Dante generell tråd.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Det er jo endel utstyr som starter å støtte Dante for tiden.
Hovedsakelig PA utstyr, men også flere kjente produsenter som JBL, Trinnov, Storm audio, Lyngdorf.
Oppretter derfor en litt generell tråd på Dante, som ikke er direkte relatert til noen merker direkte for å slippe å ødelegge andre merke-tråder lagde jeg denne.
Tips og tricks og diverse, høy takhøyde for Dante relaterte dingler, dangler og dongler.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Litt merkelig problem på JBLn, virker til å være relatert til den integrerte klokken for Dante da det kommer litt "LP-knittring" bare man aktiverer Dante på den.
For morro skyld aktiverte jeg en Dante dongle med stereo output til å være preffered leader som jeg kjører to subber på. Det ser jo ut til å løse problemet, foreløpig. JBLn satte seg som follower etter hvert, tok et kvarter.

1000002370.jpg

Får prøve litt mer lytting igjen, om det egentlig er blitt helt borte nå med knitringen.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
48.034
Sted
og til
Torget vurderinger
7
Men under primary multicast står begge oppført som leader. Kan ikke SDR opptre som slave. Virker jo som du i utgangspunktet har et issue hvor komponentene følger egen klokke.

1741864676318.png

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.094
Inni mitt store tomme hode ville jeg trodd fordeling av master og slaver er et parameter som forutsetter at dem er tilhørende samme domene?

Dog ser jeg dere begge har N/A på domenet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Men under primary multicast står begge oppført som leader. Kan ikke SDR opptre som slave. Virker jo som du i utgangspunktet har et issue hvor komponentene følger egen klokke.

Vis vedlegget 1105293
Bare en som kan være leader på klokken ja, men nå knitrer det igjen her.. Etter SDR er blitt follower. Fungerte uten knitring når begge var leader. Tror bare denne SDRn har bugs så det holder. Om det er klokken internt som tuller eller noe med sync er ikke godt å si. Bare merkelig at det knitrer på de interne ampene i receiveren, men bare når Dante er aktivert.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Inni mitt store tomme hode ville jeg trodd fordeling av master og slaver er et parameter som forutsetter at dem er tilhørende samme domene?

Dog ser jeg dere begge har N/A på domenet.
Tidsdomenet til klokken er basert mer på VLAN/subnett. Så det kan man se litt bort fra, DDM kan man bruke for flere domener etc. Over flere VLAN. Men det er jo bare tull på et hjemmenettverk, og sikkert veldig dyrt og tungvint. Alle Dante enheter på samme VLAN vil finne hverandre med broadcast, og det er bare det som trengs.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.094
Bare en som kan være leader på klokken ja, men nå knitrer det igjen her
Knitring er vel i praksis et resultat av manglende samples? Som da egentlig ikke behøver være relatert til selve synkronisering da data slik jeg forstår det sendes som UDP.

Bare tenker litt høyt her. Varierer vanlig nettverks latency unormalt for denne enheten? Har den samme nettverkshastighet som kilden? Om ikke, er det mulig å senke hastighet på kilde som en test?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Knitring er vel i praksis et resultat av manglende samples? Som da egentlig ikke behøver være relatert til selve synkronisering da data slik jeg forstår det sendes som UDP.

