Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Antall liker
- 11.631
Du kødder nå?Nei, langt i fra. Det er derimot å ta deg for å tillegge andre meninger, slik at din argumentasjon "passer".
(Ja, denne gangen var det hersketeknikk)
Du kødder nå?Nei, langt i fra. Det er derimot å ta deg for å tillegge andre meninger, slik at din argumentasjon "passer".
Ingen tvil om at corona er svært alvorlig på verdensbasis. Men norske forhold har aldri vært sammenlignbart med Brasil, India, Bergamo, USA. Det igjen tilsier at covid-19 burde vært bekjempet med andre virkemidler her.Jeg snakker om i hele verden.
Sammenligningsgrunnlaget var spanskesyken, og spørsmålet var om denne sammenligningen var relevant eller ikke.
Nettopp, og det var jeg tydelig på i innlegg #37.386Ingen tvil om at corona er svært alvorlig på verdensbasis. Men norske forhold har aldri vært sammenlignbart med Brasil, India, Bergamo, USA. Det igjen tilsier at covid-19 burde vært bekjempet med andre virkemidler her.
"Kontrollgruppen" er "norske forutsetninger og forhold".Nettopp, og det var jeg tydelig på i innlegg #37.386
Og selv om tiltakene i Norge kunne vært lettere, er det ikke gitt at ting ville gått helt tipp topp på den måten, heller. Jeg bare etterlyser litt tvil omkring ens egne konklusjoner, ettersom det ikke finnes en kontrollgruppe å sammenligne seg med.
Ja, kanskje."Kontrollgruppen" er "norske forutsetninger og forhold".
Spredt bosetting, god levestandard, brukbart helsevesen, gode sanitære forhold, i utgangspunktet høy tillit til myndighetene.
Alt dette tilsa, og tilsier fortsatt, at vi hadde klart oss med mindre inngripende tiltak òg tiltak styrt av lokale forhold innad i landet.
"Kontrollgruppen" er også ren og skjær "logikk".Ja, kanskje.
Men en kontrollgruppe kan aldri være slik du beskriver den. Det er alt for mange usikkerhetsmomenter til å se verden på den måten.
Argumentene dine i innlegget over er relevante så det holder, men fortsatt adresseres ikke usikkerhetene i regnestykket.
Skam deg.Vaksineeffekten avtar heldigvis, så det er jo fremdeles håp om at vi kan slippe både dette gnålet og hornmusikk all den tid du nekter å ta oppfriskningsdose.
Nei, det er det ikke, det er en vitenskapelig metode beregnet på å avsløre eventuelle svakheter i "logikken"."Kontrollgruppen" er også ren og skjær "logikk".
Hvorfor tror du jeg skrev "Kontrollgruppen" i stedet for Kontrollgruppen?Nei, det er det ikke, det er en vitenskapelig metode beregnet på å avsløre eventuelle svakheter i "logikken".
kontrollgruppe – Store norske leksikon
Kontrollgruppe er en gruppe mennesker som inngår som sammenligningsgruppe i en vitenskapelig studie. Valg av kontrollgruppe er avgjørende for studiens gyldighet (validitet), og det er nødvendig å tenke gjennom mulige feilkilder og skjevheter (bias) som kan oppstå når man velger kontrollgruppe.snl.no
Undermåls. Mulig det skal være humor, men det var i såfall kant ut.Vaksineeffekten avtar heldigvis, så det er jo fremdeles håp om at vi kan slippe både dette gnålet og hornmusikk all den tid du nekter å ta oppfriskningsdose.
"Kontrollguppen" du benytter, er din egen skråsikkerhet, og det rekker ikke så langt.Hvorfor tror du jeg skrev "Kontrollgruppen" i stedet for Kontrollgruppen?
Det trengs ingen Kontrollgruppe, når "Kontrollgruppen" er de norske forhold og forutsetninger.
Feil. Det er uhyre lett å dokumentere de unike norske forhold."Kontrollguppen" du benytter, er din egen skråsikkerhet, og det rekker ikke så langt.
Men ikke like lett å underbygge potensielle svakheter i tesen.Feil. Det er uhyre lett å dokumentere de unike norske forhold.
Hadde vi testet helsepersonell jevnlig, hadde inngripende tiltak knapt vært nødvendige. I Norge. Og Sverige. De aller fleste døde, er eldre på institusjoner eller omsorgsboliger.Men ikke like lett å underbygge potensielle svakheter i tesen.
Vi kommer ikke til å enes om hvor enkel verden er, ettersom en av oss er en tviler, mens den andre ikke kjenner tvil.
Men hvorfor prater du om 60 åringer. Over 50% av coronadøde i Norge er over forventet levealder (altså mer enn 82 år). Og 83% av de døde er over 70 år.Det gjøres et stort poeng av at tapet av leveår var så mye større for en 20-40 åring i 1920 enn for en 60-åring i 2021. I 1920 var forventet levealder for menn (før spanskesyken) 55 år, i 2021 er den ca 82 år. Hvis en 30-årig mann døde av spanskesyken i 1919 mistet han 25 år. Hvis en 60-åring dør av covid-19 i 2021 mister han ca 23-25 år.
Det kan vel også tenkes at det er redusert kapasitet på intensivplassene grunnet sykdom bland personalet?Neppe noen særlig "krise" med 5 av 25 plasser belagt av corona- syke.
Mye større krise at det skulle føre til noen som helst krisemaksimering. Og at det ikke er tatt høyde for at beredskapen må være større.
Hadde alle vært vaksinert mot corona når den brøt ut hadde den dødd ut i Wuhan og ikke spredt seg og det hadde ikke vært noen covid-19 . Litt som SARS egentlig, den ble jo stoppet, pga isolasjon, ikke vaksine Dog.Noen som har lyst til å anslå antallet døde i verden i 2020 om vi hadde hatt vaksinene på plass fra dag en i pandemien?
Ganske sykt, og sier vel endel om vinklingen i pressen de siste to årene.Her virker man nesten lei seg over det som ser ut til å være endringen fra tidligere varianter
Nettavisen
www.nettavisen.no
Beskrivelsen av spanskesykens fremferd i det norske samfunnet, underbygger til dels behovet for nasjonale tiltak i tillegg til lokale.Om spanskesyken i Norge:
Spanskesyken i Norge 1918 – 19
10.12.2001: Medisinsk historie - Spanskesyken var en influensaepidemi som herjet over hele verden i 1918 – 19, og som derfor betegnes en pandemi.tidsskriftet.no
Selvsagt er det "synd". Fordi hysteriet og panikken var ubegrunnet. Noe vi med stor sannsynlighet kunne anta på forhånd.Ganske sykt, og sier vel endel om vinklingen i pressen de siste to årene.
Jaha?Beskrivelsen av spanskesykens fremferd i det norske samfunnet, underbygger til dels behovet for nasjonale tiltak i tillegg til lokale.
Er vi midt i en seigpining?Helseministeren: Det kommer nye tiltak tirsdag
Etter et møte med kommunene og fylkene, varsler helseminister Ingvild Kjerkol (Ap) innstramninger.www.vg.no
Joda, nå er det såpass utbredt at skoler stenger, og svært mange er syke på samme tid. Og hva så, kan man vel spørre seg. Jeg er på det nåværende tidspunkt for et frislipp, bare å la det skje, vi må uansett gjennom dette her. Nå ser det ut til å bli en seigpining fremfor en hard runde, og jeg stiler meg tvilende til genialiteten av det.
Om du tenker over det som er likt; spesifikt spredt bosetning, og holder det i sammen med det som faktisk skjedde, så finnes det argumenter for å innføre begrensninger i kontaktpunkter på nasjonalt nivå.Jaha?
Så vi har samme familiemønster nå som da? Storfamilier. Vi har samme levestandard? Samme helsevesen? Samme sanitære forhold?
Om noe, så bekrefter det hvorfor land med dårligere levestandard, tettere bosetningsmønster, dårligere helsevesen, dårligere sanitære forhold, lavere tillit til myndighetene rammes hardest. I tillegg pågikk en verdenskrig.
Noe som burde vært helt åpenbart allerede 12.mars.
Ja.Er vi midt i en seigpining?
Familier bodde i stor grad sammen over ulike generasjoner. "Bestemor" bodde hjemme. Ingenting var likt med Norge i dag.Om du tenker over det som er likt; spesifikt spredt bosetning, og holder det i sammen med det som faktisk skjedde, så finnes det argumenter for å innføre begrensninger i kontaktpunkter på nasjonalt nivå.
I enda større grad enn nå, var det spredt bosetning, til tross for storfamilie / gårdsbrukssituasjonen.Familier bodde i stor grad sammen over ulike generasjoner. "Bestemor" bodde hjemme. Ingenting var likt med Norge i dag.
Ikke sikker?I enda større grad enn nå, var det spredt bosetning, til tross for storfamilie / gårdsbrukssituasjonen.
Og mobiliteten var tydelig mindre, men til tross for dette fortsatte spanskesyken å hjemsøke samfunnet i flere sesonger.
Så (som vanlig) er jeg ikke sikker på noe som helst, men mener å se at det var tydelige årsaker til å begrense sosiale treffpunkter, da som nå, om enn av litt forskjellige årsaker.
Eller for å si det som deg; du evner ikke å forstå hva jeg faktisk skriver.^^ Nå siterer du noe Disqutabel mente 6 desember. Etter det, har han skiftet mening- mange ganger.
Eller for å si det som deg; du evner ikke forstå hva jeg faktisk skriver.Ikke sikker?
Problemet med deg, er at du den ene dagen argumenterer sterkt for noe, som du neste dag argumenterer like sterkt i mot.
Det har du rett i. Verre enn et fruentimmer.Eller for å si det som deg; du evner ikke forstå hva jeg faktisk skriver.
Hersketeknikk og kjønnsfascisme i samme setning!Det har du rett i. Verre enn et fruentimmer.