Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.447
    Hva er insentivet for å teste seg...7 dagers karantene og alle nærkontakter uten mulighet for å teste seg ut...?..hm..
    jeg blir ikke overrasket om det blir mindre testing når enkelte får tenkt seg om...
    Enkelt og greit for å verifisere om du er syk, eller ikke - og om du er, ta forhåndsregler for å motvirke at du smitter andre. Å være i karantene tilsier ikke at du må sitte helt stille i et mørkt rom.
    Ja, selvsagt, dette er svaret til Nakstad og regjeringen. I teorien (eller ideel verden)
    Og er en virkelig syk så holder en seg vekke fra andre i alle fall, test eller ikke.
    Jeg tenkte mer i det praktiske liv hvor vaksinerte for eksempel ikke har noe særlig symptom - eller hvor en er i tvil - hva da?
    Altså hvordan vil den enkelte oppføre seg i virkeligheten.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Folk er ikke redd korona. Folk er redd karantenen. Det burde fortelle alt om galskapen som nå foregår.

60-åringene som er redd for overfylte sykehus forteller 30-åringene at de skal ofre seg og sitt i karantene som de nå ikke en gang kan teste seg ut av, og de har fått beskjed om at de skal sitte innendørs.

Studenter som skal på feriejobb gjerne i helsevesenet må ta eksamen i storsaler, og kommer det én smittet student så blir det karantene på hele gjengen. Galskap.

Vi er tilbake til mars 2020. Gamlingene argumenterer for de sårbare, men realiteten er at flesteparten av dem er redd for egen helse skulle de være uheldig og bli alvorlig syk. De vil leve, så da må andre ofre sin helse gjennom føre-var tiltak.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.552
    Det er mange måter å overbelaste et sykehus på. En ting er å fylle opp intensivplassene med tusenvis av influensasyke pasienter, en annen er å fylle opp intensivplassene med covid-syke. Jeg vet ikke, men gjetter på at det er strengere smittevernregler for sistnevnte. Grunnen til at jeg tror det er at sykehuset ønsker å opprettholde normal drift og må dermed beskytte både andre pasienter og ansatte mot smitte. Siden covid smitter lett krever dette mer ressurser per pasient enn andre typer intensivbehandling.
    Da Guldvog var på fjernsyn her om dagen sa han ikke noe om at smittevern etv gjorde det krevende, men det største problemet var at liggetiden i snitt var fire ganger så lang som en vanlig intensivpasient. Da tar man i praksis opp fire plasser pr. pasient og da baller det ganske fort på seg.

Pappa havnet som nevnt på sykehus med covid for litt siden, da ble han sendt til et mer sentralt sykehus så der virker det som opplegget var å samle de ett sted slik at de mindre sykehusene trang å forholde seg til disse pasientene i det hele. Han var forsåvidt bare "vanlig" innlagt og var aldri på intensiven.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Folk er ikke redd korona. Folk er redd karantenen. Det burde fortelle alt om galskapen som nå foregår.

60-åringene som er redd for overfylte sykehus forteller 30-åringene at de skal ofre seg og sitt i karantene som de nå ikke en gang kan teste seg ut av, og de har fått beskjed om at de skal sitte innendørs.

Studenter som skal på feriejobb gjerne i helsevesenet må ta eksamen i storsaler, og kommer det én smittet student så blir det karantene på hele gjengen. Galskap.

Vi er tilbake til mars 2020. Gamlingene argumenterer for de sårbare, men realiteten er at flesteparten av dem er redd for egen helse skulle de være uheldig og bli alvorlig syk. De vil leve, så da må andre ofre sin helse gjennom føre-var tiltak.
    Som en av de du foraktfullt omtaler som gamlinger (skam deg!) kan jeg bare forsikre deg om at dine generaliseringer overhodet ikke stemmer for meg. Men båstenking og forenklinger har jo alltid vært ditt modus operandi på sentralen, så ingen ting forundrer meg.

