Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    K

Khanate

Gjest
    Jaha, et stillbilde fra en anonym youtube-video med en voiceover som forteller at det er to døde personer som ligger på gaten. Jeg kan garantere deg at min forståelse av "fortellingen" ikke formes et fnugg av youtube-videoer.

Prøv her i stedet:
    Aha stillbilde fra en anonym video. Ikke bra. Nå var det i og for seg pressedekningen jeg hadde i tankene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OK, det er litt vanskelig å være tankeleser, men jeg hadde ikke sett noen av de avisoppslagene heller. Hvis du mener min «fortelling» er basert på eller påvirkes av slikt som dette vil jeg anvise skivebom.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.634
    Jeg har heller ikke noe forhold til de oppslagene. Døde mennesker på gata i en storby er dessverre en del av virkeligheten, og helt uavhengig av covid-19.

Jeg ville hatt glede av om de som ikke tror på historien, kunne fortelle med egne ord hvilken historie de ikke tror på, så ville det vært litt lettere å begripe hva de tror at vi tror.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.634
    Kronerulling?

Bx som aksjonsleder
    Kasol som nestleder
    Asbjørn som kasserer
    Polka står for musikken
    Disqutabel som kaffekoker- annenhver dag, selvsagt.
    Og lars_erik som seremonimester og korpsleder. Målet er å spille Gammel Jegermarsj på høyest mulig volum for å plage omgivelsene mest mulig.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.914
    Jeg kan godt være en av de to grumpy old men på balkongen, ref Muppetshow.
    Hvem den andre er har jeg ikke bestemt meg for. Det finnes mange gode kandidater her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er kanskje ikke så mye å diskutere der. Ja, det ser ut til å være gode nyheter at sykdombyrden med omicron er mindre. Om det er 50 % eller 90 % mindre får vi snart se. Tall fra DK, UK og ZA spriker fortsatt. Det er ikke fullt så bra at det er langt mer smittsomt. Om det er fire ganger så smittsomt eller bare dobbelt så smittsomt får vi også snart se. Mht avveiningen mellom sykdomsbyrde og tiltaksbyrde har jeg skrevet mer enn en gang at jeg er veldig glad for at jeg ikke selv har noe beslutningsansvar oppi de dilemmaene der. Man er kanskje ikke så uenige om alt det.
    Vel, vi er kanskje ulike. Jeg synes dette er utvilsomt det mest interessante for tiden. Feks - skal vi slippe opp? Om Omikron bare gir halvparten av sykehusinnleggelsene - så synes jeg det er interessant hva feks du tenker om det. Det vil selvsagt redusere peaken om man slipper opp - men peaken har hele tiden vært innenfor maks kapasiteten, og den vil fortsatt være langt høyere enn hva sykehusene kan hådntere uten å trykke på den røde knappen.

Også synes jeg strategi er interessant. Jeg mener vi bør slippe opp nå, og bygge immunitet. Og siden omikron er såpass smittsomt - så synes jeg det ser vanskelig ut å leve tilnærmet normalt og samtidig holde smitten under kontroll.

Og jeg synes det er interessant å se ting opp i mot hverandre - men dagens oppdatering på sykehusrisiko ved omikron så kan vi vel fastlå at dersom den stemmer - så vil corona resulterere i færre sykehusinnleggelser enn det er tvansginnelggelser i psykiatrien også om absolutt hvert eneste mennekse i Norge blir smittet. Og når sykdomsbyrden nå er i størrelesorden "tøff influensasesong" så synes jeg det er galskap med et land som er nedstengt.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.796
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det virker. På jobben snakkes det bare om smitte. Mission accomplished.

Tjener First House penger på dette også?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.533
    Adm. direktør Christian Aandalen i inkassoselskapet Fair mener at statlige støtteordninger har bidratt til nedgangen. Han mener årets nivå er kunstig lavt.

Selv om antallet konkurser er lavt, har det ikke vært flere tvangsavviklinger på fem år.

Christian Aandalen tror antallet konkurser vil øke i 2022, ettersom corona-støtteordninger forhåpentligvis skal skrinlegges som følge av mindre smitte.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.717
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tvangsavviklinger er noe helt annet... svært mange småfirma som ligger i dvale, som ikke nødvendigvis har noe med corona å gjøre... en viss sammenheng er det sikkert, - men ingen automatikk.....

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå åpner trønderne opp litt på restriksjonene. Ingen bombe ! 😜
    Ja, nå er visstnok ikke munnbind påbudt uansett i Trondheim. De går over til nasjonale regler, som er påbud dersom man ikke kan holde én meters avstand.

Store lettelser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du kan ta av munnbindet foran trompetene i korpset. 😎
    Der har nasjonale myndigheter, i all sin visdom, ikke anbefalt aktiviteter for voksne innendørs. Men ikke forbudt, siden det strider mot forholdsmessighet. Resultatet er jo selvsagt at de fleste avlyser aktiviteter innendørs.

Dog ikke mine korps. Er det ikke forbudt, så gjennomføres aktivitet. Selvsagt etter å ha drevet en ny runde med voksenopplæring av berørte kommuneleger.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    "Helsedirektør Bjørn Guldvog i Helsedirektoratet har fått spørsmål om hvordan det påvirker samarbeidet med den nye regjeringen at de ikke lenger inviteres til regjeringskonferanser. Han svarer slik i en e-post: "

Her har vi noe av essensen av problematikken her til lands. Media har opphøyd Guldvog til å være likeverdig en statsråd.

På tide at vi normaliserer dette landet, og da ikke normaliserer tiltakene.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, vi er kanskje ulike. Jeg synes dette er utvilsomt det mest interessante for tiden. Feks - skal vi slippe opp? Om Omikron bare gir halvparten av sykehusinnleggelsene - så synes jeg det er interessant hva feks du tenker om det. Det vil selvsagt redusere peaken om man slipper opp - men peaken har hele tiden vært innenfor maks kapasiteten, og den vil fortsatt være langt høyere enn hva sykehusene kan hådntere uten å trykke på den røde knappen.

Også synes jeg strategi er interessant. Jeg mener vi bør slippe opp nå, og bygge immunitet. Og siden omikron er såpass smittsomt - så synes jeg det ser vanskelig ut å leve tilnærmet normalt og samtidig holde smitten under kontroll.

Og jeg synes det er interessant å se ting opp i mot hverandre - men dagens oppdatering på sykehusrisiko ved omikron så kan vi vel fastlå at dersom den stemmer - så vil corona resulterere i færre sykehusinnleggelser enn det er tvansginnelggelser i psykiatrien også om absolutt hvert eneste mennekse i Norge blir smittet. Og når sykdomsbyrden nå er i størrelesorden "tøff influensasesong" så synes jeg det er galskap med et land som er nedstengt.
    Det er interessant, men jeg synes vi vet for lite om omicron-varianten ennå til å ha så veldig bombastiske standpunkter. Vi vet noe fra ZA, men det er en ung befolkning sommerstid. Vi vet litt mer fra DK og UK, men ikke veldig mye. Den ser ut til å gi mindre sannsynlighet for alvorlig sykdom, men ser også ut til å være mer smittsom med kortere inkubasjonstid. Om den f eks skulle gi halve sannsynligheten for sykehusinnleggelse og være dobbelt så smittsom vil jo peaken i sykehusinnleggelser bli akkurat den samme.

Som tidligere har land reagert litt ulikt her. UK satser (som tidligere) på noe i retning av din hypotese. La det skure, og så blir det sikkert noeslags flokkimmunitet utav det. DK og NO tar ikke den sjansen. Som før gjør SE noen symbolske tiltak, men for sent og for halvhjertet. Det hjelper ikke så mye å kreve 48 timer gammel negativ test ved innreise hvis viruset har 2 dagers inkubasjonstid, og uansett har vært i vill spredning i svenske storbyer i ukevis. Vi får snart se utfallet av disse forsøkene.

Personlig heller jeg mot at norske myndigheter har vært litt for trege og deretter litt for strenge, men jeg har forståelse for de beslutningene som er tatt. At sykdomsbyrden under gjeldende restriksjoner er på influensanivå betyr ikke at den fortsatt vil være det om alt slippes løs. På jobb hos meg er allerede sykefravær hos nøkkelpersoner et større problem om dagen enn hjemmekontor. Legene som har vært innom tråden har ikke vært enige i at de har så mye ledig kapasitet som noen ser ut til å tro. Fasitsvaret kommer om noen uker.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om den f eks skulle gi halve sannsynligheten for sykehusinnleggelse og være dobbelt så smittsom vil jo peaken i sykehusinnleggelser bli akkurat den samme.
    Nei, den vil ikke det - fordi man går tom for mennesker i Norge og da bremser smitten seg selv.

Når du sier dobbelt så smittsom - så referer du til delta. Og selv om omikron trolig er mye mer smittsom - så er jo et slik anslag (dobbelt så smittsom som delta) dramatisk mye lavere enn tullet før jul med doblingstid på 2-3 dager.

Regnestykket vi har sparret litt på tar utgangspunkt i at samtllige i Norge blir smittet i løpet av 3 måneder - altså ca 60 000 i snitt. Jeg la inn en antakelse om at peaken ville ha omtrent det dobbelte av snittet. Altså 120 000 nye smittede pr dag. Om man nå skal anta at dette går dobbelt så fort - så er man da oppe i 240 000 nye smittede hver dag - da er det rett og slett ikke nok mennesker der smitten tar av - skal man få til det så må smitten være helt jevnt fordelt i hele landet - og det er den aldri.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, den vil ikke det - fordi man går tom for mennesker i Norge og da bremser smitten seg selv.

Når du sier dobbelt så smittsom - så referer du til delta. Og selv om omikron trolig er mye mer smittsom - så er jo et slik anslag (dobbelt så smittsom som delta) dramatisk mye lavere enn tullet før jul med doblingstid på 2-3 dager.

Regnestykket vi har sparret litt på tar utgangspunkt i at samtllige i Norge blir smittet i løpet av 3 måneder - altså ca 60 000 i snitt. Jeg la inn en antakelse om at peaken ville ha omtrent det dobbelte av snittet. Altså 120 000 nye smittede pr dag. Om man nå skal anta at dette går dobbelt så fort - så er man da oppe i 240 000 nye smittede hver dag - da er det rett og slett ikke nok mennesker der smitten tar av - skal man få til det så må smitten være helt jevnt fordelt i hele landet - og det er den aldri.
    Der gjør du en hel serie med antagelser, og jeg har forståelse for at ansvarlige myndigheter ikke er villige til å gamble like høyt på så usikre antagelser.

Det jeg regnet på var en situasjon hvor alle uvaksinerte voksne ble smittet i løpet av tre måneder. Hvis du nå sier at det estimatet gjelder også hvis alle i Norge blir smittet i løpet av tre måneder, så ligger det en antagelse der om at omicron har eksakt null sannsynlighet for sykehusinnleggelse i alle andre grupper enn uvaksinerte voksne. Vet vi det?

Du må gjerne sette opp en mer detaljert modell selv som både viser hvordan smitten vil vokse eksponensielt til å begynne med, og deretter flate ut og så avta eksponensielt etter hvert som den slipper opp for mottakelige individer. Å anta at peaken i en slik modell vil være dobbelt så høy som gjennomsnittet hopper over en hel serie med eksponensialfunksjoner.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.533
    Ordførerne vil stappe nesen sin opp i noe de ikke har noe med, SUS sier heldigvis nei. Nye tider dette.

Ordførerne på Nord-Jæren har ifølge Aftenbladet sendt en forespørsel til Stavanger universitetssjukehus (SUS) om å opplyse om vaksinestatus på de innlagte ved sykehuset.

Det vil de ikke etterkomme.

– Om vi opplyser om status på så få pasienter vil vi veldig fort bryte med taushetsplikt og personvern om vi skulle opplyse disse tallene. Men vi ser samme utvikling som beskrives av folkehelseinstituttet, sier sykehusdirektør Helle K. Schøyen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.347
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Der gjør du en hel serie med antagelser, og jeg har forståelse for at ansvarlige myndigheter ikke er villige til å gamble like høyt på så usikre antagelser.

Det jeg regnet på var en situasjon hvor alle uvaksinerte voksne ble smittet i løpet av tre måneder. Hvis du nå sier at det estimatet gjelder også hvis alle i Norge blir smittet i løpet av tre måneder, så ligger det en antagelse der om at omicron har eksakt null sannsynlighet for sykehusinnleggelse i alle andre grupper enn uvaksinerte voksne. Vet vi det?

Du må gjerne sette opp en mer detaljert modell selv som både viser hvordan smitten vil vokse eksponensielt til å begynne med, og deretter flate ut og så avta eksponensielt etter hvert som den slipper opp for mottakelige individer. Å anta at peaken i en slik modell vil være dobbelt så høy som gjennomsnittet hopper over en hel serie med eksponensialfunksjoner.
    Hvis du ser tilbake, så antok jeg at det ble like mange innleggelser fra de vaksinerte som fra de uvaksinerte.

Og da var vi godt innenfor kapasiteten som helsevesenet har sagt de skal greie - og det med at alle i Norge blir smittet i løpet av 3 mnd.
    Jeg synes ikke det er så veldig sannsynlig at alle i Norge skal bli smittet i løpet av 6 uker. Men vi er fortsatt godt innefor maks kapasiteten og da blir man jo fort ferdig.

Det ble vel ikke 40 000 nye smittede på julaften og det ser ikke ut til at vi havner opp mot 300 000/dag nå heller. Selv om noen lot seg skremme av modeller til å sette noe slikt på trykk.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.151
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Nå som det er oppdaget og bekreftet 12 nye tilfeller av en variant med foreløpig(?) navn IHU fra Frankrike blir det utrivelig spennende dager fremover på nyåret. Dette viruset ble omtalt sist jeg så i desember 2021. En ny faktor å regne på.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg har svart deg på denne før. Hvis du ikke gidde å lese det jeg skriver, så er det lite behov for å reposte gamle lenker. Det er stor risiko for en rekke konkurser for små og mellomstore selskaper. Flere bedrifter i restaurantbransjen, reiselivsnæringen og i utelivsbransjen har allerede gått konkurs eller står i fare for det. Jeg kjenner selv flere som er permittert for andre eller tredje gang.

Andelens bedrifter som frykter konkurs er tre ganger høyere nå enn da vi spurte i september, og tilbake på nivået fra april i år, forteller NHOs sjeføkonom, Øystein Dørum.

I tillegg kommer økt formuesskatt, økt rente i Norge (vs lavere rente i Europa), redusert aksjerabatten og noe høyere skatter - alt som setter det grønne skiftet i fare. At store bedrifter som direkte eller indirekte lever godt på olje og gass er ikke like relevant i denne sammenhengen.

Jeg hadde engang en kollega som sa at man kun kan gjenta et budskap x3 ganger - hvis ikke er det lite håp. Dette er siste gang jeg prøver å gjenta dette.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har svart deg på denne før. Hvis du ikke gidde å lese det jeg skriver, så er det lite behov for å reposte gamle lenker. Det er stor risiko for en rekke konkurser for små og mellomstore selskaper. Flere bedrifter i restaurantbransjen og i utelivsbransjen har allerede gått konkurs eller står i fare for det. Jeg kjenner selv flere som er permittert for andre eller tredje gang.
    Nå leste jeg jo det du skrev. Du skrev "- Flere konkurser". Realiteten er færre, også i utelivsbransjen, så jeg tenkte du behøvde en liten påminnelse om det.
    Det var 273 i 2021 vs 479 i 2020, 481 i 2029 og hele 485 i 2018. Ja, det finnes bedrifter som har gått konk også i 2021, men det er nesten halvparten så mange som i normalårene 2018-19. Antall tvangsavviklinger er omtrent konstant, 91 i 2021 vs 95-99 i normale år. Hvorfor det? Burde det vært slik?

1641297610494.png

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Adm. direktør Christian Aandalen i inkassoselskapet Fair mener at statlige støtteordninger har bidratt til nedgangen. Han mener årets nivå er kunstig lavt.

Selv om antallet konkurser er lavt, har det ikke vært flere tvangsavviklinger på fem år.

Christian Aandalen tror antallet konkurser vil øke i 2022, ettersom corona-støtteordninger forhåpentligvis skal skrinlegges som følge av mindre smitte.
    Ett annent poeng her som ikke kommer frem av statistikkene er at tiltakene rammer veldig skjevt og urettferdig, i mange bransjer går det veldig mye dårligere og i andre veldig mye bedre. Tilsammen har det til nå ikke blitt så mange ekstra konkurser, men mange eiere har nok gjort det veldig dårlig og kanskje lånt mye penger for å overleve. Resultatene kan det nok ta mange år ennå å få full oversikt over.

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ ^Akkumulerte og reaktive tall tilbake i tid er ofte en dårlig indikator på hva som vil komme fram i tid. Det er forskjell på risiko for konkurser og faktiske. Å midlertidig unngå konkurs er noe helt annet enn å opprettholde bærekraftig drift over tid.

Jeg henviser til artikkelen fra NHO fra tidligere innlegg. I tillegg har vi utallige bekymringsmeldinger fra Oslo bystyre og fra Bergen som eksempler.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    ^ ^Akkumulerte og reaktive tall tilbake i tid er ofte en dårlig indikator på hva som vil komme fram i tid. Det er forskjell på risiko for konkurser og faktiske. Å midlertidig unngå konkurs er noe helt annet enn å opprettholde bærekraftig drift over tid.

Jeg henviser til artikkelen fra NHO fra tidligere innlegg. I tillegg har vi utallige bekymringsmeldinger fra Oslo bystyre og fra Bergen som eksempler.
    Enig, statistikker på faktisk gjennomførte konkursbehandlinger gir ikke noe godt bilde av den faktiske situasjonen. Det er vel forøvrig stort sett nesten bare stat og kommune som velger å sende inn konkursbegjæringer.

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    "Annen tjenesteyting" var noe høy, men her føler jeg beskyttelse både her og der er viktig ja. 😆

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Eller så kan man tenke at støtteordningene har vært ganske generøse og at enkelte muligens håper å få en ny pakke om de bare skriker høyt nok. Fremtiden er som vanlig ganske usikker, mens historiske fakta er mer håndfaste. Det har ikke vært fler konkurser, men snarere halvparten så mange som vanlig i en bransje som til tidligere har vært hjemsøkt av konkursakrobater. Jeg kan også godt tenke meg å få proaktiv offentlig støtte i tilfelle shit happens i 2022. Ikke godt å si hva som kan skje, og ligningen for 2021 er ikke engang ferdig.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.550
    Støtteordningene har i stor grad vært basert på omsetningshistorikk. De som har vært i en vekstfase har vært skadelidende, men de fleste vil klare seg. De som har vært på hell har vært heldige. F.eks. butikker som har vært døende har blitt holdt kunstig i live.

U

Utgatt24668

Gjest
    Eller så kan man tenke at støtteordningene har vært ganske generøse og at enkelte muligens håper å få en ny pakke om de bare skriker høyt nok. Fremtiden er som vanlig ganske usikker, mens historiske fakta er mer håndfaste. Det har ikke vært fler konkurser, men snarere halvparten så mange som vanlig i en bransje som til tidligere har vært hjemsøkt av konkursakrobater.
    Det er denne tankerekken som vi så før finanskrisen også - helt til det smalt. Ikke helt ulikt julekalkunen som rapporterer at alt er bra helt til 24 desember.

Generøst? Reservene blir tappet, folk blir permitterte, flere selskaper taper strategisk terreng / posisjon mot utenlandske aktører. Tror du det hjelper mye med utsatt skatt og at deler av faste utgifter blir dekket? Når i utgangspunktet bærekraftige bedrifter går dukken er det faktisk en mye bedre indikator enn akkumulerte tall som favner den direkte og indirekte oljebaserte økonomien.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    2
    Tydelig at mange her ikke forstår at det er ganske mange trinn på stigen før en bedrift til slutt blir slått konkurs (sannsynligvis av staten eller kommunen eller lignende). Lite erfaring fra privat næringsliv og drift av små/mellomstore bedrifter antakeligvis.

lano2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Håper reiselivet går konkurs. Mi vikkje ha de fordømte turistan te Sørrrrlandet ! 😎

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn