.
Ypperstepresten til boomersene, Høie, sto på tv og la all skyld på studentene for smitteøkningen høsten 2020. 40-70-åringene hadde da i ukene før fadderuken vært på sin fylletur nedover i Europa. Men det var selvsagt studentene som hadde skylda.
Den opptredenen fra Høie var til å regelrett spy av. Han ga studentene skylda for konsekvensene av hans egen handling. (Som var manglende kontroll på importsmitte).
Løsningen er å stemme riktig ved neste valg, ta vaksine, spise færre kebaber og røyke mindre. Ekstremvær får vi gjort lite med men kvaliteten på infrastruktur er også et politisk ansvar på lik linje med helsesektoren.Kan vi ikke bare forby alt som innebærer risiko da? Hvis sykehuset er stappafult så hjelper det jo like lite om det er med korona eller most tryne pga bilulykke
Poenger mitt er at korona er en stort sett ufarlig sykdom, den opptar ikke mye kapasitet på sykehusene. At sykehusene allerede er fulle er vel pga ræva politikk og et ønske om heller å gi penger til eu, korrupte dikatorer, seg selv m.m enn å gjøre sykehusene istand til å takle de syke, være seg korona eller andre ting.
I tillegg er det masse folk innlagt med problemer fordi de spiser kebab hver jævla dag eller røyker som en skorstein.
Veldig deilig å vite at sykehusene i Norge ikke takler en opphausa pandemi en gang. Kjipt når den globale oppvarminga som liksom skal komme gjør at det blir masse ekstremvær. En tyfoon med mange skadde og kanskje en togulykke samtidig, da kneler sykehuset og bare 10% får hjelp
Er vel ganske kjipt å være innesperret i en 20m2 stor leilighet alene i byen langt fra sin øvrige familie. Mye enklere å være godt etablert i et større hus med familie / partner.Det er noe utvilsom Trumpsk over flere av innleggene og deltagerne her. Det dreier seg faktisk ikke om feite 60 åringer som tenker på seg selv, men i stor del om å hindre at helsevesenet bryter samme pga overbelastning. Vi har faktisk godt under 300 intensivplasser totalt i landet, og selvsagt flest i Osloregionen. Mange av distriktssykehusene har feks 3-6 plasser som skal deles med andre enn covid-pasienter, i tillegg til at personalkravet for intensivpasienter er mangedoblet ift vanlig innleggelse. At dette ikke er gjort noe med på tross av diverse advarsler og utredninger gjennom lang tid, er faktisk ikke de feite 60-åringenes skyld, - og det er heller ikke så mange feite 60-åringer blant de osm faktisk har dette ansvaret. Når Larson, Lars-erik m.fl. rauter inn i evigheta og hvor forferdelig dette er for ungdommene som blir kasta under bussen, kan man faktisk undres på om det egentlig ikke er seg selv de synes synd på? Kanskje det blir for lite festligheter på byen, som tildels er en sterkt medvirkende årsak til nettopp smittespredningen - aldersegmentet 25-45 som oppfører seg som hodeløse høns på byen.....
Etter det jeg kan registrere i nordre Nordland og Troms, virker det som om ungdommen takler dette helt fint, - i alle fall uten særlig større problemer enn til vanlig....
Du høres ut som en kandidat til kommunestyret i Kristiansand.Samme hvem vi stemmer på, samme dritten uansett. Men det er jo hele poenget med demokrati, gi oss illusjonen av at vi har påvirkningskraft og et valg.
I realiteten er det valget mellom pest eller kolera
Hehe, jeg er i allefall ganske artig på festDu høres ut som en kandidat til kommunestyret i Kristiansand.
Da har du vel noen forslag til hvordan vi da faktisk bør organisre landet og styringen?? En aldri så liten okkupasjon av Stortinget og gapestokker i Spikersuppa, - eller noe enda verre?? At vi har en del rikspolitikere som med vitende og vilje har driti på leggen så det holder, er nå en sak for seg... majoriteten er nok folk som i fullt alvor har påtatt seg den uriasjobben det faktisk er å styre dette landet i den nye tid...Samme hvem vi stemmer på, samme dritten uansett. Men det er jo hele poenget med demokrati, gi oss illusjonen av at vi har påvirkningskraft og et valg.
I realiteten er det valget mellom pest eller kolera
Har ikke forslag, men vi kunne jo feks innført direkte demokrati så folket bestemte mere direkte over viktige saker.Da har du vel noen forslag til hvordan vi da faktisk bør organisre landet og styringen?? En aldri så liten okkupasjon av Stortinget og gapestokker i Spikersuppa, - eller noe enda verre?? At vi har en del rikspolitikere som med vitende og vilje har driti på leggen så det holder, er nå en sak for seg... majoriteten er nok folk som i fullt alvor har påtatt seg den uriasjobben det faktisk er å styre dette landet i den nye tid...
Og hvem er det som blir lidende under en kollaps av helsevesenet? Hvem er det som benytter disse tjenestene? Er ikke dette nettopp de feite 60-åringene med livsstilssykdommer og høy risiko?Det er noe utvilsom Trumpsk over flere av innleggene og deltagerne her. Det dreier seg faktisk ikke om feite 60 åringer som tenker på seg selv, men i stor del om å hindre at helsevesenet bryter samme pga overbelastning. Vi har faktisk godt under 300 intensivplasser totalt i landet, og selvsagt flest i Osloregionen. Mange av distriktssykehusene har feks 3-6 plasser som skal deles med andre enn covid-pasienter, i tillegg til at personalkravet for intensivpasienter er mangedoblet ift vanlig innleggelse. At dette ikke er gjort noe med på tross av diverse advarsler og utredninger gjennom lang tid, er faktisk ikke de feite 60-åringenes skyld, - og det er heller ikke så mange feite 60-åringer blant de som faktisk har dette ansvaret. Når Larson, Lars-erik m.fl. rauter inn i evigheta og hvor forferdelig dette er for ungdommene som blir kasta under bussen, kan man faktisk undres på om det egentlig ikke er seg selv de synes synd på? Kanskje det blir for lite festligheter på byen, som tildels er en sterkt medvirkende årsak til nettopp smittespredningen - aldersegmentet 25-45 som oppfører seg som hodeløse høns både på byen og andre sammenhenger..... Etter det jeg kan registrere i nordre Nordland og Troms, virker det som om ungdommen takler dette helt fint, - i alle fall uten særlig større problemer enn til vanlig....
Det blir nå helt feil å legge generell skyld for dette på 60+ åringer, all den tid dette er følge av politikk. Skyld på politikerne som har vært handlingslammet....60-åringene har fått koronareglene til sin fordel i to år nå, og de har nektet plent å øke kapasiteten i helsevesenet.
Auuuuda. Da ble jo hele innlegget komplett uforståelig .Det heter å ta ...osv
Det grunnleggende problemet med det er at hvis du legger ut viktige enkeltsaker til folkeavstemninger vil du som regel få flertall både for å øke utgiftene til alle gode formål og for å redusere skatter og avgifter folk må betale, kanskje med litt vekslende flertallskonstellasjoner. Det er ingen krav til å føre en helhetlig politikk i et slikt system. Det er kanskje mindre egnet enn noensinne nå i nettrollenes tid. Det begynner kanskje å demre for britene at Brexit ikke var det smarteste de har gjort, men det er litt sent nå. Se også på Californias historikk med å legge ut forskjellige spørsmål på stemmesedlene. Det har ikke ført til så veldig mye mer enn dysfunksjonalitet.Har ikke forslag, men vi kunne jo feks innført direkte demokrati så folket bestemte mere direkte over viktige saker.
Jeg gjør nettopp dette. Jeg registrerer at svært mange av boomersene er mer opptatt av å løpe etter uvaksinerte enn å henge bjella på katten. Helsemyndighetene som har gitt blanke i å øke intensivplassene.Det blir nå helt feil å legge generell skyld for dette på 60+ åringer, all den tid dette er følge av politikk. Skyld på politikerne som har vært handlingslammet....
Med så mange partier og seter i stortinget så lager man et veldig ineffektivt system. Med mindre et parti får mer enn 50% av stemmene blir det en styring av landet som er et resultat av hestehandler og kameratskap.Det grunnleggende problemet med det er at hvis du legger ut viktige enkeltsaker til folkeavstemninger vil du som regel få flertall både for å øke utgiftene til alle gode formål og for å redusere skatter og avgifter folk må betale, kanskje med litt vekslende flertallskonstellasjoner. Det er ingen krav til å føre en helhetlig politikk i et slikt system. Det er kanskje mindre egnet enn noensinne nå i nettrollenes tid. Det begynner kanskje å demre for britene at Brexit ikke var det smarteste de har gjort, men det er litt sent nå. Se også på Californias historikk med å legge ut forskjellige spørsmål på stemmesedlene. Det har ikke ført til så veldig mye mer enn dysfunksjonalitet.
Hovedpoenget i et representativt demokrati er å stille opp alternativer som må forholde seg til en helhet og må stå for sine prioriteringer. Om du mener at det ikke gir tilstrekkelige alternativer får du kanskje stille til valg selv, da?