Stemmer for ikke 8)lurer på dette med oversapeling i dac'er har det noe for seg? er det ikke bedre med litt for mye enn akkurat liksom? 8)
Min filosofi for god musikk gjengivelse er å kødde minst mulig med signalet!
Stemmer for ikke 8)lurer på dette med oversapeling i dac'er har det noe for seg? er det ikke bedre med litt for mye enn akkurat liksom? 8)
Det jeg nå skal si hører neppe hjemme på det tekniske forum, men dog: Utfordringen er at det høres motsatt ut. Altså at det er de ikke oversamplende, filterløse DAC'ene som gjengir musikken med størst realisme. Så å avskrive dem basert på at de teoretisk ikke virker bra kan være litt uheldig. Men det må jo en hver avgjøre med seg selv, selvsagt!Kortversjonen, slik jeg forstår det, er at en NOS-dac ikke klarer å gjengi en vanlig CDs fulle (teoretiske) oppløsning.
Da sier og skriver jeg nei takk.
Ryohei Kusunoki prøver å forklare dette her :Det jeg nå skal si hører neppe hjemme på det tekniske forum, men dog: Utfordringen er at det høres motsatt ut. Altså at det er de ikke oversamplende, filterløse DAC'ene som gjengir musikken med størst realisme. Så å avskrive dem basert på at de teoretisk ikke virker bra kan være litt uheldig. Men det må jo en hver avgjøre med seg selv, selvsagt!
Mvh
Håkon
Helt enig!Det jeg nå skal si hører neppe hjemme på det tekniske forum, men dog: Utfordringen er at det høres motsatt ut. Altså at det er de ikke oversamplende, filterløse DAC'ene som gjengir musikken med størst realisme. Så å avskrive dem basert på at de teoretisk ikke virker bra kan være litt uheldig. Men det må jo en hver avgjøre med seg selv, selvsagt!
Mvh
Håkon
Jeg lurer ofte på hva enkelte bruker når de skal nyte musikk? Ofte så lurer jeg også på om det virkelig er musikk folk er opptatt av på et hififorum?Tråden døde forøvrig fort ut da dette ble påpekt. For meg virker det som om menneskets hørsel er noe av det mest upålitelige måleinstrument noensinne, så "stol på øra dine" er ikke et motto jeg umiddelbart kan si jeg støtter meg helhjertet til.
Den oppmerksomme leser kan se at artikkelen er ovesatt fra japansk av Yoshi Segoshi, en fyr med heller variert bakgrunn.De som skriver "sign wave" (Ryohei Kusunoki ) har noe igjen før de er utlært, selv omikke engelsk er morsmål så er vel sinus pensum i første time i matematikk for ingeniører.
Jeg står ikke på noen måte inne for innholdet i artikkelen , men blir provosert allikevel. Har du dårlig tid idag Løkken ? Vanligvis må du ikke bes to ganger før du påpeker akkurat hvor (du mener) feilene og svadaen er å finne.Den artikkelen er full av feil og svada, styr unna.
Det er forskjell på subjektivt og objektivt. Det ble hevdet at lyden hadde objektive kvalitative nyanseforskjeller fra flere hold, noe som beviselig var galt. Jeg mener at dette burde få flere til å åpne øynene og innse at hørselen ikke er noe presist måleinstrument for å avdekke objektive forskjeller.Jeg lurer ofte på hva enkelte bruker når de skal nyte musikk? Ofte så lurer jeg også på om det virkelig er musikk folk er opptatt av på et hififorum?
Ja, jeg hadde ikke tid, kommer tilbake til det litt senere.Jeg står ikke på noen måte inne for innholdet i artikkelen , men blir provosert allikevel. Har du dårlig tid idag Løkken ? Vanligvis må du ikke bes to ganger før du påpeker akkurat hvor (du mener) feilene og svadaen er å finne.
Når du sier du har bevist at der ikke er forskjel på filene så har du brukt verktøy som er helt perfekt?Det er forskjell på subjektivt og objektivt. Det ble hevdet at lyden hadde objektive kvalitative nyanseforskjeller fra flere hold, noe som beviselig var galt. Jeg mener at dette burde få flere til å åpne øynene og innse at hørselen ikke er noe presist måleinstrument for å avdekke objektive forskjeller.
Dette var forøvrig et forum for folk som driver med lyd og musikk på profesjonelt nivå (lydteknikere, produsenter, masteringsteknikere, musikere etc.). Innenfor disse fagene kan det iblant være interessant å se om det faktisk finnes en reell forskjell.
Meget godt poeng!!Jeg er helt overbevist om at øret registrerer ting som vi ikke vet hvordan vi skal måle og hva er igrunnen poenget med "objektive perfekte måleinstrument" så lenge vi nyter musikken med subjektive elendige ører!
Ingenting er perfekt, men når to filer kansellerer hverandre totalt gjennom den 48-bit fixed-point summeringsbussen i Pro Tools, slik at full guffe på monitorene mine ikke avslører noe annet enn svakt sus fra forsterkerne, kan man for alle praktiske formål si at filene låter identisk. Dersom du betviler dette, anbefaler jeg litt selvstudier innen grunnleggende lydteori og digital lydteknikk.Når du sier du har bevist at der ikke er forskjel på filene så har du brukt verktøy som er helt perfekt?
Det er irrelevant. Poenget er at en fil minus den samme filen gir stillhet, enten det er gjort i Cubase, Nuendo, Sonar, Pro Tools, Samplitude, Logic eller hva det skulle være. Det er ren matematikk: X + (-X) = 0.Jeg bruker selv Cubase og har hatt flere versjoner,og de låter ikke likt.
Jess, vi nøyer oss med det, kanskjeMen nå er jeg kanskje litt på siden av emnet i tråden..... :
Selvsagt, og måleutstyr har som annet utstyr spesifikasjoner eller data for nøyaktighet, båndbredde osv. Noe måleutstyr er bedre enn annet. Som gjentatt til det uendelige, et stereoanlegg er også et måleinstrument, det måler innholdet på CDen og representerer målingen som lyd.Jeg tror at selv måleutstyr vil interferere(egenstøy) med det opprinnelige signalet,og dataene vi leser av har fått en farging av selve måleinstrumentet.
Hvis man er av den oppfatning at musikk er noe som skapes i studio, og at et stereoanleggs eneste hensikt er å reprodusere dette så nøyaktig som mulig, så blir overstående uten relevans. Et instrument produserer, et stereoanlegg kopierer. Kvaliteten på en kopiering er uavhengig av kvaliteten på det opprinnelige kunstverk, den bestemmes bare av hvor lik orginal og kopi er.Øret er perfekt til det det skal brukes til og selvsagt er vi som mennesker subjektive.Jeg har mange musiker kompiser og vi er veldig sjeldent enige om hva som er best av Gibson og Fender,Ludwig og Premier,Matchless og Rivera,blokkfløyte og el.gitar osv.
Det er greit å vite hva en krets eller komponent faktisk gjør, spesielt for den som designer den eller (i tilfellet komponent) bruker den i en annen konstruksjon. Setter du sammen en forsterker uten teoretiske beregninger og måleutstyr er det overveldende sannsynlig at den tar fyr ved første strømpåslag. Videre er det noen som vil vite hvilken spesifikasjonen på utstyret de kjøper, selv om hifi er den eneste bransjen hvor det å selge dårlig spec til høy pris er et troverdighetsstempel...og hva er igrunnen poenget med "objektive perfekte måleinstrument" så lenge vi nyter musikken med subjektive elendige ører!
Hvorfor leser du tech-hjørnet? Er det ikke nok voodoo på resten av sentralen?Meget godt poeng!!
Dette var ett lavt og dårlig sleivspark IL, jeg skriver om litt av Viking´s innlegg som (mot) svar, tenk selv hva du holder på med når du (ofte men ikke alltid selvsagt) kveler enhver entusiasme på alle andre steder enn tech-hjørnet med technobabbel.Hvorfor leser du tech-hjørnet? Er det ikke nok voodoo på resten av sentralen?
Nei det vil jeg ikke, ha det bannlyst, tvert om faktisk, men jeg er også sterk tilhenger av å få synse der det gis rom til det uten at man nödvendigvis skal idiotforklares og druknes i technobabblet av forståsegpåere, dette kanskje for at man ikke har önsket el interessen av å sette seg så dypt inn i sakene som du og noen få andre fagfolk har gjort, thats my point...Svarer det samme som sist; vil du ha alt teknisk relatert innhold bannlyst fra resten av HFS står du fritt til å ta det opp med Høvdingen, jeg respekterer forumets retningslinjer, - på Tech-hjørnet som ellers.
Da skal jeg respektere dette hjörnets regler og forholde meg passiv inntil jeg kan bidra med noe teknisk.......Du kan synse alt du vil for meg, liker du ikke "technobabbel" er det bare å overse det og synse videre. Så lenge retningslinjene ikke sier noe annet, anser jeg det som fritt frem for meg å komme med så mye "technobabbel" jeg måtte ønske, slik det er fritt frem for deg å synse så mye du måtte ønske. For tech-hjørnet er det imidlertid retningslinjer i så henseende. Hvis du idiotforklares av noen får det bli mellom deg og dem, jeg anser psykologisk påvirkning og placebo, for jeg antar at det er dette du sikter til, som et tegn på at hjernen fungerer normalt.
En videre diskusjon rundt dine uttalelser her hörer definitivt ikke hjemme i/på dette hjörnetom.s,
Hvis det er røyk, er det som regel ihvertfall, ild...
Sagt på en annen måte:
De e ittnå som kjæm tå sæ sjøl.....
Forøvrig vil jeg si, at det som ikke har rot i virkeligheten, har ikke rot i det hele tatt, god natt!
Nei, du skjønte vel ikke dette.En videre diskusjon rundt dine uttalelser her hörer definitivt ikke hjemme i/på dette hjörnet
mvh
Da burde du si det du mener i klart språk og ikke pakke det inn i slike ullne og tvetydige vendinger som du gjordeNei, du skjønte vel ikke dette.
Reelle forskjeller vil alltid være forankret i fysiske størrelser, det var det jeg egentlig mente å si....
Da burde du si det du mener i klart språk og ikke pakke det inn i slike ullne og tvetydige vendinger som du gjorde
mvh
Som repetert til døde så er den delen av debatten meningsløs. At noen elsker lyd og musikk er opplagt. Å ramse opp en masse utstyr man liker bidrar heller ikke til debatten i mine øyne.Jeg har forsåvidt ikke noe imot tech,og det hadde vert fint visst vi kunne måle eller regne oss frem til god musikkgjengivelse.Men foreløbig tror jeg ikke vi vet helt hva som er viktig å måle på,eller vi har kanskje ikke de rette måleinstrument enda.
Oversampling er sikkert bedre enn uten, i teorien,men kanskje er der aspekt som en enklere ikke oversampling løsning gjør bedre enn en med oversampling ? .Vet ikke om oversampling kan karakteriseres som en "loop" ? , men det er ivertfall en ting jeg skyr som pesten i hifi produkt.
Mine NOS DACer virker å ha bedre timing,rytme,ummidelbarhet,dynamikk og rett og slett mer informasjon enn det jeg har hørt av spillere med oversampling.
Men jeg har som sagt ikke noe tech og backe det opp med,så derfor får jeg la det bli med det,og heller bare komme med min varmeste anbefaling fra et subjektivt musikalsk ståsted .AN DAC kit 1.1 er et røverkjøp av en DAC,men noe sier meg at det er først og fremst de som er glad i analogt som vil sette pris på dens spillestil.
Ja, men det er ikke det samme som at NOS er bedre enn OS. Har selv en NOS-DAC som låter fortreffelig. En kommer likevel ikke unna at THD er og blir dårligere med NOS. Så en konklusjon kan være at det er analogbiten av DACen som virkelig betyr noe? Og at forskjellen på THD rundt 80dB (NOS) kontra 95dB (OS) ikke er hørbar?Mine NOS DACer virker å ha bedre timing,rytme,ummidelbarhet,dynamikk og rett og slett mer informasjon enn det jeg har hørt av spillere med oversampling.
Unnskyld den lille irritasjonen, men det hadde hjulpet bedre om du hadde lagt av den "tech wannabee" tonen og formidlet deg på en måte du behersket, og slike idiot insinueringer viser mer om avsender.Okay, større skje neste gang...
http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_measurementNoen som har noen oversikt over hvilke nivåer THD begynner å bli hørbart? Er dette frekvensavhengig? Har jo prøvd den eminente linken ABX-linken Løkken kom med for en tid tilbake, og basert på den har det kanskje ikke allverdens å si i praksis.