Dødt rom

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Nye rom, nye muligheter........

Har et kjempeproblem med lytterom. Rommet er "dødt".
Rommet er en vinkel med ca 6,5 x 3,5 og 3x3,5 kvm.

Lyden oppfattes som veldig "flat" med dårlig utklinging og nærvær, som om noen har lagt en "tynn" dyne over høytalerne.

Jeg har testet med lange høytalerkabler og tatt med høytalerne ut på tur. Lyden endrer seg ikke i rommet , men når man går ut av rommet (med høytalerne under armen) åpner de seg når man kommer ut i andre tilstøtende rom. De "slokner" når man igjen går inn i rommet.

Noen tips ?

T

theStig

Gjest
Høres ut som frekvensulineær demping i rommet - for lite bass-absorbsjon i forhold til resten av området. Hvordan ser rommet ut? Møblering?

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Rommets størrrelse er som beskrevet i første innlegg.
Rommet er ikke overmøblert.
Problemet er at man hører at rommet er dødt ved samtale og ved "klappetest". Liten etterklang.
Jeg antar at det er pga. porøse plater i veggene med halvporøse plater i tak samt vegg-vegg teppe.

Jeg vil beskrive det som om at rommet er overdempet selv uten møblering.

Problemet er hvordan skape mer naturlig "liv" i rommet.

T

theStig

Gjest
OK, så du ønsker virkelig MER etterklang i rommet???

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Missforstå meg rett, men rommet er ekstremt dempet i utgangspunktet. I en slik grad at det suger for mye "kropp" ut av klangbalansen.

T

theStig

Gjest
Skjønner... ! :) Problemet er nok som jeg sa innledningvis, at du har en ubalansert demping frekvensmessig. For mye i toppen, og altfor lite i bånn. Noe slikt låter "dødt" og genrelt rart. Den beste løsningen er nok å få inn mer lavfrekvens-absorbsjon.

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Hva tenker du på av tiltak ?
Mere demping i et allerede overdempet rom ?

T

theStig

Gjest
Ikke mer demping, men en mer frekvenslineær demping er det jeg ville gjort. Demping er i utgangspunktet bra i et rom der man skal lytte til et par høyttalere, men man må (som med alt annet) gjøre dempingen riktig.

Problemet med tepper, møbler, gardiner osv. er at det demper KUN høye frekvenser, og ikke lave frekvenser. Det blir grov ubalanse i rommets akustikk med andre ord. Det du hører som "overdemping" er egentlig resultatet av altfor lite demping ved lave frekvenser.

I praksis kan man gjenopprette balansen med en gode hjørneabsorbenter, som kan lages ved å stille opp et par akustikkplater på høykant oppå hverandre 45 grader i hjørnene bak høyttalerne.

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Jeg har selvfølgelig noen Rockwool akustikkplater på
5 cm tykkelse i verktøyskuffen ;D.
Skal prøve å sette de i hjørnene bak høytalerne.

Merkelig at rommet er så dødt selv uten møblering.
Er vant til en "gjallende" akustikk i tomme rom....

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Hvor for man kjøpt disse rockwool-platene rimeligst mulig?

HHJ

Medlem
Ble medlem
19.10.2005
Antall liker
0
Det går jo an å måle etterklangen i rommet også.
Har du ikke anledning til å gjøre det selv, så er det jo mange firma som driver med dette. Send meg en melding så kan jeg tipse om hvem som gjør det, avhengig av hvor du bor.

B

bamsemann

Gjest
Det går jo an å måle etterklangen i rommet også.
Har du ikke anledning til å gjøre det selv, så er det jo mange firma som driver med dette.  Send meg en melding så kan jeg tipse om hvem som gjør det, avhengig av hvor du bor.
Det er det han trenger å få gjort.......

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
0
Jeg bor i Fredrikstad.
Har snakket med Ketil hos Base som skal teste noen løsninger...

HHJ

Medlem
Ble medlem
19.10.2005
Antall liker
0
Multiconsult driver med slikt, men vet ikke om Fredrikstad-avdelinga gjør det. I Oslo er det flere akustikkfirma (bl.a. www.bs-akustikk.no). Det vil vel koste deg ca. 5000 å få gjort en måling, så det er ikke så veldig billig.

Topp Bunn