Bare tenker litt høyt her. Varierer vanlig nettverks latency unormalt for denne enheten? Har den samme nettverkshastighet som kilden? Om ikke, er det mulig å senke hastighet på kilde som en test?
Nettverket er kablet, det er en egen port for "internett", management eller nettverk om man vil med tilhørende fjernstyring av boksen lokalt. Dante er 1Gbit, men den andre lokale porten er kun 100mbit.
Dante har to dedikerte porter, der er det kun Dante trafikk.
Det er som nevnt kun når jeg aktiverer Dante knittringen kommer, og det er samme om Dante portene har nettverk eller ikke.
Knittringen kommer på partier der det er lite som skjer, eller der det er endel dynamikk i musikken. Er det fullt øs så merker man ingenting til det.
Har en Cisco switch, og den sier 0 feil på portene. Det er forøvrig bare 200-300kbit/s trafikk på porten lokalt også, så det skal ikke være noe problem egentlig akkurat det der med 100mbit heller.
Men JBL er veldig kjent for mye bugs her på Dante, så det er nok mest sannsynlig noe der jeg heller imot.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.094
Men JBL er veldig kjent for mye bugs her på Dante, så det er nok mest sannsynlig noe der jeg heller imot.
Mest effektive metode for å peke ut synder blir vel å direktekoble enhetene med faste IP adresser? Krysset kabel er trolig ikke nødvendig i disse dager?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Mest effektive metode for å peke ut synder blir vel å direktekoble enhetene med faste IP adresser? Krysset kabel er trolig ikke nødvendig i disse dager?
Det er ikke direkte Dante som er problemet, det er lyden ut på høyttalerne selv med de integrerte ampene. Som nevnt, dette kan ikke være noe annet enn en bug. Det blir bedre når man gjør en endring, samme hvor i ampen på noen settings (det på en måte resetter noe) så blir det bedre før det starter å knitre igjen etter en liten stund.

Når portene til Cisco switchen sier alt er ok, så er alt ok på selve interfacene.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.072
Sted
Horten
Det virker som du har en tese om hvor problemet ligger, så da kan det vel ikke være noe kødd med IGMP-settings på o'store Cisco switch? (IGMP snooping, etc)
Og heller ikke noe storm-controll som kan slå inn litt av og til å rote?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Det virker som du har en tese om hvor problemet ligger, så da kan det vel ikke være noe kødd med IGMP-settings på o'store Cisco switch? (IGMP snooping, etc)
Og heller ikke noe storm-controll som kan slå inn litt av og til å rote?
Med kabelen ute også? Som sagt, det kommer når man aktiverer Dante.
Snooping og storm-control er heller ikke noe som er på default, hjemmenettverk gidder man ikke dille mye med.

"Tesen" er at JBL har J@*%# mye bugs! Det er jo godt dokumentert på diverse andre forum også. De fleste får byttet hovedkort, da det er på chipnivå feilen ligger i hardware. Noen har fått fikset endel feil med firmware også.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.094
Mer tankesnakk. Finner du noen uoverstemmelser i Dante Controller > Device Info > Latency tab?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.072
Sted
Horten
Med kabelen ute også?
Nei, da renner jo bare bits'ene ut på gulvet. :cool:
Kjenner ikke til oppsettet ditt eller modulene i disse Dante-greiene, så inputs var av generell art på switch og MC-trafikk.
Men du har vel kontroll.(y)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Mer tankesnakk. Finner du noen uoverstemmelser i Dante Controller > Device Info > Latency tab?
Det varierer litt med 2-3 PPM, latency på ca.300-400 uSec. -2 PPM også, avhengig av hvilken av de kildene som er master klokke.

Edit: Dante interfacet slår seg av på JBL, når den havner i standby. Klokken skal jo egentlig bruke ganske lang tid på sync for å sjekke stabilitet, så dette kan jo kanskje være et problem i seg selv. Men ingen settings for å endre dette i standby.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
En Dante enhet jeg sikler på er:
Xilica Solaro FR1

QR1 er nok fin til stereo bruk da den har bare 4x4 Dante, men 8 slots der man kan putte i 2x utganger pr. Slot.

Det som gjør den interessant er muligheten for GPIO kort, der man kan styre volum eller skru av og på ting, mute etc. Som man kan bruke Xilica designer for å sette hva GPIO skal gjøre, og tilegne DSP etc. Delefiltre etc. Der også.
FR-1 støtter 16 kort og har 16x16 Dante, kan totalt bygges ut til 32 kanaler ut.

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
574
Litt merkelig problem på JBLn, virker til å være relatert til den integrerte klokken for Dante da det kommer litt "LP-knittring" bare man aktiverer Dante på den.
For morro skyld aktiverte jeg en Dante dongle med stereo output til å være preffered leader som jeg kjører to subber på. Det ser jo ut til å løse problemet, foreløpig. JBLn satte seg som follower etter hvert, tok et kvarter.

