På tur og reise Dannelsesreise - HKH Håkon M og HKH Mette M tar 2 mnds ferie med barna

G

Gjestemedlem

Gjest
Supertramp skrev:
Jeg har ikke sagt at de er en "vanlig norsk famiilie, det er noe de selv prøver å fremstå som!
"Har du sagt a
har du sagt a"
(Jan Erik Vold)
Så det som plager er at de først har gitt deg et inntrykk av å være folkelige, og så oppdager du etterhvert at de er kongelige i stedet?
 
S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Supertramp skrev:
Jeg har ikke sagt at de er en "vanlig norsk famiilie, det er noe de selv prøver å fremstå som!
"Har du sagt a
har du sagt a"
(Jan Erik Vold)
Så det som plager er at de først har gitt deg et inntrykk av å være folkelige, og så oppdager du etterhvert at de er kongelige i stedet?
Nå er du bare dum.

Det som plager meg er at det til de grader er forskjell mellom liv og lære hos den familien.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Supertramp skrev:
At de kongelige nå gjør dette og kommer med "tåpeligheter" om at de selv skal sørge for barnas skoleopplegg i ferien, gjør meg mildt sagt forbanna.
Du er engasjert og det er helt ok. Men hvis Kronprinsen mener han ivaretar barnas tarv så bør vi ta det til etteretning. Det du gir uttrykk for minner mer om misunnelse enn bekymring.

mvh Elektron
 
S

Supertramp

Gjest
Elektron skrev:
Supertramp skrev:
At de kongelige nå gjør dette og kommer med "tåpeligheter" om at de selv skal sørge for barnas skoleopplegg i ferien, gjør meg mildt sagt forbanna.
Du er engasjert og det er helt ok. Men hvis Kronprinsen mener han ivaretar barnas tarv så bør vi ta det til etteretning. Det du gir uttrykk for minner mer om misunnelse enn bekymring.

mvh Elektron
Jo, takk for det. Jeg er ikke misunnelig, jeg har voksne barn. Men jeg er forbanna på den vanlige norske småbarnsmamma- og pappa sine vegne og på vegne av skoleverket.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Supertramp skrev:
Jo, takk for det. Jeg er ikke misunnelig, jeg har voksne barn. Men jeg er forbanna på den vanlige norske småbarnsmamma- og pappa sine vegne og på vegne av skoleverket.
ÅÅå det er urettferdig. Kongen av Norge & fam får gjøre slik, men vi får ikke.. buhu?
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Gjestemedlem skrev:
Supertramp skrev:
Jo, takk for det. Jeg er ikke misunnelig, jeg har voksne barn. Men jeg er forbanna på den vanlige norske småbarnsmamma- og pappa sine vegne og på vegne av skoleverket.
ÅÅå det er urettferdig. Kongen av Norge & fam får gjøre slik, men vi får ikke.. buhu?
Bra oppsumert Gjestemedlem. Til deg Supertramp, så er jeg enig i din generelle bekymring. Vi har hatt den samme tendensen ved "vår skole". Jeg personlig velger imidlertid å innrømme Kronprinsen en litt større fleksibilitet. Til sakens opplysning er jeg en ihuga royalist. Dette farger sikkert mine synspunkter, men velger imidlertid ikke å legge skjul på det.

mvh Elektron
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
...læreryrke og dens utdannelse som sådan...
Her bommer du stygt. Kronprinsessen er utdannet adjunkt med opprykk. Det er riktignok ikke lektor, men jeg antar at hun har pedagogisk seminar, som jeg vil tro adjunkt-tittelen krever. Og dette er ikke en kongelig tittel, ala automatisk militær rang. Dette er hennes akademiske utdannelse, intet annet.

Og hvor mange adjunkter med opprykk underviser i barneskolen, som er den skolen vi diskuterer her? Både hun og kronprinsen er nok kompetente til å lose barna gjennom det pensumet de skal gjennomgå i den perioden, og det kan de gjøre uten å gjøre skam på lærerstanden. En av dem er tross alt utdannet lærer, dog mer for videregående enn barneskolen.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg kjenner mange opprykk-lærere i barneskolen, er selv en, og det er jo snarere mer normalt enn unormalt det kronprinsparet gjør. Har løpt med mang en feriesøknad til ledelsen på skolene jeg har jobbet på.
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Supertramp skrev:
Griffenfeldt skrev:
Ser ikke noe grunnlag for noen debatt jeg.
Det er også et standpunkt, by all means.

Jeg er litt skeptisk til at HKH Mette M nå også er "adjunkt med opprykk"; dvs hun skal undervise barna som tas ut av skolen i disse månedene.
Fra før av er vi vant til at Sonja ble oberst på rekordtid og nå tar de en kjappis i lærerutdanningen....
Det var nå avisas måte å si det på. Alle foreldre har et valg om hvorvidt de skal la barna gå på skole eller om de vil undervise dem selv. Hvis man ønsker å gjøre det på heltid, er der en del kriterier som må oppfylles. Tipper det er en av grunnene til at det er så få som velger å gjøre noe slikt....
Hvis det er for en kortere reise som her er det ingenting annet som må til enn litt samarbeid med barnas lærere. Alt de trenger er å ha med seg skolebøker og en plan over hva barna skal gjennom i den aktuelle periode.
PS. Har nettopp begynt å lese denne tråden, og har ikke lest lenger enn til innlegget jeg siterte. Så kanskje har andre vært inne på det her i mellomtiden.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
Jeg kjenner mange opprykk-lærere i barneskolen, er selv en, og det er jo snarere mer normalt enn unormalt det kronprinsparet gjør. Har løpt med mang en feriesøknad til ledelsen på skolene jeg har jobbet på.
Ja ja, tidene forandrer seg. I min tid var det nok lærerhøyskolen som rekrutterte de aller fleste til barneskolen, men med dagens jobbmarked for akademikere (fra universitetet) så finnes de nok i stor skala over hele skoleverket. Men, uansett så er ikke det mitt poeng. Poenget mitt er at påstander om at HKH MM har tatt en kjappis ala svigermors militære karriere, er totalt på trynet. Det er bare for dumt å hevde slikt. Har ikke de KH kronprinsparet stort sett studert på universiteter hele livet, kun avbrutt av litt hospitering i UD og lignende? En eller annen grad må de da ha oppnådd etterhvert?

Dette er snakk om en lang ferie, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt? Jeg er også troendes til å søke om noe slikt, hvis anledningen byr seg. Og det skal dere ikke se bort fra kan skje. 8)
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Ettersom jeg har flerkulturell familie tar jeg min datter ut av skolen to til fire uker annenhvert år for at hun skal pleie kontakt med sin familie i Etiopia. Det gjør jeg med verdens beste samvittighet. Har kun møtt forståelse fra ledelsen på skolen hun går på. Jeg er selv lærer, og kan således følge henne opp, selv om jeg ikke har råd til å ta fri fra jobben så lenge selv. Vi legger turene til juleferien og hun tar fri noen uker før eller etter. Årsaken til at vi ikke reiser i den lange sommerferien er ganske enkelt at da er det regntid i den delen av Afrika. Det er ikke noe trivelig å være der da.
Dette gikk greit i år også, til tross for alt mediepratet om innstramminger. Vil også legge til at alle som har søkt fri i min klasse har fått innvilget ferie av min rektor denne høsten. Praksisen fortsetter som før.
At kronprinsesseparet tar en slik reise ser jeg ingen problemer med. Regner med at de har forberedt seg godt i forhold til barnas skolegang, og at det også følges opp underveis. Det er jo en ekstra bonus at MM har lærerutdannelse! Og det er slett ikke bare kongelige som tar seg slike ferier.
Et viktig element som ikke har kommet frem her er at det å reise og oppleve verden på den ene eller andre måten er verdifullt i seg selv. Det er mye lærdom å hente i slike reiser. I alle fall hvis man reiser til andre steder enn de opplagte turistmålene i land som f.eks. Tyrkia, Hellas, Spania og Thailand. Hvis de underveis får i seg litt skolelærdom i tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at de kommer beriket ut av det hele.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
baluba skrev:
Dette er snakk om en lang ferie, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt? Jeg er også troendes til å søke om noe slikt, hvis anledningen byr seg. Og det skal dere ikke se bort fra kan skje. 8)
Forsiktig med det Baluba, du kan risikere at noen oppretter en tråd på of-topic ;D

