Curious Cables USB - Anbefales på det varmeste.

X

X186841

Gjest
Æsj!

Blue heaven rev II og Solar Wind. Har disse selv. Nei ikke annet enn at jeg syns de er deilig og åpne i lydbildet mitt ihvertfalt. Foretrekker de fremfor andre merker. Heiv mæ på nordost etter at jeg fant ut at nasa i sine satelitter, der de er avhengige av særdeles detaljerte kabler, valgte nordost sin tech.
Hvor fant du denne informasjonen? Mulig jeg tar feil, men det jeg har lest om "koblingen" mellom Nordost og NASA virker mer som tvilsom markedsføring enn fakta.

Som diskutert her http://www.hifisentralen.no/forumet/kabelhja-rnet/64821-er-dette-alvor-39.html#post1416016
Husker ikke hvor jeg leste det første gangen, mulig det var på deres egen side (nordost), men finner den ikke nå, men den er tatt vare på av en annen side som er denne. (ett stykke nede på den siden) Er også nevnt i denne pdf ,men der nevnes ikke nasa, men aerospace industries.
Det skulle ikke forundre meg om NASA bruker tilsvarende kabeltype, levert av samme råvarefabrikant som leverer en kundespesifisert utgave til Nordost. Dette blir selvsagt til 'kabel brukes også av NASA' altså kan forstås som at Nordost fabrikerer en kabel til NASA (der kastet jeg litt opp i munnen, gitt).

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Heiv mæ på nordost etter at jeg fant ut at nasa i sine satelitter, der de er avhengige av særdeles detaljerte kabler, valgte nordost sin tech.
Les gjerne en gang til hva Nordost skriver, sakte og nøye:
Founded in 1991, Nordost Corporation is a high-technology cable manufacturer specializing in the audio and medical fields, using precision conductor solutions first developed for the aerospace industry and in conjunction with NASA for the space shuttle program.
We decided to develop a very durable, flat FEP cable, which derived from a design originally made for the aerospace industry, and specifically tailor it for a hi-fi audio application.
Det betyr at lignende flatkabler med teflon-isolering også brukes i fly og satelitter. Det betyr ikke at Nordost som firma hadde noe med det å gjøre. Nordost tok en eksisterende aerospace-kabel og redefinerte den som en audiokabel. Nordost vil gjerne at dette skal misforstås i den retningen du har tolket det, men de påstår ingen steder at de selger til NASA eller andre aerospace-formål. Det er ingen aerospace-produkter på hjemmesidene deres. Derimot produserer Temp-Flex (som etter alt å dømme produserer råkablene for Nordost) også sertifiserte kabler for aerospace, helt uavhengig av hva Nordost velger å bruke tilsvarende metervare til.

http://www.molex.com/molex/products...cable&channel=products&pageTitle=Introduction

Poenget med teflonisolasjonen er at den ikke blir sprø i streng kulde (Temp-Flex - get it?), at den tåler oljer og løsemidler, og er motstandsdyktig mot slitasje hvis ting vibrerer litt. Relevansen til et stereoanlegg er opp til enhver å bedømme.

Nordosts satsing på "medical" forsvant igjen ganske fort. De hadde dette på hjemmesiden en kort periode, men jeg mistenker at den bransjen også stiller strenge krav til dokumentasjon og sertifisering, så det forsvant igjen. Nordost selger bare til audio.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg flirer nesten feil på meg....Nordost leverer til NASA... Jeg har hatt med NASA folk å gjøre i flere tiår, - også folk som bygger og /eller designer satelittinstrumeter ( noe som forøvrig også gjøres i Norge, - flinke folk også i AS Norge), så det der er mer enn usannsynlig . Det som dog er fakta er at det brukes teflonisolerte kabler og ledninger mer eller mindre rund baut, bortsett fra der hvor temp.kravene er enda høyere ( eller lavere for den del....).....

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
1.579
Har lest endel på computer audiofile om denne kabelen. Brukes ofte sammen med Regen. At strøm og signal er separat i USB kabelen er en spennende vri. Mange lovpriser effekten av kabelen, noen kritiserer den - opplever at den gjør at PC og DAC ikke konnekter - dvs finner hverandre. Skulle vært interessant å vite om denne kabelen holder USB standarden, eller avviker.

Selgeren får veldig gode skussmål, også av de som er misfornøyd og sender kabelen i retur. Pengene igjen umiddelbart. Kunne godt tenkt meg å prøve kabelen. Å bestille og eventuelt sende i retur synes jeg dog blir litt hassle. Har noen i Oslo kabelen og kunne tenke seg en test er jeg lysten på å prøve.

Final
Hei

Jeg har Curious USB, Regen og Curious sin Regen Link. Kan ta det med over til deg når det passer. Da får jeg hørt på Dacen din også :)

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Til opplysning ligger det et par 20cm Curious Regen (W4S RUR) Link på Torget.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.596
Hvorfor selger du? For kort kabel eller for dårlig lyd?

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Hvorfor selger du? For kort kabel eller for dårlig lyd?
Ingen av delene. Jeg har 4 stk. Curious i denne lengden og selger to som ble til overs etter at Aries kom inn i anlegget.
Beste USB jeg har prøvd.

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Antall liker
1.596
Ja, ikke sant. Fantastisk USB-kabel.

Topp Bunn