Hadde en spennende "lyttekveld" med tvillingene mine igår. De er 13år gamle, og har hvert sitt par, med CAL!
Disse kobler de opp med noen rimelige Topping forsterkere med dac i pc.
Jeg, har forsøkt å lære de litt om forskjellene i lyd - men med ett mantra fra gamle far, ingenting er feil og ingenting er riktig.
Igår kveld, satte jeg på en låt av Sophie Zelmani. Dette gjorde jeg bevisst, ny musikk, med vokal/akustisk gitar.
Vi kjørte hele låten med lukkede øyne, og så svitsjet jeg over til samme oppsett men med Audeze 2r2.
Jeg ba så om deres vurdering av forskjellene. De brukte (begge) ordet skarp om orthoene..Selvsagt skvatt jeg av dette, men da jeg forsiktig spurte om flere ord for å beskrive forskjellene, mente de at det var MER lyd i 2r2.
Jeg, la fra meg begge settene, og ba de sette på sin favoritt låt. Med den volum innstilling de likte best. Da, ble det rett på Youtube ( ja det er dette formatet de foretrekker når de skal spille musikk) Noe ræl av listepop ble valgt, og vi gjorde den samme testen.
Når de nå byttet tilbake til 2r2 - begynte de å le ( begge to) Dæven pappa det er mye mer bass.
Når, jeg skulle dra den lengre for å finne ut om det var veldig mye forskjeller, eller ikke. Mistet jeg deres interesse, og de satt der happy, med sine oppsett til under tusenlappen, og lyttet til sin favoritt musikk.
Det, som skremmer meg med denne historien, er at de drømmer om hvert sitt sett med Dr.Dre da det er dette alle de kule guttene har...Så, til neste helg skal jeg få lånt meg ett sett, og la de lytte til forskjellene.
Chr. Sjømann