mvh Elektron
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Unplugged skrev:
Ettersom jeg har flerkulturell familie tar jeg min datter ut av skolen to til fire uker annenhvert år for at hun skal pleie kontakt med sin familie i Etiopia. Det gjør jeg med verdens beste samvittighet. Har kun møtt forståelse fra ledelsen på skolen hun går på. Jeg er selv lærer, og kan således følge henne opp, selv om jeg ikke har råd til å ta fri fra jobben så lenge selv. Vi legger turene til juleferien og hun tar fri noen uker før eller etter. Årsaken til at vi ikke reiser i den lange sommerferien er ganske enkelt at da er det regntid i den delen av Afrika. Det er ikke noe trivelig å være der da.
Dette gikk greit i år også, til tross for alt mediepratet om innstramminger. Vil også legge til at alle som har søkt fri i min klasse har fått innvilget ferie av min rektor denne høsten. Praksisen fortsetter som før.
At kronprinsesseparet tar en slik reise ser jeg ingen problemer med. Regner med at de har forberedt seg godt i forhold til barnas skolegang, og at det også følges opp underveis. Det er jo en ekstra bonus at MM har lærerutdannelse! Og det er slett ikke bare kongelige som tar seg slike ferier.
Et viktig element som ikke har kommet frem her er at det å reise og oppleve verden på den ene eller andre måten er verdifullt i seg selv. Det er mye lærdom å hente i slike reiser. I alle fall hvis man reiser til andre steder enn de opplagte turistmålene som Tyrkia, Hellas, Kanariøyene eller Thailand. Hvis de underveis får i seg litt skolelærdom i tillegg kan jeg ikke skjønne annet enn at de kommer beriket ut av det hele.
Godt skrevet Unplugged og baluba
Og er enig med dere i deres syn i denne saken.
 
S

Supertramp

Gjest
baluba skrev:
...læreryrke og dens utdannelse som sådan...
Her bommer du stygt. Kronprinsessen er utdannet adjunkt med opprykk. Det er riktignok ikke lektor, men jeg antar at hun har pedagogisk seminar, som jeg vil tro adjunkt-tittelen krever. Og dette er ikke en kongelig tittel, ala automatisk militær rang. Dette er hennes akademiske utdannelse, intet annet.

Og hvor mange adjunkter med opprykk underviser i barneskolen, som er den skolen vi diskuterer her? Både hun og kronprinsen er nok kompetente til å lose barna gjennom det pensumet de skal gjennomgå i den perioden, og det kan de gjøre uten å gjøre skam på lærerstanden. En av dem er tross alt utdannet lærer, dog mer for videregående enn barneskolen.
Kan du dokumentere dette?

Mine kilder sier nemlig noe helt annet:
Etter å ha påbegynt videregående skole ved Oddernes videregående skole i 1989, tilbragte hun seks måneder ved Wangaratta High School i Australia som utvekslingselev. Senere var hun elev ved Kristiansand katedralskole, hvor hun fullførte videregående skole i 1994. Som deltidsstudent brukte hun lengre tid på dette enn et normert studieløp tilsier. Etter et avbrudd fra skolegang gikk hun et år som elev ved Bjørknes Privatskole i Oslo, deretter avla hun examen philosophicum ved Høgskolen i Agder. (red.anm: "foreberedende")

........Etter fødselen forsøkte hun seg igjen som student ved Universitetet i Oslo samtidig som hun arbeidet som servitør ved Cafe Engebret i Oslo. Hun avla imidlertid ingen eksamener. Høsten 2008 påbegynte kronprinsessen deltidsstudier i ledelse, makt og mening ved Handelshøyskolen BI i Oslo.

Hun avla i 2002 og 2003 eksamener innen bistands- og utviklingsspørsmål ved School of Oriental and African Studies ved University of London. Hun ble også tatt opp som hospitant i Norad hvor «undringskompetanse og evnen til å se fordomsfritt» ble anført av Norad som hennes fremste kompetanse.[2] Kronprinsessen deltok ikke i Norad-traineenes opplærings- og arbeidsprogram, men hospiterte to dager per uke høsten 2003.[3]


Såvidt jeg kan se er hun langt fra en adjunkt-med-opprykk utdannelse.
"Pedagogisk seminar"? Vet du hva en 5-årigadjunktlutdannelse dreier seg om i det hele tatt?

"En adjunkt er stillingsbetegnelsen for en lærer eller førskolelærer i det norske skolesystemet som har lavere grad fra universitetet eller høgskole med praktisk-pedagogisk påbygning. Adjunktstatus kan også oppnås for de med treårig lærer- eller førskolelærerutdanning med minst ett års godkjent tilleggsutdanning fra høgskole eller universitet eller annen likeverdig utdanning med pedagogisk påbygning. Etter at allmennlærerutdanningen ble 4-årig er alle allmennlærere adjunkter.

Med fem års utdannelse kvalifiserer man til stilling som adjunkt med opprykk."
 
S

Supertramp

Gjest
Elektron skrev:
baluba skrev:
Dette er snakk om en lang ferie, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt? Jeg er også troendes til å søke om noe slikt, hvis anledningen byr seg. Og det skal dere ikke se bort fra kan skje. 8)
Forsiktig med det Baluba, du kan risikere at noen oppretter en tråd på of-topic ;D

mvh Elektron
Og poenget var?

Er det noen form for begrensninger i hva man kan legge ut av tråder under off-topic? Det virker ikke slik når man ser trådlisten akkurat.....
Og hvis tråden er så problematisk for deg så er det vel egentlig bare å la være å poste i den.....
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Hadde jeg vært Kromp hadde jeg forlangt lengre ferie enn en gymlærer.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Supertramp skrev:
Elektron skrev:
baluba skrev:
Dette er snakk om en lang ferie, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt? Jeg er også troendes til å søke om noe slikt, hvis anledningen byr seg. Og det skal dere ikke se bort fra kan skje. 8)
Forsiktig med det Baluba, du kan risikere at noen oppretter en tråd på of-topic ;D

mvh Elektron
Og poenget var?

Er det noen form for begrensninger i hva man kan legge ut av tråder under off-topic? Det virker ikke slik når man ser trådlisten akkurat.....
Og hvis tråden er så problematisk for deg så er det vel egentlig bare å la være å poste i den.....
Dette var egentlig humoristisk ment, men jeg skjønner jo nå at enkelte tar dette litt personlig. Beklager at jeg tråkket deg på tærne. Det skal ikke gjenta seg.

Elektron med glimt i øyet.
 
S

Supertramp

Gjest
Elektron skrev:
Dette var egentlig humoristisk ment, men jeg skjønner jo nå at enkelte tar dette litt personlig. Beklager at jeg tråkket deg på tærne. Det skal ikke gjenta seg.

Elektron med glimt i øyet.
Nåvel, jeg burde nok ha vektlagt den ;D mere, ja......
Ingen problem.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Jeg kjenner mange opprykk-lærere i barneskolen, er selv en, og det er jo snarere mer normalt enn unormalt det kronprinsparet gjør. Har løpt med mang en feriesøknad til ledelsen på skolene jeg har jobbet på.
Eit etter måten kjent problem, det her...
Elles er den lågaste lærarkompetansen til dei som er i arbeid no (dei fleste av desse er nok pensjonistar i dag) 2-årig. 3 år er meir vanleg, og vert rekna som "vanleg" lærar. Dersom du har 4 år, er dette adjunkt. Adjunkt med tilleggsutdanning er 5 år.
Dei som startar på lærarutdanning i dag, vert automatisk adjunktar, ettersom dei må gå fire år for å få godkjent lærarkompetanse. Det er relativt vanleg å ha meir. Det er av året to laup, eitt for undervisning av 1 - 7.kl (som få tek), og eitt for 5.-10.kl (som tydelegvis har meir status, og som fleire tek. Uansett vert det for få lærarar om nokre år - om ein ikkje legg ned ca 40% av alle skular, noko ein er på god veg mot)
Men det avgjerande for å få undervise i skulen er om ein har pedagogisk kompetanse. Kunnskap har liten verdi for ein lærar, dersom dette ikkje kan formidlast....
Examen Philosopicum held såleis ikkje.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Supertramp skrev:
baluba skrev:
...læreryrke og dens utdannelse som sådan...
Her bommer du stygt. Kronprinsessen er utdannet adjunkt med opprykk. Det er riktignok ikke lektor, men jeg antar at hun har pedagogisk seminar, som jeg vil tro adjunkt-tittelen krever. Og dette er ikke en kongelig tittel, ala automatisk militær rang. Dette er hennes akademiske utdannelse, intet annet.

Og hvor mange adjunkter med opprykk underviser i barneskolen, som er den skolen vi diskuterer her? Både hun og kronprinsen er nok kompetente til å lose barna gjennom det pensumet de skal gjennomgå i den perioden, og det kan de gjøre uten å gjøre skam på lærerstanden. En av dem er tross alt utdannet lærer, dog mer for videregående enn barneskolen.
Kan du dokumentere dette?

Mine kilder sier nemlig noe helt annet:
Etter å ha påbegynt videregående skole ved Oddernes videregående skole i 1989, tilbragte hun seks måneder ved Wangaratta High School i Australia som utvekslingselev. Senere var hun elev ved Kristiansand katedralskole, hvor hun fullførte videregående skole i 1994. Som deltidsstudent brukte hun lengre tid på dette enn et normert studieløp tilsier. Etter et avbrudd fra skolegang gikk hun et år som elev ved Bjørknes Privatskole i Oslo, deretter avla hun examen philosophicum ved Høgskolen i Agder. (red.anm: "foreberedende")

........Etter fødselen forsøkte hun seg igjen som student ved Universitetet i Oslo samtidig som hun arbeidet som servitør ved Cafe Engebret i Oslo. Hun avla imidlertid ingen eksamener. Høsten 2008 påbegynte kronprinsessen deltidsstudier i ledelse, makt og mening ved Handelshøyskolen BI i Oslo.

Hun avla i 2002 og 2003 eksamener innen bistands- og utviklingsspørsmål ved School of Oriental and African Studies ved University of London. Hun ble også tatt opp som hospitant i Norad hvor «undringskompetanse og evnen til å se fordomsfritt» ble anført av Norad som hennes fremste kompetanse.[2] Kronprinsessen deltok ikke i Norad-traineenes opplærings- og arbeidsprogram, men hospiterte to dager per uke høsten 2003.[3]


Såvidt jeg kan se er hun langt fra en adjunkt-med-opprykk utdannelse.
"Pedagogisk seminar"? Vet du hva en 5-årigadjunktlutdannelse dreier seg om i det hele tatt?

"En adjunkt er stillingsbetegnelsen for en lærer eller førskolelærer i det norske skolesystemet som har lavere grad fra universitetet eller høgskole med praktisk-pedagogisk påbygning. Adjunktstatus kan også oppnås for de med treårig lærer- eller førskolelærerutdanning med minst ett års godkjent tilleggsutdanning fra høgskole eller universitet eller annen likeverdig utdanning med pedagogisk påbygning. Etter at allmennlærerutdanningen ble 4-årig er alle allmennlærere adjunkter.

Med fem års utdannelse kvalifiserer man til stilling som adjunkt med opprykk."
Tråkket jeg litt for hardt, nå? Det var da trist. :(

Du må lese mitt svar til Cyber også, for da hadde du sluppet denne posten. En annen sak er at det er totalt uten relevans for poenget mitt, som ikke var å analysere lærerstandens utdanning. Det var bare en liten anekdote oppi det hele, som jeg gikk tilbake på senere. Lærere har nok forandret seg siden jeg gikk ut av folkeskolen. Det hadde du visst hvis du hadde lest resten av tråden. Fair enough, det gjør vi alle innimellom. ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nåja, det var litt vanskeleg å sjå kva som er ditt syn på:
1. kronprinsparet si avgjerd om å ta ungane ut av skulen eit par månadar.
2. om det generelt er til ulempe (eller det motsatte) for ungane å verte tatt ut av skulen i kortare/lengre perioder
3. kva kompetanse ein bør ha for å kunne undervise eigne ungar.

Dette er interessante spørsmål.

Det finnest ein del informasjon (eg kan ikkje seie dokumentasjon, det er påstandar som ikkje nødvendigvis baserer seg på vitskaplege undersøkingar) om både skadeverknadar av lengre skulefråver, så vel som postive karakterresultat ved "home education", som er ei ganske stor greie i USA. Men det skulle vel ikkje vere nokon stor fare for at kronprinsparet manglar "den sosiale kapital" som skal til for å fylgje opp ungane på eit opplegg som dette. Eg ser likevel betydeleg signaleffekt og fare for trendskaping.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Nåja, det var litt vanskeleg å sjå kva som er ditt syn på:
1. kronprinsparet si avgjerd om å ta ungane ut av skulen eit par månadar.
2. om det generelt er til ulempe (eller det motsatte) for ungane å verte tatt ut av skulen i kortare/lengre perioder
3. kva kompetanse ein bør ha for å kunne undervise eigne ungar.

Dette er interessante spørsmål.

Det finnest ein del informasjon (eg kan ikkje seie dokumentasjon, det er påstandar som ikkje nødvendigvis baserer seg på vitskaplege undersøkingar) om både skadeverknadar av lengre skulefråver, så vel som postive karakterresultat ved "home education", som er ei ganske stor greie i USA. Men det skulle vel ikkje vere nokon stor fare for at kronprinsparet manglar "den sosiale kapital" som skal til for å fylgje opp ungane på eit opplegg som dette. Eg ser likevel betydeleg signaleffekt og fare for trendskaping.
Eneste fare her er det fokuset som unødvendig settes på det. Kanskje kommentaren ikke var beregnet på meg, men jeg svarer likevel på de tre spørsmålene. Jeg regner faktisk med at de ikke var beregnet på meg.

1: Jeg har vært ganske klar på at jeg synes det er helt ok.
2: Hvis det ikke medfører at barna tilbringer for mye tid borte fra skolen på sikt, så tror jeg det er positivt.
3: Ikke nødvendigvis lærerutdannelse, men en viss akademisk ballast bør foreldre som det ha. De fleste med bittelitt utdannelse anses som skikket til å være vikar i skolen, så det blir vel heller individuelt enn formelt betinget hvor skikket foreldre er til slikt. I dette tilfellet er jeg trygg på at foreldrene er kompetente, og de har også et sterkt støtteapparat i ryggen hvis det er nødvendig.
 
C

Cyber

Gjest
baluba skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg kjenner mange opprykk-lærere i barneskolen, er selv en, og det er jo snarere mer normalt enn unormalt det kronprinsparet gjør. Har løpt med mang en feriesøknad til ledelsen på skolene jeg har jobbet på.
Ja ja, tidene forandrer seg. I min tid var det nok lærerhøyskolen som rekrutterte de aller fleste til barneskolen, men med dagens jobbmarked for akademikere (fra universitetet) så finnes de nok i stor skala over hele skoleverket. Men, uansett så er ikke det mitt poeng. Poenget mitt er at påstander om at HKH MM har tatt en kjappis ala svigermors militære karriere, er totalt på trynet. Det er bare for dumt å hevde slikt. Har ikke de KH kronprinsparet stort sett studert på universiteter hele livet, kun avbrutt av litt hospitering i UD og lignende? En eller annen grad må de da ha oppnådd etterhvert?

Dette er snakk om en lang ferie, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så galt? Jeg er også troendes til å søke om noe slikt, hvis anledningen byr seg. Og det skal dere ikke se bort fra kan skje. 8)
Jeg ser ikke noe problem med det. En slik tur kan gi mange gode frukter i form av erfaring, språk osv osv ...

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at ikke barna til Håkon og MM får det de har behov for på turen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ikkje meininga å skape baluba....... :).... eg luftar dette sånn på generelt. Sjølvsagt skulle det berre mangle at foreldre med såpass ressursar og såpass fleksibel arbeidstid som kronprinsparet skulle hanskast med å ta seg av ungane sine. Men om dette skulle gje ei signaleffekt der ein opnar fritt fram for å ta ut ungane av skulen så ofte ein har lyst, og nårsomhelst i skuleåret/skuleløpet, vil det vere negativt. Eg kjenner til litt av kvart av fritak som ikkje gagnar ungane si læring eller sosialisering. Difor er det punkt 2 eg er mest kritisk til.
Faktisk treng ein ikkje anna enn ei godkjent læreplan for å ta eigne ungar ut av skulen og drive heimeundervisning. Lærarkompetanse er berre nødvendig når ein skal undervise andre sine. Faktisk syner det seg at ungar som har heimeundervisning stort sett greier seg svært godt prestasjonsmessig, så lenge foreldrene fylgjer opp. Men om foreldra brukar dagane til sjølvrealisering, stiller ting seg veldig annleis.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
"Signaleffekt" er er forferdelig politikerord fra nederste hylle. Det påtvinger mennesker et ansvar for folk som man ikke har et ansvar for eller som på noen måte ønsker at noen skal ta dette ansvaret for dem, og det fratar andre myndighet og verdighet ved å implisere at de er for dumme og viljeløse til å ha styring på sine egne liv. Nedverdigende terminologi fra formynderiske sinn.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
"Signaleffekt" er er forferdelig politikerord fra nederste hylle. Det påtvinger mennesker et ansvar for folk som man ikke har et ansvar for eller som på noen måte ønsker at noen skal ta dette ansvaret for dem, og det fratar andre myndighet og verdighet ved å implisere at de er for dumme og viljeløse til å ha styring på sine egne liv. Nedverdigende terminologi fra formynderiske sinn.
Litt spissformulert, kanskje?
Ikkje desto mindre er argumentet om kva "alle dei andre gjer" svært mykje brukt i dag. Og om ein skal godta fråver frå skulen som eit gjennomgåande prinsipp, må skuleverket leggjast opp annleis.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror nok vanlige folk har et realistisk syn på sine egne evner til å gjøre det samme. Få er villige til å gamble med barnas utdannelse.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Dannelsesreise er en god ide. Det er mange som har behov for slikt. Flott om Se og Hør fikk være med på lasset. Kanskje det gikk an å få inn noe mer dannelse inn i knotten til leserne. ;)
 
S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Har alltid sett på svenskekongen som en tørrpinn, men det ser faktisk ut som om han har forstått poenget med å være konge. Han benytter seg av sine muligheter og gidder ikke krype for bedehusgjengen. :)
han er jo "øverste leder" for den svenske statskirken og herunder bedehus, så det er vel gjengen som skal krype for ham.... :)

Hans tittel er slik: med Guds Nåde Sveriges, Götes och Vendes Konung
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
He, he. Ikke vært så opptatt ev Kongehuset - men det var litt kult å treffe Kronprinsen her på Sørlandskysten her i går i en smal passasje mellom svabergene. :) Han var ute i en rib med barna.
 
Topp Bunn