Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein_H

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Jeg skal på CNC kurs på Fablab i Moss og tenkte å lage et nytt "ultimat" kabinett til mitt Dali 104-DXT par i samme slengen. Det jeg har nå er litt slitent i vinylen og WAF er litt lav :)

Før jeg går i gang med modelleringen i CAD så tenkte jeg høre med dere andre om hva dere ville gjort med kabinettet hvis dere hadde frie tøyler.

På min liste står foreløpig:
    • indre avstivning av kabinett (som B&W Matrix serien)
    • øke høyden med 10-15cm
    • bedre terminaler
    • Bedre materiale ? HDF eller MDF ?
      • (er litt usikker på hva som er best totalt sett, men vurderer en gjennomfarget HDF som gjør at det ikke er behov for foliering eller lakkering - kanskje !)
      • https://www.investwood.pt/en/valchromat/
    Det har jo vært litt snakk om kabinetter på denne tråden, så jeg håper at dette er innafor.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.032
    Sted
    Sørlandet
    På min liste står foreløpig:
    • indre avstivning av kabinett (som B&W Matrix serien)
    • øke høyden med 10-15cm
    • bedre terminaler
    • Bedre materiale ? HDF eller MDF ?
      • (er litt usikker på hva som er best totalt sett, men vurderer en gjennomfarget HDF som gjør at det ikke er behov for foliering eller lakkering - kanskje !)
      • https://www.investwood.pt/en/valchromat
    Har du tenkt på om noe av “magien“ ligger nettopp i de kjipe, originale kabinettene? Se feks på Living Voice sine som ligner veldig mye på dine høyttalere og som bruker en bestykning som også var påfallende lik. Dem bruker tynne sponplater til sine kabinetter.

Selv har jeg disse fra QLN. Ekstrem tykk frontbaffel i spon:

IMG_3556.jpeg
    IMG_3634.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Jeg ville økt brededen
    Avrundet kantene solid
    Kjørt c/c vertikalt symmetrisk og kline sammen ved å frese i faceplaten
    Økt volumet med 10 liter
    Lukket kasse
    Dobbel baffel
    Luftspoler med riktig dcr
    Ålreite polyprop
    Mundorf motstander

det er sånn ca slik kassa til DXT filteret er konstruert

Halooooo @OB-BB vil du kvalitetssikre det jeg skrev?
    IMG_9526.jpeg
    IMG_9525.jpeg
    IMG_9524.jpeg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Ja hvis du vil ha optimal lyd da? Ta ut de siste 5% 😎

….. ellers er det bare å lage liksom Living Voice 🤭

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Jeg ville gjort som Spendor. 5cm mdf i baffelen, resten i 13mm sponplate. Chamfering i baffelen som vist av Troels Gravesen.

Svein_H

Medlem
    Ble medlem
    01.07.2023
    Antall liker
    5
    Sted
    Moss
    Har du tenkt på om noe av “magien“ ligger nettopp i de kjipe, originale kabinettene? Se feks på Living Voice sine som ligner veldig mye på dine høyttalere og som bruker en bestykning som også var påfallende lik. Dem bruker tynne sponplater til sine kabinetter.
    🤔
    Tja, jeg har tenkt tanken at det kanskje ikke er lurt å forandre noe som fungerer bra. Men jeg tenker at det bør være mulig å forbedre kabinettet på andre måter enn bare å øke volumet og vertikal plassering av elementene.

Dali 104 var jo ikke dårlige høyttalere, men de ble produsert for å selges til en overkommelig pris og da må det gjøres noen kompromisser. Living Voice ser jo ikke ut til å gjøre så mange kompromisser, heller ikke med oppbyggingen av kabinettet. Derfor måtte jeg lese meg litt opp på de. (Auditorium R25A)

Dette stod i en test som det er linket til i et tidligere innlegg (#198):
    The cabinet construction is described as ‘750-density hardwood composite’ which is way of saying that it’s not made of MDF but they’re not saying precisely what it is. What they do say is that the box is finished inside and out with real wood veneer, a technique known as balancing that you don’t often encounter in contemporary loudspeaker cabinets.
    https://the-ear.net/review-hardware/living-voice-auditorium-r25a-floor-standing-loudspeaker/

Fra hjemmesiden til Living Voice står dette i spesifikasjonene
    • Hardwood composite enclosure with Maple lining veneer
    • Stiff internal double bracing
    https://www.livingvoice.co.uk/technical-specifications-auditorium.html

Av det så tolker jeg at de har laget et laminat med finèr av Hardwood innerst og ytterst og kanskje en sponplate i midten. Et slikt laminat blir utrolig stivt og kan ikke sammenlignes med en vanlig sponplate. I tillegg så har de stivet av kabinettet innvendig med stag eller plater og en innvendig liner av lønn finèr.
    Baffel og øvrige sider i Living Voice kabinettet kan derfor fremstå som tynt, men de vil ha stor stivhet på grunn av sandwich konstruksjonen og avstivningene.

Derfor tror jeg at et stivere, tyngre og bedre dempet kabinett er riktig, også her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn