Nei, det er ikke lett å finne tester hvorman setter bestemte produkter opp mot hverandre. Men jeg har hørt begge, og har solgt MA produkter i noen år, eir MA høyttalere og eid flere DALI høyttalere. Jeg har hørt begge de du nevner, men det er fortsatt ikke lett å sette dem opp mot hverandre.
I en butikk blir ting nødvendigvis satt sammen med andre produkter butikken selger. Det kan være mer eller mindre heldig alt etter som. Om jeg skal si noe generelt om Dali og MA sine filosofier, så synes jeg generelt at Dali maler med bittelitt bredere pensel enn det MA gjør, som kanskje er litt mer fokuserte på detaljer. Dali låter gjerne noe varmere enn det MA gjør.
Det er nok litt forskjellige lydfilosofier ute å går. Jeg for min del liker Rubicon-serien veldig godt pga. av sin luftighet og topp, mens Gold-serien på sin side framstår som klarere. Kort oppsummert, de er ikke veldig ulike, men Dali har mer "varme" i lyden, eller fylde. Britisk lyd er gjerne mer "mellomtone" fokusert og på detaljering.
Dette vil igjen avhenge litt av hva du skal bruke på dem og ikke minst rommet ditt. Er ikke rommet ditt så stort, kan det hende at det kan være lurt å gå for "6" modellene som på mange måter gir mest uten å bli for dyre eller store. Jeg for min del holder en knapp på Silver 6 foran Opticon 6, mens Rubicon 6 foretrekkes foran begge. Begynner man å dra Gold 200 inn i bildet blir det ikke så enkelt igjen..!