Digitale avspillere Dac og Streamer

Hifi-freak

Medlem
Ble medlem
08.08.2017
Innlegg
8
Antall liker
7
Jeg sitter veldig å grubler her.
Hvis man ser på utvalget av streamere og Dac, ja da er det stort sprang og uendelig mye å velge mellom. Bør jeg velge en streamer uten dac f.eks, eller bør man velge en Streamer med Dac osv.
Tanken min er da. Skal jeg velge meg feks. Aurender A10-S med innebygd Dac, Auralic Vega G2 med innebygd Dac, eller skal jeg slå på stortromma og heller gå for Auralic Aries uten Dac, men da bruke den sammen med Burmester sin 061 CD spiller som har Dac.
Lydkvalitet er det viktigste her, og hvis da denne Burmesteren gir bedre lyd, selv om oppsettet koster det dobbelte av de to andre streamerne. Ja da er det absolutt verdt å tenke på. For jeg vil jo her få en meget god CD spiller i tillegg.
For er det egentlig tatt en test av streamerne i high end klassen egentlig. For 0 og 1 tall er ikke bare 0 og 1 tall når man skal ta med hva de forskjellige gjør for å tolke disse digitale signalene

Skjermbilde 2017-11-07 kl. 18.28.55.jpg
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.244
Antall liker
9.117
Torget vurderinger
1
Det er ikke feil å velge streamer med DAC. Spørsmålet er vel hvilket prisleie du ønsker å legge deg i.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
573
Antall liker
1.176
Torget vurderinger
11
Her vil jeg nevne Lumin D1 og nå kommer også ny mod D2. Det utklasset hos med på streamer Node 2 og på dac siden Hegel hd20, Naim V1, Brystin Dba1.
Men det finnes sikkert mye bra i høyere pris klasse, men les tester, og mye bra skrevet på Audioshark forumet under Lumin.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
526
Antall liker
833
Torget vurderinger
8
Jeg sitter veldig å grubler her.
Hvis man ser på utvalget av streamere og Dac, ja da er det stort sprang og uendelig mye å velge mellom. Bør jeg velge en streamer uten dac f.eks, eller bør man velge en Streamer med Dac osv.
Tanken min er da. Skal jeg velge meg feks. Aurender A10-S med innebygd Dac, Auralic Vega G2 med innebygd Dac, eller skal jeg slå på stortromma og heller gå for Auralic Aries uten Dac, men da bruke den sammen med Burmester sin 061 CD spiller som har Dac.
Lydkvalitet er det viktigste her, og hvis da denne Burmesteren gir bedre lyd, selv om oppsettet koster det dobbelte av de to andre streamerne. Ja da er det absolutt verdt å tenke på. For jeg vil jo her få en meget god CD spiller i tillegg.
For er det egentlig tatt en test av streamerne i high end klassen egentlig. For 0 og 1 tall er ikke bare 0 og 1 tall når man skal ta med hva de forskjellige gjør for å tolke disse digitale signalene

Vis vedlegget 465680
Jeg vil sterkt anbefale deg en løsning med Aries G2 til ekstern dac. Jeg kan love deg at det er forskjell i lyden på streamere....jeg gikk fra Aries G1 i 2 ½ år ( som vises i annonsen) til nye Aries G2 og fikk hakeslepp...og Aries G1 er ikke på noen måte dårlig. CD ble plutselig ikke lenger noe alternativ...
Nye Vega G2 har nok ikke de samme kvaliteter som streamer men er helt sikkert en meget god kombi løsning og en god dac. Sjekk denne linken for mer info om arbeidet bak Nye Aries G2 https://us.auralic.com/products/aries-g2
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Lumin D2 ser svært interresant ut. Om jeg ikke tar feil leser den fra usb minnepinne og ssd lager også. Enklere blir det ikke! Da kan man putte musikksamlingen i lomma når man drar på hytta!!!!
Noen som kjenner lydsignaturen til Lumin D2?
I tillegg kommer vel Marantz med ny high end boks rundt juletider. I allefall er dette hevdet av noen Marantz fans. Det er muligens lurt å vente på denne da Marantz ofte har bra digital spillere i den høyere prisklasse.

Er på samme jakt selv som trådstarter..
 

