Dali 104 Jubilee - modifisert med Seas DXT diskant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Mulig jeg spør dumt, men ble delefilteret med Seas DXT diskanten publisert :unsure:
    Nei dessverre. Det er ikke mitt filter og et ønske så langt fra en av partene i prosjektet å ikke publisere det.

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    370
    Torget vurderinger
    10
    Vis vedlegget 763917

Da ble det et par 104 i stua her også, fikk tak noen helt strøkne lokalt. Tar en liten lyttetest nå og det låter veldig fint, men diskanten er ikke helt på plass som det nevnes i tråden. Akkurat der er Miragene klart bedre, men får vel se om det går an å gjøre noe med det 🙂 Merker at jeg ikke trenger å skru volumknotten så høyt med disse, så det er jo lovende mtp. lite watt.
    Kan du fortelle litt om rørforsterkerne på bildet?

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Kan du fortelle litt om rørforsterkerne på bildet?
    Alle 3 er hjemmebygg etter tegninger jeg har funnet på nettet. Preampen er et enkelt gaintrinn med 7236 dobbeltriode og ett EL34 som CCS til hver kanal. Effektforsterkeren er single-ended KT88 med ECC85 driver, og på gulvet står en 6SN7/6BX7 headsettforsterker med rørregulert strømforsyning.
    Liker å bygge ting, nå driver jeg og samler deler til en egendesignet 2W forsterker med 40-talls rør :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Noen nyttige linker

Vifa C17, filter etc

Om lukket kasse

Filter må være korrekt d Appolligo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Da skal disse overleveres i dag. «Du store kondensator» (kraftuttrykk) hvor bra disse låter. Det er et vanvittig ryddig, presist og detaljert lydbilde.

En siste lytteøkt for å sjekke at alt er tiptop. Og det er det :)

BB977BE9-737D-46C3-A1EA-AB019927E26F.jpeg

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    13
    Så nå står denne flotte konstruksjonen og spiller så englene synger med her i julen. Diskantelementene er fasinerende implementert, kaster ikke inn håndkledet uansett lydnivå. Er vant til forvrengning og kompresjon, men ikke her gitt! Videre er det gullmatch med First watt /MI /Lab12 på elektronikkfronten:
    IMG_20211224_132238.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Sokler er på vei i posten. Da «løfter» lydbildet seg litt og blir større. Bokstavelig talt 😎😊

Mye snadder elektronikk der ser jeg 👍

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Veldig moro å høre. Og jeg er helt enig.

Vifa C17 elementene har en «mellomtone å dø for». Seas DXT er svært detaljerte og uforvrengte og har i tillegg konstant direktivitet som er en svært undervurdert faktor.

Man kommer ikke utenom et perfekt delefilter og her har grelv gjort en femstjerners jobb.

Jeg brukte dyre filterkomponenter, vel store spoler er et must, dyre røde Jantzen kondensatorer vel ikke nødvendig mener jeg men de ser fete ut.

Den moderate jobben med asfalt og gulvlim slår meget positivt ut på knoketesten.

Grelv trikset med motstand på bassene samt lukket / tettet kasse reduserer xmax og øker presisjon. (Selv om hensikten var ørlite demping faktisk)

Skulle jeg plukket på noe så har høyttalere i 50-100.000 kroners klassen kanskje ørlite feitere og dypere bass.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Prøver høyttalerene i hovedoppsettet. På enkelte parametre spiller de mere "riktig" enn mine pylon jasper 25 til 12x prisen av disse 😊 Vis vedlegget 777391
    Leste litt om Pylon Jasper 25 og de ser (subjektivt sett) underpriset ut. Altså bang for the bucks i kjøpehøyttalerklassen. Jeg vet at Pylon lager gode delefiltre og kabinetter. Driverne i disse er av toppklasse. Jeg tror Living Voice bruker samme diskant?

Hvis jeg skal kjøre en standard HiFi sentralen synsing (dvs kommentere høyttalere jeg ikke har hørt, altså gjøre noe uhørt) så er Pylon fyldigere i bassen og litt dempet i attakket i diskanten.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    13
    Veldig moro å høre. Og jeg er helt enig.

Vifa C17 elementene har en «mellomtone å dø for». Seas DXT er svært detaljerte og uforvrengte og har i tillegg konstant direktivitet som er en svært undervurdert faktor.

Man kommer ikke utenom et perfekt delefilter og her har grelv gjort en femstjerners jobb.

Jeg brukte dyre filterkomponenter, vel store spoler er et must, dyre røde Jantzen kondensatorer vel ikke nødvendig mener jeg men de ser fete ut.

Den moderate jobben med asfalt og gulvlim slår meget positivt ut på knoketesten.

Grelv trikset med motstand på bassene samt lukket / tettet kasse reduserer xmax og øker presisjon. (Selv om hensikten var ørlite demping faktisk)

Skulle jeg plukket på noe så har høyttalere i 50-100.000 kroners klassen kanskje ørlite feitere og dypere bass.
    Du/dere har gjort en strålende jobb med å sette sammen disse talerne. Diskanten er snadder, som du sier nøyaktig og spiller uten kompresjon og med masse headroom. Der henger scan speak diskanten i Pylon etter. Noe dempet i attaket ja, men den våknet faktisk mere til da jeg anskaffet Denafrips Terminator 2 dacen.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.540
    Torget vurderinger
    13
    Leste litt om Pylon Jasper 25 og de ser (subjektivt sett) underpriset ut. Altså bang for the bucks i kjøpehøyttalerklassen. Jeg vet at Pylon lager gode delefiltre og kabinetter. Driverne i disse er av toppklasse. Jeg tror Living Voice bruker samme diskant?

Hvis jeg skal kjøre en standard HiFi sentralen synsing (dvs kommentere høyttalere jeg ikke har hørt, altså gjøre noe uhørt) så er Pylon fyldigere i bassen og litt dempet i attakket i diskanten.
    Synsingen er god den. Kabinettet i Jasper er strålende, ingen "kasselyd" å spore og hører heller ingen pusting og pesing fra bassrefleksportene. Bassgjengivelse på jasper er meget god, fyldig og dyp, trenger ingen subwoofer. Dali er ikke like gode i så måte, men med en godt integrert og rask sub, en REL for eksempel, kunne det blitt rettet opp i.

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    2B548D67-9D13-4622-81F8-CAEEDB44475E.jpeg
    Ting er i gang nå, delefiltre er nesten klare og trenger bare litt lodding.

Hornlyd: Hvor er det du har lagt asfaltdemping i kassa? Jeg tenkte å ta litt i topp og bunn i alle fall, er det noen andre steder det kan være lurt?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tok i topp, bunn og front (nede).

Kanskje lurt med litt filt i topp og bunn også og bak bassene? Det gjorde ikke jeg.

Også la jeg ett ekstra lag med dempeull i bånn tror jeg?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Også tester du følgende etter smak:

Åpen bassport

Raggsokk i bassport

Sonus Faber Stealth Technology (R) som bare er et 40 år gammelt triks fra britiske høyttalere, Troels Gravesen bruker det på flere og flere av sine konstruksjoner

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Nå har jeg puslet dem sammen med nytt delefilter, asfaltplater og ekstra dempeull nederst i kassa og bak bassene. Har såvidt A/B-testet med Miragene mine og når jeg slår over på Daliene er det som å trykke inn en loudness-knapp, ikke bare mer volum, men mer av ALT. Topp og bånn og detaljer og hele greia. Hadde vært gøy å måle responsen nå, vet ikke om det kanskje er ørlite høyt på diskanten, men det er kanskje fordi jeg ikke er helt vant med dem ennå.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo sterkt uenig med deg angående røde Jantzen da :cool: ikke er de dyre heller. Ikke så stort steg opp fra de blå.

Ellers gratulerer med et fint prosjekt

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Dali 104 til korrekt pris. Det er mange drømmepriser på finn nå. Ikke press opp prisen vær så snill. Det går ut over C17 vennene.

Bor du i Bergen prut til 400,- :)

Jeg «monitorerer» Dali 104 markedet og spør til og med lykkejegerne i etterkant om hva de faktisk ble solgt for.

Pass opp for elementer med bulk og rift, det er vel umulig å reparere dem. Jeg har hvertfall gitt opp det.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Hei. Hvis noen vil donere diskanter og delefiltre så er jeg glad for det. Det trengs mange komponenter ifbm utvikling av andre filtre. Og spoler som man vikler ned får man aldri for mange av :)

Diskantene skal jeg bruke til en rail med 8 stk pr kanal på baksiden av hornriggen som en høyeffektiv ambient diskant.

9E5E7594-AEA7-40F9-8837-D85C10AB4B5E.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn