Da er terroren mest sannsynlig kommet til Norge II

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    hehe ikke lett og gå i nærkamp med never mot skytevåpen, noe som et par forsøkte med døden som utfall. Men ja jeg ville nok gjort et forsøk på og fylt opp stålbåten mest mulig med ungdom samt plukket opp folk langs vannet og i vannet, hvis båten(sikreste plassen på øya) hadde stukket av så ville jeg aldrig ha stukket fra barn/ungdom med halen mellom beina og i ettertid prøvd og sko meg på det ;)
    Men du og likesinnede kan sko dere på en som har opplevd sitt livs mareritt? Patetisk.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Seff hadde alle modige sofahelter tatt til motmæle. De hadde funnet en bjørkekvist og løpt etter morderen og jagd ham til havs. Bare se hvordan Jean-Claude VanDamme gjør ting.
    På Utøya var det kun en feig lus, og det var barnemorderen.
    Jeg skjønner at Eskil og andre forlot øya, men det er 2 ting jeg reagerer veldig på.

1. Hvorfor tok han ikke båten til nærmeste landgang.

2. Det virker som meg at mannen prøvde og prøver å skape seg en større politisk karriere pga hva som skjedde på Utøya.

Dagen etter var han jo frampå med sitt politisk agenda, hadde det vært meg så hadde jeg vært for skamfull til å møte opp på intervju dagen etter hendelsen.

Uansett om du er for eller i mot hva Eskil gjorde så kunne båten ha reddet mange mennesker hvis den ikke hadde kjørt 2 kilometer vekk fra utøya.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Meget bra skrevet.
    Nope! det han skriver er totalt feil
    Forklar! Mener du at en politisk leder for et ungdomsparti skal ha egenskapene til en spesialsoldat? La oss si det står en på utsiden av døra di som åpner ild og du ser kulehull i rommet ditt. Går du ut og stopper skytteren?

JA! Hvis ungene er i huset skyter jeg skytteren FØR jeg ringer politiet!

Men jeg har faktisk vært i en spesialavdeling i Forsvaret! For lenge siden, men likevel.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Meget bra skrevet.
    Nope! det han skriver er totalt feil
    Forklar! Mener du at en politisk leder for et ungdomsparti skal ha egenskapene til en spesialsoldat? La oss si det står en på utsiden av døra di som åpner ild og du ser kulehull i rommet ditt. Går du ut og stopper skytteren?

JA! Hvis ungene er i huset skyter jeg skytteren FØR jeg ringer politiet!

Men jeg har faktisk vært i en spesialavdeling i Forsvaret! For lenge siden, men likevel.

"Det e langt te Royal Albert Hall fra Namsos..."

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.560
    Torget vurderinger
    4
    1.) Det er mye jeg er uenig med Eskild Pedersen og AUF om.
    2.) MS Thorbjørn hadde en en kaptein. Det var ikke Eskild Pedersen.
    3.) Uavhengig av pkt. 1: I vanskelige tider trenger vi levende ledere, ikke døde helter.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.267
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det burde vel være ganske tydelig etterhvert at i eddie1s verden er Breivik den misforståtte og litt strenge helten og Pedersen den store skurken.

Hans innlegg må forstås utifra et slikt verdensbilde.
    Vel, jeg støtter på ingen måte Breiviks metoder, men samtidig på vi huske at Muslimene kan være i flertall her til lands i 2060 og mye før i byer som Drammen (2020-2030). Vi får bare håpe at de er vel intergrert til da.....
    Venter du en masseinvasjon? Sett deg ned i godstolen og nyt Colaen og popcornet du, vi blir ikke innvadert.
    Hevder at muslimer vil være i flertall i Norge i 2060 - TV 2 Nyhetene

- Innvandring verre enn finanskrisa - Nyheter - NRK Nyheter

Bergningene er basert på vekst av ikke vestlige innvandrere til Norge til nå. Kan ikke gå god for tallene og statistisk sentralbyrå regner ikke på slikt - litt naivt spør du meg....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Det burde vel være ganske tydelig etterhvert at i eddie1s verden er Breivik den misforståtte og litt strenge helten og Pedersen den store skurken.