TM-1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2012
Innlegg
147
Antall liker
81
Sted
Oslo
Har en Yamaha np-s303 som jeg bruker med ekstern primare dac-30. Flere her med erfaring med denne streameren?, den er ganske ny på markedet. Jeg er i alle fall fornøyd, men tror den "spiller" noe mørkere en hva jeg er vant til. Likevel oppløst og bredt. Men det kan og ha å gjøre med bytte av signalkabel. Skjønner ikke helt hva gæærnt en ren streamer kan gjøre med lyden før den blir analog.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg sitter veldig å grubler her.
Hvis man ser på utvalget av streamere og Dac, ja da er det stort sprang og uendelig mye å velge mellom. Bør jeg velge en streamer uten dac f.eks, eller bør man velge en Streamer med Dac osv.
Tanken min er da. Skal jeg velge meg feks. Aurender A10-S med innebygd Dac, Auralic Vega G2 med innebygd Dac, eller skal jeg slå på stortromma og heller gå for Auralic Aries uten Dac, men da bruke den sammen med Burmester sin 061 CD spiller som har Dac.
Lydkvalitet er det viktigste her, og hvis da denne Burmesteren gir bedre lyd, selv om oppsettet koster det dobbelte av de to andre streamerne. Ja da er det absolutt verdt å tenke på. For jeg vil jo her få en meget god CD spiller i tillegg.
For er det egentlig tatt en test av streamerne i high end klassen egentlig. For 0 og 1 tall er ikke bare 0 og 1 tall når man skal ta med hva de forskjellige gjør for å tolke disse digitale signalene

Vis vedlegget 465680
Jeg vil sterkt anbefale deg en løsning med Aries G2 til ekstern dac. Jeg kan love deg at det er forskjell i lyden på streamere....jeg gikk fra Aries G1 i 2 ½ år ( som vises i annonsen) til nye Aries G2 og fikk hakeslepp...og Aries G1 er ikke på noen måte dårlig. CD ble plutselig ikke lenger noe alternativ...
Nye Vega G2 har nok ikke de samme kvaliteter som streamer men er helt sikkert en meget god kombi løsning og en god dac. Sjekk denne linken for mer info om arbeidet bak Nye Aries G2 https://us.auralic.com/products/aries-g2

Streamerdelen, DAC eller begge - du mener er mye bedre?
Jeg spør, fordi jeg trodde streamer var streamer mens DAC’en bød på lyd-forskjellen.

OK, har lest litt om G1 i mellomtiden, da blir vel svaret at streamere & CD-drivverk skal være like men i praksis ikke er det :)
 
Sist redigert av en moderator:

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
526
Antall liker
833
Torget vurderinger
8
Jeg sitter veldig å grubler her.
Hvis man ser på utvalget av streamere og Dac, ja da er det stort sprang og uendelig mye å velge mellom. Bør jeg velge en streamer uten dac f.eks, eller bør man velge en Streamer med Dac osv.
Tanken min er da. Skal jeg velge meg feks. Aurender A10-S med innebygd Dac, Auralic Vega G2 med innebygd Dac, eller skal jeg slå på stortromma og heller gå for Auralic Aries uten Dac, men da bruke den sammen med Burmester sin 061 CD spiller som har Dac.
Lydkvalitet er det viktigste her, og hvis da denne Burmesteren gir bedre lyd, selv om oppsettet koster det dobbelte av de to andre streamerne. Ja da er det absolutt verdt å tenke på. For jeg vil jo her få en meget god CD spiller i tillegg.
For er det egentlig tatt en test av streamerne i high end klassen egentlig. For 0 og 1 tall er ikke bare 0 og 1 tall når man skal ta med hva de forskjellige gjør for å tolke disse digitale signalene

Vis vedlegget 465680
Jeg vil sterkt anbefale deg en løsning med Aries G2 til ekstern dac. Jeg kan love deg at det er forskjell i lyden på streamere....jeg gikk fra Aries G1 i 2 ½ år ( som vises i annonsen) til nye Aries G2 og fikk hakeslepp...og Aries G1 er ikke på noen måte dårlig. CD ble plutselig ikke lenger noe alternativ...
Nye Vega G2 har nok ikke de samme kvaliteter som streamer men er helt sikkert en meget god kombi løsning og en god dac. Sjekk denne linken for mer info om arbeidet bak Nye Aries G2 https://us.auralic.com/products/aries-g2

Streamerdelen, DAC eller begge - du mener er mye bedre?
Jeg spør, fordi jeg trodde streamer var streamer mens DAC’en bød på lyd-forskjellen.
Streamer er definitivt ikke bare streamer .... dvs. de bearbeider et signal over wifi/ethernet og leverer et likt signal til DACén og det er i selve digitalkonverteringen all magien skjer..?
Jeg har i alle fall erfart at bytte av streamer uten innebygd d/a konverter påvirket lyden i stor grad på samme DAC. Dette gjelder sikkert også flere andre på dette forumet.
Aries femtoClock G1 låt meget bra i mitt oppsett, men nye Aries G2 gjør alle parametre bedre og flytter lyden opp i en klasse jeg ikke hadde forventet selv med ca. 3 ganger så høy pris ...med nøyaktig samme oppsett og kabler..
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Må innrømme at dette faller meg vanskelig å forstå. Ikke at jeg mener å protestere, men en dac tar digitalt inn, det er en strøm av nuller og enere. Hvordan kan dette signalet avvike fra kilde? Vil en type streamer levere andre signalstrømmer av nuller og enere enn en annen streamer? Er det ikke bare en riktig strøm av datamengden?
 
