Høyttalere Dali Rubicon 2

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Var og hørte disse for noen uker siden. Pga. tidsmangel ble det kun en låt, men
det var dessverre nok til at jeg ikke satser penger på disse.
Hørte Jack White med Love Interrupted og her var ikke oppløsningen på plass.
Kom en annen kar inn i rommet og han var enig i at lyden var hard.

Har hørt disse en gang før og da ble jeg meget imponert (uten at jeg fikk velge musikk).
Hvem hørte du? Cm8 eller rubicon 2?
Beklager sent svar.
Jeg hørte Rubicon 2.
Jeg må også si at jeg ikke er sikker på hvilken elektronikk som ble brukt?
Ja, de er litt "på" i diskanten da de er optimert til å lyttes på litt off axis. Dette er igjen et resultat av et ønske om å lage høyttalere tilpasset normale stuer fremfor lyddøde målerom. Samme tankegang som PMC men Dali er litt mer moderate i sin tilnærming. Ved litt eksperimentering kan man oppnå en tilnærmet nøytral frekvensgang i lytteposisjon med Rubicon.
Jeg synes de gir en herlig frisk og direkte lyd. En slik klarhet og dynamikk som Rubicon 2 leverer tror jeg er vanskelig å få til om man har en dempet diskant.
Kommer vel litt ann på hvilke disipliner innen lydverdenen man vektlegger egentlig. Rubicon er ikke altid behagelige, men de er morsomme og temmelig korrekte.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
764
Torget vurderinger
8
Da har prisoppgangen nådd Rubicon 2, "klubben" er visst ikke enig med seg selv akkurat hvor prisen skal ligge. Fælt å si det men disse er altså verdt det uansett. Nå som mitt par er ferdig innspillt så er jeg trygg på det. Disse HT "tryller" med tid og rom. De profiterer kanskje litt på avlasting i den aller dypeste bassen ved bruk i en stue, men hvilke stativ HT gjør ikke det. Til musikk er de uovertruffen og de funker bra også i "kino" sammenheng.

Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Har pakket opp anlegget etter mange måneders nedpakking. Det står fremdeles i et ganske så lite rom, nå med betydelig bedre akustikk enn tidligere. Steike, disse Daliene er svært imponerende!

11336803_10208015558900901_3819575757176224325_o.jpg

holyman2084

Medlem
Ble medlem
20.02.2005
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fikk prøvelytte Rubicon 2 på hfk med lyngdorf sin tdai heldigitale forsterker, og likte veldig godt hvordan disse låt og slo til på et par brukte. Ble koblet opp på en Thule ia60 med Rega DAC som tidligere drev B&W dm602 s3. Diskanten ble mindre spiss i forhold til B&W høyttalerene. Rubiconene låt fremdeles ikke så luftig og bra i diskanten som jeg husket de på hfk. Skiftet ut Thule med Marantz signature, og da kom godlyden.... Helt nydelig, luftig og musikalsk lydbilde som jeg umiddelbart savnet i noen uker da marantzen ble levert på service. Disse høyttalerene gir meg gåsehud på piano, grove vokalstemmer og gitarsoloer. Disse høyttalerene er ikke kresne eller tungdrevet, men potensialet for god lyd ligger ihvertfall over inngangsnivå på forsterkeri. Eneste jeg ikke syns er bra må være den sølvgrå alufirkanten som gir et litt "kjedelig" preg på høyttalerene når fronten er av. Selv har jeg alltid likt B&W men de siste modellene kan jeg ikke fordra siden de kommer med det stygge gitteret foran diskantene.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Hvis du liker Rubicon 2 nå, Holyman, prøv dem på en Bladeliusforsterker av nyere type- selvfølgelig via Regadac´en din..gjerne en Thor III. Etterpå kan vi prate dynamikk..:cool:

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
227
Har pakket opp anlegget etter mange måneders nedpakking. Det står fremdeles i et ganske så lite rom, nå med betydelig bedre akustikk enn tidligere. Steike, disse Daliene er svært imponerende!

Vis vedlegget 370863
Du skriver 'i et ganske så lite rom'. Du kan jo også legge til pent og nydelig. Så veldig pent ut. Trur på at det kan bli godlyd der inne også ja.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Takk. Det var en hyggelig tilbakemelding.

Rommet er bare drøye 9 kvm. Jeg kastet meg selv ut av kjellerstua for å gjøre denne mer tilgjengelig for barna.
Siden har målet vært å få best mulig lyd i det lille rommet. Daliene er kjøpt spesielt til dette formålet.
Har plugget igjen bassrørene med dempemateriale for best mulig bass. Lyden har blitt ganske bra. Dynamikk og størrelse på lydbildet er ganske ut av proposjoner til det lille rommet og såpass kompakte høyttalere. Artig at det går ann å lykkes såpass under slike forutsetninger. :)

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Antall liker
3.534
Torget vurderinger
3

Vis vedlegget 370863
Hva opplevde du av forbedring med de akusikk platene

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Det gikk over 1 år fra jeg prøvde høyttalerne i et rommet uten akustikkplater til nå hvor platene er montert opp på vegg og gulvteppet er byttet ut med en betydelig tykkere type. Det er derfor vanskelig for meg å si noe eksakt om dette. Jeg merker dog at platene og gulvteppet har en god effekt når jeg snakker eller klapper. Tidligere var rommet skjemmet med merkbart mer "flutter-ekko" og utfordringer med refleksjoner fra sidevegg i nedre diskant/øvre mellomtone. Nå er lyden ganske så harmonisk i delefrekvensområdet og stereoperspektivet er imponerende bra ut fra hvordan jeg husker det før. Systemet som helhet har et par ganske klare styrker men det mest åpenbare er dynamikken som virkelig er morsom sett i forhold til høyttalernes størrelse. Dette er nok et resultat av høyttalernes iboende rytmiske og dynamiske egenskaper i kombinasjon med spenstig lydende DAC og et par kraftige energibomber av noen monoblokker som nærmer seg 200w/8ohm. Lytting i nærfelt er også vesentlig i denne sammenhengen.

Topp Bunn