Men livet blir jaggu enkelt når man kan dele opp verden i oss (eller meg) og dem. For et patetisk diskusjonsforum sentralen har blitt. For første gang vurderer jeg å terminere min konto.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Igjen, så synes jeg de uvaksinerte får for mye oppmerksomhet.
    Jeg prøvde å vise med tall at selv om vi tvangsvaksinerer alle over 18 - så vil det få liten effekt på smittespredningen (18%) - av den enkle grunn at de fleste uvaksinerte er barn, og det er også der smitten er størst.

Men så er det også riktig at uvaksinerte voksne gir en langt større "impact" på sykehusene (siden barna ikke havner der). Men selv om disse "idiotene" har større sansynlighet for å havne på sykehuset - så er de (heldigvis) ikke mange nok til å knekke helsesystemet. Det har jeg også prøve å vise med tall.

Og selv om opptrappingsplanen til Helse Sør-Øst og sikker andre helseforetak har (store) innslag av optimisme - så må man jo forvente at de bør greie en viss opptrapping. Altså - hvis de nå har gjennomgått planene, sett over alt på nytt med dagens ressurssituasjon og bekreftet at de kan håndtere 1200 intensivpasienter samtidig - så bør vi vel kunne takler 4-500 uten at alt knekker sammen? Så da virker det på meg som at vi stenger ned landet fordi vi vil unngå en 2-3 måneders kriseperiode på sykehusene.
    Jeg tror at hvis de visste at toppen ville bli nådd med 4-500 intensivpasienter i noen uker så ville de nok ikke stengt ned landet. Men det så ganske stygt ut for en uke siden og modellene til FHI var rimelig drøye.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.205
    Torget vurderinger
    4
    17% av de innlagte med luftveis sykdommer er lagt med covid som hovedårsak, igjen er det en del av disse som er uvaksinerte
    Er det vitterlig ikke deres skyld at det er mange på sykehus
    Uten å ha noe tall å vise til vil jeg anta at covid pasienter utgjør max 5% av de innlagte i norge
    Igjen prosent av innlagte er meningsløst. Det er hvor mange som trenger intensivbehandling som betyr noe og ressursene som kreves for å håndtere dette

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    60-åringene har fått koronareglene til sin fordel i to år nå, og de har nektet plent å øke kapasiteten i helsevesenet.

På tide at de også bærer noen av byrdene og tar konsekvensene av sine valg. Ungdommen er møkklei av å bære dere på sine skuldre.

Norge er nå stengt ned på nytt, fordi 60-åringene kan ikke havne på sykehuskorridoren. Been there, done that i mars 2020. Hadde bare boomer-generasjonen gjort noe med sykehuskapasiteten de siste 2 årene. Det har de ikke gjort. Ungdommen har ofret 2 år nå, men det er ikke nok. Det blir aldri nok.

Boomer-generasjonen får håndtere sin koronafrykt og sykehuskorridorfrykt selv. Kan ikke forlange at samfunnet stanser opp hver bidige gang det kommer en ny mutasjon. Alle andre utsatte for annen sykdom må passe seg selv. Men ikke når det kommer til korona.

Dere skal til syden, dere skal ha alle opplevelsene, og forlanger så at ungdommen skal sitte på sine bøttekott og råtne når det blir mer smitte. Boomer-generasjonen skulle ha snakket med sin fellow-boomer i Høie og Erna og fått de til å øke sykehuskapasiteten. For dyrt. For dyrt. Billigere å løpe etter uvaksinerte når mutasjonen er her på nytt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    17% av de innlagte med luftveis sykdommer er lagt med covid som hovedårsak, igjen er det en del av disse som er uvaksinerte
    Er det vitterlig ikke deres skyld at det er mange på sykehus
    Uten å ha noe tall å vise til vil jeg anta at covid pasienter utgjør max 5% av de innlagte i norge
    Istedet for å slenge ut tenk på en tall tall kan du jo gidde å sjekke det før du legger ut en innlegg om det. Da jeg var på sykehus sist vinter var det 4 coronapasienter på avdelingen på en avdeling med ca 30. Om sykehus har 95-103% belegg er det de siste pasientene som teller og gjør at det kneler , om det er 2-5-10 eller 20% av totalen . Jeg syns man skal høre på de som jobber på sykehusene hvordan det står til med belastningen og ikke hobbystatistikere som tar noen tall de liker fra løse luften. Dessuten en coronapasien er mye tyngre og værre belastning enn et hjerteinfarkt eller tarmslyng eller blindtarm. Jeg vet det fordi jeg har hatt det og ble sendt hjem etter 2 dager.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi? Til syden? Alle opplevelsene? Og vi tar ikke hensyn til våre barn og barnebarn? Dette vet du f....s shit om.

Hva er det som gjør at du absolutt MÅ bevise at min forrige post var 110% korrekt?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi? Til syden? Alle opplevelsene? Og vi tar ikke hensyn til våre barn og barnebarn? Dette vet du f....s shit om.

Hva er det som gjør at du absolutt MÅ bevise at min forrige post var 110% korrekt?
    Dette går jo ikke på deg personlig. Derimot hvordan det må ha vært opplevd for de unge.

I fjor sommer ble grensene åpnet igjen. Sydenreiser ble mulig. På høsten ble studenter nektet fadderuker. Det samme gjentok seg sist sommer.

Som et, av mange eksempler.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hadde dere tatt hensyn til barn og barnebarn som nå har mistet to av sine formative år så hadde dere økt sykehuskapasiteten prompte i mars 2020. Du vet, beredskap.

Jeg så få boomers stå på barrikadene for økt sykehuskapasitet. De sier hele tiden at det tar for lang tid.

Jeg ser boomers retter sinne mot uvaksinerte, der de skulle ha rettet sinne mot myndighetene.

Det var noen som lovet at de var best på beredskap. Høyre leverte ikke, men ble likefullt gjenvalgt av boomersene. Det var deres generasjon som stemte henne inn. Konsekvensene var en helt elendig korona-håndtering som vi nå smaker fruktene av.

Å bry seg om beredskap er å bry seg om barn og barnebarn, men beredskap ble for dyrt, enkelte i næringslivet måtte prioriteres høyest.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.368
    Torget vurderinger
    2
    60-åringene har fått koronareglene til sin fordel i to år nå, og de har nektet plent å øke kapasiteten i helsevesenet.

På tide at de også bærer noen av byrdene og tar konsekvensene av sine valg. Ungdommen er møkklei av å bære dere på sine skuldre.

Norge er nå stengt ned på nytt, fordi 60-åringene kan ikke havne på sykehuskorridoren. Been there, done that i mars 2020. Hadde bare boomer-generasjonen gjort noe med sykehuskapasiteten de siste 2 årene. Det har de ikke gjort. Ungdommen har ofret 2 år nå, men det er ikke nok. Det blir aldri nok.

Boomer-generasjonen får håndtere sin koronafrykt og sykehuskorridorfrykt selv. Kan ikke forlange at samfunnet stanser opp hver bidige gang det kommer en ny mutasjon. Alle andre utsatte for annen sykdom må passe seg selv. Men ikke når det kommer til korona.

Dere skal til syden, dere skal ha alle opplevelsene, og forlanger så at ungdommen skal sitte på sine bøttekott og råtne når det blir mer smitte. Boomer-generasjonen skulle ha snakket med sin fellow-boomer i Høie og Erna og fått de til å øke sykehuskapasiteten. For dyrt. For dyrt. Billigere å løpe etter uvaksinerte når mutasjonen er her på nytt.
    Alt du mener og skriver uansett tema virker å være gjennomsyret av en misunnelse og hatsk forhold mot alle som ikke har det akkurat som deg .Alle andre er for rike for store hus eller for vellykkede og fine ferier , og har problemfrie liv bare ikke deg. Det er vel det som er det fundamentale drivkraften bak kommunister .
    Virkeligheten er ikke alltid så enkel

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Alt du mener og skriver uansett tema virker å være gjennomsyret av en misunnelse og hatsk forhold mot alle som ikke har det akkurat som deg .Alle andre er for rike for store hus eller for vellykkede og fine ferier , og har problemfrie liv bare ikke deg. Det er vel det som er det fundamentale drivkraften bak kommunister .
    Virkeligheten er ikke alltid så enkel
    Å bry seg om de som sjeldent blir løftet frem i samfunnsdebatten er altså å være misunnelig på rikingene.

Nei, totalt skivebom.

Jeg mener at rikingene skal bidra i samfunnet, gi noe tilbake og ikke bare karre til seg. Det betyr selvsagt at jeg er på kollisjonskurs med Ernas Høyre som står for det rake motsatte.

Finnes det virkelig kommunister noen steder for tiden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.767
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette går jo ikke på deg personlig. Derimot hvordan det må ha vært opplevd for de unge.

I fjor sommer ble grensene åpnet igjen. Sydenreiser ble mulig. På høsten ble studenter nektet fadderuker. Det samme gjentok seg sist sommer.

Vet det. Men dette går på de hemningsløse generaliseringene, både av hva gamlingene representerer, og av hvordan de unge har det. Jeg kjenner drøssevis av både unge (mine barn, nevøer og nieser feks) og flesteparten av mine særdeles mange venner er +60, og ingen av de vil kjenne seg særlig igjen i de generaliseringene som bedrives i denne tråden.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Istedet for å slenge ut tenk på en tall tall kan du jo gidde å sjekke det før du legger ut en innlegg om det. Da jeg var på sykehus sist vinter var det 4 coronapasienter på avdelingen på en avdeling med ca 30. Om sykehus har 95-103% belegg er det de siste pasientene som teller og gjør at det kneler , om det er 2-5-10 eller 20% av totalen . Jeg syns man skal høre på de som jobber på sykehusene hvordan det står til med belastningen og ikke hobbystatistikere som tar noen tall de liker fra løse luften. Dessuten en coronapasien er mye tyngre og værre belastning enn et hjerteinfarkt eller tarmslyng eller blindtarm. Jeg vet det fordi jeg har hatt det og ble sendt hjem etter 2 dager.
    Kan vi ikke bare forby alt som innebærer risiko da? Hvis sykehuset er stappafult så hjelper det jo like lite om det er med korona eller most tryne pga bilulykke
    Poenger mitt er at korona er en stort sett ufarlig sykdom, den opptar ikke mye kapasitet på sykehusene. At sykehusene allerede er fulle er vel pga ræva politikk og et ønske om heller å gi penger til eu, korrupte dikatorer, seg selv m.m enn å gjøre sykehusene istand til å takle de syke, være seg korona eller andre ting.
    I tillegg er det masse folk innlagt med problemer fordi de spiser kebab hver jævla dag eller røyker som en skorstein.

Veldig deilig å vite at sykehusene i Norge ikke takler en opphausa pandemi en gang. Kjipt når den globale oppvarminga som liksom skal komme gjør at det blir masse ekstremvær. En tyfoon med mange skadde og kanskje en togulykke samtidig, da kneler sykehuset og bare 10% får hjelp

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er du kommunist, Larson? 😲 Fy, for skam! 😎

Har fått det slengt etter meg selv også, selv om jeg alltid har vært godt forankret i et av våre to "styringsparti". Det vil da være opp til leserne å gjette hvilket...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vet det. Men dette går på de hemingsløse generaliseringene, både av hva gamlingene representerer, og av hvordan de unge har et. Jeg kjenner drøssevis av både unge (mine barn, nevøer og nieser feks) og flesteparten av mine særdeles mange venner er +60, og ingen av de vil kjenne seg særlig igjen i de generaliseringene som bedrives i denne tråden.
    Det er slik at de fleste takler situasjonen ganske bra. Men så er det de som ikke gjør det. Og det er de vi er bekymret for.

Generalisering foregår på begge "sider". Det hjelper ikke debatten noe særlig, men det blir lett slik, når tankegang blir helt ulik.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Spot on.

Ypperstepresten til boomersene, Høie, sto på tv og la all skyld på studentene for smitteøkningen høsten 2020. 40-70-åringene hadde da i ukene før fadderuken vært på sin fylletur nedover i Europa. Men det var selvsagt studentene som hadde skylda.

Den opptredenen fra Høie var til å regelrett spy av. Han ga studentene skylda for konsekvensene av hans egen handling. (Som var manglende kontroll på importsmitte).

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tror at hvis de visste at toppen ville bli nådd med 4-500 intensivpasienter i noen uker så ville de nok ikke stengt ned landet. Men det så ganske stygt ut for en uke siden og modellene til FHI var rimelig drøye.
    Ja, det var det da.
    Som vist tidligere har vaksinene nå gjort at sykdomspotensialet nå er redusert med over 80% og vaksinene er jo også redusert smittespredningen med 70%.

Det også slik at selv om man slipper opp - så er man ikke bundet til masten i evig tid. Når frykten er dobling hver 3. dag - så behøver man faktisk ikke å vente så mange dager før man ser om kartet stemmer med terrenget eller ikke. Denne stygge FHI modellen passerte vel 21000 nye smittede hver dag på tirsdag 21. desember. Jeg tror ikke vi kommer til å se det tallet.

Men - nå tror jeg at jeg skal ta en pause i denne tråden - så får jeg heller komme tilbake om jeg skulle ha noe nytt, nå gjentar vi alle bare det samme opp og opp igjen.

Wergeland

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Antall liker
    73
    Torget vurderinger
    1
    Spot on.

Ypperstepresten til boomersene, Høie, sto på tv og la all skyld på studentene for smitteøkningen høsten 2020. 40-70-åringene hadde da i ukene før fadderuken vært på sin fylletur nedover i Europa. Men det var selvsagt studentene som hadde skylda.

Den opptredenen fra Høie var til å regelrett spy av. Han ga studentene skylda for konsekvensene av hans egen handling. (Som var manglende kontroll på importsmitte).
    Ja, det var ganske jævlig å høre Solberg og Høie gjenta denne løgnen igjen og igjen.
    Smitteoppblomstringen høsten 2020 skyldtes primært arbeidsinnvandring og til en viss grad feriering, men Regjeringen kunne ikke innrømme at det var opphevingen av restriksjoner på grensa som gjorde at smitten økte - i stede skyldte de på studentene. Skjønner ikke at de unge fant seg i det. Hadde jeg vært ung hadde jeg hengt et kjempestort banner utenfor Næringslivets Hus. "TAKK FOR SMITTEN!"

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan vi ikke bare forby alt som innebærer risiko da? Hvis sykehuset er stappafult så hjelper det jo like lite om det er med korona eller most tryne pga bilulykke
    Poenger mitt er at korona er en stort sett ufarlig sykdom, den opptar ikke mye kapasitet på sykehusene. At sykehusene allerede er fulle er vel pga ræva politikk og et ønske om heller å gi penger til eu, korrupte dikatorer, seg selv m.m enn å gjøre sykehusene istand til å takle de syke, være seg korona eller andre ting.
    I tillegg er det masse folk innlagt med problemer fordi de spiser kebab hver jævla dag eller røyker som en skorstein.

