DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • softail

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.03.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    53
    Sted
    Det blide sørland
    Torget vurderinger
    3
    Takker for svar :)

    Må nok innom hifiklubben og lytte litt. Er i vingle modus siden altfor mange alternativer.
    Fortsatt i tenkeboksen hvorvidt jeg skal gå for noen av disse over eller vurdere Rubicon/Epicon fra finn hvis prisen er tålelig der. 😅
    He he. Ja, de begynner å koste. Lykke til med jakten.
    Mvh Softail
     

    digitalkamran

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2024
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Mother Russia
    Hei folkens🫡
    Her ser det ut som det går mot Mentor 6🥳
    Noen som har forslag til en GOD forsterker for disse?😅 Er passe blank på området. Har tidligere hatt god erfaring med Denon til Dali for mange år siden i forbindelse med kjøp direkte fra hifiklubben, men kunne tenke meg å prøve noe nytt denne gangen.
    Bør kunne takle 4 (!!) av disse høyttalerne (F+B) uten problemer pluss en senter i samme serie.
    Blir en god del elektronisk musikk.
    Noen tanker om hvorvidt en sub er vits eller ikke i dette oppsettet?
    Takk for all innspill, forslag og råd på forhånd 🙂
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.386
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Stavanger
    Hei folkens🫡
    Her ser det ut som det går mot Mentor 6🥳
    Noen som har forslag til en GOD forsterker for disse?😅 Er passe blank på området. Har tidligere hatt god erfaring med Denon til Dali for mange år siden i forbindelse med kjøp direkte fra hifiklubben, men kunne tenke meg å prøve noe nytt denne gangen.
    Bør kunne takle 4 (!!) av disse høyttalerne (F+B) uten problemer pluss en senter i samme serie.
    Blir en god del elektronisk musikk.
    Noen tanker om hvorvidt en sub er vits eller ikke i dette oppsettet?
    Takk for all innspill, forslag og råd på forhånd 🙂
    Greit tips er å se videoer fra messer hvor Dali har stand.
    dem kan demonstrere eller snakke om hvilke forsterker til hvilke preferanser.
    før i tiden når hifiklubben solgte Marantz var vertfall min favorittforsterker på Dali dem Spesial Edition til Marantz,
    Silkemyk lyd
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    410
    Antall liker
    483
    Sted
    Brøttum
    Jeg har ikke hatt mentor 6, bare mentor 5, men de ville ha en del power (mer enn man skulle tro) ;) Bryr man seg generelt om musikk i stereo så går man klar for receiverne, første gang jeg prøvde en ren stereo effekt/forforsterker så var de dessverre avtalt solgt, ellers hadde de blitt. Mentor 5 er den eneste høyttaleren jeg har hatt jeg angrer på at jeg solgte. Små-drømmer om Mentor 8, men får se i fremtiden. :)
     

    digitalkamran

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2024
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Mother Russia
    Jeg har ikke hatt mentor 6, bare mentor 5, men de ville ha en del power (mer enn man skulle tro) ;) Bryr man seg generelt om musikk i stereo så går man klar for receiverne, første gang jeg prøvde en ren stereo effekt/forforsterker så var de dessverre avtalt solgt, ellers hadde de blitt. Mentor 5 er den eneste høyttaleren jeg har hatt jeg angrer på at jeg solgte. Små-drømmer om Mentor 8, men får se i fremtiden. :)
    Takker for informativ svar 🙂
    Hmm, så da bør en vurdere en effekt forsterker i tillegg til en hjemmekino receiver antar jeg?🤔
    Spesielt hvis man har like høyttalete foran og bak😅 Eller? (Tenker litt høyt her nå)
    Mentor 2 er nesten ikke eksisterende i norsk bruktmarked så derfor jeg vurderer å lande på samme bak. Er noen i Danmark men foretrekker kortreist😂

    Jaaaa, mentor 8 er det ikke mange annonser av heller her til lands. Virker som de som har disse kjøpte de for å beholde, noe som og er forståelig 😊
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    7.860
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Takker for informativ svar 🙂
    Hmm, så da bør en vurdere en effekt forsterker i tillegg til en hjemmekino receiver antar jeg?🤔
    Spesielt hvis man har like høyttalete foran og bak😅 Eller? (Tenker litt høyt her nå)
    Mentor 2 er nesten ikke eksisterende i norsk bruktmarked så derfor jeg vurderer å lande på samme bak. Er noen i Danmark men foretrekker kortreist😂

    Jaaaa, mentor 8 er det ikke mange annonser av heller her til lands. Virker som de som har disse kjøpte de for å beholde, noe som og er forståelig 😊
    Ja hvis du skal ha 4 stk Mentor 6 pluss Mentor Vokal som nesten er like stor som en Mentor 5, ville jeg hatt en effektforsterker til front/senter eventuelt. Bør i alle fall være en rimelig heftig receiver dersom du ikke skal ha ekstern effekt :)
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.386
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Stavanger
    Prisene har hoppet høyt. Ikke alt på bruktmarkedet har fulgt etter. Ennå folk som tar utgangspunkt i hva dem betalte istede for å sammenligne ny pris i dag, og vs tilsvarende nyere utgaver
     

    digitalkamran

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2024
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Mother Russia
    Prisene har hoppet høyt. Ikke alt på bruktmarkedet har fulgt etter. Ennå folk som tar utgangspunkt i hva dem betalte istede for å sammenligne ny pris i dag, og vs tilsvarende nyere utgaver

    Ser den...

    Personlig har jeg mere forståelse for de som har en realistisk prissetting utifra det de betalte for noe selv samt alder på det som selges, kontra de som skal/mååååå "tjene" noe på det, om mulig, evnt bare la det stå ubrukt og støve hvis det ikke selges til ønsket pris.

    Enkelte ting er man bare uenig om, sånn er det bare 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Takker for informativ svar 🙂
    Hmm, så da bør en vurdere en effekt forsterker i tillegg til en hjemmekino receiver antar jeg?🤔
    Spesielt hvis man har like høyttalete foran og bak😅 Eller? (Tenker litt høyt her nå)
    Mentor 2 er nesten ikke eksisterende i norsk bruktmarked så derfor jeg vurderer å lande på samme bak. Er noen i Danmark men foretrekker kortreist😂

    Jaaaa, mentor 8 er det ikke mange annonser av heller her til lands. Virker som de som har disse kjøpte de for å beholde, noe som og er forståelig 😊
    Mentor 6 er det noen av på brukten ser jeg, 5-6K er en "ok" pris og absolutt max 8K og alt over der er egentlig bare tullepriser. Helicon og Euphonia er nesten helt skarpet bort fra brukten i Norge, det er tydeligvis mange kjøpere fra utlandet som frakter disse ut av landet om de kommer for salg. Dali er ikke så veldig kresne på forsterkere etter min erfaring, men bedre elektronikk gjør at de også låter bedre.
    Personlig synes jeg de nyere Nad klasse D ampene gjør sitt sammen med Dali og gjerne sammen med Dirac for å få nærmere den lyden man ønsker. Sub er uansett å foretrekke og spesielt ved surround, Mentor har endel kasseresonanser på bassen som Helicon og Euphonia har fått fjernet ved å bruke stivere og tykkere vegger.
     

    digitalkamran

    Medlem
    Ble medlem
    13.04.2024
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Sted
    Mother Russia
    Mentor 6 er det noen av på brukten ser jeg, 5-6K er en "ok" pris og absolutt max 8K og alt over der er egentlig bare tullepriser. Helicon og Euphonia er nesten helt skarpet bort fra brukten i Norge, det er tydeligvis mange kjøpere fra utlandet som frakter disse ut av landet om de kommer for salg. Dali er ikke så veldig kresne på forsterkere etter min erfaring, men bedre elektronikk gjør at de også låter bedre.
    Personlig synes jeg de nyere Nad klasse D ampene gjør sitt sammen med Dali og gjerne sammen med Dirac for å få nærmere den lyden man ønsker. Sub er uansett å foretrekke og spesielt ved surround, Mentor har endel kasseresonanser på bassen som Helicon og Euphonia har fått fjernet ved å bruke stivere og tykkere vegger.

    Ja, ikke mange Helicon ute dessverre da det var egentlig de jeg ville ha mest. Meeen iblant kan 2nd best og være en like bra/god løsning😊
    Ligger et par Helicon 400 mk2 ute men han ville ikke under 20k for de, enda en del her på forumet bla mente i 2018 at de var heldige hvis de fikk solgt/kvittet seg med de til rundt 18k😅
    Forøvrig takk for innspill og info 🙂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.687
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ikke mange Helicon ute dessverre da det var egentlig de jeg ville ha mest. Meeen iblant kan 2nd best og være en like bra/god løsning😊
    Ligger et par Helicon 400 mk2 ute men han ville ikke under 20k for de, enda en del her på forumet bla mente i 2018 at de var heldige hvis de fikk solgt/kvittet seg med de til rundt 18k😅
    Forøvrig takk for innspill og info 🙂
    20K var vel det jeg ga i ca. 2011 for et par. Fikk vel 12K for de når jeg solgte de irundt 2015, var ikke mulig å få mer for de om man skulle selge de da heller. Nå ser jeg de forventer mer for Mentor 6 til og med, det er veldig urealistiske priser for tiden på mye på bruktmarkedet som har kollapset helt de siste årene. I utlandet kan man kanskje forvente mer.. Solgte et par Mentor 6 for 3-4 år siden for 5500,- mener jeg å huske og da var markedet bedre, og selv da var det tungsolgt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn