DAC som er designet til å ikke være transparent...

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
I siste nummer av Stereo+ (Nr 5 2024) så er det en artikkel om en Boenicke Audio som har mekka en ny DAC; C2 som er basert på Henry Audio sin dac.
Men denne Boenicke har mekket inn en modul som klokker ned signalene sånn at alt senkes med 1,8 - 2,9%, ifølge produsenten så skal en A-tone senkes til 432 Hz.
Skal bli veldig analog-lyd ifølge produsenten.
Snip fra artikkelen i Stereo+.
Stereo+-snip.jpg


Man kan jo fort lure på om ev andre haifai-produsenter har gjort lignende trix i sine DAC/streamers for å få "sin lyd" på greiene?.
Men plagsomt transparent er det jo ikke da. :unsure:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.592
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke 415Hz? Så får man en barokk DAC!
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Ja, man kan undres på hvorfor noen produsenter skal finne på mye rart.
De skriver at greiene kan skrus av, men da kunne man vel bare kjøpt en sånn Henry Audio dac direkte.:unsure:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.284
Antall liker
2.809
Pitchjustering kan gjøres i SoX og mange andre programmer før man sender data til DAC.
432Hz er kontroversielt tema og virker mest som tullball for meg. Riktignok forstår jeg at enkeltinstrumenter kan skape hygge om frekvenspekter justeres hvor enkelttoner kanskje kan få frem bedre klanger i instrumentet.


 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Kan ikke skjønne at en sånn "justering" kan låte bra på alt av musikk.

Men, likevel interessant tema. For jeg har jo tidligere luftet noen tanker om eks noen av de mest kjente medie-avspillings systemene gjør sine egne slike trix, for å nettopp få frem en lydsignatur som mange er tilhenger av. :unsure:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.592
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
Jepp! Kjempegøy med alle platene som faktisk er innspilt med A=415 Hz.

Men sånn generelt er det kokohifi (eller high end som det egentlig heter) å forandre tonehøyde på en innspilling i avspillingsleddet.
Blir vel litt det samme som å kjøre LP ene på 32RPM istedet for 33 1/3.. Blir ikke mer analog lyd av det heller akkurat.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.284
Antall liker
2.809
Ikke hørt dette før, i den analoge verden øker man hastighet for bedre lyd men det er sikkert ikke samme greia...
Tema er intressant og flere kjente låter har vi jo senere lært kjører med pitchjustering for å få den rette 'grooven', — bl.a. Janet Jackson låten som ble kjent for å krasje enkelte laptopper.

Innen lyddesign for musikk/film er et populært triks å sample enkelteinstrumenter eller motifs med lav bitrate inn i 1. og 2. generasjon samplere som benyttet hastighetsjustering for å imitere haltoner. Disse samplerne har begrenset dynamikkområde, typisk 8 eller 12-bit og få av dem kommer over 32kHz SR. Man velger ofte spille av lydene minst en oktav lavere enn hva dem var samplet med som da gir et ganske unik lyd. Spesielt for lyder som faller inn i katagorien bass/nedre mellombass.

Nå kan man imitere all sample manipulasjon som dette i en datamaskin, men noe av den ønskede effekten kommer også fra hvordan gamle samplere multiplekset audio i det analoge domenet som foruten den allerede mindre presise DAC benyttet på 80 tallet ytterligere forringer audiokvaliteten.
F.eks. finner man samplere fra 80 tallet som kan spille av audio til 8 seperate utganger med bruk av en enkel monofonisk DAC. I dag er ikke dette spesielt unikt siden slik multipleksing foregår i selve (A)/DAC chippen. Men på 80 taller var slik multipleksing gjerne gjort med C-MOS kretser med masse støy.

En annen kuriositet på tema tidlig sampling teknologi er brukt av analog op-amp pitch-oscillator som driver 8-bit telleren som klokker ut samples fra E-PROM minne. Simmons m.fl. benyttet dette på sine første trommesynther som kunne spille av samplede lyder.
Noen av dere husker muligens A Brief Case med SAGA? Kofferten blir demostrert et stykke ut i denne videoen.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.159
Antall liker
5.219
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Den eldgamle TAFI (Taste Fidelity) vs HI-FI (High Fidelity) diskusjonen i ny variant dette. :sneaky:
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Poenget er som Periodelytter er inne på: kjent eller ukjent manipulasjon av musikken i avspillingsledded.

Slett ikke sikkert bare denne Boenicke Audio som pusler med ting i DAC. Hva gjør ev de andre som lager sin egen i FPGA fremfor å bruke tilgjengelige brikker fra annerkjent produsent?

Og ev dette om kjente avspillere/avspillingssystemer også tukler litt med musikken.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.284
Antall liker
2.809
Chord bruker vel oppløsning (matematisk presisjon) i sin resampler som sin argumentasjon for bedre lyd. Dette er noe jeg innimellom leker med i CamillaDSP hvor man kan gjøre en del manipulasjon av hvordan resampler algoritmene konfigureres.

Jeg fikk med meg på et annet forum at sjefsutvikler for Lumin avkreftet at de gjør endringer i firmware revisjoner som påvirker signaturlyd gjennom produktlevetid. Måten han formulerte seg på tolket jeg slik at dem har en global algoritme som trolig innbefatter resampling hvor filterdesign trolig er medvirkende til lydkarakter. Om så er tilfelle kan man spekulere hva deres implementasjon av LossLess volumkontroll har der å gjøre om dem likevel ikke lenger har bitperfekt signal. Bare spekulasjoner selvsagt, men når man ser hvor mange som mener Lumin ikke låter som andre streamere som vi vet er bitperfekt må det datamanipulasjon til for å skape slike endringer.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
En platespiller som går 1% for Sakte og er defekt. Må på service eller på dynga. Hva er vitsen med en CD-spiller som er defekt det vil si DaC . Og lage en spiller som går for sakte er like dumt som å lage en høyttaler med frekvensgang som Fletcher Munson kurven . Noen svensker lagde en slik , det låt både feil og dårlig.
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.577
Antall liker
1.513
Sted
Horten
Chord bruker vel oppløsning (matematisk presisjon) i sin resampler som sin argumentasjon for bedre lyd. Dette er noe jeg innimellom leker med i CamillaDSP hvor man kan gjøre en del manipulasjon av hvordan resampler algoritmene konfigureres.

Jeg fikk med meg på et annet forum at sjefsutvikler for Lumin avkreftet at de gjør endringer i firmware revisjoner som påvirker signaturlyd gjennom produktlevetid. Måten han formulerte seg på tolket jeg slik at dem har en global algoritme som trolig innbefatter resampling hvor filterdesign trolig er medvirkende til lydkarakter. Om så er tilfelle kan man spekulere hva deres implementasjon av LossLess volumkontroll har der å gjøre om dem likevel ikke lenger har bitperfekt signal. Bare spekulasjoner selvsagt, men når man ser hvor mange som mener Lumin ikke låter som andre streamere som vi vet er bitperfekt må det datamanipulasjon til for å skape slike endringer.
Er de litt lure så lager de nok en volumkontroll som ikke spiser bit's av signalet, så de kan stå inne for at volum ikke direkte påvirker lyden.
Men, som du sier så trenger ikke dette å være koblet med at alt annet er bitperfect.

Nå er det kanskje bare denne Boenicke Audio fyren som er såpass ærlig at han forteller hva de gjør, men det gir jo noen tanker på hva som er gjort/gjøres i de ulike DAC/Streamers som ikke måles til å være transparente. -Man kan jo ofte tro da at de er dårlig designet, men kanskje de er laget slik med mening.:unsure:
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.915
Antall liker
1.073
selv ikke en topping dac til 1300kr spiser av signalet, mens chord klarer å selge et apparat til $5000 som gjør det digitale signalet verre enn hva som kom ut fra kilden.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.284
Antall liker
2.809
Om noe så har audiosciencereview.com vist oss at det for mange lyttere ikke er noen sammenheng mellom gode SINAD mållinger og opplevele av god lyd. Jeg er en av dem som opplever dette og har vel avfunnet meg med at jeg best fungerer som siste ledd i musikkproduksjonen for å lage Ta-Fi som Final kalte det.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.592
Antall liker
4.041
Torget vurderinger
1
Hva når instrumenter allerede er stemt til 432Hz i opptaket? Da klusser jo denne DACen til det også..
 
Topp Bunn