Høyttalere Dali opticon 8 deler min erfaring.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• johnblund

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Antall liker
    2.158
    Sted
    Noreg
    Det er flere her inne som har betydelig mer peiling på både subwoofere og DSP enn meg. Jeg har peiling på innspillingsteknikk og så er jeg en svoren rørforsterkerbruker i hjemmet. I min egen krypt er det KISS som gjelder, enklest mulig oppsett uten noe annet enn fronter og en ganske nøytral forsterker i et godt rom som gjør at jeg slipper å ty til DSP og eq for å få det til å bli lineært nok. Refleksjoner er jeg ikke plaget av, og har høyttalere som er fullfrekvente. Det vil si at de klarer 19 hz ved minus tre db. Det er klart at høyttalere som klemmer så dyp bass ut av 8" ikke har all verdens slagkraft i de aller laveste frekvensene, men jeg skal heldigvis ikke så langt opp i bassen før jeg får god trøkk godt nivå ved alle lyttevolum.

Det finnes mange tilnærminger til det å få det til å låte realistisk. Jeg har valgt noen svært lineære høyttalere og lever med de små avvikene rommet tilfører total-lydbildet. Du har med subwoofer og vanskelige akustiske forhold valgt den nesten stikk motsatte måten å få det til på, og selv om totalresultatet er noe jeg kan uttale meg om så er jeg ikke den beste til å gi deg råd til hvordan du skal komme deg dit med ditt anlegg. Sett bort fra at jeg selvfølgelig har brukt elektronisk manipulasjon av lyden i studio så har jeg ingenting av arten hjemme. Der er det analoge og digitale kilder koblet til en passiv preamp og to relativt voksne monoblokker med rør. Høyttalerne er nok av den mer utradisjonelle sorten, Monopulse 82A, og de har jeg gitt gode arbeidsforhold arbeidsforhold. Da slipper jeg å forholde meg til kompliserte formler og justeringer. På en måte er det kanskje litt drepende for hobbyen for mange av mine brødre her inne som er mer opptatt av veien fram mot resultatet enn å forsøke å komme i mål innen kortest mulig tid.

Når man er ung og bedriver hobbyen på et seriøst nivå så er jo selve reisen mellom A og B det mest interessante. Jeg tipper du befinner deg der. Og det er nok en holdning som er like gøyal når man blir eldre også, for det å ha en kontinuerlig progresjon enten oppover eller sidelengs er også en hobby. Derfor er det mange som besitter spisskompetanse på DSP, og selvfølgelig integrering av subwoofer i systemet. Les litt i forskjellige tråder, gjerne det som står om Audiolense Juice et annet sted på forumet. Der vil du nok finne endel svar på dine spørsmål, og så treffer du de folkene som har peiling på slikt direkte. Men jeg synes kanskje også noen av dem burde forbarme seg over deg her i denne tråden også, for nå har vi kommet til det punktet der mine svar blir rent teoretiske og uten grobunn i personlig erfaring.

Merkelige greier, å være på overnattingsbesøk hos ex og baluba junior har visst tweaket meg fra å være slemme baluba til å bli snille Per for en stund. Nesten litt overrasket selv, gitt. Men ungdommen trenger jo hjelp, og jeg vil helst ikke at nye medlemmer sletter alle innleggene sine når jeg har brumlet litt med barytonrøsten min på forumet. ;)

(No pun intended til de som føler seg truffet. Jeg regner dere som fine venner)
    Hjertelig for svar. Jeg forstår. Det e synes e gøy med lyd det er lyden koble om snu rundt kamerater med samme interesse og ikke minst bare slappe av med god musikk . Digg ������Må si at jeg har altid vært opptatt av lyd og synes det er veldig intresangt og altid no nytt å lære flott hobby :) og for og si det sånn da lyden på dali kontra noe annet jeg har hatt har jo hatt komplett ikon 6mk2 med bak og center og det funka bra det.tips ikon 2 mk2 de er igrunnen de jeg synes spilte finest i den serien. Da er det snakk om i et mindre rom . Levert som pokker dem . Men nå har jeg opticon og de er jo bare helt overlegen på alle måter. Jeg skal være Erling og jeg må si at jeg blir veldig gira hele tiden på og finne løsning forbedringer ? Trenger ikke altid være så mye ,men feks et teppe på gulvet faen det var en god løsning . Kan jo også bare si at jeg har jo ADHD ,men musikk får meg på en måte til og slappe av og det er en god behandling :) . Så musikk er et veldig viktig for meg :)
    Jeg blir glad bare av å lese innleggene dine . Det virker nesten som at du bobler over av lykke;).

Ønsker deg mange gode timer foran anlegget.

Ikke la de mange kverulantene her på forumet (du kommer tidsnok borti dem;D)ødelegge gleden.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Veldig enig med innlegget til johnblund over her. Gleder meg på dine vegne,

Den følelsen du nå har er det svært mange som leter etter. Husk på denne følelsen, når du etterhvert får besøk av oppgraderingsspøkelset.. Gresset er ikke alltid grønnere på andre siden.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, enig der. Han bør advares mot at dette er et tildels lukket asyl med pasienter som lider av diverse nevroser, og så har du de med kronisk eller temporær Digital Tourettes Syndrom, DTS. Jeg tilhører sistnevnte pasientgruppe. Ellers finnes det andre hyperaktive, unge optimister som provoserer erfarne grumps, som gjerne er dobbeltdiagnose sammen med DTS.

Det jeg prøver å si er at du kan vente deg tøffe tak i form av alt fra lange gjesp til saftige jafs fra sultne retoriske rovdyr. Men innimellom all galskapen finnes det noen genuint snille og hjelpsomme personer, som øser av sin enorme kunnskap og gjør det mulig å overse alle disse øvrige egenskapene som bobler opp. Vi bjeffer kanskje høyt, men det er ingen her som biter. :)

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Lindesnes Sør landet Perle
    Tusen hjertelig takk :)
    I dag var det en kompis av meg som kom på besøk type klipch gutt Ok hadde jeg ikke hatt egne meninger og litt logisk tanke gang hadde jeg vel sitter i stua med noe sånne gjenstand av hel jævla bråk Sorry.
    Poenget her jo det at nå skal han dere kompisen med nedsatthjerne kapasitet når det kommer til kansje finne ut av hva som gjør den spesiell og helt seriøst kan ikke se noen ting. Jeg leser meg nesten sinnsykt for jeg ønsker meg jo noe jeg har en god tro på ut fra det en leser og ser på feks YouTube frem og tilbake opp ned osv . Og jeg så at dali som alt i alt var overlegene så ikke noen konkurrent . Bare det at lyden så lavt som nesten null og lyden er som du skulle spille grisehøyt men på et rolig nivå alt følger med bassen mellom diskant det er faen med utrolig magisk rått og bra gjort .den gruser mye med og bare kunne gjøre det. Samme det,. Så satt e på noe musikk for han og tror nok jeg forsto at han skulle hjem og kaste klipchen i søpla og strengt tatt de fortjener ikke plassen der en gang . Hehe nei da. Nei skal ikke snakke dritt om andre merker . Og en ting som jeg og det er lav følsomhet ,men alikval så skyter de lyd i en føles av der spiller høyere en det gjør på en måte forklart.

Uansett så jeg veldig fornøyd selv med disse.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette med sammenligning av forskjellige høyttalere i forskjellige rom er en håpløs oppgave. Man kan gjerne ha en 15-20 db økning i bassen i ett rom og ingen i et annet. Da vil det første anlegget spesielt høres bedre ut på lave volum hvor ørene våre i utgangspunktet er lite sensitive for bassfrekvenser.

For å sammenligne høyttalere (glem å sammenligne merker, produsentene har masse forskjellig som varierer i kvalitet) må man høre på dem under tilsvarende forhold. Ikke identiske forhold, men tilsvarende.

Spesielt irrelevant blir det om du sammenligner eget anlegg med sub og tung eq med et anlegg uten.

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Dette med sammenligning av forskjellige høyttalere i forskjellige rom er en håpløs oppgave. Man kan gjerne ha en 15-20 db økning i bassen i ett rom og ingen i et annet. Da vil det første anlegget spesielt høres bedre ut på lave volum hvor ørene våre i utgangspunktet er lite sensitive for bassfrekvenser.

For å sammenligne høyttalere (glem å sammenligne merker, produsentene har masse forskjellig som varierer i kvalitet) må man høre på dem under tilsvarende forhold. Ikke identiske forhold, men tilsvarende.

Spesielt irrelevant blir det om du sammenligner eget anlegg med sub og tung eq med et anlegg uten.
    Skjønner det at rommet har mye og si.
    Men i å i det hele tatt klare og se noe positivt i en 2 ways konstruksjon ,med en dele frekvens som tar over i et viktig område i mellomtonene som er et område med viktig fokus . Og et horn diskant mot en dome og bånn . Uansett sier ikke at 2 way er bedre en 3,5 en god 2 way er jo en enkelt prosess og mindre deleing osv osv. En 3.5 way er jo vanskeligst og lage og få til og bli bra . Flere kokker mer søl eller flere kommer mer kontroll og et roliger beghagliger osv osv osv lyd . Så det er sånn e skjønner dette. Så alt i alt og finne en sammenligning mellom disse 2 blir som og si at en banan er en grønnsak. Ser vel dette temmelig klart dere også.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    type klipch gutt Ok hadde jeg ikke hatt egne meninger og litt logisk tanke gang hadde jeg vel sitter i stua med noe sånne gjenstand av hel jævla bråk Sorry.
    Poenget her jo det at nå skal han dere kompisen med nedsatthjerne kapasitet når det kommer til kansje finne ut av hva som gjør den spesiell og helt seriøst kan ikke se noen ting. Jeg leser meg nesten sinnsykt for jeg ønsker meg jo noe jeg har en god tro på ut fra det en leser og ser på feks YouTube frem og tilbake opp ned osv . Og jeg så at dali som alt i alt var overlegene så ikke noen konkurrent . Bare det at lyden så lavt som nesten null og lyden er som du skulle spille grisehøyt men på et rolig nivå alt følger med bassen mellom diskant det er faen med utrolig magisk rått og bra gjort .den gruser mye med og bare kunne gjøre det. Samme det,. Så satt e på noe musikk for han og tror nok jeg forsto at han skulle hjem og kaste klipchen i søpla og strengt tatt de fortjener ikke plassen der en gang . Hehe nei da. Nei skal ikke snakke dritt om andre merker . Og en ting som jeg og det er lav følsomhet ,men alikval så skyter de lyd i en føles av der spiller høyere en det gjør på en måte forklart.

kompisen din har nedsatt hjernekapasitet og Klipsch er bare et jævla bråk?

Nå snakker vi! ;)

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    type klipch gutt Ok hadde jeg ikke hatt egne meninger og litt logisk tanke gang hadde jeg vel sitter i stua med noe sånne gjenstand av hel jævla bråk Sorry.

kompisen din har nedsatt hjernekapasitet og Klipsch er bare et jævla bråk?

Nå snakker vi! ;)

Hehe nei så apsolutt ikke det er en kamerat som har en stor betydning i mitt liv :)
    Klipch er bare et bråk ja mer Åssen skal jeg si dette her . Stressa og uryddig lyd uten noen form for harmoni og detaljene er bare ikke til stede i noen deler av frekvens område . De har kansje litt punch og bass i dem . Men hvem vil vel ha det ? Som et billig headsett har mer bass en dyrer headsett ,men lyden er totalt forskjellig . Jeg forstår jo hvorfor det er sånn.
    Uansett diskant horn som tar over fra 1300 Hz eller å en det er med en høyfølsomhet. Horn har ingen ting i en stue og gjøre de er ment for og være ute eller store haller. De skal sinnsykt stor plass for at mellomtone kan komme der det harmonere .
    Uansett så høy følsomhet og lettdrivene basselementer som spiller veldig høyt opp på frekvensen og igjen dette blir et resultat av muligheter til og spre lyden i rommet blir et problem som gjør denne høytaleren i mine ører mer ubrukelig . Høyfølsomhet som disse har har alle en forstålese av at er veldig bra ting. Men mer følsomhet har en betydelig forskjell i lyden jo høyere denne er jo mindre føler jeg at lyden høres riktig ut . Men en mann som ikke er syk som meg kan ha glede av følsomheten og gjør en "lyd" dramatisk stort med bare en liten resiver.

Uansett nå vil e vite hva har du satt dac eller Windows sin bit rate på ? 24bit 192 feks"

Det er ikke mening og være negativ til andre ting å sånn ,men her er saken sånn at jeg sier bare det sånn jeg har erfart lest og om jeg er på villspor håper jeg da ikke .

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg inntrykket og meningene dine om Klipsch er fullstendig på villspor, men det er selvsagt lov å mene forskjellige ting.

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Personlig synes jeg inntrykket og meningene dine om Klipsch er fullstendig på villspor, men det er selvsagt lov å mene forskjellige ting.
    Oki det er lov og være uenig men det jeg sier er sånn e har forstått er faktum . Men klart har man klipsh og er fornøyd er det jo en ting som er positivt og det er rett og slett du kan oppgradere høytaleren dine og du kan høre musikken din bare bli fremført på 2 forskjellig måter.
    Og en ting til det er det at noe musikk høres helt på tryne ut og ikke rytme eller noe som fenger ,men så spiller du samme sang på bedre høytalere så ser du at sangen kansje ikke var så galt av like vel .

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Voldsomt høy sigarføring og en del arroganse der. ;)

Jeg har eid Dali og har hørt DYRE Dali, og jeg kan fortelle deg med sikkerhet at jeg ikke hadde opplevd det som noen oppgradering for meg å bytte til Opticon 8.

Det finnes mange veier til Rom, og det finnes ikke bare én måte å bygge en høyttaler riktig på.

At du har funnet din høyttaler og din lyd, er glimrende, men å rakke ned på andres smak og utstyr er bare tull.

De tekniske fakta du viser til for å bevise at Klipsch er feil, er strengt tatt slett ikke "fakta", men meninger om designvalg, og tilfeldigvis samsvarer de med måten Dali har konstruert høyttalere på. ;) Skulle ikke forundre meg om de kom rett fra brosjyren til våre danske venner.

Klipsch og Klipsch-kunder prioriterer nok typisk en høyttalers egenskaper litt annerledes enn ditto Dali, men det betyr ikke at det ene er feil og det andre riktig. Alt er kompromisser. Det gjelder bare å finne det settet med kompromisser som passer best for seg selv.

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Voldsomt høy sigarføring og en del arroganse der. ;)

Jeg har eid Dali og har hørt DYRE Dali, og jeg kan fortelle deg med sikkerhet at jeg ikke hadde opplevd det som noen oppgradering for meg å bytte til Opticon 8.

Det finnes mange veier til Rom, og det finnes ikke bare én måte å bygge en høyttaler riktig på.

At du har funnet din høyttaler og din lyd, er glimrende, men å rakke ned på andres smak og utstyr er bare tull.

De tekniske fakta du viser til for å bevise at Klipsch er feil, er strengt tatt slett ikke "fakta", men meninger, og tilfeldigvis samsvarer de med måten Dali har konstruert høyttalere på. ;) Skulle ikke forundre meg om de kom rett fra brosjyren til våre danske venner.

Klipsch og Klipsch-kunder prioriterer nok typisk en høyttalers egenskaper litt annerledes enn ditto Dali, men det betyr ikke at det ene er feil og det andre riktig. Alt er kompromisser. Det gjelder bare å finne det settet med kompromisser som passer best for seg selv.

Skjønner mener ikke dali opticon 8 er en kompromiss løs høytaler ,men til prisen er det to streker under svare.
    Dali har altid vært bra ,men de 3 topp modulene opticon rubicon og epicon føler jeg at de satt en standar som er virkelig høyt.
    Ja smaken er som baken.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oki det er lov og være uenig men det jeg sier er sånn e har forstått er faktum . Men klart har man klipsh og er fornøyd er det jo en ting som er positivt og det er rett og slett du kan oppgradere høytaleren dine og du kan høre musikken din bare bli fremført på 2 forskjellig måter.
    Og en ting til det er det at noe musikk høres helt på tryne ut og ikke rytme eller noe som fenger ,men så spiller du samme sang på bedre høytalere så ser du at sangen kansje ikke var så galt av like vel .
    Du vil tjene litt på å tone meningen ned bittelitt, for du tar ikke høyde for synergi og kombinasjon. Selv har jeg ikke hørt Klipsch så mye med transistorforsterkere, men i samspill med rørforsterkere har jeg hørt Klipsch synge musikk på en besnærende måte. Selv rimelige i den gamle Ref-serien. Men med en hjemmekinoforsterker som får pusteproblemer vil jeg tro Klipsch er tilnærmet tortur. Alt har med hvordan de kombineres og rommet de står i, selv om Klipsch har den egenskapen at de ofte er gode i vanskelige rom med riktig forsterker.

På den andre siden er de ofte ikke så lettdrevne som data skulle tilsi, så de kan nok skape problemer for transistorforsterkere med begrensede strømressurser, for eksempel.

A

ANM

Gjest
    La nå gutten glede seg litt! Er vel ingen som bør føle seg truet av en guttunges entusiasme. Om han fortsetter å leke med denne interessen skjønner han fort at han må gjennom mange oppgraderinger før han kan slå seg på brystet. :)

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Dali har den egenskapen som og spille med voldsom detaljert og alt følger med på lave volumer og det er en ting jeg må si er en vanvittig god egenskap som når en slapper av på sofaen MDD rolig volume og høyt lydbilde . Det er bare og nyte og kose seg for den egenskapen setter du virkelig pris på det kan e love dere.det er fint og spille høyt ,men og lytte på rolig volum med det lydbilde gjør at du virkelig kan nyte musikken uten nabo problemer og ikke minst det er faktisk deilig og høre på et laver volume .nam nam

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Du vil tjene litt på å tone meningen ned bittelitt, for du tar ikke høyde for synergi og kombinasjon. Selv har jeg ikke hørt Klipsch så mye med transistorforsterkere, men i samspill med rørforsterkere har jeg hørt Klipsch synge musikk på en besnærende måte. Selv rimelige i den gamle Ref-serien. Men med en hjemmekinoforsterker som får pusteproblemer vil jeg tro Klipsch er tilnærmet tortur. Alt har med hvordan de kombineres og rommet de står i, selv om Klipsch har den egenskapen at de ofte er gode i vanskelige rom med riktig forsterker.

På den andre siden er de ofte ikke så lettdrevne som data skulle tilsi, så de kan nok skape problemer for transistorforsterkere med begrensede strømressurser, for eksempel.
    Skjønner . Ja de vil nok måtte ha et stort kraft av en forsterker for at ikke høytaleren skal få frekvens dropp når de spiller høyt .

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    La nå gutten glede seg litt! Er vel ingen som bør føle seg truet av en guttunges entusiasme. Om han fortsetter å leke med denne interessen skjønner han fort at han må gjennom mange oppgraderinger før han kan slå seg på brystet. :)
    Jeg ser den så apsolutt og oppgrader skal jeg og når jeg sitter med epicon 8 electro companie sine Nemo blokker osv da er jeg der jeg vil være for jeg kan ikke forstå noe kan slå det. Da tenker jeg på måtet de høres ut og ikke minst at de samma hva du setter på Åssen volum du har bare gir deg en etter min mening helt rett lyd

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Skjønner . Ja de vil nok måtte ha et stort kraft av en forsterker for at ikke høytaleren skal få frekvens dropp når de spiller høyt .
    Kanskje du skal reise litt rundt til andre HFS-ere og høre litt på andre typer oppsett som folk er fornøyd med? Hyggelig og lærerikt, og en veldig morsom side ved HiFi-hobbyen. Du finner sikkert noen med Klipsch også i nærmiljøet, som er interesserte i å invitere på en liten lyttekveld. :)

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Jeg kan si at 3 elementer i dette tilfelle mot 1. Åssen der høytaler er delt bass 390 og så 2400 på mellom tone 8 og ruller rolig av og er ferdig på 14 og banndiskant kommer inn i mellom her . Og resultate er en jo

1 god lyd spredning.
    2 mer detaljer
    3 letter og få Tim og spille optimalt pgs muligheten for jystering er dramatisk mye bedre.
    3 flere elementer gjør selvsagt at lyden vil låte mye bedre .
    3 overgangen fra diskant og til bånndiskant er i en frekvens område som kritisk og finne og runde av noe av de frekvensen her som bare lager trøbbel for og få den reine oppløste diskant lyden som dali er kjent for ligger i den overgangen der. Det skjer selvsagt uten noe form for deling de har en naturlig overgang og smelter inni værandra .og dette er jo magi . Du får det beste fra dome du får det beste fra bånndiskanten som ikke liker lave frekvenser men høye er de mester på . Og at de har den magiske deling i mellom. Gjør dem jo rett slett bare overlegene

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted

Kanskje du skal reise litt rundt til andre HFS-ere og høre litt på andre typer oppsett som folk er fornøyd med? Hyggelig og lærerikt, og en veldig morsom side ved HiFi-hobbyen. Du finner sikkert noen med Klipsch også i nærmiljøet, som er interesserte i å invitere på en liten lyttekveld. :)

Jeg er altid morro og lytte :) en kompis med rf82mk2 og en med rf7. Kan ikke si de har noen form for og gi meg det jeg synes er lyd

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes nok ingen fasit på konfigurasjon og slikt. Jeg har noen merkelige høyttalere så har en 8" som spiller helt fra 19 til 6000 hz, og en Morel-dome i motfase som tar over etter det. En konstruksjon jeg ikke kjenner til noe som er make til, så det er tvilsomt at du har hørt noe som er konstruert slik, Joey. Håndlaget i UK av geniet Allan Hendry og hans lille stab. Det ble min endestasjon på høyttalersiden, i alle fall for en stund.

Jeg hevder ikke at de er objektivt sett bedre enn alt annet, men jeg vet jeg liker dem bedre enn alt Dali har laget. Det er likevel ikke noe jeg skriver så ofte, for alternativene er gjerne såpass annerledes at en fasit ikke kan brukes for å foreta en slik kåring.

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Jeg leker veldig med tanken om og kjøre activ deling og prøve dele litt annerledes . Bassen kansje fra 390 opp til 500 ca og mellom Tone fra fra 500 og mellon tone spiller opp til rundt 3000 . Og diskanten tar over . Men jeg vet ikke om det ville blitt Bra i det hele tatt ,men jeg leker med tanken og prøve det . . Engasjert er jeg og kampen om bedre lyd er altid i fokus

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Burde ikke du som er ADHD satse på skikkelig DIY med aktiv deling? Da får du nok å henge fingrene i, og et potensielt godt resultat.

joneinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    227
    Og jeg som trudde JEG var Dali fanboy no 1.... ???

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Det finnes nok ingen fasit på konfigurasjon og slikt. Jeg har noen merkelige høyttalere så har en 8" som spiller helt fra 19 til 6000 hz, og en Morel-dome i motfase som tar over etter det. En konstruksjon jeg ikke kjenner til noe som er make til, så det er tvilsomt at du har hørt noe som er konstruert slik, Joey. Håndlaget i UK av geniet Allan Hendry og hans lille stab. Det ble min endestasjon på høyttalersiden, i alle fall for en stund.

Jeg hevder ikke at de er objektivt sett bedre enn alt annet, men jeg vet jeg liker dem bedre enn alt Dali har laget. Det er likevel ikke noe jeg skriver så ofte, for alternativene er gjerne såpass annerledes at en fasit ikke kan brukes for å foreta en slik kåring.
    Skjønner skjønner sant det er ingen fasit som er riktig for den i dette tilfellet er så forskjellig fra person til person.
    Og sikkert Åssen en oppfatter lyd forskjellig .

Prøv en gang du har sikkert gjort det ,men jeg er litt sånn sprø tok en gang og overtenkte noe veldig . Jeg plasserte høytaler sånn dem skulle være så tenkte jeg faen en sette høytaleren i alle mulig posisjoner for best lyd jeg kan si det sånn og min mening er plasser dem riktig ,men jeg hadde en tanke om i et stereo oppsett og musikk var fokus i et middels rom oki
    Nå som er der sagt vist du tar henden og tar de opp til øret og med det lager med armen en slags reflektor og at du vipper øreflippen mot høytaleren så og prøv deg litt frem . dette er litt kult ,men sikkert en grunn for ikke det blir hørt om . Jalle fall har ikke jeg det ,men det e vil frem til er prøv det og si hva du mener om og gjøre det?

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Burde ikke du som er ADHD satse på skikkelig DIY med aktiv deling? Da får du nok å henge fingrene i, og et potensielt godt resultat.
    Har laget noen subber før da :) men jeg vil ikke svikte dali pgs den produsenter der setter virkelig lyd i et magisk opplevelse for meg, men og dele dem litt for og se er jeg virkelig interessert i og gjøre

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.715
    Sted
    Sætre
    Du bør prøve flere høyttalere før du oppgraderer forsterkere osv . De er jo ikke akkurat veldig tungdrevne saker du har . Føler meg ganske sikker på at xtz 99.36 vil sette dine opticon på plass ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan si at 3 elementer i dette tilfelle mot 1. Åssen der høytaler er delt bass 390 og så 2400 på mellom tone 8 og ruller rolig av og er ferdig på 14 og banndiskant kommer inn i mellom her . Og resultate er en jo

1 god lyd spredning.
    2 mer detaljer
    3 letter og få Tim og spille optimalt pgs muligheten for jystering er dramatisk mye bedre.
    3 overgangen fra diskant og til bånndiskant er i en frekvens område som kritisk og finne og runde av noe av de frekvensen her som bare lager trøbbel for og få den reine oppløste diskant lyden som dali er kjent for ligger i den overgangen der. Det skjer selvsagt uten noe form for deling de har en naturlig overgang og smelter inni værandra .og dette er jo magi . Du får det beste fra dome du får det beste fra bånndiskanten som ikke liker lave frekvenser men høye er de mester på . Og at de har den magiske deling i mellom. Gjør dem jo rett slett bare overlegene

Om man ønsker spredning eller direktivitet er jo et valg man må ta. Mange synes det er lettere å få til en høyttaler i rommet når den har smalere spredning, slik et Tractrix-horn har. Dalis bånddiskant har jo veldig stor horisontal spredning, men så å si ingenting vertikalt, så det har jo også sine utfordringer.

hvorfor gir flere elementer nødvendigvis mer detaljer? Klart, et element med mindre arbeidsområde får en lettere oppgave, men det blir ikke alltid bedre i praksis likevel.

Ja, snakker du DSP og aktiv deling kan du gjøre flere krumspring med et flerveis system.

Hvorfor gjør flere elementer at lyden selvsagt låter bedre?

Forøvrig er Dalienes delefrekvens på 2300Hz nesten mer kritisk plassert i presensområdet enn Klipsch (Reference) sine 17-1800Hz

....men dette er ikke noen konkurranse. Jeg vil bare ha frem at det ikke finnes noen absolutte og generelle sannheter her.

Magi er det vanskelig å konkurrere med, dog. ;)

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Du bør prøve flere høyttalere før du oppgraderer forsterkere osv . De er jo ikke akkurat veldig tungdrevne saker du har . Føler meg ganske sikker på at xtz 99.36 vil sette dine opticon på plass ;)
    Da kan jeg bare få bekreftet dette og si dette på en ikke så høffelig måte ,men helt alvorlig dette er jo fullstendig krise og virkeligheten om lyd. Er med og i det hele tatt sammenligne og ikke minst tanken som går i hode når en kommer frem til en sånn vurdering. Da setter jeg med en gang opp en tanke om følgene

1. Tuller han bare .
    2. Åssen er det mulig og at når en snakker om dali komme med dette produktet fra xtz . Og i grunnen bare det med og kunne ha en bitteliten tanke at xtz er i dine tanker sånn helt seriøst . hva skjer blir litt nervøs .

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg bare få bekreftet dette og si dette på en ikke så høffelig måte ,men helt alvorlig dette er jo fullstendig krise og virkeligheten om lyd. Er med og i det hele tatt sammenligne og ikke minst tanken som går i hode når en kommer frem til en sånn vurdering. Da setter jeg med en gang opp en tanke om følgene

1. Tuller han bare .
    2. Åssen er det mulig og at når en snakker om dali komme med dette produktet fra xtz . Og i grunnen bare det med og kunne ha en bitteliten tanke at xtz er i dine tanker sånn helt seriøst . hva skjer blir litt nervøs .
    Den hesten din er veldig høy. Pass på så du ikke ramler av. ;) Må kanskje til for å nå opp på pidestallen der du har satt Dali-ene? ;)

For protokollen er jeg enig med deg i NAD-ene dine nok er like gode som disse XTC-ene. Kjører du biampet eller med en brokoblet til hver høyttaler?

joneinar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    227
    Hehe jeg forguder dali Hehe . Og en ting jeg forstår at du digger dali er du av den oppfatning av at andre produsenter er ikke er aktuelt ?
    Er ikke så bombastisk at andre ikke er aktuelt. Har hørt mye annet som jeg også kunne fint levd med. Men pr dags dato er jeg så fornøyd at jeg ikke vurderer noe bytte. Eneste er jo at jeg sikkler litt på Epicon 6, men det blir for mye penger for meg nå. Og så har jo fatter'n Epicon 8, så jeg får lyttet mye til Epicon også. Synes virkelig at Dali er noen fantastiske musikk formiddlere.

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted

1 god lyd spredning.
    2 mer detaljer

Om man ønsker spredning eller direktivitet er jo et valg man må ta. Mange synes det er lettere å få til en høyttaler i rommet når den har smalere spredning, slik et Tractrix-horn har. Dalis bånddiskant har jo veldig stor horisontal spredning, men så å si ingenting vertikalt, så det har jo også sine utfordringer.

hvorfor gir flere elementer nødvendigvis mer detaljer? Klart, et element med mindre arbeidsområde får en lettere oppgave, men det blir ikke alltid bedre i praksis likevel.

Ja, snakker du DSP og aktiv deling kan du gjøre flere krumspring med et flerveis system.

Hvorfor gjør flere elementer at lyden selvsagt låter bedre?

Forøvrig er Dalienes delefrekvens på 2300Hz nesten mer kritisk plassert i presensområdet enn Klipsch (Reference) sine 17-1800Hz

....men dette er ikke noen konkurranse. Jeg vil bare ha frem at det ikke finnes noen absolutte og generelle sannheter her.

Magi er det vanskelig å konkurrere med, dog. ;)
    Skjønner og det med delings på 2300 er vel etter min oppfatning innafor .klipch er et produkt ,men dali er en høytaler .
    Og det jeg mener med at flere elementer og at det er bedre er jo den totale avlastningen altså vist jeg er flink på kjøkkenet kan du være flink til og vaske opp osv . Det e mener er det at med dedikert mellomtone er at bassen spiller innen for en fin frekvens mellomtone kommer inn og gjør det som tryllet med lyden og bare avlaster det hele . Og mellomtone feks er større en feks et element i Klipch og jeg føler lyden blir større og og detaljer klarer og komme frem på et vis. Så kommer diskanten og bånndiskanten inn og der har du også den beste løsning. så tingen er størrelsen på mellomtonene lager en lyd og ikke minst kaster lydbølger . Igjen dette kan ha et veldig positiv innvirkning på bassen lyd . Mellomtone har jo en magisk og viktig oppgave nemelig få bassen til og komme rundt i rommet . Kan prate til i Morgen her .

Ja DSP og sånne ting vil jeg prøve :) en ting det må være en 3 3.5 eller noe sånn av kvalitet ellers ryker alt bare rett i dass

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted

1. Tuller han bare .
    Den hesten din er veldig høy. Pass på så du ikke ramler av. ;) Må kanskje til for å nå opp på pidestallen der du har satt Dali-ene? ;)

For protokollen er jeg enig med deg i NAD-ene dine nok er like gode som disse XTC-ene. Kjører du biampet eller med en brokoblet til hver høyttaler?

Kan bare si det sånn at brokobling av forsterker burde ikke kunnes gjøres så bi amper selvsagt :) jeg kobler en forsterke på vær høytaler diskant på den ene kanalen bassen på den andre

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Hehe jeg forguder dali Hehe . Og en ting jeg forstår at du digger dali er du av den oppfatning av at andre produsenter er ikke er aktuelt ?
    Er ikke så bombastisk at andre ikke er aktuelt. Har hørt mye annet som jeg også kunne fint levd med. Men pr dags dato er jeg så fornøyd at jeg ikke vurderer noe bytte. Eneste er jo at jeg sikkler litt på Epicon 6, men det blir for mye penger for meg nå. Og så har jo fatter'n Epicon 8, så jeg får lyttet mye til Epicon også. Synes virkelig at Dali er noen fantastiske musikk formiddlere.
    Og det siste du skrev der er det bare og få satt tok streker under det svare :)

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hatt flere par Dali opp gjennom. Det startet med 810, deretter Grand Coupe og deretter Helicon 400. Masse morsomme og gode opplevelser med alle sammen. Jeg har hørt Opticon, det er ikke min stil i dag, men fullt mulig det hadde vært det for 20 år siden. Jeg tror Opticon er lett å like, ikke så krevende verken for rommet eller for elektronikken.

Helt herlig at du bobler over av entusiasme, det er sånn det skal være. Du må være varsom for oppgraderinger, det kan være smertefullt. Epicon som du drømmer om, er relativt krevende på alle måter. Til gjengjeld kan resultatet bli outstanding. Hvis du skal oppgradere uten å svi av altfor mye kronasje av gangen ville jeg sett etter et par Helicon 800. Den er steintøff, men tilgivende. Et langt steg forbi både Opticon og også bedre enn Rubicon synes jeg da, helt subjektivt selvsagt.

Lykke til videre!

Skipnes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    1.715
    Sted
    Sætre

Joey

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2017
    Antall liker
    156
    Sted
    Jeg har også hatt flere par Dali opp gjennom. Det startet med 810, deretter Grand Coupe og deretter Helicon 400. Masse morsomme og gode opplevelser med alle sammen. Jeg har hørt Opticon, det er ikke min stil i dag, men fullt mulig det hadde vært det for 20 år siden. Jeg tror Opticon er lett å like, ikke så krevende verken for rommet eller for elektronikken.

Helt herlig at du bobler over av entusiasme, det er sånn det skal være. Du må være varsom for oppgraderinger, det kan være smertefullt. Epicon som du drømmer om, er relativt krevende på alle måter. Til gjengjeld kan resultatet bli outstanding. Hvis du skal oppgradere uten å svi av altfor mye kronasje av gangen ville jeg sett etter et par Helicon 800. Den er steintøff, men tilgivende. Et langt steg forbi både Opticon og også bedre enn Rubicon synes jeg da, helt subjektivt selvsagt.

Lykke til videre!
    Skjønner ja. Men jeg vil ha elementer som har low loss og SMC

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn