Dac fra Cambridge og DVD spiller?

ojansen

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Jeg har hørt at DVD spillere ikke har noe god DAC innebygget. Serlig om man ligger på en pris av 2-3k. Jeg vurderer å kjøpe en DAC fra Cambridge å koble den til DVD spilleren. Regner med dette går fint til musikk. Men hvordan fungerer det på film? Da kommer det jo 5+1 kanals lyd via digitalkabelen. Er det sånn at DACen bare spiller de to stereo kanalene? Og er det noen som har noe erfaring med denne DACen?

Jeg vil helst ikke kjøpe en CD spiller i tillegg til DVD spilleren.

Hvor mye må jeg opp i pris om jeg skal ha en ny DVD spiller som spiller like godt som en ekstern DAC i prisklassen til Cambridge sin?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.557
Antall liker
23.331
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De aller fleste DVD-spilere lar deg velge mellom 2.0 og 5.1-lyd på digitalutgangen. Kan være godt skjult i menyen.

Cambridge-dacen er helt ok, men du bør jo teste hjemme om du synes den spiller bedre enn DVD-spillerens analogutganger.
 

geirs

Medlem
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
36
Antall liker
0
Du får ikke annet enn 2-kanals konvertert i Magic'n. Du må mao sette sette dvd-spilleren din opp med 2.0.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
jeg prøvde min Cambridge dacMagic sammen med H/K DVD 25.som musikkformidler var lyden ikke i nærheten av det som mine rene cd-spillere leverte som drivverk (Rega Planet 1 & Arcam CD 73).

mvh. s,
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg hadde Cambridge DacMagic en liten periode - inntil jeg byttet den ut med enda en Benchmark p.g.a. behov for hodetelefonutgang. Skal jeg skyte fra hoften, ville jeg ha sagt at den leverer lyd på nivå med en CDspiller eller DVDspiller i 5-10.000 kroners-klassen, selv når den kobles til et billig drivverk eller til USB. Bare for å gi en slags indikasjon. Altså ikke noe super-super-greier, men tross alt ganske hederlig i forhold til prisen. Klangmessig synes jeg DacMagic ligger litt på den runde, varme siden - sammenlignet med f.eks. mine Benchmark DAC-1. Hvilket skulle tilse at DacMagic sannsynligvis passer best oppsett som heller mot det lyse og nøytrale.
 

ojansen

Medlem
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
En ting jeg ikke helt kan forstå er hvordan et drivverk kan ha noe å si for lyden. Jeg er helt med om man snakker om platespiller. Her er det rent mekanisk avspilling. Men en CD spiller leser 011100010001011000100101. Enten leser den 1 eller så leser den 0. Kan ikke fatte at et drivverk kan på en måte gi fra seg dårlige 1 eller 0.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.557
Antall liker
23.331
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SPDIF-strømmen fra drivverket klokkes inn av DACen. Noen dacer er flinkere enn andre til å gjenskape presis nok klokke fra datastrømmen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jitter

Kvalitet på drivverk og jitter er slikt man kan tenke på om man er forelsket i DACer fra Audio Note og liknende exotica.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min Audio Alchemy DDE 1 hadde i sin tid et "jitter-filter" som var en egen boks som ble koblet mellom cd og dac. I alle fall med overkommelig priset drivverk er det en klar forbedring med den ekstra boksen. Jeg har ikke den boksen selv, men kjenner en som bare har den. Han har en teori om at han kan bruke den en gang i fremtiden mellom et drivverk og en dac av annet fabrikat. Jeg må finne en eller annen måte å få han til å glemme den muligheten og selge den til meg. ;)

Er det noen av den høyst ærede forsamling gentlemen som kan gi meg noen gode argumenter for at han egentlig bare kan kvitte seg med den? Er denslags alltid innebygget i moderne dac-er, for eksempel? Pøs på med gode argumenter. Selv om han ikke er medlem av forumet er det ikke usannsynlig at han leser dette, så hvis dere ikke har noen gode argumenter eller synes hans plan er god så kan dere la være å svare... ;D
 
Topp Bunn