Vis vedlegget 1105283

Får prøve litt mer lytting igjen, om det egentlig er blitt helt borte nå med knitringen.
Jeg hadde også knitring i starten på min sdp-55. Har kjørt sw update på alt Date controller anbefalte så ble det stille etterhvert. Jeg kjører Blu-da i tillegg. Mener det hjalp å sette denne som leader.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Ikke akkurat SOTA specs...
Det er vel ikke såååå langt unna heller vel? Merging har vel hakket bedre tall på specs, men de har langt ifra like mye funksjonalitet og så mye stappet på 1U. Noe av funksjonaliteten i Xilica er det som gjør at den frister for min del. Det skal brukes for surround her, så Merging er dessverre ikke et alternativ for min del da den har for få kanaler.
Eller er det sample rate på 48KHz du tenker på? Den bryr jeg meg ikke så hardt om, da det meste av kildemateriell fortsatt er 44,1KHz og da har man litt overhead til Dirac. Bluray har vel for det meste 48KHz når man snakker om Atmos og 96KHz er vel kun på 7.1?

THD+N (22Hz to 22kHz)
0.002% (1kHz @ +4dBu)

EIN
<125dBu, unweighted (20Hz to 20kHz)

Dynamic Range
110dB, unweighted

Propagation Delay
4ms

Crosstalk, input to input, 1kHz
<110dB

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Jeg hadde også knitring i starten på min sdp-55. Har kjørt sw update på alt Date controller anbefalte så ble det stille etterhvert. Jeg kjører Blu-da i tillegg. Mener det hjalp å sette denne som leader.
Den har v.1.60 FW, og ingenting nytt kommer når man forsøker å oppdatere den. Men ser det er noe Dante software v.1.0.0 som ligger som nedlasting på JBL sine sider. Fant ingenting nytt på Dante controller heller til den.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
48.034
Sted
og til
Torget vurderinger
7
Det er vel ikke såååå langt unna heller vel? Merging har vel hakket bedre tall på specs, men de har langt ifra like mye funksjonalitet og så mye stappet på 1U. Noe av funksjonaliteten i Xilica er det som gjør at den frister for min del. Det skal brukes for surround her, så Merging er dessverre ikke et alternativ for min del da den har for få kanaler.
Eller er det sample rate på 48KHz du tenker på? Den bryr jeg meg ikke så hardt om, da det meste av kildemateriell fortsatt er 44,1KHz og da har man litt overhead til Dirac. Bluray har vel for det meste 48KHz når man snakker om Atmos og 96KHz er vel kun på 7.1?

THD+N (22Hz to 22kHz)
0.002% (1kHz @ +4dBu)

EIN
<125dBu, unweighted (20Hz to 20kHz)

Dynamic Range
110dB, unweighted

Propagation Delay
4ms

Crosstalk, input to input, 1kHz
<110dB
Siden dette er en datanissetråd, bruke jeg av deep search kvota mi på GPT og lar den jobbe. Venter fortsatt på svar

Jeg vil gjennomgå og sammenligne spesifikasjonene for Xilica Solaro FR1 og Merging Hapi III, med fokus på:

• Signalkvalitet (dynamisk område, THD+N, samplingsfrekvens, jitter osv.)
  • Maksimalt antall kanaler
  • Konfigurasjon for bruk i et Dante-nettverk (maks Dante-kanaler, latens, kompatibilitet)

Jeg vil konvertere eller ekstrapolere data der det er nødvendig og presentere en tabell med alle sammenlignbare spesifikasjoner.

Jeg gir deg beskjed så snart analysen er klar!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Siden dette er en datanissetråd, bruke jeg av deep search kvota mi på GPT og lar den jobbe. Venter fortsatt på svar

Jeg vil gjennomgå og sammenligne spesifikasjonene for Xilica Solaro FR1 og Merging Hapi III, med fokus på:

• Signalkvalitet (dynamisk område, THD+N, samplingsfrekvens, jitter osv.)
  • Maksimalt antall kanaler
  • Konfigurasjon for bruk i et Dante-nettverk (maks Dante-kanaler, latens, kompatibilitet)

Jeg vil konvertere eller ekstrapolere data der det er nødvendig og presentere en tabell med alle sammenlignbare spesifikasjoner.

Jeg gir deg beskjed så snart analysen er klar!
Her kan jeg sikkert svare fortere: :geek:
Maksimalt antall analoge kanaler så er det 16 på Hapi 3 og 32 på FR1. 8 kanaler på Hapi er 20K pr kort, på FR1 koster det ca. 1500,- for et kort med 2 kanaler.
Konfigurasjon for bruk i et Dante-nettverk (maks Dante-kanaler, latens, kompatibilitet)
Der er det vel 16 på begge to, og latens er nok svært lik med sub 1ms typ 1Gbit nettverk. Og typ Dante er vel ganske likt, kan fort være samme chipset de bruker fra Audinate også for den del.
Men de analoge kretsene er sikkert bedre på THD på Merging, sammenlignet med Xilica tipper jeg.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
48.034
Sted
og til
Torget vurderinger
7
Her kan jeg sikkert svare fortere: :geek:
Maksimalt antall analoge kanaler så er det 16 på Hapi 3 og 32 på FR1. 8 kanaler på Hapi er 20K pr kort, på FR1 koster det ca. 1500,- for et kort med 2 kanaler.
Konfigurasjon for bruk i et Dante-nettverk (maks Dante-kanaler, latens, kompatibilitet)
Der er det vel 16 på begge to, og latens er nok svært lik med sub 1ms typ 1Gbit nettverk. Og typ Dante er vel ganske likt, kan fort være samme chipset de bruker fra Audinate også for den del.
Men de analoge kretsene er sikkert bedre på THD på Merging, sammenlignet med Xilica tipper jeg.
Chatgpt gjorde en bedre jobb

Comparison of Xilica Solaro FR1 and Merging Hapi III

1. Audio Quality
ParameterXilica Solaro FR1Merging Hapi III
Dynamic Range110 dB (unweighted)Up to 139 dB (A-weighted, line in) / 124 dB (A-weighted, line out)
THD+N (Distortion)0.002% (1 kHz @ +4 dBu) ≈ -94 dB~0.00015% (≈ -116 dB)
Sampling Rate48 kHz (96 kHz available)44.1 - 384 kHz PCM (including DXD); DSD64/128/256 supported
Jitter (Clock Noise)Not specified (Dante handles clock synchronization)Very low – uses low-phase-noise oscillator (no exact figures given)
Frequency Response20 Hz – 20 kHz ±0.15 dB20 Hz – 20 kHz +0/-0.3 dB (@48 kHz); extends to ~94 kHz (@192 kHz)
Channel Crosstalk< -110 dB @1 kHz< -135 dB @1 kHz (typical)
2. Maximum Channel Count
Channel SupportXilica Solaro FR1Merging Hapi III
Analog I/O (Local)Up to 32 analog channels (16 card slots × 2 ch)Up to 16 analog channels (8 in + 8 out with two 8-ch cards)
Network-Based I/ODante: 64×64 channels @48 kHz (optional Dante card)RAVENNA/AES67: > 400 channels @48 kHz; Dante: 64×64 @48 kHz (16×16 at higher sample rates)
Limitations (Full Expansion)DSP sample rate max 96 kHz; Dante channels likely halved to ~32×32 @96 kHzDante is an optional feature (requires a license); Dante channels reduced to 16×16 for >48 kHz sample rates (RAVENNA/AES67 support eliminates this)
3. Dante Network Configuration
Dante FunctionalityXilica Solaro FR1Merging Hapi III
Max Dante Channels64×64 (@48 kHz); expected 32×32 @96 kHz64×64 (@48 kHz); 16×16 at >48 kHz
Network Latency (Dante)Configurable 0.25 ms – 5 ms (typical ~1 ms); +4 ms internal DSP delayConfigurable 0.25 – 5 ms (typical ~1 ms) over Dante; negligible extra AD/DA delay (~0.2 ms)
Dante CompatibilitySupports AES67 for interoperability (Dante module has dual NIC for redundancy); ST2110 not specifically statedFull RAVENNA/AES67 support integrated; Dante option supports AES67 (Dante Ready™) – can be used in AES67/ST2110-30 networks
SynchronizationPTP clock sync via Dante network (AES67 mode for PTPv2); no external Word Clock I/OPTPv2 (AES67/RAVENNA) and PTPv1 (Dante); Word Clock in/out (BNC); Video Ref & LTC sync supported

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
574
Den har v.1.60 FW, og ingenting nytt kommer når man forsøker å oppdatere den. Men ser det er noe Dante software v.1.0.0 som ligger som nedlasting på JBL sine sider. Fant ingenting nytt på Dante controller heller til den.
Jeg har en sak inne hos importør mtp Dante firmware. Det MÅ komme en ny som fixer nivå issuene på sub utgangene.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Chatgpt gjorde en bedre jobb
Men så brukte ChatGPT mye lengre tid også! 🤪
DSD støttes bare hvis man kjøper de nyeste analog kortene på Hapi 3, som koster litt mer enn de andre. Er kanskje generasjon skifte på de også muligens.

Usikker på om jeg skal skremmes av 110dB sånn egentlig på Xilica, som du sier så er det ikke SOTA. Men det finnes mye verre utsyr der ute. Merging har også større bokser, med plass til flere kort vet jeg. Men prisen blir jo da fort litt brutal (100K for de analoge kortene, + prisen på selve boksen + noe dilldall og lisenser tipper jeg), også er det litt sånn halvdårlig info på de boksene også. 1U vs. 2U utgjør også noe mtp. Plass, som det ikke er flust av sånn direkte der utsyret skal stå.
Ferrofish A32 Pro Dante er også et mulig alternativ for min del. Men der er det litt vanskelig å finne info på GPIO bruken, som virker litt mer hardkodet. Tror mye av de PA greiene har mye like specs, da det gjerne er Sharc dsp chip på de.

Et av ankepunktene på Xilica er rett og slett "Xilica designer" og hvordan man kan skreddersy ting i DSPn, samt i kombinasjonen med GPIO muligheten.

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Jeg har en sak inne hos importør mtp Dante firmware. Det MÅ komme en ny som fixer nivå issuene på sub utgangene.
Hvilke issue er det da? Merker ikke noe spesielt på det her faktisk. På Dante donglene kan man sette +10 til -10 dB mener jeg i innstillingene på Dante controller. Bruker kanal 13 og 14 til Dante.

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
574
Hvilke issue er det da? Merker ikke noe spesielt på det her faktisk. På Dante donglene kan man sette +10 til -10 dB mener jeg i innstillingene på Dante controller. Bruker kanal 13 og 14 til Dante.
Når Dante aktiveres på prosessor blir nivået på sub kanalene (i dante) begrenset i nivå. Dvs. Nivået er maxet på sub kanelene på ca 55% volum.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.696
Torget vurderinger
1
Når Dante aktiveres på prosessor blir nivået på sub kanalene (i dante) begrenset i nivå. Dvs. Nivået er maxet på sub kanelene på ca 55% volum.
Du har kalibrert de med Dirac?
Hos meg så er det vel 10dB mindre over Dante donglen enn med RCA direkte. Så de andre kanalene settes ned noen få dB når jeg kjøres subbene med Dante istedet for -9dB på sub som det var med RCA direkte.
Men Dante donglen kan som nevnt settes til +10dB i signal, det kan også mye annet utstyr med Dante og DSP. Dante donglen står på +4dB fant jeg ut på default hos meg. Kun subbene jeg bruker over Dante foreløpig.

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
574
Du har kalibrert de med Dirac?
Hos meg så er det vel 10dB mindre over Dante donglen enn med RCA direkte. Så de andre kanalene settes ned noen få dB når jeg kjøres subbene med Dante istedet for -9dB på sub som det var med RCA direkte.
Men Dante donglen kan som nevnt settes til +10dB i signal, det kan også mye annet utstyr med Dante og DSP. Dante donglen står på +4dB fant jeg ut på default hos meg. Kun subbene jeg bruker over Dante foreløpig.
Problemet er identifisert før dirac. Det er bare å sette opp audio architect og monitorere audio level på dante. Der kan man se at volum på sub utgangene bare stopper mye tidligere enn front og surround.

Midlertidig løsning er å sette ned sub volum på minimum i prosessor og max på ampene+ dsp xover gain på +20db. Da henger subbene med til ca 70.

Topp Bunn