DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    213
    Torget vurderinger
    4
    Er Evidence serien forgjengeren til Mentor eller Ikon?

    Har hatt både Evidence og Ikon, og synes Evidence låter mer balansert, hvor Ikon var litt mer loudness effekt, til tross for mer avansert bestykning og nyere årgang.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser at Epicon6 har gått opp i pris igjen fra 99 til 105000kr,er det meningen de blir på markedet ei stund til tro?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noe annet. Men de kunne holdt seg på max 99' da syns jeg, tar jo helt av de prisene.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt noe annet. Men de kunne holdt seg på max 99' da syns jeg, tar jo helt av de prisene.
    har selv et par E6 men er absolutt enig med du,mange andre som konkurrerer i denne prisklassen de har satt nå
     

    Makkapakka

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Norge
    Opplever knitring i diskant ved høyt volum, gjelder kun den ene høyttaleren, har byttet plass for å utelukke feil på forsterker. Er diskanten kaputt? Gjelder mk2 ikon.
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Er det jeg er redd for, er vel sikkert ikke noe som kan fikses. Er ny diskant mulig å få tak i tro?
    Du kan høre med hifiklubben og Dali Danmark,men tviler på de har på lager,men skader ikke prøve der først.
    De diskantene er det masse av på ebay,eller prøv brukten innlands først.

    Har et par Dali Ikon 8 som jeg fikk av en kamerat visst jeg ville ha de,domene var trykket inn,rettet de ut med tape men har ikke testet de etter rettingen.
    Sjekket om det var nye diskant elementer å få tak i,var for sent ute med noen måneder,var en hifi store i UK som hadde en hel pappeske med originale diskanter som jeg var ute etter,men som sagt jeg var for sent ute.
    Så originale sånne diskanter dukker opp innimellom,å kjøpe de fra Kina selgere uten serienummer ville jeg vært mer skeptisk til.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Har vært bort lignende på Helicon, men da viste det seg at det var kilden som var problemet. Bånddiskanter merker man fort om det forvrenger og de er følsomme der. Spørsmålet er jo om det er dome eller bånddiskanten som er gåen, eller var det bånddiskant på Ikon (mulig jeg husker feil)?
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Har vært bort lignende på Helicon, men da viste det seg at det var kilden som var problemet. Bånddiskanter merker man fort om det forvrenger og de er følsomme der. Spørsmålet er jo om det er dome eller bånddiskanten som er gåen, eller var det bånddiskant på Ikon (mulig jeg husker feil)?
    Hybrid løsning på Ikon 6 mk2,domen tar seg av det fra ca4Khz-20Khz og bånddiskanten fra ca 14Khz-30Khz.
    Så det meste av lyden de fleste hører ifra Ikon hybrid diskanten er domen.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hybrid løsning på Ikon 6 mk2,domen tar seg av det fra ca4Khz-20Khz og bånddiskanten fra ca 14Khz-30Khz.
    Så det meste av lyden de fleste hører ifra Ikon hybrid diskanten er domen.
    Det er sant, men om bånddiskanten får forvrengning så høres det også veldig godt selv om det er høyt oppe i frekvens og dette oppfattes som sprengt diskant. Man kan bli lurt her, er det jeg skal frem til.

    Ville ha testet med annen forsterker/kilde også, for sikkerhets skyld før man kjøper dyre elementer fra Dali.
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Det er sant, men om bånddiskanten får forvrengning så høres det også veldig godt selv om det er høyt oppe i frekvens og dette oppfattes som sprengt diskant. Man kan bli lurt her, er det jeg skal frem til.

    Ville ha testet med annen forsterker/kilde også, for sikkerhets skyld før man kjøper dyre elementer fra Dali.
    Ja må si meg enig i at å teste med en annen forsterker og kilde bør gjøres før nye elementer kjøpes.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.025
    Antall liker
    380
    Kjøp og salg tar vi på Torget. Innlegg redigert. Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    Makkapakka

    Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Sted
    Norge
    Har prøvd å bytte fra høyre til venstre på receiver, ulyden fulgte høytaleren så det tyder på at det ikke er der feilen er.
    Noen som har en formening om hva en ny diskant vil koste? Er de like på alle ikon modellene, eller er det forskjell på f.eks ikon 2 og ikon 6?
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Har prøvd å bytte fra høyre til venstre på receiver, ulyden fulgte høytaleren så det tyder på at det ikke er der feilen er.
    Noen som har en formening om hva en ny diskant vil koste? Er de like på alle ikon modellene, eller er det forskjell på f.eks ikon 2 og ikon 6?
    Jeg mener diskantene er like på alle ikon mk2 modellene,ikon mk1 er litt annerledes iallfall ser annerledes ut.
    Men jeg ville spurt hifiklubben eller sendt en mail til Dali Danmark for å være helt sikker om de er 100% like.Visst de er helt like kan et alternativ være å kjøpe noen brukte Ikon 1 mk2 og bruke diskantene i de visst du ikke finner tak i noen diskanter.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Er Lektor 3 en god høyttaler og hvor bør dem ligge i pris?
     

    Lydbildeja

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2017
    Innlegg
    222
    Antall liker
    365
    Er Lektor 3 en god høyttaler og hvor bør dem ligge i pris?
    De ligger på 1000-1500kr på finn.
    Jeg har bare hatt Lektor senteren,var godt fornøyd med lyden på den iallfall.
    Lektor tok over for Dali Suite,jeg brukte senteren med Suite 2.8,veldig lik lydsignatur,lett og luftig diskant som ikke var for lys i lyden.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Noen som aner hva type bass/ mellomtoner som sitter i Dali 505 ?

    26767329-5CC3-4274-9768-738C43C9235A.jpeg
    E80726C5-E8ED-47F3-9646-67D38B97CDF8.jpeg
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Har et par Lektor 2, hvite, eller det var det jeg trodde de var. Har de virkelig gulna? Eller skal de være slik? Jeg har ikke tenkt noe på det før det ble påpekt i dag. På bildene så ser dere at det er et åpenbart hvitere felt på undersiden.

    De ligger forsåvidt tilslags på Finn.no. Har de gulna så må jeg endre annonsen

    mvh Endre
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EndreV: Det der kan skje med hvite høyttalere som har stått for lenge i direkte sollys..Eventuelt i kombinasjon med en væskeskade.
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    EndreV: Det der kan skje med hvite høyttalere som har stått for lenge i direkte sollys..Eventuelt i kombinasjon med en væskeskade.
    Takk for svar.
    Aldri vært borti det tidligere.
    Det som er så rart er at de er jevnt gulnet på alle hvite sider forutenom bunnplata(naturlig nok) begge høyttalerne er like. Er ikke væskeskadet. Da får jeg oppdatere annonsen og justere prisen.
    Mvh Endre
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser rett og slett ut som lakken har gulnet.
    Tror ikke det er relatert til lys, da ville ikke undersiden vært sånn.
    Har det vært stativer under der det fortsatt er hvitt?

    mvh
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Ser rett og slett ut som lakken har gulnet.
    Tror ikke det er relatert til lys, da ville ikke undersiden vært sånn.
    Har det vært stativer under der det fortsatt er hvitt?

    mvh
    Ja,
    de hvite feltene under stemmer ganske bra med plata på stativene.

    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    RoDa, EndreV: Nettopp derfor er den hvit i bånn..stativet har beskyttet bunnplata mot lyset..Behøver ikke være BARE UV- lys, men lys har alltid noe med det å gjøre. Gjerne kombinert - til viss grad- med sammensetning av farge og lakk. Det er noe som følger med det å eie hvite høyttalere i tre. Eller tilogmed eldre datamaskiner😈 Søk RETROBRIGHTING på YT, så forstår du fenomenet. Det er en grunn til at alle produsenter ber eiere være forsiktige med lyspåvirkning i rom. Selv bestreber jeg å kontrollere hvert eneste lille streif…
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.554
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Trodde det kom hadde med hva som er innholdet i malingen, husker vi jeg var med på en event i Tyskland for mange år tilbake, der et koreansk firma hadde sprayet to forskjellige pianoer hvite. De hadde stått i en typisk stue i mange år. Den ene hadde gulnet mens den andre var fortsatt kritthvit.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn