DAC? Hegel vs W4S vs ?

C

Cyber

Gjest
Jeg er da på jakt etter en så god DAC som mulig til pengene og har i kikkerten HD10 fra Hegel, W4S sin DAC-1 og har ellers sinnet åpent. Jeg ønsker en med XLR-utganger og den må ha minst 3 innganger utenom USB.

Skal passe inn foran en Primare I30 og et par Kudoser. Nøytralitet, dynamikk og åpenhet er vel stikkord. Tenkte jeg måtte høre om noen hadde sammenlignet de i heading, eventuelt hva som fortrekkes foran dem.
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Jeg er da på jakt etter en så god DAC som mulig til pengene og har i kikkerten HD10 fra Hegel, W4S sin DAC-1 og har ellers sinnet åpent. Jeg ønsker en med XLR-utganger og den må ha minst 3 innganger utenom USB.

Skal passe inn foran en Primare I30 og et par Kudoser. Nøytralitet, dynamikk og åpenhet er vel stikkord. Tenkte jeg måtte høre om noen hadde sammenlignet de i heading, eventuelt hva som fortrekkes foran dem.
Lidt OT, men fik nettop høre at Hegel snart kommer med ny DAC oppfølgeren til HD10, med bla. display og volumkontroll
pris rundt 10000kr

Mvh Tom-Erik
 
C

Cyber

Gjest
Er klar over det, men den er ikke aktuell.

Jeg er ute etter erfaring med W4S DAC-1 eller/og HD10 fra Hegel. Jeg er litt usikker på hvilken som yter best og prisen er jo nokså lik.
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Jeg er meget godt fornøyd med min W4S DAC2. Solid produkt. Tok lang tid å spille inn, men nå er den helt nydelig å høre på. Nøytral lyd som kanskje heller ørlite mot det varme. Tar jeg ikke helt feil låter DAC1 og DAC2 likt på coax og toslink. Forskjellen mellom dem er vel asynkron (2) vs adaptiv (1) usb, HT-bypass inngang (2), volumkontroll (2) og flere innganger på dac2, bl.a. I2S via HDMI plugg.

Hegel har jeg dessverre ikke fått hørt.

Eneste virkelige "tipset" eller rådet jeg kan gi deg er at W4S virker som meget godt produserte og utviklede produkter. Litt kjip fjernkontroll.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.705
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Vil anbefale asych løsning; det har vel ikke Hegel?
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Det har dessverre ikke W4S DAC1 heller. DAC2 derimot har det. Skiller 4500 kr mellom dem.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
For 3 år siden var adaptiv USB den absolutt beste overføringen her på forumet 8)
 
C

Cyber

Gjest
Ja, jeg er klar over dette, men er det så stor forskjell i grunnen? 13 laken er litt stivt for en DAC synes jeg, men DAC-1 virker fornuftig bygget opp og jeg har svært lite materiale med så høy bitrate, men det kommer kanskje på sikt?
 
C

Cyber

Gjest
Ifølge W4S fikk jeg akkurat beskjed på mail om at det kommer en 250 dalers oppdatering til DAC-1 som gir asynkron USB. Uvisst hvor mye 250 daler blir i norske pesetas.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Hvis du leter litt i siste eller nest siste siden i Primaretråden er det en som testet HD10, DacMagic, EC PD1 og Arcam Rdac(?). Han foretrakk DacMagic, den har visstnok også xlr.


Geir Arne
 
C

Cyber

Gjest
Har selv testet DacMagic og rDac mot hverandre og der er rDac klart bedre så jeg tar det litt med en klype salt. Litt usikker på hvor transparente høyttalersettet hans er også for å være dønn ærlig her, derfor jeg spurte om test mot hverandre med hodetelefon også da det ofte er en god måte å vise forskjeller på.
 

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
118
Antall liker
79
Torget vurderinger
4
Er meget fornøyd med lyden i HD10.
Bruker ikke USB eller XLR tilkoblingene

Mvh Erik
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
ganilsen skrev:
Hvis du leter litt i siste eller nest siste siden i Primaretråden er det en som testet HD10, DacMagic, EC PD1 og Arcam Rdac(?). Han foretrakk DacMagic, den har visstnok også xlr.
Mulig noen vil kalle meg partisk siden jeg eier og bruker Hegel hd10 selv.
Men før jeg fikk denne i hus hadde jeg dacmagic. Hadde den vel omtrent 1års tid så kjenner den meget god på alle mulige måter. Når jeg så fikk hegelen i hus så husker jeg at førsteintrykket mitt var at dacmagicen låt litt kripsere og fetere, tyngre bass bla. Etter å ha sammenlignet disse opp mot hverandre så fant jeg dog fort ut at disse er MILEVIS fra hverandre. Kanskje det var hegelen som trengte innspilling eller ørene mine som måtte bli vandt med en litt annerledes lyd, ikke vet jeg. Brukte xlr utgangene på begge dac'ene.

Fant etterhvert ut at dacmagicen låter syntetisk i forhold, med en kunstig skarphet i toppen. Mye mindre detaljer, mer rotete lydbilde, og en mer aggresiv fremtoning som absolutt ikke låt naturlig i forhold til hegel. Manglet også en del dynamikk.
Skal sies at jeg dog var usedvanlig godt fornøyd med dacmagicen mens jeg hadde denne, da jeg var blandt noen av de første i landet som fikk denne i hus, til en pris på 1600kr :D Senere ble jo prisen satt opp en god del, men den er fortsatt et bra kjøp.

Men altså, langt, langt og enda lengre enn langt unna hegel. Måtte bare si det ;)

Ps. Asynkron usb løsning fikser du lett med en god asynkron usb transport som fks. m2tech, Audiophileo, Wawelength osv. Lyder meget analogt!

Magnus.
 
C

Cyber

Gjest
Joa, men en slik transport koster jo litt da...

Men HD10 låter altså nokså nøytralt om jeg forstår riktig?
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Koster ikke så mye, men alt er relativt...
Burde klare å finne m2tech hiface til rundt en høvding. Lyden forandrer seg MYE, i positiv retning. Så jeg kan ihvertfall aldri klare meg uten asynkron løsning.

Den oppleves som veldig nøytral ja, med en svak helning mot det varme. Fks. i forhold til Benchmark. Mere musikkglede vil jeg si, mindre analytisk og kjedelig.
Finnes dog dac'er som låter varmere, om man liker det.
Vil si at hegel hd10 har ganske så lik lydsignatur som de andre produktene de har.

Og som du kan se på signaturen min så er jeg veldig begeistret for denne lydsignaturen, og jeg er ikke alene...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.421
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
ganilsen skrev:
Hvis du leter litt i siste eller nest siste siden i Primaretråden er det en som testet HD10, DacMagic, EC PD1 og Arcam Rdac(?). Han foretrakk DacMagic, den har visstnok også xlr.


Geir Arne
Arcam R dac er i følge sikre kilder en klar oppgradering fra Cambridge Azur 640C iallfall.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg har bestilt en Wyred 4 Sound DAC-1 - med returrett kan jeg teste den og heller prøve Hegel om denne ikke skulle falle i smak. :)

Takker for info og tips i tråden her, skal sjekke ut forskjellige asynkrone USB-saker.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
cybervision_ skrev:
Har selv testet DacMagic og rDac mot hverandre og der er rDac klart bedre så jeg tar det litt med en klype salt.
+1.

Har selv testet disse opp mot hverandre i et ganske så high-end anlegg (stor MBL integrert og Tannoy DC10T) og det var ikke tvil, DacMagic ble parkert av rDac.. :) Men smaken er jo selvfølgelig som baken...
 
P

Parelius

Gjest
ceroxol skrev:
cybervision_ skrev:
Har selv testet DacMagic og rDac mot hverandre og der er rDac klart bedre så jeg tar det litt med en klype salt.
+1.

Har selv testet disse opp mot hverandre i et ganske så high-end anlegg (stor MBL integrert og Tannoy DC10T) og det var ikke tvil, DacMagic ble parkert av rDac.. :) Men smaken er jo selvfølgelig som baken...
Pm de nå bare hadde plassert en liten forforsterker i den også, så hadde jeg trukket kortet, vil jeg tro.

Forslag til pre som «matcher» rdac?
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
cybervision_ skrev:
Jeg har bestilt en Wyred 4 Sound DAC-1 - med returrett kan jeg teste den og heller prøve Hegel om denne ikke skulle falle i smak. :)

Takker for info og tips i tråden her, skal sjekke ut forskjellige asynkrone USB-saker.
Kjempespennende! Tror det er en skikkelig flott liten boks du får, og godt mulig at den slår hegel på flere punkter. Dog, dette burde du sjekke ut selv,- i praksis.

Med den kjekke returretten så anbefaler jeg deg virkelig å gå til en eller annen soundgarden sjappe og få lånt med deg en hegel dac hjem for å sammenligne direkte mot Wyred 4 Sound dac'en. Den som låter best beholder du selvfølgelig.
Det kan være store forskjelliger, i begge retninger.
Da en god kilde betyr fryktelig mye for hvordan anlegget låter totalt sett så er det jo selvfølgelig i din interesse og få best mulig lyd/ eller den klangen du foretrekker. Selv synes jeg det bare er morro å sammenligne produkter opp mot hverandre, er vel nettopp denne nysgjerrigheten som faktisk definerer hifi som en hobby...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.082
Antall liker
20.540
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Håper du legger ut hvilken du gikk for og hvorfor, da jeg er i samme situasjon som deg.

Mvh Peter
 
C

Cyber

Gjest
Ikke måte på hva en får til. Hegel HD10 er da bestilt inn til shootout mot W4S på Primaren. Ankommer den noen-og-tjuende sammen med resten av julepynten.

Blir artig å teste litt.
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Dette blir spennende :D
Veldig kjekt å prøve komponenter opp mot hverandre, da blir du mye mer kjent med selve egenlyden til hver enkelt komponent. Og slik blir det enklere for deg å oppgradere andre komponenter når du vet hva slags klang/lyd du er ute etter.

Edit: Husk bare på at om sammenligningen skal ha noe for seg, så må du gi hver dac minimum 50timers innspilling. Har mang en gang opplevd at lyden forandrer seg under denne perioden.
 
C

Cyber

Gjest
Tror du at jeg er helt grønn? ;D ;D Får selvsagt demo-utlånsmodeller på besøk fra begge leire som skal være innspilte.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
menkromsen skrev:
Husk bare på at om sammenligningen skal ha noe for seg, så må du gi hver dac minimum 50timers innspilling. Har mang en gang opplevd at lyden forandrer seg under denne perioden.
50t er ihvertfall alt for lite på W4S 200 timer må til for å få fult utbytte av denne glimmrende DACen.
Det er faktisk første gang jeg har opplevd noen markant forbedring ved inspilling av elektronik, det var så en gledet seg til å komme hjem å høre hvordan lyden hadde forbedret seg hver dag
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.990
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Tipper Rega sin dac til 5k parkerer disse overprisede konkurentene ;)
 
C

Cyber

Gjest
En kan ikke bare tippe her i verden. Jeg bedte for 2 dager siden mono si ifra når den var tilgjengelig og etterspurte utlånseksemplar, noe som ikke gikk an å få. Da måtte jeg dra til nærmeste butikk og det er vel nesten 3 timer hver vei om de har i Stavanger.

Jeg ønsker også en DAC som gir XLR-ut.
 
C

Cyber

Gjest
stejorge skrev:
menkromsen skrev:
Husk bare på at om sammenligningen skal ha noe for seg, så må du gi hver dac minimum 50timers innspilling. Har mang en gang opplevd at lyden forandrer seg under denne perioden.
50t er ihvertfall alt for lite på W4S 200 timer må til for å få fult utbytte av denne glimmrende DACen.
Det er faktisk første gang jeg har opplevd noen markant forbedring ved inspilling av elektronik, det var så en gledet seg til å komme hjem å høre hvordan lyden hadde forbedret seg hver dag
Jeg er spent på den, og den har vært brukt vesentlig mer enn det allerede. Jeg har fått info om andre som har blandede opplevelser med W4S sine forsterkere så er litt ekstra spent, men risikerer ikke mer enn litt porti uansett.

Skulle det dukke opp flere interessante DACer så er jeg lutter øre.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.370
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
jonas skrev:
Tipper Rega sin dac til 5k parkerer disse overprisede konkurentene ;)
Parkerer den BelCanto 1.5 også tror du? ;) Jeg vurderte BC, men la den tanken på hylla. Rega DAC-en (uti fra preliminære) beskrivelser på nettet virker i min gate. Søker nå i alle fall en DAC med de egenskapene det rapporteres om.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
jonas skrev:
Tipper Rega sin dac til 5k parkerer disse overprisede konkurentene ;)
Simple bøssinger på Rega taler sitt eget språk. Ikke XLR ut heller. Får håpe at innmaten er bedre enn slik det ser ut utenfra.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
cybervision_ skrev:
stejorge skrev:
menkromsen skrev:
Husk bare på at om sammenligningen skal ha noe for seg, så må du gi hver dac minimum 50timers innspilling. Har mang en gang opplevd at lyden forandrer seg under denne perioden.
50t er ihvertfall alt for lite på W4S 200 timer må til for å få fult utbytte av denne glimmrende DACen.
Det er faktisk første gang jeg har opplevd noen markant forbedring ved inspilling av elektronik, det var så en gledet seg til å komme hjem å høre hvordan lyden hadde forbedret seg hver dag
Jeg er spent på den, og den har vært brukt vesentlig mer enn det allerede. Jeg har fått info om andre som har blandede opplevelser med W4S sine forsterkere så er litt ekstra spent, men risikerer ikke mer enn litt porti uansett.

Skulle det dukke opp flere interessante DACer så er jeg lutter øre.
Info om W4S's både DAC og forsterker er ingenting annet enn positivt fra min side, men smak og behag...
Du ser hva jeg har.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
janix skrev:
jonas skrev:
Tipper Rega sin dac til 5k parkerer disse overprisede konkurentene ;)
Simple bøssinger på Rega taler sitt eget språk. Ikke XLR ut heller. Får håpe at innmaten er bedre enn slik det ser ut utenfra.
De første rapportene beskriver den som meget velbygd til prisen. Tar deg du deg en tur over til Rega tråden så ser du innmaten.
XLR? Har ikke slikt og anlegget er totalt støyfritt.. ;)
 
C

Cyber

Gjest
digiman skrev:
Har ikke slikt og anlegget er totalt støyfritt.. ;)
TROR du ja... Neida, RCA er helt topp det, men på Primaren er det XLR og har litt lyst til å benytte dem.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.990
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Bel Canto dac 1.5 er jo knallbra (bedre enn Hegel DAC10), men siden jeg har en intregrert MF A5 forsterker, som selv ikke å ha XLR er den BESTE forsterker jeg har hatt i prisklassen, så trenger jeg verken volumkontroll eller XLR, noe som gjør Rega DAC til første valg. Om forhådstaler og rykter stemmer, så parkerer denne dacen konkurentene opp til 10000k, og koster bare halvparten. ;)
Til den prisen ville jeg bare bestilt ett eksemplar. Ingen Rega har til nå vært dårlige, heller av det beste du kan finne med tanke på pris/ytelse.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
jonas skrev:
Bel Canto dac 1.5 er jo knallbra (bedre enn Hegel DAC10), men siden jeg har en intregrert MF A5 forsterker, som selv ikke å ha XLR er den BESTE forsterker jeg har hatt i prisklassen, så trenger jeg verken volumkontroll eller XLR, noe som gjør Rega DAC til første valg. Om forhådstaler og rykter stemmer, så parkerer denne dacen konkurentene opp til 10000k, og koster bare halvparten. ;)
Til den prisen ville jeg bare bestilt ett eksemplar. Ingen Rega har til nå vært dårlige, heller av det beste du kan finne med tanke på pris/ytelse.
Så fordi Rega pleier å lage bra greier, og vi går utifra at den nye DACen også er bra så er det gitt at den passer inn i anlegget hans og passer hans lydmessige preferanser?
Jeg kan med andre ord slutte å prøve meg fram med hva som passer, jeg kan bare kjøpe Rega så er det i boks? Genialt!
Jeg kan også være trygg på at Rega'en låter bedre, for meg i mitt anlegg, enn Hegelen jeg har nå? (Den heter HD10 forresten, ikke DAC10)
Og Bel Canto er også "bedre" sier du? Hadde du giddet å opplyse oss uinvidde om akkurat hva den gjør bedre, hva slags lydsignatur den har i forhold til Hegel og hvorfor jeg kan være sikker på at den blir bedre i mitt anlegg?
 
C

Cyber

Gjest
jonas skrev:
Bel Canto dac 1.5 er jo knallbra (bedre enn Hegel DAC10), men siden jeg har en intregrert MF A5 forsterker, som selv ikke å ha XLR er den BESTE forsterker jeg har hatt i prisklassen, så trenger jeg verken volumkontroll eller XLR, noe som gjør Rega DAC til første valg. Om forhådstaler og rykter stemmer, så parkerer denne dacen konkurentene opp til 10000k, og koster bare halvparten. ;)
Til den prisen ville jeg bare bestilt ett eksemplar. Ingen Rega har til nå vært dårlige, heller av det beste du kan finne med tanke på pris/ytelse.
Jeg vet ikke helt, vi har alle forskjellige preferanser og for meg kan jo DACene over låte svært godt, men skal absolutt ta innover meg dine opplevelser, men for meg blir det litt drøyt å kjøpe på rykter. Liker å ha førstehåndskjennskap til sakene.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Skal ikke påstå at den nye Rega DACen er bedre elller dårligere en de overnevnte DACene.
At Rega sin DAC er god tror jeg ikke vi skal betvile. De har gitt god VFM i mange andre produkter før. Det at importøren i første omgang har valgt å prise den agresivt hjelper selvfølgelig også :)

Jeg er på listen til å få DACen så fort den ankommer landet i slutten av mnd og stiller gjerne opp på en sammenligning med den. Synes det er spennende. Magefølesen og de første rapportene peker mot at den bygger videre på deres «Rega house» klang og låter som en voksen og utviklet Saturn. Jeg liker Saturn og Rega sine CD spillere veldig godt, men de har sine egne klang som garantert ikke passer alle :)
Musikalitet, rytme, driv og flyt er nok ofret litt foran å skvise ut hver eneste mikrodetalj. Muligens litt Naim DAC junior i følge britiske forum ;)
 
C

Cyber

Gjest
Dessverre har jeg kansellert denne duellen, tiden strekker ikke til og et bedre alternativ dukket opp.
 

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Innlegg
54
Antall liker
0
Har ingen erfaring med W4S, men jeg har både hatt dacmagic og HD10 i hus:

Dacmagic:
Låt meget pent og sofistikert. Til jeg hørte HD10...Da ble plutselig magic-lyden skarp og kunstig. slitsomme overtoner og et forenklet lydbilde.

Hegel:
Mer organisk" i mine ører. Større lyd og mer naturlige klanger. Zappa låt plutselig som en mann:)

Glem ikke uansett valg en god kabel! ingen vits uten i mine ører.
 
Topp Bunn