DAC med USB-inngang

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
_________________________________________________Etter oppgradering av husets datapark til Mac'er og med ny router fra Apple med USB-utgang har det meldt seg en tanke:

Går det an å koble en DAC med USB utgang til nettet? Hva kan jeg forvente av kvalitet på dette kontra en CD-spiller i 5k klassen? Hva finnes av løsnigner og hvem leverer disse?

Jeg var innom noen butikker i Oslo i dag og spurte etter produkter/hjelp, men dette var noe de ikke kunne noe om. En fortalte meg sågar at han hadde lett etter samme løsning selv, men ikke lykkes.

Jeg regner med å lese inn CD-ene mine på nytt og vil legge disse på en eller flere nettverksdisker. Kan jeg bruke iTunes til dette eller er det noe annet som er bedre? Hva med avspilling; Vi iTunes kunne gjøre dette, eller er det andre produkter som er bedre?

Jeg har sikkert flere spørsmål, men de kommer etterhvert.

Med vennlig hilsen
JOhan


ps
Bær over med meg om dette er diskutert og besvart på forumet tidligere. Jeg har forsøkt å bruke søkefunksjonen uten å lykkes.
ds
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.060
Antall liker
11.039
Torget vurderinger
10
psaudio

norsk audioteknikk

;D
 

Sonus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2004
Innlegg
142
Antall liker
1
Musical fidelity X-dac V8 har USB inngang. Har selv lagt inn alle cd'ene mine på lossless i Itunes. Nå mangler bare DAC'en ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sonus skrev:
Musical fidelity X-dac V8 har USB inngang. Har selv lagt inn alle cd'ene mine på lossless i Itunes. Nå mangler bare DAC'en ;D
Hei!
Det har den, men det kan være kjekt å vite at den IKKE har optisk inngang, for de som eventuelt vil tro det.
For de som har mac (pc) og (har ønsker)/ bruker iTunes med deres trådløse system Airport Express f.eks. som kun kan brukes med optisk Mini til normal , så kan en ikke ha glede av denne.
Stor overaskelse for meg ved lån av denne for en tid tilbake, og imo ganske utrolig å lage en dac med 4 (?) digitale innganger uten at en av dem er optisk.

Til JOhan apple router? Hvilken?

Mvh.KW
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Jeg har en fra m-audio.
meget billig og bra.
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
KW skrev:
Det har den, men det kan være kjekt å vite at den IKKE har optisk inngang, for de som eventuelt vil tro det.
For de som har mac (pc) og (har ønsker)/ bruker iTunes med deres trådløse system Airport Express f.eks. som kun kan brukes med optisk Mini til normal , så kan en ikke ha glede av denne.

Til JOhan apple router? Hvilken?
Jeg har tenkt å bruke USB-utgangen på routeren som er en Airport Extreem. Om denne har USB-inngang skulle vel det gå greit. Støtter den Apple loos-less?


mvh
JOhan
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
JOhan skrev:
KW skrev:
Det har den, men det kan være kjekt å vite at den IKKE har optisk inngang, for de som eventuelt vil tro det.
For de som har mac (pc) og (har ønsker)/ bruker iTunes med deres trådløse system Airport Express f.eks. som kun kan brukes med optisk Mini til normal , så kan en ikke ha glede av denne.

Til JOhan apple router? Hvilken?
Jeg har tenkt å bruke USB-utgangen på routeren som er en Airport Extreem. Om denne har USB-inngang skulle vel det gå greit. Støtter den Apple loos-less?


mvh
JOhan
Hei!
Jeg føler meg ikke alt for sikker på alt innenfor dette området, men tror ikke at du kan koble en dac via USB på denne Exstreme basestasjonen nei.
Det virker på meg som den eneste måten å overføre digitale signaler (fra i Tunes) via usb er direkte fra en mac enten det nå er imac,minimac eller macbook/stasjonær mac.
Dersom du går veien via airport express og optisk så kan du få det til, men da må dacen ha inngang for det og derfor min advarsel mot MF dacen.
Tror det blir mye av det samme som usb utgangen på airport expresss, som kun kan bruke opp mot printere, men på extreme kan du dele harddisk med andre brukere/rom/maskiner i tillegg.
Rett meg de som vet bedre ;D
Mvh.KW
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
novgarod skrev:
Vurderer selv å kjøpe denne: http://www.aqvox.de/USB_2_DA_MKI_eng.html
Synes den ser svært spennende ut, med et hav av muligheter...
Den ser spennende ut. Jeg synes den er litt dyr - rundt EUR 1000 og de blir ca. 10 k NOK ferdig inn i landet. Kan den ta i mot Apple loosless data og konvertere dem til musikk?

mvh
JOhan
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
244
Antall liker
57
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
novgarod skrev:
Vurderer selv å kjøpe denne: http://www.aqvox.de/USB_2_DA_MKI_eng.html
Synes den ser svært spennende ut, med et hav av muligheter...
Hei.

Jeg har denne. Har ikke prøvd med USB enda. Har bestilt en lang kabel så jeg får testet litt.
Kjører med AES/EBU XLR nå fra en Sony X-5ooo. Og den låter meget bra. Ble testet på Head-fi, og ble foretrukket foran både Benchmark og Lavry DA10(?).

Mange muligheter, ja. Den har headset utgang og mikrofon inngang samt en rekke innstillinger å leke med.

Meget service-innstilt firma også. Legg igjen tlf.nr på kontaktskjemaet, så ringer han deg.
Du har også en måned's returrett hvis du ikke er fornøyd.

Husk å få trukket fra den tyske momsen hvis du handler, da vi ikke er med i EU.

Ser ut til at linken din er til MK1.

MK2: http://www.aqvox.de/products.html
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Johan: sjekk ut http://dddac.de/

Billig og bra. Du kan også øke ytelsen betraktelig ved å bytte ut noen av komponentene med bedre. Et stort pluss er at man samtidig lærer en del teknisk i forhold til hvordan ting fungerer.

Desverre kan ikke usb utgangen på basestasjonen brukes til noe annet enn ekstern harddisk, så en usb dac må kobles direkte til maskina.
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Hmm - dette ser ut som byggesett. Men han har noen "Pre Configured Kits". Er disse enkle å sette sammen/koble opp? Noen som vet hva som er forskjellen på FULL-12/24 og 60 kit@'et? Kommer de med bokser?

mvh
JOhan
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.984
Antall liker
13.403
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
JOhan skrev:
Hmm - dette ser ut som byggesett. Men han har noen "Pre Configured Kits". Er disse enkle å sette sammen/koble opp? Noen som vet hva som er forskjellen på FULL-12/24 og 60 kit@'et? Kommer de med bokser?

mvh
JOhan
preconf.kits betyr bare at han har plukket ut de modulen som tilsammen utgjør et kit
det er bygget opp rundt 2 mulige inngangsmoduler som på sin side kan drive dac moduler i et ukjent antall
hver dac modul har 12 parallellkoblede dac-chiper philips 1543
så konfig.er 12/24/36/48/60 chiper fordelt på hhvis 1/2/3/4/5 dac kort
alt må loddes og monteres selv
mvh
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
JOhan skrev:
Hmm - dette ser ut som byggesett. Men han har noen "Pre Configured Kits". Er disse enkle å sette sammen/koble opp? Noen som vet hva som er forskjellen på FULL-12/24 og 60 kit@'et? Kommer de med bokser?

mvh
JOhan
Det er byggesett ja. De kan allikevel leveres ferdig montert mot et ekstra gebyr. Men slapp av, det er både enkelt, raskt og gøy å montere selv.
 
Topp Bunn