Vel, jeg støtter på ingen måte Breiviks metoder, men samtidig på vi huske at Muslimene kan være i flertall her til lands i 2060 og mye før i byer som Drammen (2020-2030). Vi får bare håpe at de er vel intergrert til da.....
    Venter du en masseinvasjon? Sett deg ned i godstolen og nyt Colaen og popcornet du, vi blir ikke innvadert.

Bergningene er basert på vekst av ikke vestlige innvandrere til Norge til nå. Kan ikke gå god for tallene og statistisk sentralbyrå regner ikke på slikt - litt naivt spør du meg....
    Nå må du lære deg litt kildekritikk. Den første artikkelen henviser til uttalelser fra lederen av SIAN, den andre artikkelen tar for seg tanker fra Per-Willy Amundsen. M.a.o. artikkelene inneholder ikke fakta, kun meninger og vage teorier.
    Jeg har sett tall fra SSB, husker ikke hvor. De passer nok ikke inn i ditt verdensbilde.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.267
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Nå må du lære deg litt kildekritikk. Den første artikkelen henviser til uttalelser fra lederen av SIAN, den andre artikkelen tar for seg tanker fra Per-Willy Amundsen. M.a.o. artikkelene inneholder ikke fakta, kun meninger og vage teorier.
    Jeg har sett tall fra SSB, husker ikke hvor. De passer nok ikke inn i ditt verdensbilde.
    Har ikke sagt det er mitt verdensbilde. Vi må bare ikke være så naive å tro at det ikke kan skje....

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    3.) Uavhengig av pkt. 1: I vanskelige tider trenger vi levende ledere, ikke døde helter.
    I denne artikkelen står det at kapteinen ville snu men ble overtalt.

Dette skjedde 
på MS «Thorbjørn» - Aftenposten

Jeg skal ikke si at Eskil var alene om å overtale kapteinen men jeg tror han var med på det.

De som var helter var de sivile som satte seg i fare ved å redde AUF ungdommer.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.196
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke si at Eskil var alene om å overtale kapteinen men jeg tror han var med på det.
    Trenger vi flere spekulasjoner/synsinger/gjetninger? Det er fakta som må på bordet.

Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap i Norge

Mange på dette forum med doktergrad på dette fagfeltet. åpenbart.

Type Delta? Så treningen som disse får har egentlig ingen praktisk betydning. Ta en vilkårlig mann fra gata og han kan gå rett ut i skarpt oppdrag?

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    I denne artikkelen står det at kapteinen ville snu men ble overtalt.

Dette skjedde 
på MS «Thorbjørn» - Aftenposten

De som var helter var de sivile som satte seg i fare ved å redde AUF ungdommer.
    Viss og vass

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg sliter litt med å forstå denne negative fokuseringen på Pedersen. Rent politisk er det forståelig, men på det personlige plan kan jeg se liten grunn til harde ord. En å oppleve å få så mange av sine venner og kolleger myrdet og likevel stå oppreist og fortsette sitt arbeid for det man tror på og ønsker å oppnå av politiske mål er imponerende. Ikke la seg skremme, true eller sjikanere til å gi seg i politikken men fortsette arbeidet på tross av dette er å vise solid lederskap. Kritikken går nok inn på ham, og det ville nok være underlig om ikke han har brukt mye tid på å tenke gjennom og bearbeide det han har gått gjennom. Det er ikke mindre imponerende når man i ettertid ser hvor mange meningsfeller gjerningsmannen har og at sjansen for at det finnes andre som ønsker livet av en er høyst reell.

Mannen skal ikke vernes eller behandles med forsiktighet, for han er nok robust nok til å tåle det meste når man takler en slik opplevelse. Så kjør gjerne hardt på der man er uenig i politikk og prioriteringer. Om man misliker ham som person aldri så mye, og det er det rom for i politikken, så kommer man nok lenger med en annen tilnærming enn å prøve å gjøre Pedersen til en syndebukk eller medskyldig i det som hendte den dagen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Type Delta? Så treningen som disse får har egentlig ingen praktisk betydning. Ta en vilkårlig mann fra gata og han kan gå rett ut i skarpt oppdrag?

Delta er politiet, bare så det er sagt!

Min erfaring er fra Forsvaret. Og det er jo det jeg poengterer, at man ikke bare bør men nok MÅ ha den nødvendige treningen. Mange tror det er nok å gi noen et våpen så er han i stand til å forsvare seg selv. Erfarne skyttere vil kunne treffe en blink, men vil de av den grunn være i stand til å drepe noen? Jeg tror ikke det. Det vesentlige her er den mentale "treningen", forberedelsene "inne i hodet" som gjør at man er i stand til å drepe noen med "kaldt blod", jeg omtaler det som "kaldt blod" selv om det er snakk om selvforsvar. Skal man lykkes med "å unng å bli drept" må man klare å tøyle den instinktive reaksjone som er "Å komme seg til helvete bort derfra så fort som bare pokker"! Man må tenke rasjonellt i forhold til situasjonen og klare å tøyle følelser og emosjoner. Der og da er det KUN et spørsmål om å "ta ut" målet, så får alt annet komme senere. Dette er ikke noe man lykkes så veldig godt med uten trening. Første gangen kulene suser rundt deg og du vet at han som skyter aktivt ønsker å drepe deg kan det være vanskelig nok å få magasinet inn i våpenet. Slikt må det trenes på. Men har du først vært der så kjenner du egne reaksjoner og kan lettere bearbeide dem på en måte som gjør at du fungerer på tross av at ryggmargsrefelsen sier at du skal gjøre noe helt annet enn det du faktisk må!

Edit:
    I visse miljøer i USA ( Pro gun og NRA ) hevdes det våpen ikke dreper, det er mannen som holder våpenet som dreper. Det er faktisk mye sant i dette. Er ikke hodet "programert" til å drepe så hjelper det ikke med all verdens våpen!

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.196
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Delta er politiet, bare så det er sagt!

Min erfaring er fra Forsvaret. Og det er jo det jeg poengterer, at man ikke bare bør men nok MÅ ha den nødvendige treningen. Mange tror det er nok å gi noen et våpen så er han i stand til å forsvare seg selv. Erfarne skyttere vil kunne treffe en blink, men vil de av den grunn være i stand til å drepe noen? Jeg tror ikke det. Det vesentlige her er den mentale "treningen", forberedelsene "inne i hodet" som gjør at man er i stand til å drepe noen med "kaldt blod", jeg omtaler det som "kaldt blod" selv om det er snakk om selvforsvar. Skal man lykkes med "å unng å bli drept" må man klare å tøyle den instinktive reaksjone som er "Å komme seg til helvete bort derfra så fort som bare pokker"! Man må tenke rasjonellt i forhold til situasjonen og klare å tøyle følelser og emosjoner. Der og da er det KUN et spørsmål om å "ta ut" målet, så får alt annet komme senere. Dette er ikke noe man lykkes så veldig godt med uten trening. Første gangen kulene suser rundt deg og du vet at han som skyter aktivt ønsker å drepe deg kan det være vanskelig nok å få magasinet inn i våpenet. Slikt må det trenes på. Men har du først vært der så kjenner du egne reaksjoner og kan lettere bearbeide dem på en måte som gjør at du fungerer på tross av at ryggmargsrefelsen sier at du skal gjøre noe helt annet enn det du faktisk må!

Edit:
    I visse miljøer i USA ( Pro gun og NRA ) hevdes det våpen ikke dreper, det er mannen som holder våpenet som dreper. Det er faktisk mye sant i dette. Er ikke hodet "programert" til å drepe så hjelper det ikke med all verdens våpen!
    Da snakker vi samme språk. Helt enig med dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    ...........................en syndebukk eller medskyldig i det som hendte den dagen.
    Det finnes kun EN person som har skyld for det som skjedde den dagen! Kun en! Og han er dømt!
    Ja, men man kan kanskje si at han hadde mange medskyldige i form av mennesker som oppildnet ham. Det forundrer meg hvor liten diskusjonen om hvorfor og hvordan barnemorderen ble det han ble.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    ...........................en syndebukk eller medskyldig i det som hendte den dagen.
    Det finnes kun EN person som har skyld for det som skjedde den dagen! Kun en! Og han er dømt!
    Ja, men man kan kanskje si at han hadde mange medskyldige i form av mennesker som oppildnet ham. Det forundrer meg hvor liten diskusjonen om hvorfor og hvordan barnemorderen ble det han ble.
    Ja skal vi da begynne med et "überfeministisk barnevern" som ikke var villig til å ta gutten bort fra sin mor for å overlate ham til en far som av flere "eksperter" var utpekt som betydelig bedre egnet til omsorg for gutten enn det mor var? Eller vil du begrense den debatten til kun å omfatte høyreekstreme på nettsider?

V

vredensgnag

Gjest
    Det er da temmelig urimelig å forvente at Pedersen og andre AUFere skulle gå til væpnet aksjon mot terroristen, selv om våpen var tilgjengelige. At man kunne disponert fergen annerledes er det liten tvil om, men om man evnet å gjøre det er noe annet. Det var flukt som stod i hodene på dem, og kapteinen hadde fått sin kone skutt.

Likevel ble det tatt beslutninger på merkelig grunnlag. Pedersen var overbevist om at det var gjennomført et militærkupp i Norge, med støtte fra politiet. En slik tanke burde være komplett umulig i dette landet, spesielt om man i noen år har hatt omgang med landets øverste politiske ledelse. Og selv om tanken slo ned i hodet der og da, burde man skjønt at den hadde en merkelig klang da den ble avgitt som forklaring på at man dro avsted med båt og bil, til man ble kommandert til å kjøre til politiet i Hønefoss.

Det er trist at Torbjørn ikke ble anvendt som mellomstasjon for ungdommene på øya. Flere som kviet seg for å svømme over ville kanskje tatt sjansen om de hadde sett Torbjørn et stykke fra land, med luken nede (noe som er fullt mulig med et landgangsfartøy). Luken kunne vært vendt bort fra øya, slik at ungdommene kunne kommet seg opp fra vannet uten å behøve å frykte for å bli et større mål for terroristen enn de var mens de svømte.
    Og det er også trist at Torbjørn ikke var tilgjengelig for Delta da de sveipet innom Utvik første gang, før de stakk av frykt for at terroristen hadde medhjelpere på land.

Men det er tristesser i fleng å gjøre regnskap med fra den dagen, og etterpåklokskap er lite verdt. Det ble gjort en stor feilvurdering rundt bruken av Torbjørn, og det er forferdelig for dem som mistet barna sine - derfor er det også forståelig at de styrer sin frustrasjon mot akkurat den handlingen. Foreldrene føler et konstant "hva om?" som tynger dem, mens de forsøker å forestille seg hva barna gjennomgikk.

V

vredensgnag

Gjest
    Ingen burde forvente at en politisk ungdom prøver å leke helt i en slik situasjon. Hadde det vært en ansamling kadetter fra Krigsskolen eller lignende burde man kunne forvente noe annet, men ikke i dette tilfelle.
    Gitt at Gardister nylig gjemte seg i skap og kott, og flyktet fra leiren på Huseby, under en innsatsøvelse som ble oppfattet som skarp respons, er det godt mulig man skal tone ned sine forventninger til målrettet innsats fra amatører.
    Nylig skjøt NY-politiet ni tilfeldige forbipasserende da de skulle felle en væpnet voldsmann. Voldsmannens skudd traff ingen.
    Galningen som skjøt i kinoen under Batman-premieren har utløst en merkelig reaksjon blant sivile: dersom folk var bevæpnet, kunne slikt unngås. Salget av håndvåpen eksploderte i etterkant.

Er man rimelig oppegående, skjønner man fort at det siste man vil kjøpe billett til, er en kinoforestilling der en stor del av publikum nylig har kjøpt håndvåpen, for så å begynne å skyte mot den de tror er en gjerningsmann, i mørket ... Det NY-politiet klarte på åpen gate, i dagslys, vil bli småtterier i sammenligning når vigilante-sivile begynner å skyte mot hverandre.

Film og fjernsyn har gitt folk et absurd forhold til hva det egentlig betyr å bli beskutt, og å skulle forholde seg rasjonelt til det.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Det er da temmelig urimelig å forvente at Pedersen og andre AUFere skulle gå til (u)væpnet aksjon mot terroristen, selv om våpen var tilgjengelige.

Nå var det ikke våpen tilgjengelig til selvforsvar, så av den grunn alene er ikke det noe tema. Man kan selvsagt si at om 20 stk hadde gått på Breivik så hadde de nok kunnet ta ham, med store tap!!

Diskuterte et slik scenario med en kjenning som er "praktiserende i død og dævelskap", dvs offiser. Han mente at selv ikke norske soldater som kom rett fra trening i Telemarkbataljonen ville være i stand til å gjøe noe slikt. Kanskje, men under noe tvil, erfarne veteraner fra Afaganistan, men skulle han ha gjennomført noe slikt ville han helst hatt amerikanske erfarne profesjonelle soldater med krigserfaring. De har et noe anderledes og mindre "humanistisk" syn på dette med "kost / nytte" når det gjelder menneskeliv.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Ja skal vi da begynne med et "überfeministisk barnevern" som ikke var villig til å ta gutten bort fra sin mor for å overlate ham til en far som av flere "eksperter" var utpekt som betydelig bedre egnet til omsorg for gutten enn det mor var? Eller vil du begrense den debatten til kun å omfatte høyreekstreme på nettsider?
    Så, så, brems litt i svingen nå. Barnevernet og mor og far holder vi utenom, jeg tenkte mest på inspirasjonen som ble hentet fra nettsider og fora. Disse sidene behøver ikke engang å være høyreekstreme, det er nok å se på kommentarfeltene i nettavisene. Gugget er der og diskusjonen om holdninger må taes. Når pisspreik på disse stedene blir oppfattet som fakta så må de som er oppegående nok si fra at dette er feil.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Så, så, brems litt i svingen nå. Barnevernet og mor og far holder vi utenom, jeg tenkte mest på inspirasjonen som ble hentet fra nettsider og fora. Disse sidene behøver ikke engang å være høyreekstreme, det er nok å se på kommentarfeltene i nettavisene. Gugget er der og diskusjonen om holdninger må taes. Når pisspreik på disse stedene blir oppfattet som fakta så må de som er oppegående nok si fra at dette er feil.
    Ja det var det jeg hadde en mistanke om. Ingen debatt i full bredde men kun de enkelte faktore som "vi" ønsker å debattere! Det kunne jo gjøre vondt om vi utvidet horisonten for mye! Da kunne jo noen av "våre" hjertesaker bli stående i skammekroken!!

Nå er det ikke min mening å spore av denne tråden i en slik retning, men jeg ville bare påpeke at en slik "sensuret og sektorbasert" utvelgelse av tema for analysen ikke nødvendigvis gir et helt korrekt svar, men det er muligens heller ikke målsetningen? Et korrekt svar mener jeg!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Nå er det ikke min mening å spore av denne tråden i en slik retning, men jeg ville bare påpeke at en slik "sensuret og sektorbasert" utvelgelse av tema for analysen ikke nødvendigvis gir et helt korrekt svar, men det er muligens heller ikke målsetningen? Et korrekt svar mener jeg!
    Nå er allerede diskusjonen sektorbasert. Den går kun på hva som gikk feil etter at barnemorderen begynte å jobbe og hvor mange folkevalgte som bør ta sin hatt å gå.Vi har blitt så forsiktige at vi ikke engang tør minne politikere om innspill i innvandringsdebatten for få år tilbake. Feigheten viser seg nå i form av å bekjempe de som var midt oppe i infernoet istedefor å bekjempe holdningene som skapte monsteret. Løfter om 4-felt motorvei og null bommer er visst nok til å dra fokuset vekk fra dette.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Pinky,

Det er helt greit å ville bruke ABB for alt han er verd i et forsøk på å bekjempe FrP. Det kalles demokrati. Men hvis vi ønsker å finne alle de faktorene som har vært med på å ødelegge ABB slik at ble den rabiate massemorderen han endte opp som, må vi nok bruke en om ikke finere kam så i allefall en bredere kam. Det er et ganske stort felt med sammenhenger som har bidratt til å gjøre ABB til den han i dag er. Å isolert se kun på rabiate menneskers "babbel" på nettet for å finne årsaken kan sikkert føles nyttig, men da antakelig mer nyttig for å sverte FrP enn for å forstå ABB. Og da kommer det jo "litt an på" hva som føles viktigst?

Jeg har lest noe av det samme som ABB har lest på diverse nettsteder, og det har i allefall så langt ikke på noen måte fått meg til å føle nødvendigheten av å dra ut å drepe barn. Når sant skal sies får de aller fleste høyreekstreme sine utgjydelser på internett fram en form for medfølelse fra min side. Jeg synes oppriktig synd på dem, de har ofte et ganske ubehjelpelig språk, tragisk magel på logikk og savner som oftest enhver form for kritisk holdning til stoffet. Skoletaper er gjerne det første som slår meg. Nynazister er ofte ganske så stakkarslige bak den tøffe fasaden de prøver å vise fram. Jeg tror mye av skylden for dette ligger i skolen vår. Vi er ikke flinke nok til å ta vare på de som trenger ekstra oppfølging. De unge som blir drivende i en bakevje av manglende ressurser i skolen finner gjerne et støttende miljø ytterst til høyre. Politiet har tidvis kjørt aksjoner mot dette miljøet for å få unge i risikosonen bort og de som antas "kan reddes" ut av miljøet. Dette har såvidt jeg vet vært meget vellykket. Det burde bety at det spiller liten rolle hva slags sludder som presenteres på nettet hvis bare folk har den nødevndige intelektuelle ballast til å gjennomskue sludderet. Personlig tror jeg ( det er lov å være uenig! ) at vi kommer mye lenger som samfunn hvis vi gir våre unge tilstrekkelig ballast til å gjennomskue de autoritære og demagogiske ideologiene istedet for å kneble eller forby disse ideologiene.

Og da er vi tilbake der jeg begynte. Kan du med 100% sikkerhet fastslå at ikke ABB kunne ha blitt en "normal" ung mann hvis han hadde fått vokse opp hos far?? I allefal "normal nok" til at han ikke ville drepe masse barn. Fenomenet ABB er nok ganske så mye mer komplekst enn bare det at han har vært påvirket av FrP og folk til høyre for frP. Skal vi i det hele tatt prøve å hindre at vi får flere ABBer må vi nok utvide leteområdet laaangt utenfor frP og internett.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Enig i at dette er ganske kompleks. Jeg har ingen svar, kun mange spørsmål.
    Enig i at det er viktig at ideologier skal belyses, det være seg venstre og høyreorienterte. Man må også tillate at de unge velger retning. Problemet oppstår først når ideologien erstattes av fanatisme, høyre eller venstre. Kanskje "Kunsten i å gjennomskue propaganda" burde være et fag på skolen?

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Kunsten å gjennomskue propaganda dekkes visstnok gjennom norskfaget. Det ser ikke ut til å være godt nok, så jeg er enig. Vi kan trenge noe i retning av politisk analyse.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Mye som er enklere sett i lys av etterpåklokskapen, for hver ABB er det hundrevis med lignende bakgrunn som aldri ville vurdert eller planlagt lignende handlinger.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    når vi snakker om barnemordere så er jo dette daglidags i den muslimske verden. Det jævligste er jo at dette som hente på utøya skjer hver dag i midtøsten etc. Med ap sin innvandrings politikk så er det nok ikke lenge før det også her blir vanlig med terror...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    når vi snakker om barnemordere så er jo dette daglidags i den muslimske verden. Det jævligste er jo at dette som hente på utøya skjer hver dag i midtøsten etc. Med ap sin innvandrings politikk så er det nok ikke lenge før det også her blir vanlig med terror...
    du må slutte å drikke hjemmebrent!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Er det noe du vet, tror eller har hørt noen har sagt at de tror? Sjekk fakta før du biter på all propaganda fra Islamfiender og tenk litt selv. Muslimer er ikke mer barnemordere enn kristne. (Muslimer = Midt-østen og dalstroka innafor, Kristne = vi og resten av den siviliserte verden. Vi glemmer de asiatiske religionene, de er så snille, så)

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Mye som er enklere sett i lys av etterpåklokskapen, for hver ABB er det hundrevis med lignende bakgrunn som aldri ville vurdert eller planlagt lignende handlinger.
    Det skumle er at det vet vi ikke. Det holder med en.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    du må slutte å drikke hjemmebrent!
    Skyld ikke på hjemmebrenten. Den er helt uskyldig!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    815
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Hm. Hvor kommer disse forestillingene dine fra? Er det noen du stoler på som har fortalt deg alt dette, eller er det noe du etter beste evner har pønsket ut på egenhånd?

Jeg klarer ikke helt bestemme meg for å anbefale deg å reise litt mer og se litt av verden, treffe mennesker og se hvordan de lever i andre land, eller å få dine foresatte til å låse deg inn i et mørkt og lydtett rom og kaste nøkkelen.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Norskfaget brukes jo til analyser av budskap og tekster av forskjellig karakter i vg skole.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sliter litt med å forstå denne negative fokuseringen på Pedersen. Rent politisk er det forståelig, men på det personlige plan kan jeg se liten grunn til harde ord. En å oppleve å få så mange av sine venner og kolleger myrdet og likevel stå oppreist og fortsette sitt arbeid for det man tror på og ønsker å oppnå av politiske mål er imponerende. Ikke la seg skremme, true eller sjikanere til å gi seg i politikken men fortsette arbeidet på tross av dette er å vise solid lederskap. Kritikken går nok inn på ham, og det ville nok være underlig om ikke han har brukt mye tid på å tenke gjennom og bearbeide det han har gått gjennom. Det er ikke mindre imponerende når man i ettertid ser hvor mange meningsfeller gjerningsmannen har og at sjansen for at det finnes andre som ønsker livet av en er høyst reell.

Mannen skal ikke vernes eller behandles med forsiktighet, for han er nok robust nok til å tåle det meste når man takler en slik opplevelse. Så kjør gjerne hardt på der man er uenig i politikk og prioriteringer. Om man misliker ham som person aldri så mye, og det er det rom for i politikken, så kommer man nok lenger med en annen tilnærming enn å prøve å gjøre Pedersen til en syndebukk eller medskyldig i det som hendte den dagen.
    Jeg vil heller si at mannen ikke har føleser, for det første kunne båten ha kjørt 200 meter og satt Eskil og de andre i land.
    For det andre virker det som at det ikke går inn på han at båten Torbjørn kunne ha reddet mange unge menneskers liv hvis ikke han og de andre trodde det var et kupp og stakk av med båten.

Allerede dagen etter var han fremme i media for å fremme sine politiske meninger, for meg er det noe som virkelig skurrer her, og Eskil har aldri vært så mye i media som han er nå etter hendelsen på Utøya, til og med i underholdnings programmer er han med i veldig ofte.

Jeg vet at jeg hadde skammet meg mye hvis jeg hadde visst at min bedømmelse den dagen gjorde at antagligvis mange flere ble drept, jeg hadde ihvertfall trukket meg som leder for AUF, mens Eskil står frem for å styrke sitt politske liv. så igjen mener jeg at den mannen mangler føleser for andre enn seg selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn