BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgangNei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
Duet er helt håpløse på å svare på email...Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
BD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgangNei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Er forresten litt forvirret om Black Dragon støtter DSD over HDMI - på siden "connectivity" kan de se sånn ut, men på "supported sample rates" er svaret nei... Men det gjør uansett ikke noe fra til i forhold til Schiit (som definitivt ikke støtter det).
Vel ; I2S overføringen innholder den originale datastrømmen/ "lyden" , fordelene over USB/ Firewire er at man unngår flere trinn med prosessering. Sjekk Pink Fauns skjemaBD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgangNei, desverre. Black Dragon ser veldig bra ut! Skal jeg tippe har du nok rett angående Yggdrasil vs Black Dragon - men hadde vært veldig spennende å høre.Yggrssil har jeg etterspurt flere ganger fra duet. No, men får ingen svar. Har du hørt Black Dragon. Den er sykt god, så Jeg er ikke så klar for Yggrasil lenger, da jeg verken tror den kan være flere hakk bedre og ikke får jeg tak i den heller.
Kan du hjelpe meg å forstå I2S? Jeg er litt forvirret ang HDMI vs I2S vs DSD over DoP vs PCM - de nevnes ofte i samme åndedrag...
Oppo 103/105 som tidligere omtalt her kan gi DSD ut over HDMI. Det sendes da ut som DSD native (1-bitsstrøm) over DoP (og konverteres ikke til PCM først). En kan også velge en innstilling der DSD konverteres til PCM (dette burde være DXD, men pga rettighetsproblematikk tror jeg det nedsamples til 96kHz/16bit eller redbook)
Når jeg leser om I2S står det omtalt som en spesifik standard som bruker PCM, og altså er dette ikke DSD native / DSD over DoP. Dette betyr at DSD konverteres til PCM og overføres via I2S (over HDMI?). Husker jeg ca riktig blir da DSD64 til 352.4kHz/24bit (DXD).
Altså kan en dersom en bruker Oppo som SACD leser overføre DSD til en DAC via HDMI på to måter:
(1) DSD native (1-bitsstrøm) over DoP
(2) I2S som er DSD konvertert til DXD (som er PCM)
Er ikke det riktig?
Og - er det ikke i så fall litt rart a si at BD leser DSD over I2S - er det ikke riktigere å si at den leser DXD (352.4kHz/24bit PCM)?
(for en som har en Oppo utgjør dette en stor forskjell, da kun alternativ 1 er uforandret - alternativ 2 blir som sagt nedsamplet)
nice..men billigste måten er bare å installere vortexbox 2.3...nativt ut via USB.. Deretter MAC eller PC.Jeg tror fortsatt det bare er MSB Technology's
UMT Drivverk som kan levere native både DSD
og PCM. Forøvrig tilsvarer DSD 64 HRX(24/176,4)
og ikke DXD.
MSB UMT drivverk leverer dette på toslink,coax,
bnc,AES/EBU og ProI2S(CAT-6)
Mulig jeg tar feil, men Pro I2S tar alt i hvertfall.
Takk!Vel ; I2S overføringen innholder den originale datastrømmen/ "lyden" , fordelene over USB/ Firewire er at man unngår flere trinn med prosessering. Sjekk Pink Fauns skjemaBD støtter DSD over I2S, forutsetter Transport/kilde med I2s utgang
Kan du hjelpe meg å forstå I2S? Jeg er litt forvirret ang HDMI vs I2S vs DSD over DoP vs PCM - de nevnes ofte i samme åndedrag...
Oppo 103/105 som tidligere omtalt her kan gi DSD ut over HDMI. Det sendes da ut som DSD native (1-bitsstrøm) over DoP (og konverteres ikke til PCM først). En kan også velge en innstilling der DSD konverteres til PCM (dette burde være DXD, men pga rettighetsproblematikk tror jeg det nedsamples til 96kHz/16bit eller redbook)
Når jeg leser om I2S står det omtalt som en spesifik standard som bruker PCM, og altså er dette ikke DSD native / DSD over DoP. Dette betyr at DSD konverteres til PCM og overføres via I2S (over HDMI?). Husker jeg ca riktig blir da DSD64 til 352.4kHz/24bit (DXD).
Altså kan en dersom en bruker Oppo som SACD leser overføre DSD til en DAC via HDMI på to måter:
(1) DSD native (1-bitsstrøm) over DoP
(2) I2S som er DSD konvertert til DXD (som er PCM)
Er ikke det riktig?
Og - er det ikke i så fall litt rart a si at BD leser DSD over I2S - er det ikke riktigere å si at den leser DXD (352.4kHz/24bit PCM)?
(for en som har en Oppo utgjør dette en stor forskjell, da kun alternativ 1 er uforandret - alternativ 2 blir som sagt nedsamplet)
Vis vedlegget 334716
DoP er DSD over PCM, men det betyr bare at DSD blir pakket inn i PCM rammer
DoP open Standard | DSD-Guide.com
ligner mye på AC3 prosessen
What is AC3? What Opens a AC3? File Format List from WhatIs.com
Jeg kjenner ikke dessverre til OPPen, og kan ikke kommentere.
å spille av nativt betyr direkte avspilling av lydfilen dvs ingen upsamplig ,dop,eller multibit-DSD-prosessering ( ESS,PS Audio). Man får en mindre teknisk korrekt avspilling av filen, men til min lykke så blir det originale innholdet i musikken reprodusert som den var opprinninelig ment å høres.
Hvis du hadde sagt 'Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI kabel', så hadde det blitt rett. HDMI standard/protokoll er ikke i bruk her. LVDS I2s er ikke samme elektriske størrelse heller.Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI
Ah, jepp.Hvis du hadde sagt 'Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI kabel', så hadde det blitt rett. HDMI standard/protokoll er ikke i bruk her. LVDS I2s er ikke samme elektriske størrelse heller.Om jeg skjønner figurene dine/de du refererer til riktig, er I2S i praksis det samme - en standard for pakking av DSD uten å konvertere til PCM, men i PCM-rammer - overført via HDMI
Og da vet jeg hvorfor begrepene brukes om hverandre i et salig rot....takker!LVDS i2s (balansert i2s) brukes for å muligjøre lengre kabelstrekk enn ved vanlig i2s som er veldig kilent på dette. Dermed skapes også en enklere "kompabilitet".
i2s konverteres gjerne til lvds fra avsender enden og konverteres tilbake til i2s i mottaker enden. Altså ingen fordel lydmessig men tror ikke den er gjør noe negativt heller.
Og det er riktig som det sagt at hdmi og cat6 er kabler/grensesnitt som kan brukes til dette.
lol - leser du det som er skrevet er det ingen avvik fra din første setning.....Igjen, HDMI grensesnitt og I2s grensesnitt har ingenting med hverandre å gjøre med unntak av to fysiske HDMI porter og en HDMI kabel som rent praktisk overfører LVDS - tror jeg legger inn årene her
Kanskje en analogi med veggvorter kan eksemplifisere det bedre.
Veggvortene er sendere og mottakere av signalet.
Kabelen for 230VAC mellom stikkontaktene med veggvortene i overfører kommunikasjonssignalet (overlagret).
Elektroinstallasjonen gir altså kun en fysisk forbindelse (sidestilles med HDMI kabelen) mens veggvortene er endepunkter for signalet (sidestilles med I2s enkoder/dekoder) powret fra strømnettet.
I dette eksempelet kan 230VAC sidestilles med HDMI protokoll. Det er ikke 230VAC som i seg selv representerer signaloverføringen og alene så vil jo ikke dette fungere for vårt signal.
Oppsummert: 230VAC installasjonskabel = 'HDMI', mens overlagret signal mellom veggvortene er 'I2s', i overført betydning (pun intended).
Alle vil forstå at 230VAC og kommunikasjonssignal er 2 forskjellige ting.
(Dette ble så innfløkt at jeg ikke forstod det selv) 8)
Spørs hva man legger i uttrykket HDMI grensesnitt. Dette kan fremdeles oppfattes som at det har noe med HDMI (signal) å gjøre.....(?)lol - leser du det som er skrevet er det ingen avvik fra din første setning.....
kabler/grensesnitt er ganske ensbetydende med det fysiskeSpørs hva man legger i uttrykket HDMI grensesnitt. Dette kan fremdeles oppfattes som at det har noe med HDMI (signal) å gjøre.....(?)lol - leser du det som er skrevet er det ingen avvik fra din første setning.....
Refererte til bambadoo sitt innlegg - bare for å presisere.Og det er riktig som det sagt at hdmi og cat6 er kabler/grensesnitt som kan brukes til dette.
Fra wiki:Mente også grensesnit=interface som selve pluggen. Ikke noe mer selvsagt.
Med "dette" menes i2s(lvds) overførsel.
Alt kan forøvrig misforstås om man går inn for det
Da er den primaren på salg igjen valvester....Ang den primaren. Var på tilbud hos soundgarden til 9999 eller noe for litt siden. Kommer nok igjen til den prisen, eller på brukten (var i alle fall en herre som kjøpte den primaren som en ventedac til 9999 - tipper han havner på en shiit yggdrasil etterhvert - forøvrig mitt tips til dac i det store og hele, yggdrasil altså). Men ikke svi av mer ennca 10000 på den primaren i alle fallDen Primaren ser knakende god ut.
En del dyrere enn den "midten av budsjettet" jeg hadde håpet å havne på, men ser absolutt kapabel ut.
Hm.... Gruble, gruble.
Hvor viktig er det å ha HDMI inn, forresten? Etter DAC kommer det vel snikende en Oppo en eller annen gang, og vil gjerne kunne tappe best mulig mest mulig av det den kan spille. Tenkte i utgangspunktet å bruke den leamikken som var nevnt i Fidelity en gang - "Lur boks med HDMI inn, HDMI ut og tapping av SP/DIF" - uten at jeg husker hva den heter.
Ser i StereoPhile at det er et gryende hysteri om avspilling av DSD-filer og desslike - Hvor viktig er det egentlig med støtte for ting som 352.8 kHz/24 og liknende?
Ang hdmi er det finfint! Har det selv. Men - er vel ingen dealbreaker dersom du ikke må ha dsd. Personlig synest jeg dsd er gøy. Og ja - hdmi er eneste måten du får ut dsd fra en oppo på (pga rettighetsproblematikk). Må innrømme at sacd er gøy - selv har jeg klart meg med oppo 103 da jeg har ekstern dac og heller ikke bruker annet enn stereo til film - vel riktignok med sub.
Edit: Lol ser at han jeg tenkte på er Jonas over - og han anbefaler Audiobyte. Men spør han om han ikke egentlig vil ha en Yggdrasil? Og om han kunne tenke seg å selge Primaren sin....:-D