Dårlig lyd på siste låt

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Da har jeg bestilt en Jico SAS nål til Shure M75, har sett andre uttale seg på nett at SAS nålen gjorde underverker for såkalt IGD (Inner Groove Distortion). Blir spennende å se\høre om dette stemmer :)

Også angående dårlig kvalitet på pressingene, kan godt være plateselskapene etterhvert fikk øynene opp for at det var store penger å spare\tjene ved å velge de billigste (og dårligste) platetrykkeriene utover 80-tallet. Så den dårlige kvaliteten var ikke bare for å selge CD'er, men en bieffekt av grådighet...Bare en tanke :confused:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.069
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
----
plateselskapene etterhvert fikk øynene opp for at det var store penger å spare\tjene ved å velge de billigste (og dårligste) platetrykkeriene..................en bieffekt av grådighet...Bare en tanke :confused:
De har ALLTID vært grådige...tror du skal lete lenge etter noen som driver veledighet.

Arne K

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.202
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er spent på om du mener oppgradering til JICO SAS er verd pengene.

Vedr platekvaliteten, så virker som om den i grovt sett gikk ned ja.
Men, kvaliteten kan variere en del i forhold til ulike pressinger. Kan det også være at de kjørte lengre serier på hver master?

toillball

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
229
Da har jeg endelig fått Jico-SAS nålen! Veldig bra kommunikasjon med japanerne, og spådommen om når nåla ville ankomme stemte bra. Shure M75 Pu forresten.

Satte stifttrykket til 1,25g med digitalvekt og la på Susanne Sundfør. Og den spiller mye klarere og skarpere. Tok fram plata som skapte dette IGD\dårlig lyd på siste låt hysteriet mitt, Madonna - True Blue, og Live to tell er plutselig kurert for IGD! :):D Forskjellen er som natt og dag!

Stifter man kjøper nye på ebay til etpar hundrelapper er bare å kaste i søpla heretter. Jico nåla kostet rundt 1000-lappen med moms, og da er den håndlagd på bestilling! Vel verdt pengene og anbefales på det sterkeste. Visstnok kreves innkjøring av nye nåler, så det er nok enda mere jubel i vente for min del!

Spilte en annen gammel, muligens slitt plate som også hadde mye IGD, og den var kurert den også! Løp og kjøp ;)

Topp Bunn