M

MusicBear

Gjest
Må innrømme at dette faller meg vanskelig å forstå. Ikke at jeg mener å protestere, men en dac tar digitalt inn, det er en strøm av nuller og enere. Hvordan kan dette signalet avvike fra kilde? Vil en type streamer levere andre signalstrømmer av nuller og enere enn en annen streamer? Er det ikke bare en riktig strøm av datamengden?

Jeg hiver meg på ditt resonnement :)

Men, også med erfaring om at eksempelvis et CD drivverk ikke nødvendigvis låter likt - noen hevder jo bedre drivverk jo mindre pes for DAC'en å rette opp feilkilder - dårlig forklart men noe sånt.

Noen lærde som kan tilkjennegi den tekniske biten i dette?
Altså hvorfor en streamer ikke låter likt så lenge den skal levere disse nullene og enerne?

En annen ting; en streamer til et halvt hundre tusen burde vel innehold DAC - eller?

Spennede materie, forresten, for streamer er fremtiden! Samtidig som eksempelvis Bluesound & Airport Expres & disse sier resultatet ikke kan bli bedre, med forklaring (unnskyldning?) i disse nullene og enerne som ikke kan mistolkes :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Må innrømme at dette faller meg vanskelig å forstå. Ikke at jeg mener å protestere, men en dac tar digitalt inn, det er en strøm av nuller og enere. Hvordan kan dette signalet avvike fra kilde? Vil en type streamer levere andre signalstrømmer av nuller og enere enn en annen streamer? Er det ikke bare en riktig strøm av datamengden?
Her har du noe food for thought:

http://www.hifisentralen.no/forumet...orum-og-markedsplass-hi-fi-3.html#post2615756

http://www.hifisentralen.no/forumet...n-med-bl-ifi-audio-mercury-2.html#post2617178

http://www.hifisentralen.no/forumet...n-med-bl-ifi-audio-mercury-2.html#post2617283
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Velkjent disse trådene her altså. Og tenker vel at det burde kunne være slik at en kabel kan klusse til men ikke tilføre noe ekstra. I mitt hode, hverken godt utdannet i temaene eller med betydelig erfaring, er det enda mer uforståelig at enn så lenge det ikke foregår noe konvertering i streameren så blir det ikke forskjell. Ingen som forsøker seg på en fornuftig forklaring?

Så klart, forutsetter at det virker etter standard (USB kabel og lignende) men utover det trenger jeg noe som gir en fornuftig forklaring for å tro det kan være noe som helst forskjell.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Jeg tenkte mest på prosessene som foregår i en streamer, mer enn selve kabelen mellom streamer og DAC.
Dette med at bit perfect betyr at alt må låte likt, eksempelvis, og PSU støyen i streameren som kan overlagres og forplantes over til DAC, mm.
I enkelte sammenhenger (feks. type utgang) kan man også bringe inn jitterproblematikk.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
526
Antall liker
833
Torget vurderinger
8
Jorgen1; Så klart skrev:
Å tro før en har testet dette selv kan sikkert være vanskelig.....Men du får bare ta med deg min erfaring med dette og ellers tro hva du vil: Det er markant hørbar forskjell i lyden på min 2,5 år Aries G1 og nye Aries G2. Jeg har nå drevet med "seriøs" streaming fra forskjellige kilder i 5-6 år og jeg er 100% overbevist om at lydkvaliteten du oppnår her starter allerede i streameren du velger. Jeg har i disse årene bare brukt løsninger med streamere uten DAC.
Håper ikke denne tråden blir en ny "kabeldebatt"..;D
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Jeg er ihvertfall enig med atletico, uten at dette trenger å være noen fasit for andre.
Det kan dog være at andre komponenter i kjeden kan gi mer verdi per krone, eksempelvis kabler......
(BARE KØDDER >:D)
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jorgen1; Så klart skrev:
Å tro før en har testet dette selv kan sikkert være vanskelig.....Men du får bare ta med deg min erfaring med dette og ellers tro hva du vil: Det er markant hørbar forskjell i lyden på min 2,5 år Aries G1 og nye Aries G2. Jeg har nå drevet med "seriøs" streaming fra forskjellige kilder i 5-6 år og jeg er 100% overbevist om at lydkvaliteten du oppnår her starter allerede i streameren du velger. Jeg har i disse årene bare brukt løsninger med streamere uten DAC.
Håper ikke denne tråden blir en ny "kabeldebatt"..;D
Jeg påstår ingenting her og har lite å by på av seriøs testing, men søker bare å få en fornuftig forklaring. Selvfølgelig hører man forskjell streamer ikke gjør jobben riktig, det er jeg enig med deg om. Likevel, hvis den bare gjør det riktig, da kan det vel ikke være forskjell?
Mener ikke følgende som noe angrep på noen, men å oppleve å høre forskjell er ikke i seg selv av noe verdi som argument, denne forskjellen må ha en logisk forklaring. Kunne mn i det minste vært enige om at hvis streamer gjør jobben sin riktig, så blir det ingen forskjell? Og hvis så, hva skal til da for å definere funksjonen som riktig gjort.

I forhold evinnelige kabeluenigheter, så må jeg si at jeg ikke har som formål å lage usaklige debatter, det er nok av dem.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Er dessverre redd for at intet tre vokser inn i himmelen her heller, og med det så mener jeg at mange har nok et intenst ønske om å unngå et stort pengeutlegg for komponenter som tilsynelatende gir ingen eller marginal forbedring. Alt er relativt, selvsagt, men man kan enten slå seg til ro med det man ønsker å høre av forsikringer eller dypdykke ned i denne verdenen.
Men mitt syn er jo kjent allerede, så her får flere komme på banen. Jeg har ihvertfall grunnlag for å uttale meg gjennom 4 forskjellige kvalitetsstreamere med og uten DAC i forskjellige prisklasser samt et uttall ATV og Chromecast, mfl.
 
X

X186841

Gjest
Streamere uten DAC inn i samme DAC , gir ikke noe hørbar forskjell når jeg har testet alt fra billigste Nuprime til dyre NAIM. Men streamere med innebygd DAC og lyden ut av dennes analog utganger gir store forskjeller,i mine ører.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Streamere uten DAC inn i samme DAC , gir ikke noe hørbar forskjell når jeg har testet alt fra billigste Nuprime til dyre NAIM. Men streamere med innebygd DAC og lyden ut av dennes analog utganger gir store forskjeller,i mine ører.
Det har jeg ikke noe problem med å være enig, men foreløpig kun fordi jeg vet at dac lyder forskjellig.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
526
Antall liker
833
Torget vurderinger
8
Jorgen1; Så klart skrev:
Å tro før en har testet dette selv kan sikkert være vanskelig.....Men du får bare ta med deg min erfaring med dette og ellers tro hva du vil: Det er markant hørbar forskjell i lyden på min 2,5 år Aries G1 og nye Aries G2. Jeg har nå drevet med "seriøs" streaming fra forskjellige kilder i 5-6 år og jeg er 100% overbevist om at lydkvaliteten du oppnår her starter allerede i streameren du velger. Jeg har i disse årene bare brukt løsninger med streamere uten DAC.
Håper ikke denne tråden blir en ny "kabeldebatt"..;D
Jeg påstår ingenting her og har lite å by på av seriøs testing, men søker bare å få en fornuftig forklaring. Selvfølgelig hører man forskjell streamer ikke gjør jobben riktig, det er jeg enig med deg om. Likevel, hvis den bare gjør det riktig, da kan det vel ikke være forskjell?
Mener ikke følgende som noe angrep på noen, men å oppleve å høre forskjell er ikke i seg selv av noe verdi som argument, denne forskjellen må ha en logisk forklaring. Kunne mn i det minste vært enige om at hvis streamer gjør jobben sin riktig, så blir det ingen forskjell? Og hvis så, hva skal til da for å definere funksjonen som riktig gjort.

I forhold evinnelige kabeluenigheter, så må jeg si at jeg ikke har som formål å lage usaklige debatter, det er nok av dem.
Da forstår jeg deg slik at så lenge eksempel 5 forskjellige cd-spillere låter forskjellig med samme cd-plata gjengir ingen av disse cd plata korrekt ??... det samme gjelder da vel også for d/a konverteren osv.. ? Jeg vil heller kalle dette forskjellig lydsignatur fra forskjellig utstyr..og overfører også da denne teorien glatt videre til streamere som jeg i dag ser på som en fullverdig hi-fi komponent..
Hva som er korrekt gjengivelse får andre ta seg av men at den musikalske opplevelsen fra en god streamer som min nye Aries G2 tangerer til dels dyre cd-spillere jeg har hatt i min eie er det liten tvil om.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jorgen1; Så klart skrev:
Å tro før en har testet dette selv kan sikkert være vanskelig.....Men du får bare ta med deg min erfaring med dette og ellers tro hva du vil: Det er markant hørbar forskjell i lyden på min 2,5 år Aries G1 og nye Aries G2. Jeg har nå drevet med "seriøs" streaming fra forskjellige kilder i 5-6 år og jeg er 100% overbevist om at lydkvaliteten du oppnår her starter allerede i streameren du velger. Jeg har i disse årene bare brukt løsninger med streamere uten DAC.
Håper ikke denne tråden blir en ny "kabeldebatt"..;D
Jeg påstår ingenting her og har lite å by på av seriøs testing, men søker bare å få en fornuftig forklaring. Selvfølgelig hører man forskjell streamer ikke gjør jobben riktig, det er jeg enig med deg om. Likevel, hvis den bare gjør det riktig, da kan det vel ikke være forskjell?
Mener ikke følgende som noe angrep på noen, men å oppleve å høre forskjell er ikke i seg selv av noe verdi som argument, denne forskjellen må ha en logisk forklaring. Kunne mn i det minste vært enige om at hvis streamer gjør jobben sin riktig, så blir det ingen forskjell? Og hvis så, hva skal til da for å definere funksjonen som riktig gjort.

I forhold evinnelige kabeluenigheter, så må jeg si at jeg ikke har som formål å lage usaklige debatter, det er nok av dem.
Da forstår jeg deg slik at så lenge eksempel 5 forskjellige cd-spillere låter forskjellig med samme cd-plata gjengir ingen av disse cd plata korrekt ??... det samme gjelder da vel også for d/a konverteren osv.. ? Jeg vil heller kalle dette forskjellig lydsignatur fra forskjellig utstyr..og overfører også da denne teorien glatt videre til streamere som jeg i dag ser på som en fullverdig hi-fi komponent..
Hva som er korrekt gjengivelse får andre ta seg av men at den musikalske opplevelsen fra en god streamer som min nye Aries G2 tangerer til dels dyre cd-spillere jeg har hatt i min eie er det liten tvil om.
Er det fem spillere og samme plata og forskjellig lyd så spør jeg; kan virkelig lesingen være forskjellig? Hvis så er det minst fire av dem som gjør noe galt. At lyden er forskjellig kan gjerne forklares i konverteringen og i utgangstrinn, men slik jeg spør, ikke i avlesning? Data i kilde må jo hentes riktig, og så tror jeg kilde uten bevegelige deler har en kjempefordel.
 

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Innlegg
526
Antall liker
833
Torget vurderinger
8
Streamere uten DAC inn i samme DAC , gir ikke noe hørbar forskjell når jeg har testet alt fra billigste Nuprime til dyre NAIM. Men streamere med innebygd DAC og lyden ut av dennes analog utganger gir store forskjeller,i mine ører.
Dette må da være dårlige nyheter for alle som har investert i tildels kostbare streamere uten innebygd DAC fra produsenter som eks. Lumin, Aurender og Auralic...når en da kunne sluppet unna med en tusenlapp eller to ?
Jeg velger å stole på mine gode ører og har som sagt motsatt erfaring når det gjelder streamere uten DAC.
Forskjellen mellom Aries G1 og Aries G2 må være enkelt å sjekke ut hos eks. Duet Audio som har begge disse inne. Hos meg er det som sagt enkelt å høre forskjellen på disse to gode streamerene.

Jeg melder meg herved ut av denne diskusjonen som dessverre er blitt en ny "kabeltråd" ....De som hører forskjell og de som ikke hører forskjell osv osv...gjesp..
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Siden du spurte om og om igjen om samme tema Jorgen1, regner jeg med at du fikk det svaret du ville høre fra Lgrons58 :confused: :rolleyes:

Understreker at ingen innspill bør veie mer enn andres. Det finnes neppe en absolutt sannhet der ute.
Kanskje spørsmålstillingen bør vektes i retning av ‘Synes du det er forskjell på streamere’ heller enn ‘Er det forskjell på streamere’.
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Siden du spurte om og om igjen om samme tema Jorgen1, regner jeg med at du fikk det svaret du ville høre fra Lgrons58 :confused: :rolleyes:

Understreker at ingen innspill bør veie mer enn andres. Det finnes neppe en absolutt sannhet der ute.
Kanskje spørsmålstillingen bør vektes i retning av ‘Synes du det er forskjell på streamere’ heller enn ‘Er det forskjell på streamere’.

Satt på spissen, i dette er jeg ikke opptatt hva den subjektive opplevelsen forteller, altfor mange faktorer som slår inn, det som sikkert kalles bias, og eventuelt andre sider. Jeg ville helst fått en forklaring på hva man får ved å velge enn dyr streamer fremfor en billigere. Og gjerne en korrigering på egen logikk. Som vel er tydelig utdypet i tidligere innlegg/spørsmål.
 

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Innlegg
400
Antall liker
274
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Siden du spurte om og om igjen om samme tema Jorgen1, regner jeg med at du fikk det svaret du ville høre fra Lgrons58 :confused: :rolleyes:

Understreker at ingen innspill bør veie mer enn andres. Det finnes neppe en absolutt sannhet der ute.
Kanskje spørsmålstillingen bør vektes i retning av ‘Synes du det er forskjell på streamere’ heller enn ‘Er det forskjell på streamere’.

Satt på spissen, i dette er jeg ikke opptatt hva den subjektive opplevelsen forteller, altfor mange faktorer som slår inn, det som sikkert kalles bias, og eventuelt andre sider. Jeg ville helst fått en forklaring på hva man får ved å velge enn dyr streamer fremfor en billigere. Og gjerne en korrigering på egen logikk. Som vel er tydelig utdypet i tidligere innlegg/spørsmål.
En streamer er vel egentlig en liten pc. Dvs. hardware (datakomponenter) og et OS (operativsystem). Antar OS'et ofte er eller er basert på en Linux variant, men kan sikkert være noe proprietære greier også.
Jobben som blir gjort antar jeg videre er motta datapakker, pakke opp og presentere dette på en korrekt måte for en DAC.

I mitt hode burde man da konkurrere på hardware (dvs. kjappere prosessor, bedre buffer, større/kjappere minne kan gi høyere pris etc.), software (mye bedre skrevet software gir mindre stress for komponentene), flexibilitet og brukervennlighet. Her vil jeg tro at god hardware nok vil kunne kompensere for endel dårlig software (iom. standarden er relativ gammel, og hardwaren har blitt vesentlig bedre).
Hvordan de skal konkurrere på lyd er jeg heller usikker på.
Inkluderer man en DAC, kan situasjonen være noe annerledes. Da kan man matche komponenter og software mot DAC'en og dermed muligens få noen fordeler.
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Streamere uten DAC inn i samme DAC , gir ikke noe hørbar forskjell når jeg har testet alt fra billigste Nuprime til dyre NAIM. Men streamere med innebygd DAC og lyden ut av dennes analog utganger gir store forskjeller,i mine ører.
Dette må da være dårlige nyheter for alle som har investert i tildels kostbare streamere uten innebygd DAC fra produsenter som eks. Lumin, Aurender og Auralic...når en da kunne sluppet unna med en tusenlapp eller to ?
Jeg velger å stole på mine gode ører og har som sagt motsatt erfaring når det gjelder streamere uten DAC.
Forskjellen mellom Aries G1 og Aries G2 må være enkelt å sjekke ut hos eks. Duet Audio som har begge disse inne. Hos meg er det som sagt enkelt å høre forskjellen på disse to gode streamerene.

Jeg melder meg herved ut av denne diskusjonen som dessverre er blitt en ny "kabeltråd" ....De som hører forskjell og de som ikke hører forskjell osv osv...gjesp..
Jeg støtter deg med at det er en hørbar forskjell på streamere. Byttet ut en Logitech Squeezebox Touch med en McIntosh MB50, begge sendt digitalt ut til en Burmester dac, og jeg ble faktisk helt overrasket over hvor stor forskjell et slikt bytte kunne være. Det er klart at "in-house" lyden til McIntosh skal taes med i betraktningen. Men det jeg opplevde var ikke bare fargingen av lyden som utgjorde en forskjell, men også oppløsningen, fravær av støy, basskontroll, dynamikk og plassering av instrumenter fremkom som mye bedre etter oppgradering til en dyrere nettverks-spiller. Trodde før at lyden i digital form ikke utgjorde store lydmessige forskjeller, og sverget dermed til Squeezeboxen, som med sin funksjonelle Iphone-app var helt strålende. Men jeg har nå blitt overbevist om at det er forskjeller også på den digitale siden.
 
M

MusicBear

Gjest
Skulle ønske denne tråden hadde fortsatt med innspill fra dere som har prøvd ut en del streamere og med dette vet og ikke tror.
Samt av andre med god kunnskap om emnet, for én boks fremfor to, tre bokser ibundet dyre kabler og muligheter for mistilpasninger - ER noe dritt i forhold til "alt-i-ett" apparaturer.

Begynner å komme alt i ett løsninger på markedet (streamer/DAC/forforsterker) som gjør at separat forforsterker (muligens) kan sløyfes, litt undrende over at ikke flere ser og tenker akkurat det samme - om den da kan sløyfes?

Når volumet senkes skjer mer enn demping av volumet, skal man tro konstruktører av forforsterkere.
Noen som vet om volumregulerte DAC'er som bibeholder alt gode forforsterkere gjør?
Evt. inneholder en egen fullgod forforsterker?
Eller er "mange-bits" volumregulering godt nok?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.115
Antall liker
2.341
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Skulle ønske denne tråden hadde fortsatt med innspill fra dere som har prøvd ut en del streamere og med dette vet og ikke tror.
Samt av andre med god kunnskap om emnet, for én boks fremfor to, tre bokser ibundet dyre kabler og muligheter for mistilpasninger - ER noe dritt i forhold til "alt-i-ett" apparaturer.

Begynner å komme alt i ett løsninger på markedet (streamer/DAC/forforsterker) som gjør at separat forforsterker (muligens) kan sløyfes, litt undrende over at ikke flere ser og tenker akkurat det samme - om den da kan sløyfes?

Når volumet senkes skjer mer enn demping av volumet, skal man tro konstruktører av forforsterkere.
Noen som vet om volumregulerte DAC'er som bibeholder alt gode forforsterkere gjør?
Evt. inneholder en egen fullgod forforsterker?
Eller er "mange-bits" volumregulering godt nok?
Det finnes jo mange liknende tråder om emnet, kanskje derfor mange ikke gidder å gjenta seg selv. For min egen del har jeg ingen teknisk forklaring, men forbedringen hos meg ved å endre fra mac-mini til Auralic Aries G1 var mer enn verdt prisen. Jeg hadde Ariesen på lån fra Duet audio, og oppevde ingen kjøpspress. Lydforbedringen er udiskuterbar, og gjeldende i alle perspektiver av lyd.

Jeg vurderer også endringer, og har sett på produkter som inneholder mer. Men jeg har problemer med å definere svakeste ledd i anlegget mitt, og innser at en lydforbedring nå vil koste relativt store summer. Dermed kommer såkalt eierglede inn som en faktor som er verdt mye for noen, men ingenting for andre.
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
186
Litt off topic men; for noen få år siden hadde jeg ansvar for teknisk drift av hele Tidal-riggen og nettverksgjengen, som alle var hifi-interesserte, hadde et visst humoristisk forhold fiberkabelen til 159.- som koblet de skranglete Dell-diskene av billigste modell i SAN'et til internett.. :)
 

John BM

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2016
Innlegg
63
Antall liker
34
Som signal kilde til devialet brukte jeg burmester 061 først. Lyden var veldig bra og bedre enn å streame via air på innebygd streamer i devialet. 061 skulle selges og jeg prøvde et par andre drivverk med samme digital kabel, men lyden ble "kjedeligere". Streaming fra pc til devialet streamer var også ustabilt og lyden kjedelig. Prøvde en bluesound node 2 digitalt til devialet og opplevde et løft i lyden. Fikk prøve en lyngdorf cd 2 som drivverk og lyden ble langt mer engasjerende.

Da jeg i en lenger periode brukte node 2 som signal kilde til devialet pga at jeg ikke har tilgang til eller tid til å prøve flere alternativer som jeg sannsynligvis burde ha gjort så ble jeg meget positivt overrasket når hifi klubben ga meg mulighet for å prøve nad M50.2 hjemme. Denne mediaspilleren tilførte både kropp og tyngde i musikken, som jeg hadde savnet. Nå kunne jeg streame fra tidal (mqa) også, endelig spille cd plater, og laste ned hi-rez filer eller søke opp en rekke tjenester fra nettet uten pc. Den har 2TB lagring også. Den er koblet via AES EBU digital utgang til devialet og nå spiller anlegget musikk med nerve og innsyn.

Forskjell på drivverk og streamere uten dac, ja det opplever jeg i alle fall. Hva som gjør det er jeg usikker på. Men komponent kvaliteten i bla nad M50.2 er god, dette bekreftes i div tester også. Den er dyr på en måte, men faktisk ikke dyr heller mtp hva den gjør for lyden og musikksamlingen.

mvh jbm
 
M

MusicBear

Gjest
Som signal kilde til devialet brukte jeg burmester 061 først. Lyden var veldig bra og bedre enn å streame via air på innebygd streamer i devialet. 061 skulle selges og jeg prøvde et par andre drivverk med samme digital kabel, men lyden ble "kjedeligere". Streaming fra pc til devialet streamer var også ustabilt og lyden kjedelig. Prøvde en bluesound node 2 digitalt til devialet og opplevde et løft i lyden. Fikk prøve en lyngdorf cd 2 som drivverk og lyden ble langt mer engasjerende.

Da jeg i en lenger periode brukte node 2 som signal kilde til devialet pga at jeg ikke har tilgang til eller tid til å prøve flere alternativer som jeg sannsynligvis burde ha gjort så ble jeg meget positivt overrasket når hifi klubben ga meg mulighet for å prøve nad M50.2 hjemme. Denne mediaspilleren tilførte både kropp og tyngde i musikken, som jeg hadde savnet. Nå kunne jeg streame fra tidal (mqa) også, endelig spille cd plater, og laste ned hi-rez filer eller søke opp en rekke tjenester fra nettet uten pc. Den har 2TB lagring også. Den er koblet via AES EBU digital utgang til devialet og nå spiller anlegget musikk med nerve og innsyn.

Forskjell på drivverk og streamere uten dac, ja det opplever jeg i alle fall. Hva som gjør det er jeg usikker på. Men komponent kvaliteten i bla nad M50.2 er god, dette bekreftes i div tester også. Den er dyr på en måte, men faktisk ikke dyr heller mtp hva den gjør for lyden og musikksamlingen.

mvh jbm

Svært troverdig, alt du sier her. Mon tro om streamere ikke er en enkelt "øvelse" og NAD er vel ikke kjent for å overprise. Så når M50.2 koster så mye - uten DAC - lurer jeg på om om det ligger mer bak streamer teknologien enn man kan ane.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hei,
En kort kommentar til dette med streamere;
Jeg har i ca 1/2 brukt min Canal Digital decoder for å strømme Tidal (hifi) via hdmi kabel inn i min Krell Foundation 4K.
Jeg kan ikke se at noen har kommentert den decoderen på dette forum. Kanskje den faller utenfor hifi begrepet...? Uansett, jeg har da fått lyd og vært sånn passe fornøyd (har brukt anlegget mest til film). Siden avtalen mellom Canal Digital og Tidal, går når ut i januar, ble ønske om å forsøke noe annet, realisert. Etter anbefaling (av Roald Mikkelsen - Renaissance Audio) falt valget på en Aurender N100-C (streamer uten dac)
Det tok sånn ca 2 sekunder før gliset kom på. Du verden for en åpenbaring...! Jeg storkoser meg. Dette er den mest virkningsfulle oppgraderingen jeg noensinne har gjort.
Har ikke peiling på hvordan andre streamere låter, men for meg er det ingen vei tilbake. Kan anbefales.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det tror jeg gjerne det er, selv har jeg aldri testet forskjellige streamere opp mot hverandre. Men leverer Canal Digital-appen i dekoderen faktisk Hifi-kvalitet på strømmingen? Trodde den hadde en begrensing til å kun levere vanlig Tidal, tilsvarende Spotifys Premium.
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Det tror jeg gjerne det er, selv har jeg aldri testet forskjellige streamere opp mot hverandre. Men leverer Canal Digital-appen i dekoderen faktisk Hifi-kvalitet på strømmingen? Trodde den hadde en begrensing til å kun levere vanlig Tidal, tilsvarende Spotifys Premium.
Godt poeng. Det vet jeg faktisk ikke. Men ved pålogging til Tidal så kommer det opp "hifi" på skjermen. Om det bare viser typen abonnement eller betyr streaming-kvalitet vet jeg ikke. Kanskje noen andre som vet det..?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HiFi betyr CD kvalitet, som er bedre enn Spotify Premium.
Jeg vet det, men såvidt jeg kan huske (har Canal Digital selv) så får du ikke ut mer enn vanlig Tidal (tilsvarende Spotify Premium) fra dekoderboksens app, men hvis det faktisk står Hifi så kan det ha forandret seg. Men uansett så leverer ikke CD Tidal fra i dag av, men appen funker kanskje greit for det.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.186
Antall liker
5.322
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
På min Tidal står det HIFI. Overføringen er imidlertid ikke 44.1 KHz som CD, men i 48 KHz.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.805
Antall liker
5.416
Sted
Nøtterøy
Er dårlig oppdatert på streaming så jeg lurer på en ting. Har i dag et nettbrett som jeg kjører Tidal HiFi via blåtann til en https://www.hifiklubben.no/streaming/bluetooth/argon-bt2-bluetooth-receiver/?variant=ARGBT2WH&utm_source=google&utm_medium=search&utm_campaign=google%2Fshopping&utm_content=ARGBT2WH&gclid=Cj0KCQiA1afSBRD2ARIsAEvBsNl-ECjQ5GH8eejY5Fjbt9SsyQH5vsUeBc6_bUEcTf72D4SSTAG-EUcaAliEEALw_wcB
deretter inn i dacen min. Ville jeg fått bedre lyd med en annen streaming løsning?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.255
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
1
Bluetooth er lossy, selv om det benyttes aptX. Og hvis nettbrettet er en iPAD, støttes ikke aptX heller.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Er dårlig oppdatert på streaming så jeg lurer på en ting. Har i dag et nettbrett som jeg kjører Tidal HiFi via blåtann til en https://www.hifiklubben.no/streaming/bluetooth/argon-bt2-bluetooth-receiver/?variant=ARGBT2WH&utm_source=google&utm_medium=search&utm_campaign=google%2Fshopping&utm_content=ARGBT2WH&gclid=Cj0KCQiA1afSBRD2ARIsAEvBsNl-ECjQ5GH8eejY5Fjbt9SsyQH5vsUeBc6_bUEcTf72D4SSTAG-EUcaAliEEALw_wcB
deretter inn i dacen min. Ville jeg fått bedre lyd med en annen streaming løsning?
Ganske så sikker på det ja.
Bruk av bluetooth er ikke noen optimal måte å streame på.
 
Topp Bunn