Dårlig / lav lyd

DeVeDe

Medlem
Ble medlem
29.10.2008
Antall liker
0
Hei.
Har kjøpt meg et lite oppsett for snurring av mine kjære Lpèr.
B&W M1 + sub Denon AVR-1908 og Denon DP300F
Platespiller står i et annet rom , slik at jeg har et "strekk" på rundt 10m med en brukbar kvalitetskabel til AVR.
Min AVR har ikke innebygget RIAA , men det har platespiller.
Det kommer lyd ut av høytalerne , men denne er lav og av noe dårlig kalitet.
Er det noe jeg kan gjøre for og bedre dette ???
(uten at det koster skjorta)

Håper på gode svar :)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Har du koblet inn riaa-en i platespilleren? Etter det jeg forstår kan denne bypasses via en bryter.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Da vil jeg i første omgang anbefale deg å prøve spilleren med en kortere kabel...

DeVeDe

Medlem
Ble medlem
29.10.2008
Antall liker
0
javel,....
Et eget riaa-trinn (nær AVR) med mulighet for justering av gain og /eller en annen pickup er en dårlig løsning eller ?

P

Parelius

Gjest
Har du PU som passer til RIAA? Du sier intet om det.

DeVeDe

Medlem
Ble medlem
29.10.2008
Antall liker
0
Parelius skrev:
Har du PU som passer til RIAA? Du sier intet om det.
Litt usikker på hva du mener her. (er langifra noe guru på dette jeg)
Kjøpte oppsettet på Hi-Fi klubben . Skulle tro det burde passe sammen.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
DeVeDe skrev:
javel,....
Et eget riaa-trinn (nær AVR) med mulighet for justering av gain og /eller en annen pickup er en dårlig løsning eller ?
Iallfall med lang ledning mellom platespiller og riaa. Det vil garantert være en dårlig løsning. Sjekket litt på hifiklubbens sider, de sier ingenting om hva slags pickup som sitter på, bare at det er en MM. Hvilken pickup er det som sitter på din?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Skriv litt mer om hvilken platespiller, pickup og RIAA du har. For eksperiemntets skyld bør du teste en kortere kabel, f.eks. 1 meter i stedet for 10.
EDIT: skjønte først nå at platespilleren heter Denon DP-300F den har innebygd RIAA og medfølgende uspesifisert MM-PU - Hva er evt. spec. for RIAA (forsterking) og MM-PU (utgangsnivå)?

mvh
KJ

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i det som skrives; de færreste rimelige riaa'er (de færreste riaaer i det hele tatt) er vel begeistret for å drive lange kabler. 10m er jo enormt langt for et stakkars lite utgangstrinn i en riaa. Men pu'er driver vel ikke så lange kabler i det hele tatt, som Trond Kjetil sier.

Riaa'ens evne til å drive 10m kabel er dermed i høyeste grad mistenkt, dersom pu passer riaa og riaa passer inngangen på forsterker (som man nesten må være helt sikker på som en forutsetning).

Full utstyrsliste her i tråden, og en test av en kortere kabel (som det skrives over) er første steg til en diagnose tror jeg.

Mvh Vidar P

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Synes dette hørtes litt rart ut egentlig. Dersom RIAA'en har en bryter for valg mellom MM og MC så sett denne på MM. Siden spilleren har innebygd riaa så regner jeg med at du ikke trenger kabler fra spilleren til riaa, så prøve med kortere kabler.

D

dtddiver

Gjest
Er 5 meter for langt for kabel mellom RIAA og pre? Og hvor lang kan kabel mellom en platespiller med MM-pu og RIAA være?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
dtddiver skrev:
Er 5 meter for langt for kabel mellom RIAA og pre? Og hvor lang kan kabel mellom en platespiller med MM-pu og RIAA være?
5 m er langt, men kan fungere om ikkje kvalitetskrava er store. Mellom mm og riaa bør generelt kabelen vere så kort som råd, men eg har faktisk høyrt gode oppsett med 2 m kabel. Sjølv held eg denne kabelen så kort som råd, og aldri over 1,5 m.

D

dtddiver

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
dtddiver skrev:
5 m er langt, men kan fungere om ikkje kvalitetskrava er store. Mellom mm og riaa bør generelt kabelen vere så kort som råd, men eg har faktisk høyrt gode oppsett med 2 m kabel. Sjølv held eg denne kabelen så kort som råd, og aldri over 1,5 m.
Betyr det at jeg kan glemme å kjøpe meg en god platespiller siden jeg må ha 5 meter kabel mellom RIAA og pre? Jeg trodde signalet ut fra RIAA lå på omtrent samme nivå som fra en CD spiller jeg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
dtddiver skrev:
...
Betyr det at jeg kan glemme å kjøpe meg en god platespiller siden jeg må ha 5 meter kabel mellom RIAA og pre? Jeg trodde signalet ut fra RIAA lå på omtrent samme nivå som fra en CD spiller jeg.
5m kabel mellom RIAA og Pre er langt - kanskje litt i meste laget - men det avhenger en del av den konkrete kombinasjonen. En kabel med god skjerming og lav kapasitiv belastning er en fordel, i kombinasjon med en RIAA som gir godt med forsterking og har lav utgangsimpedans.

mvh
KJ

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
I prinsippet er det vel ingen forskjell for utgangstrinnet på en RIAA og en CD-spiller for å drive 5 meter lange kabler. Men så er jo drivertrinnene forskjellige fra så noen vil håndtere det bedre enn andre...
Får du bra lyd med CD-spilleren burde det være mulig å få det til fra Platespiller/RIAA også!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
dtddiver skrev:
Audiophile-Arve skrev:
dtddiver skrev:
Det kjem an på den konkrete kombinasjonen, som TJ seier. Eg veit iallfall heilt konkret at Electrocompanietriaa funkar ganske greitt med lange leidningar..og at ARC ikkje gjer det.

D

dtddiver

Gjest
Ok, takk for hjelpen. RIAA blir Cyrus Phono X eller Naim Stageline på Chord kabler. Skal forhøre meg litt om disse konkret før jeg kjøper noe som helst tror jeg.

Edit: Beklager trådstarter, var ikke meningen å kuppe tråden

DeVeDe

Medlem
Ble medlem
29.10.2008
Antall liker
0
dtddiver skrev:
Ok, takk for hjelpen. RIAA blir Cyrus Phono X eller Naim Stageline på Chord kabler. Skal forhøre meg litt om disse konkret før jeg kjøper noe som helst tror jeg.

Edit: Beklager trådstarter, var ikke meningen å kuppe tråden
Helt iorden ;D , har fått endel mer kjøtt på beinet via tråden.
Artig med slike forum . Bestandig noen som vet noe.
Fikk forresten svar fra HiFi-Klubben om å gjøre div endringer i oppsettet til reciveren , for nettopp og bedre lydbildet. Merkelig ???
At min kabel var for lang ble ikke nevnt med ett ord.

Topp Bunn