Veldig deilig å vite at sykehusene i Norge ikke takler en opphausa pandemi en gang. Kjipt når den globale oppvarminga som liksom skal komme gjør at det blir masse ekstremvær. En tyfoon med mange skadde og kanskje en togulykke samtidig, da kneler sykehuset og bare 10% får hjelp
    Løsningen er å stemme riktig ved neste valg, ta vaksine, spise færre kebaber og røyke mindre. Ekstremvær får vi gjort lite med men kvaliteten på infrastruktur er også et politisk ansvar på lik linje med helsesektoren.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er noe utvilsom Trumpsk over flere av innleggene og deltagerne her. Det dreier seg faktisk ikke om feite 60 åringer som tenker på seg selv, men i stor del om å hindre at helsevesenet bryter samme pga overbelastning. Vi har faktisk godt under 300 intensivplasser totalt i landet, og selvsagt flest i Osloregionen. Mange av distriktssykehusene har feks 3-6 plasser som skal deles med andre enn covid-pasienter, i tillegg til at personalkravet for intensivpasienter er mangedoblet ift vanlig innleggelse. At dette ikke er gjort noe med på tross av diverse advarsler og utredninger gjennom lang tid, er faktisk ikke de feite 60-åringenes skyld, - og det er heller ikke så mange feite 60-åringer blant de som faktisk har dette ansvaret. Når Larson, Lars-erik m.fl. rauter inn i evigheta og hvor forferdelig dette er for ungdommene som blir kasta under bussen, kan man faktisk undres på om det egentlig ikke er seg selv de synes synd på? Kanskje det blir for lite festligheter på byen, som tildels er en sterkt medvirkende årsak til nettopp smittespredningen - aldersegmentet 25-45 som oppfører seg som hodeløse høns både på byen og andre sammenhenger..... Etter det jeg kan registrere i nordre Nordland og Troms, virker det som om ungdommen takler dette helt fint, - i alle fall uten særlig større problemer enn til vanlig....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Samme hvem vi stemmer på, samme dritten uansett. Men det er jo hele poenget med demokrati, gi oss illusjonen av at vi har påvirkningskraft og et valg.
    I realiteten er det valget mellom pest eller kolera

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe utvilsom Trumpsk over flere av innleggene og deltagerne her. Det dreier seg faktisk ikke om feite 60 åringer som tenker på seg selv, men i stor del om å hindre at helsevesenet bryter samme pga overbelastning. Vi har faktisk godt under 300 intensivplasser totalt i landet, og selvsagt flest i Osloregionen. Mange av distriktssykehusene har feks 3-6 plasser som skal deles med andre enn covid-pasienter, i tillegg til at personalkravet for intensivpasienter er mangedoblet ift vanlig innleggelse. At dette ikke er gjort noe med på tross av diverse advarsler og utredninger gjennom lang tid, er faktisk ikke de feite 60-åringenes skyld, - og det er heller ikke så mange feite 60-åringer blant de osm faktisk har dette ansvaret. Når Larson, Lars-erik m.fl. rauter inn i evigheta og hvor forferdelig dette er for ungdommene som blir kasta under bussen, kan man faktisk undres på om det egentlig ikke er seg selv de synes synd på? Kanskje det blir for lite festligheter på byen, som tildels er en sterkt medvirkende årsak til nettopp smittespredningen - aldersegmentet 25-45 som oppfører seg som hodeløse høns på byen.....
    Etter det jeg kan registrere i nordre Nordland og Troms, virker det som om ungdommen takler dette helt fint, - i alle fall uten særlig større problemer enn til vanlig....
    Er vel ganske kjipt å være innesperret i en 20m2 stor leilighet alene i byen langt fra sin øvrige familie. Mye enklere å være godt etablert i et større hus med familie / partner.
    Det er realiteten for mange av de unge, når de i tillegg gjerne har strøjobber for å klare seg og disse blir borte pga tiltak så er det ikke rart det går på helsa løs

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er da ikke bare ungdom og studenter med strøjobber som blir rammet, - nokså mange familieforsørgere og enslige voksne mister sitt daglige brød, - og de har heller ingen lånekasse å lene seg på. Hvordan NAV har fungert for disse, har vi jo fått godt demonstrert i de siste 18 månedene. Dessuten så er det ingen som sitter innesperret, - det gjelder akkurat de samme muligheter og begrensinger som for alle andre. Det er fortsatt mulig å besøke det aller meste av samfunnets funksjoner, - om enn med noen mindre begrensinger, som antall samlet, avstand, munnbind osv. osv.. Den største begrensingen er faktisk å ikke kunne sitte på pub/kafe og pimpe øl.....

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Samme hvem vi stemmer på, samme dritten uansett. Men det er jo hele poenget med demokrati, gi oss illusjonen av at vi har påvirkningskraft og et valg.
    Du høres ut som en kandidat til kommunestyret i Kristiansand.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da har du vel noen forslag til hvordan vi da faktisk bør organisre landet og styringen?? En aldri så liten okkupasjon av Stortinget og gapestokker i Spikersuppa, - eller noe enda verre?? At vi har en del rikspolitikere som med vitende og vilje har driti på leggen så det holder, er nå en sak for seg... majoriteten er nok folk som i fullt alvor har påtatt seg den uriasjobben det faktisk er å styre dette landet i den nye tid...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Da har du vel noen forslag til hvordan vi da faktisk bør organisre landet og styringen?? En aldri så liten okkupasjon av Stortinget og gapestokker i Spikersuppa, - eller noe enda verre?? At vi har en del rikspolitikere som med vitende og vilje har driti på leggen så det holder, er nå en sak for seg... majoriteten er nok folk som i fullt alvor har påtatt seg den uriasjobben det faktisk er å styre dette landet i den nye tid...
    Har ikke forslag, men vi kunne jo feks innført direkte demokrati så folket bestemte mere direkte over viktige saker.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det er noe utvilsom Trumpsk over flere av innleggene og deltagerne her. Det dreier seg faktisk ikke om feite 60 åringer som tenker på seg selv, men i stor del om å hindre at helsevesenet bryter samme pga overbelastning. Vi har faktisk godt under 300 intensivplasser totalt i landet, og selvsagt flest i Osloregionen. Mange av distriktssykehusene har feks 3-6 plasser som skal deles med andre enn covid-pasienter, i tillegg til at personalkravet for intensivpasienter er mangedoblet ift vanlig innleggelse. At dette ikke er gjort noe med på tross av diverse advarsler og utredninger gjennom lang tid, er faktisk ikke de feite 60-åringenes skyld, - og det er heller ikke så mange feite 60-åringer blant de som faktisk har dette ansvaret. Når Larson, Lars-erik m.fl. rauter inn i evigheta og hvor forferdelig dette er for ungdommene som blir kasta under bussen, kan man faktisk undres på om det egentlig ikke er seg selv de synes synd på? Kanskje det blir for lite festligheter på byen, som tildels er en sterkt medvirkende årsak til nettopp smittespredningen - aldersegmentet 25-45 som oppfører seg som hodeløse høns både på byen og andre sammenhenger..... Etter det jeg kan registrere i nordre Nordland og Troms, virker det som om ungdommen takler dette helt fint, - i alle fall uten særlig større problemer enn til vanlig....
    Og hvem er det som blir lidende under en kollaps av helsevesenet? Hvem er det som benytter disse tjenestene? Er ikke dette nettopp de feite 60-åringene med livsstilssykdommer og høy risiko?

Hvem er det som vil bli valgt vekk ved et slikt tilfelle? En syk 40-åring opp mot en syk 60-åring? Helsevesenet velger da å gi helsehjelpen til 40-åringen.

Vi så alle beskjedene fra Bergamo og kollapsen der. 60-åringer ble valgt vekk. Skrekkbilder.

Derfor er 60-åringene svært innstilt på at noen kollaps i norsk helsevesen skal ikke skje. Ikke under noen omstendighet.

Det er så kostelig at boomers sier at ungdommen klarer det fint.

Hvem er det som nå er permittert fra serveringsbransjen, deltidajobben sin og ikke får ei krone fra Nav fordi de ikke har stor nok stilling. Hvem er det som får støtte i form av økt studielån? Hvem er det som blir tvunget til å sitte i karantene i bofellesskapet og sitte isolert i inntil 20 dager, vekke fra familie? Hvem er det som blir tvunget til å sitte i store fellessaler for å ta eksamen og slik nærmest bli garantert å havne i karantene?

Jo studentene.

Og hva med de som gikk ut og skal ut i arbeidslivet? De nyutdanna arbeidsledige. Boomersene sitter der i sin trygge kontorstilling og sin store leilighet/rekkehus/villa og kan ha hjemmekontor. Imens settes en rekke ungdom utenfor arbeidslivet i årevis.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.745
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nå helt feil å legge generell skyld for dette på 60+ åringer, all den tid dette er følge av politikk. Skyld på politikerne som har vært handlingslammet....

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Alle 60 åringer i min omgangskrets synes tiltakene er latterlig strenge, de er jo vaksinert hele gjengen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke forslag, men vi kunne jo feks innført direkte demokrati så folket bestemte mere direkte over viktige saker.
    Det grunnleggende problemet med det er at hvis du legger ut viktige enkeltsaker til folkeavstemninger vil du som regel få flertall både for å øke utgiftene til alle gode formål og for å redusere skatter og avgifter folk må betale, kanskje med litt vekslende flertallskonstellasjoner. Det er ingen krav til å føre en helhetlig politikk i et slikt system. Det er kanskje mindre egnet enn noensinne nå i nettrollenes tid. Det begynner kanskje å demre for britene at Brexit ikke var det smarteste de har gjort, men det er litt sent nå. Se også på Californias historikk med å legge ut forskjellige spørsmål på stemmesedlene. Det har ikke ført til så veldig mye mer enn dysfunksjonalitet.

Hovedpoenget i et representativt demokrati er å stille opp alternativer som må forholde seg til en helhet og må stå for sine prioriteringer. Om du mener at det ikke gir tilstrekkelige alternativer får du kanskje stille til valg selv, da?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Det blir nå helt feil å legge generell skyld for dette på 60+ åringer, all den tid dette er følge av politikk. Skyld på politikerne som har vært handlingslammet....
    Jeg gjør nettopp dette. Jeg registrerer at svært mange av boomersene er mer opptatt av å løpe etter uvaksinerte enn å henge bjella på katten. Helsemyndighetene som har gitt blanke i å øke intensivplassene.

Nå som intensivplassene er som de er, hvem skal ta risikoen? Ungdommen eller de eldre? De eldre peker på ungdommen nok en gang. Nedstengt samfunn.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.755
    Sted
    Trondheim
    Det virket veldig nedstengt i Trondheim i dag, ja. Var først en tur på City Lade. Stapp fullt. Så en tur til byen, men det var umulig å finne parkeringsplass. På vei hjem så jeg at bussholdeplassene var fulle av folk som skulle til eller fra byen.
    Folk holder avstand og bruker munnbind. Da går livet (på dagtid) omtrent som normalt kan det virke som.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.713
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Larson - Hvordan kan du vite at en feit 60-åring med covid vil bli prioritert foran en 40-åring med infarkt?? ( Joda - det skjer faktisk det også..)
    Det er et svensk uttrykk som går så är... "Inte som jag vet, men som jag tror......"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det grunnleggende problemet med det er at hvis du legger ut viktige enkeltsaker til folkeavstemninger vil du som regel få flertall både for å øke utgiftene til alle gode formål og for å redusere skatter og avgifter folk må betale, kanskje med litt vekslende flertallskonstellasjoner. Det er ingen krav til å føre en helhetlig politikk i et slikt system. Det er kanskje mindre egnet enn noensinne nå i nettrollenes tid. Det begynner kanskje å demre for britene at Brexit ikke var det smarteste de har gjort, men det er litt sent nå. Se også på Californias historikk med å legge ut forskjellige spørsmål på stemmesedlene. Det har ikke ført til så veldig mye mer enn dysfunksjonalitet.

Hovedpoenget i et representativt demokrati er å stille opp alternativer som må forholde seg til en helhet og må stå for sine prioriteringer. Om du mener at det ikke gir tilstrekkelige alternativer får du kanskje stille til valg selv, da?
    Med så mange partier og seter i stortinget så lager man et veldig ineffektivt system. Med mindre et parti får mer enn 50% av stemmene blir det en styring av landet som er et resultat av hestehandler og kameratskap.
    De gode forslagene blir ofte stemt ned, det eneste politikerne er samstemte om er alle godene sine.
    Men enig at direkte demokrati kan fungere veldig dårlig i dagens Norge, da de fleste har ganske lav IQ og er woke.
    Uansett, viktige ting som feks korona tiltak, Acer, EØS, Innvandring, opprusting av sykehus o.l burde man jo ha folkeavstemning rundt.
    Tror de fleste ville valgt å bruke 10 milliarder på mere sykehus enn feks asylsøkere,u hjelp eller nedstenging hvis de fikk velge

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn