Medisin og helse Corona

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor jeg ikke har pensjonert meg i en alder som nærmer seg 70.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ja, stemmer det var en dipp på kurven der.
    Alltid morsomt med disse diskusjonene hvor man finner et absolutt lavpunkt og argumenterer for en trend som kun gjelder i noen få dager rundt et bunnpunkt.
    Trenden ser stabil ut og synker ikke. Ikke ulikt alle andre land og jeg håper den ikke stiger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    – Kan du vise til en dipp?
    – Ja. Vær så god.
    – Alltid morsomt med disse diskusjonene hvor folk finner et absolutt lavpunkt, etc.

    :rolleyes:

    Skjermbilde 2020-09-22 kl. 10.06.24.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Trenden ser stabil ut og synker ikke. Ikke ulikt alle andre land og jeg håper den ikke stiger.
    Trenden i Sverige er faktisk ganske ulike andre land.
    Grafene viser at den er ganske flat.

    Det er ikke så veldig mange andre land som har flat utvikling de siste 2 mnd.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    England, Brasil og USA gjorde vel det? Det gikk vel ikke helt bra? I England øker smitten kraftig nå. I USA og i Brasil holder den seg ganske konstant, men prosentvis got over Sverige og milevis over Norge. USA ligger konstant på ca 50 000 nye smittede om dagen de 2 siste ukene. Brasil på rundt 45 000. USA og Brasil ligger på rundt 1000 døde pr. dag. USA har jo stengt ned noe, men det varierer veldig fra stat til stat. Sånn sett kan man vel si at USA og Brasil ligner på Sverige med nokså konstante smitte og dødstall.
    Jeg kjenner ikke så godt til hva som skjer i alle land rundt om og er ikke oppdatert på om det innføres restriksjoner her og der. Men både USA og Brasil er ut i fra smittekurvene tilsynelatende over det værste.

    At dødstallene i disse landene vil blir høyere pr capita enn i Europa og spesielt Skandinavia er vel ikke spesielt overraskende.

    Her ser du testing og andel positive i USA:
    Screenshot_2020-09-22 Daily Testing Trends in the US - Johns Hopkins.png
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    En del europeiske land hadde neppe så mye valg siden kapasiteten i helsevesenet var sprengt men slik det ser ut nå så har det nok holdt samfunet stengt altfor lenge. Det er ikke spesielt lett å se hva de faktisk oppnådde etter at smitten var bragt ned på et lavt nivå. om vi tar Frankrike for eksempel så ser tiden fra mai til juli ut til å ha vært ganske bortkastet sånn sett.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Trenden i Sverige er faktisk ganske ulike andre land.
    Grafene viser at den er ganske flat.

    Det er ikke så veldig mange andre land som har flat utvikling de siste 2 mnd.
    trenden i norge er ganske lik. stabil rundt +- 100 og per capita samme smitteantall. smittevernet er generelt bedre i Sverige. med unntak av Oslo og Bergen fungerer samfunnet tilnærmet normalt med unntak av grensehandel og privat reising over grensen. Får håpe at grensehandelen får seg en varig knekk
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094

    Mener det var noen som spurte om hvor det er nye nedstengninger på gang.
    De slipper å stenge ned landet igjen, slik alle andre driver med.
    Siden alle andre enn svenskene tilsynelatende driver og stenger ned landet så hadde det vært greit med noen eksempler på alle disse landene, og utover enkelte bydeler i Madrid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    trenden i norge er ganske lik. stabil rundt +- 100 og per capita samme smitteantall. smittevernet er generelt bedre i Sverige
    Det er en forskjell - se bildene.
    Også er den flate utviklingen i Sverige på et nivå som er en brøkdel av hva den har vært tidligere Norge.jpg

    Sverige.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg undres over at tilsynelatende få er opptatt av årsakene til at man velger å ha strenge restriksjoner i Oslo og Bergen, og tidligere i Østfold. Det kan jo ikke være særlig tvil om at årsaken er importsmitte, som har spredd seg. Vi gjorde en dugnad i vår, som delvis ble pulverisert av dette. Media virker ikke til å se sammenhengen, her inne er det også lite fokus på det. Muligens er folk så autoritetstro at de godtar det meste? Langtidsvirkningene av dette vil for mange være alvorlige; arbeidsledighet, psykiske problemer, utenforskap, fysisk forfall osv. Samtidig har man tiltak som ikke er nødvendige; breddeidrett, forkortet åpningstider, stengte skoler for lag og foreninger, publikumsnekt over 200 - der man har mulighet for å overholde smittevern. Samtidig ser man at 1 av 10 knapt er ut av huset. Nå har man hatt 7 måneder på å "lære", da er det på tide å ta denne lærdommen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Siden alle andre enn svenskene tilsynelatende driver og stenger ned landet så hadde det vært greit med noen eksempler på alle disse landene, og utover enkelte bydeler i Madrid.
    Antistofftester tyder forøvrig på at Madrid har omtrent like mye immunitet som Stockholm, så det er jo et litt rart eksempel å velge.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden alle andre enn svenskene tilsynelatende driver og stenger ned landet så hadde det vært greit med noen eksempler på alle disse landene, og utover enkelte bydeler i Madrid.
    Beklager feil ordvalg.

    Svenskene slipper å innføre strengere smittevernregler, slik andre land driver med. Er det greit da..?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er en forskjell - se bildene.
    Også er den flate utviklingen i Sverige på et nivå som er en brøkdel av hva den har vært tidligere Vis vedlegget 663718
    Ja, stemmer det var en dipp på kurven der.
    Alltid morsomt med disse diskusjonene hvor man finner et absolutt lavpunkt og argumenterer for en trend som kun gjelder i noen få dager rundt et bunnpunkt.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2
    Antistofftester tyder forøvrig på at Madrid har omtrent like mye immunitet som Stockholm, så det er jo et litt rart eksempel å velge.
    Det spørs om man velger å tro på noen mer eller mindre saklig utvalgte "antistofftester", eller virkeligheten slik den er. Det kan jo være at antistofftestene ikke viser hele sannheten om virkeligheten;) Jeg følger ikke med i nærheten så godt på smittetall etc, men det virker vel som om det er mer coviid i Madrid enn Stockholm for tiden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, Stockholm har 2 intensivpasienter med Corona nå. Den siste som ble lagt inn var for over 1 uke siden. Det virker mer hektisk i Madrid.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.094
    Beklager feil ordvalg.

    Svenskene slipper å innføre strengere smittevernregler, slik andre land driver med. Er det greit da..?
    Greit, da gir det mening. Valg av ord er jo ikke en uvesentlig del av et ordskifte.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs om man velger å tro på noen mer eller mindre saklig utvalgte "antistofftester", eller virkeligheten slik den er. Det kan jo være at antistofftestene ikke viser hele sannheten om virkeligheten;) Jeg følger ikke med i nærheten så godt på smittetall etc, men det virker vel som om det er mer coviid i Madrid enn Stockholm for tiden.
    Jo, men det beviser ikke at Stockholm allerede har hatt fler smittede eller at de har noen form for "flokkimmunitet" som spanjolene ikke har. Det kan være så enkelt som at graden av immunitet er omtrent lik, pluss/minus en prosent eller to i antall som allerede har vært smittet, men at svenskene er mer distanserte i utgangspunktet enn latinere (det er de), mer lojale til myndighetenes råd (det er de også), og ikke så trangbodde som spanske storfamilier (ditto). Da er sannsynligheten for at en ny oppblussing kommer ut av kontroll forskjellig mellom de to byene. Gitt at de samme forholdene er overførbare til f eks Oslo sier kanskje også det noe om sannsynligheten for at smitten kommer helt ut av kontroll her.

    Vis meg gjerne data på "virkeligheten som den er". Mange vil være interessert i å se publiserte data om akkurat det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    USA over det verste? Man kan jo håpe, og your guess is as good as mine, men om vi holder oss til de som er betalt for å kunne noe om dette:

    http://www.healthdata.org/sites/default/files/files/Projects/COVID/briefing_US_091820.pdf

    Cases have stayed constant but deaths have been steadily declining in the last week. Our forecasts of cumulative deaths by January 1 have declined to 378,000, down from 415,000 as of the last projection on September 10. Even if herd immunity were to occur at a low level, such as 40% (the level seen in Mexico City now) with cumulative infections, by January 1, the US epidemic would only be less than half over.

    Our forecast of cumulative deaths by January 1 has declined from 415,000 on September 10 to 378,320 today. This decline is driven by steeper than expected declines seen in deaths in several states. In our model, these declines push out further into January and February the expected seasonal surge, reducing the number of deaths expected by January 1. We expect over 3,000 deaths per day by the end of December. • Between now and January 1 we expect approximately 180,000 deaths. Increasing mask use to 95% can save nearly 115,000 lives, reducing that expected number of deaths by 62.7%.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Den siden du linker til er jo helt på bærtur. Sjekke tallene for Danmark og Norge feks.

    Er det foresten produsenter av munnbind som betaler de for å mene noe...?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pr i dag er det nokså nøyaktig 200k døde i USA fra mars og frem til nå. En prognose på ca 180-200k mellom nå og nyttår er en dobling i antall døde på kortere tid enn det tok å komme hit. Om det er "over det verste" eller bare litt nedjustering av tallene i et pågående katastrofescenarie kommer vel an på øynene som ser.

    Flere prognoser for USA her:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Pr i dag er det nokså nøyaktig 200k døde i USA fra mars og frem til nå. En prognose på ca 180-200k mellom nå og nyttår er en dobling i antall døde på kortere tid enn det tok å komme hit. Om det er "over det verste" eller bare litt nedjustering av tallene i et pågående katastrofescenarie kommer vel an på øynene som ser.
    Mulig, men da må de i alle fall få opp farten. De ligger nå på noe under 1k i snitt / dag og det er nøyaktig 100 dager igjen av året. De må opp på toppen fra april og bli der ut året. Det kan sikkert skje, men fremstår ikke umiddelbart som det mest sannsynlige scenarioet synes jeg. Trenden både i registrerte smittede og døde er også fallende i USA om dagen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    IHFE er en uavhengig organisasjon som har truffet svært godt på sine prognoser så langt. Jeg tipper de har bedre oversikt over hva som skjer i det mangslugne USA enn det du og jeg har OMF
     
    6

    65finger

    Gjest
    Trenden i Sverige er faktisk ganske ulike andre land.
    Grafene viser at den er ganske flat.

    Det er ikke så veldig mange andre land som har flat utvikling de siste 2 mnd.
    det var sinnsykt høye tall i Sverige og det er ikke så merkelig at det synker drastisk når smitteregime virker. Sverige er nå på nivå med oss og det er jo bra. De har et bedre smittevernregime, men det kan fort blusse opp igjen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    IHFE er en uavhengig organisasjon som har truffet svært godt på sine prognoser så langt. Jeg tipper de har bedre oversikt over hva som skjer i det mangslugne USA enn det du og jeg har OMF
    Det er lov å tenke selv. Siden er fullstendig på bærtur på en håndfull land jeg sjekket.

    Jeg tror USA er over det verste og at vi nå vil se en fallende tendens fremover (Altså den lange trenden). Så forstår jeg det slik at du og Asbjørn tror det kommer til å stige i flere måneder fremover - så får vi bare sette oss ned og vente og se hvem som har rett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    – Fremfor alt øker smitten blant yngre og folk i jobb. I alle grupper utenom de på 70 + ser vi en økning, sier Anders Tegnell, som er den svenske statsepidemiologen.

    Smitten øker i hovedstaden
    Totalt har 89.436 personer blitt bekreftet smittet i Sverige, skriver SVT. Det er 1199 flere enn på fredag, skriver Aftonbladet.

    På svenske intensivavdelinger ligger det for øyeblikket 2594 personer med koronasmitte, opplyses det om på pressekonferansen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er lov å tenke selv. Siden er fullstendig på bærtur på en håndfull land jeg sjekket.

    Jeg tror USA er over det verste og at vi nå vil se en fallende tendens fremover (Altså den lange trenden). Så forstår jeg det slik at du og Asbjørn tror det kommer til å stige i flere måneder fremover - så får vi bare sette oss ned og vente og se hvem som har rett.
    Jeg tror strengt tatt ingenting, i motsetning til deg, annet enn at det finnes folk som vet mye mer om dette enn oss to.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ehh nei, tallet er 19.
    Det er kopiert fra NorskRikskringKasting det avsnittet der. Du får sende en klage dit;)
    Forøvrig er det økningen vi ser i antall smittede og Tegnells teori om hvorfor som er mest interessant....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det er kopiert fra NorskRikskringKasting det avsnittet der. Du får sende en klage dit;)
    Forøvrig er det økningen vi ser i antall smittede og Tegnells teori om hvorfor som er mest interessant....
    Totalt så langt er sikkert som du sier men akkurat nå? Nei.

    Det er lov å tenke litt, om det nå lå over 2400 på intensiven i Sverige (never mind at de har rundt halvparten så mage plasser totalt i hele Sverige) så ville dødstallene også vært helt off the charts.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    2.374
    Torget vurderinger
    2

    Det ser ut til at 2594 er antall som har vært på intensiven i Sverige, altså totalt;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Meanwhile in Sweden:

    "
    Region Stockholm advarer mot økt smitte i den svenske hovedstaden.

    - Den nedadgående trenden med at andelen smittede går ned, har blitt brutt. Vi er på vei opp igjen, sa helsedirektør Björn Eriksson til svenske medier.

    - Fortsetter dette kan vi være på vei opp mot en veldig alvorlig situasjon igjen,

    Han understreker at det har vært lavt nivå av smitte den siste tiden.

    Men fra uke 37 til 38 økte antallet positive koronatester fra 1,3 prosent til 2,2 prosent.

    Statsepidemiolog Anders Tegnell bekreftet på en pressekonferanse onsdag at det kan bli aktuelt med nye, lokale tiltak i Stockholm for å begrense smitten.

    - Vi har en diskusjon med Stockholm om at vi kanskje må innføre tiltak her i løpet av en av de nærmeste dagene, sa han."
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket understreker mitt poeng om at synspunkter om at USA og Sverige snart er ferdige, ikke er annet enn det, mer eller mindre velfunderte synspunkter fremmet med lite grunnlag i annet enn et håp om at flokkimmunitet vil skje. Noe som er lite forskningsmessig belagt, og hvor fagfolk er sterkt uenig. Som sagt, litt ydmykhet er ikke av veien, så kan vi jo alle håpe på det beste. Jeg kommer i hvert fall til å vaksinere meg når det er mulig (har nettopp tatt influensavaksine BTW, for 3. år på rad). Svineinfluensavaksine også da det var aktuelt, og har vært særdeles lite syk av denne type sykdommer de senere år. Vaksinerte meg på det nærmeste apoteket. Anbefales!.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror USA er over det verste og at vi nå vil se en fallende tendens fremover (Altså den lange trenden). Så forstår jeg det slik at du og Asbjørn tror det kommer til å stige i flere måneder fremover - så får vi bare sette oss ned og vente og se hvem som har rett.
    Det tror jeg ikke noe som helst om. Jeg kommenterte hva IHFE sier og hva en prognose på "bare" 378k døde til nyttår innebærer. Det er litt for tidlig å sprette champagnen om den prognosen er nedjustert fra 415k til 378k. Det er fortsatt nesten en dobling i antall døde fra dagens 200k og frem til nyttår.

    Jeg har ikke vurdert om det er riktig prognose eller ikke. Alt for mange usikkerhetsfaktorer, inkludert risikoen for ny oppblussing i storbyer som allerede har vært gjennom det en gang. De fleste andre som prøver seg på prognoser for USA ser ikke så langt frem i tid, jfr linken jeg la inn over. På tidshorisont frem til 31 okt tilsier IHFE's modell ca 219k døde, men f eks US Army's modell sier 243k og MIT's modell 221k. IHFE er ikke engang den mest pessimistiske modellen, men mer midt i feltet.

    Det er derimot sannsynlig at "røde" stater i Midt-Vesten kommer til å ha det ganske tøft en stund fremover. Det er i Trumps kjerneland at det skjer mest nå. 1000+ døde om dagen og snart valg...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos IHFE's prognose:
    While doctors have new medications and treatment strategies to save the lives of Covid-19 patients, epidemiologists worry deaths could accelerate if the virus surges in the winter as expected.

    “The worst is yet to come. I don’t think perhaps that’s a surprise, although I think there’s a natural tendency as we’re a little bit in the Northern hemisphere summer, to think maybe the epidemic is going away,” Dr. Christopher Murray, director of the Institute for Health Metrics and Evaluation at the University of Washington, said earlier this month.

    IHME previously forecast that the U.S. would report more than 410,000 Covid-19 deaths by Jan. 1 due to the prospect of a “deadly December.” The modeling group has since revised down its estimate, driven by “steeper than expected declines seen in deaths” in several states. The group now projects that the U.S. will reach 378,000 deaths by the new year.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/region-stockholm-om-coronalaget
    Allt fler testas för aktivt coronavirus. Under förrförra veckan var 1,3 procent av de testade positiva. Förra veckan var den siffran 2,2.

    – Det vi kan se är oroande tecken på att smittspridningen ökar. Det är låga nivåer men det ökar, säger Björn Eriksson.

    Han poängterar att alla stockholmare nu måste hjälpa till för att inte smittan ska ta ny fart i Stockholm likt stora delar av Europa.

    – Jag blir förtvivlad över de som beter sig som om det är över. Ni kan drabba andra som är mycket känsligare, fortsätter Björn Eriksson.

    Enligt statsepidemiolog Anders Tegnell kan det bli aktuellt med lokala coronarestriktioner i Stockholm efter att den nedåtgående trenden av smittofall har brutits.

    – Här har vi en diskussion om att man kanske behöver införa ytterligare åtgärder för att minska smittspridningen i Stockholm, sa han under tisdagens coronapressträff.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn