Medisin og helse Covid 19, min erfaring og advarsel

Cheaptubeamp

Fersking
Ble medlem
23.12.2021
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Sjælland
Hei johnblund, håper det går bedre og at du har det bra.
Jeg har et enkelt spørsmål. Når ble du vaksinert?
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
577
Antall liker
1.857
Sted
Noreg
Desverre er jeg fremdeles sykmeldt som følge av covid. Jeg ble før vaksinen ble tilbudt min aldersgruppe. Fikk dose 2 i juli (smitte regnes som 1.dose). Dose 3 kommer i januar. Nei, jeg er ikke, og har aldri vært vaksine motstander.
 

Cheaptubeamp

Fersking
Ble medlem
23.12.2021
Innlegg
2
Antall liker
0
Sted
Sjælland
Jeg forstår det ikke helt, eller kanskje jeg gjør det.
Da du fikk korona, ble det da ansett som den første vaksinasjonen?
Eller når vaksinerte du deg for første gang? Var det i juli?
Jeg peker ikke på noen om de er for eller imot vaksinen.
Men ønsker deg uansett god bedring og god jul
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.710
Antall liker
13.197
Jeg forstår det ikke helt, eller kanskje jeg gjør det.
Da du fikk korona, ble det da ansett som den første vaksinasjonen?
Bekreftet covid-19 teller som en vaksinedose, ja. Man er (var) altså regnet som fullvaskinert med et stykk sykomdsfoløp + en vaksinedose. Dette er også vanlig i det store landet utlandet så det er ikke en særnorsk greie. Jeg kjenner en del som bor i Frankrike, der holdt det at man selv sa at man hadde hatt covid-19 var ikke noe krav til dokumentasjon på det.

Det er også noen regler for hvor lenge etter sykdom man kan få vaksine, tror det var minst 3 måneder etterpå eller noe slikt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Jeg er en af dem som fik Corona for to år siden som 64 årig. No big thing men senfølgen er spytteri som jeg ikke har gjort før.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.073
Antall liker
2.533
Da har jeg vært igjennom min runde, var som en mild forkjølelse. Kona er derimot ganske dårlig på syvende dagen 🤨
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.216
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Omikon er var som en vanlig neseforkjølelse med noen dager ekstra vondt i kroppen og utmatting forteller min tripppelvsksinerte* svigerinne på 58.( Ellers ingen underliggende svakheter)
*. 3 dose 2 dager før omikronsmittet
 
Sist redigert:

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
998
Antall liker
1.037
Sted
Porsgrunn
De regner vel med at det må gå minst 10 dager før en vaksinedose har full virkning. Var i det jeg fikk høre når jeg var der nede siste gang, og er vel ikke noe annerledes med dose nummer 3.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Etter det jeg har lest så er mengden virkestoff i Pfizer økt mens den er halvert for Moderna for booster dose - dose 3. Min søster fikk Moderna og fikk beskjed at hun fikk halv dose - mulig de tynner ut for at den skal rekke til flere til samme kost da det og er større etterspørsel av denne ?

Har og hørt at booster dose har raskere effekt enn dose 1 og 2.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Etter det jeg har lest så er mengden virkestoff i Pfizer økt mens den er halvert for Moderna for booster dose - dose 3. Min søster fikk Moderna og fikk beskjed at hun fikk halv dose - mulig de tynner ut for at den skal rekke til flere til samme kost da det og er større etterspørsel av denne ?

Har og hørt at booster dose har raskere effekt enn dose 1 og 2.
Pfizer har 30 enheter av et eller annet :D, Moderna har 100. Boosterdosene inneholder fortsatt 30 hos Pfizer, men Moderna har redusert dosen til 50. (Moderna gir ofte mer bivirkninger enn Pfizer de første dagene)Jeg fikk covid i desember 2020. Fikk Moderna i juni 2021 og valgte Pfizer som oppfriskningsdose nå i desember 2021.
Burde være rimelig godt beskyttet, en blanding av Alfa, Moderna og Pfizer.:)
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.894
Antall liker
3.224
Det burde ikke være nødvendigt med nogen restriktioner længere. Please afskaf dem nu til fordel for flokimunitet.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.854
Antall liker
13.670
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Omikon er var som en vanlig neseforkjølelse med noen dager ekstra vondt i kroppen og utmatting forteller min tripppelvsksinerte* svigerinne på 58.( Ellers ingen underliggende svakheter)
*. 3 dose 2 dager før omikronsmittet
Tredje dose 6/1, tipper jeg ble smittet 20/1 (men vet ikke).
Symptomer søndag og positiv test i går. Ti år yngre enn din kusine, så langt stemmer beskrivelsen hennes godt. 👍
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.761
Antall liker
5.412
Sted
Holmestrand
Dette er ment som en advarsel i beste mening, og en beskrivelse av mitt oreløpige sykdomsforløp. Jeg ante ikke at det var noen mulighet for at jeg, uten andre sykdommer skulle kunne bli så vannvittig dårlig.

Jeg er 52 år gammel uten underliggende sykdom som er smittet av Covid 19.

Fredag 12/3: smittesporing ringer og gjør oppmerksom på smittefare. Antydning til sår hals
Lørdag 13/3: tur på testversjon, og halsen min begynner å bli litt sår, får også tørrhoste. Rekker akkurat å komme meg hjem før helvete banker løs. Jeg får en hodepine jeg ikke engang klarer å beskrive, sammen med like sterke muskelsmerter i nakke, rygg, armer og ben. Ingenting hjelper, men opplever ikke pusteproblemer.
Søndag 14/3: smertene øker på overalt,
Mandag 15/3 positivt test resultat, samtidig med ytterligere økning i smerter, høy feber, men det viser seg etterhvert at termometeret viser for lite. Det jeg trodde var ca 38,5 grader viste seg å være ca 40. På dette tidspunktet er kjærringa blitt smittet av meg, og blitt nesten like dårlig. Evnen vår til kritiske avgjørelser er på dette tidspunktet ikke eksisterende. Fastlegen blir kontaktet, men blir ikke alarmert pga. pusten tilsynelatende er ok. temperaturen er jo ikke så høy. Onsdag 17/3 smertene i armene, ben og nakke avtar noe mens hodepinen øker på nytt. Dersom jeg rører på øynene går det ubeskrivelig smertelyn gjennom hodet.
Torsdag er det igjen endringer. Hosten blir til en KRAFTIG slimhoste som ikke gir seg på hakka møkka. Smaksansen endrer seg også. Spiste feks kyllingsuppe som smakte jord, blir meget kvalm av vann. Blir også utrolig svimmel, alt dette mens feberen herjer.
Fredag 19/3: ny tlf til fastlegen uten resultat.
Lørdag 20/3: nye symptomer. Jeg får rare sterke smerter i huden på siden av overkroppen. Kjennes ut som noen klyper skikkelig hardt, uten at jeg får utslett. Jævlig vondt. Søndag21/3: kjærringa ringer ambulansen som er hos oss en times tid, for å sende meg til sykehus. Temperaturen ved ankomst var 40,5, (det var nå jeg oppdaget at jeg hadde hatt temperaturer på ca 39,5-40 grader i ca 1 uke).jeg var KRAFTIG dehydrert og fikk 5 liter intravenøst første døgnet. Jeg fikk også intravenøst paracetamol første døgnet for å holde feberen i sjakk.
mandag 22/3: I dag har feberen økt igjen til ca 42. Jeg er satt på intravenøst igjen, men de sliter med å få feberen på akseptabelt nivå. Jeg får daglige sprøyter med blodfortynnende i magen.første gang jeg er bekymret for utfallet.
tirsdag 23/3, Overført til intensiven Selv om pusten min ikke er så trøblete, er blodets oksygenopptak langt under pari. Kateter blir satt inn. Får både mat og drikke intravenøst. Får nå 4 forskjellige sprøyter i magen daglig. Feberen varierer mellom 39,8 og 41,6 i to dager.
torsdag 25/3: Overført fra intensiven til isolat på infeksjonsavdelingen. Feberen er endelig under kontroll. Jeg klarer meg med "vanlig" oksygen, og ikke oksygen masken som gir overtrykk i lungene. Jeg må beregne å bli på sykehuset til mandag/tirsdag (minimum), mulig lenger. Hosten gir seg ikke, jeg orker ingenting. En tur på toalettet 5 m unna krever ett par timer søvn.

Dette er sjukdommen fra helvete. Jeg gikk fra litt klein til dausjuk på ca 30 minutter, og de ubeskrivelige smertene bare økte på de påfølgende dager.
Vet lite om senskader, men bildene tatt av mine lunger viser covid skader.

På intensiven var jeg den minst syke.

Ta alle mulige forhåndsregler. Dette vil alle unngå

Beklager hvis det er gjentakelser i teksten, men har fremdeles feber og er sterkt medisinert.

John
Sent ute, men håper ting har ordnet seg for deg.
Takk for at du deler.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Har ikke sett denne tråden før nå. Kjenner noen som sliter fremdeles med postcovid, ellers har jo en stor andel (nær 50%) på skolen til mine yngste blitt smittet. Delta før jul og omikron nå etter. Utrolig nok har resten av oss unngått å bli syke, og mine yngste har så langt unngått omikron. Ser ut til at det vi avslutter det hele med en kjempebølge omikron hvor selv utsatte grupper ikke blir særlig syke. Nå er det stor sett de uvaksinerte som skaper trøbbel og overbelaster helsevesenet. Så på statistikken at mange av de som er innlagt, vaksinert og har covid er innlangt av andre årsaker enn covid, men siden så mange er smittet nå blir det en god del som tilfeldigvis også har covid ved innleggelse.
De som ikke kan ta vaksine av ymse årsaker må beskyttes, derfor er det ille at fremdeles mange ikke tar vaksine av egoistiske eller idiotiske grunner. De burde komme sist i køen dersom helsevesenet blir sprengt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har Korona i hus nå på 2 x barn men vi har hatt forkjølelser i hus som har vært tøffere symptommessig enn de greiene her.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ingen, de er 5 og 8 år.

Jeg fikk min 3. sprøyte 13.01 og hadde negativ hurtigtest i går.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.216
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Tredje dose 6/1, tipper jeg ble smittet 20/1 (men vet ikke).
Symptomer søndag og positiv test i går. Ti år yngre enn din kusine, så langt stemmer beskrivelsen hennes godt. 👍
Meeeget bra timing vil jeg si. Du vil få minimalt med plager nå og være knallgodt beskyttet mht neste variant.
Får vel være litt mer ute blant folk jeg , føler meg litt stigmatisert nå som fler og fler rundt meg får Omikron, mens jeg sitter på hjemmekontoret usmittet
 
Sist redigert:
Topp Bunn