K
kbwh
Gjest
Nei! mener jeg.
Innerst inne tror jeg F. Serblin mener det samme, men slikt selger ikke høyttalere.
Innerst inne tror jeg F. Serblin mener det samme, men slikt selger ikke høyttalere.
Dette er vel ikke motstridende med det jeg skrev! ellers så ser jeg ikke noe galt i å få tips fra andre som har hørt seg frem til gode resultater enten det er hifiskribenter eller private. Man må uansett selv høre det man igjennom lektyren finner interessant.knutinh skrev:Du kjenner sikkert til at det argumentet kan brukes andre veien også.val skrev:Om flere hadde brukt like mye tid på å HØRE seg frem til godlyden fremfor å diskutere lydmessig vitenskap på nettet, ville nok flere sett lyset!
"Om flere hadde brukt like mye tid på å HØRE seg frem til godlyden fremfor å SE seg fram til godlyden eller høre på synserne i hifi-pressen og på hififorum, ville nok flere sett lyset!"
-k
Det ser ut til at vi egentlig er enige bortsett fra en filosofisk diskusjon om hva som er "sant". Jeg mener man kan bruke begrepet sannhet om ting man i øyeblikket mener er bevist, selv om ettertiden viste at man ikke hadde rett.tom-a skrev:Jeg ser over at begge "sider" i debatten gjør krav på å være den vitenskapelige. Dette er etter min mening i alle fall ikke vitenskapelig tanke:
...Forskningen har rett, inntil det finnes ny forskning som finner andre sannheter og da har denne rett inntil nye funn.
Med fare for å misforstå dette løsrevne sitatet (?), så må det vel være slik at vitenskap som blir korrigert av nye sannheter ikke er korrekt inntil det tidspunkt den blir korrigert. Det må vel være riktig å si at den var feil (eller ufullstendig) hele tiden? Hvis sitatet over gjengir tekningen, har man invertert forholdet mellom virkelighet og vitenskap, hvor vitenskapen er blitt gjort til master. I et slikt perspektiv følger at virkeligheten endrer seg hver gang en gjeldende vitenskapelig forklaringsmodell korrigeres. Slik er det vel neppe.
Bytt gjerne ut "sannhet" og "rett" med "det vi tror er sannhet" og "det som pr i dag er rett".Greven skrev:Ordentlig forskning tar aldri feil, men er selvfølgelig ufullstendig og baserer seg på en del forutsetninger som man må godta (feks 20-20K frekvensrespons er tilstrekkelig). Om man da ved hjelp av en god designet lyttetest finner ut av at folk hører forskjell på CD-spillere som tekninsk sett ikke skulle gi lydmessige forskjeller, så har man funnet ut at folk kan høre forskjeller selv om det teknisk sett ikke skulle være det. Da kan man ved nye forsøk evt bekrefte dette funnet og så evt konkludere med at teorien bak er ufullstendig. Det er dette som er forskning og det blir derfor feil å si at forskningen tar feil. Forskningen har rett, inntil det finnes ny forskning som finner andre sannheter og da har denne rett inntil nye funn.
Etter min ydmyke oppfatning skal ikke husalteret ideelt sett bedrive noen form for fortolkning, noe som kan synes utopisk gitt at de færreste er/har vært tilstede ved selve innspillingen av det vi faktisk lytter på; musikken. Design, eierglede og andre faktorer kan selvfølgelig bidra til å øke opplevelsen hjemme i egen stue betraktelig. For ikke å snakke om gleden av selve jakten på det optimale oppsett. Den kan for mange aldrig overvurderesKJ skrev:Det kan det forsåvidt god være, dvs en form for kunstuttrykk i utforming av stereoanlegget. Men bør det være en form for blanding (gjensidig påvirkning) mellom «kunstuttrykket» i stereoanlegget, og det samme stereoanleggets reproduksjon av annen kunst? Hvor mye «fortolkning» skal husalteret bedrive ift reproduksjon av annen kunst?Valentino skrev:Er et stereoanlegg et kunstuttrykk egentlig? Det mener ikke jeg.
(Her må jeg medgi at visse aspekter ved mitt favoritthøyttalermerke har et element eller fjorten av kunst i seg, som nok ville falle for døve ører (!) bak et forheng fra Marimekko.)
mvh
KJ
Enkelte blir dog skikkelig fornærmet om noen skulle være så frekke å påstå noe så opplagt.donnerwetter skrev:Design, eierglede og andre faktorer kan selvfølgelig bidra til å øke opplevelsen hjemme i egen stue betraktelig.
Bull's eye.donnerwetter skrev:...
Etter min ydmyke oppfatning skal ikke husalteret ideelt sett bedrive noen form for fortolkning, noe som kan synes utopisk gitt at de færreste er/har vært tilstede ved selve innspillingen av det vi faktisk lytter på; musikken. Design, eierglede og andre faktorer kan selvfølgelig bidra til å øke opplevelsen hjemme i egen stue betraktelig. For ikke å snakke om gleden av selve jakten på det optimale oppsett. Den kan for mange aldrig overvurderes
Mvh
Øistein
Hehe, du sier noe Jeg begynte dog innlegget med "Etter min ydmyke oppfatning.." Men selv min lite musikkinterresserte hustru mener at mine gitarer forsvarer sin plass i stua, designmessig sett. Forutsatt at jeg ikke spiller på noen av dem, da ;D ;D ;D Crate 65W forsterkeren, derimot :nb skrev:Enkelte blir dog skikkelig fornærmet om noen skulle være så frekke å påstå noe så opplagt.donnerwetter skrev:Design, eierglede og andre faktorer kan selvfølgelig bidra til å øke opplevelsen hjemme i egen stue betraktelig.
Da har du snakket med feil folk, dette er faktorer som ønskes velkommen når man skal prioritere anlegg, selv om ikke det har første pri... ......nb skrev:Enkelte blir dog skikkelig fornærmet om noen skulle være så frekke å påstå noe så opplagt.donnerwetter skrev:Design, eierglede og andre faktorer kan selvfølgelig bidra til å øke opplevelsen hjemme i egen stue betraktelig.
Joda, her i gården også. Og nok hos de fleste, enten de vil innrømme det eller eiom.s skrev:Da har du snakket med feil folk, dette er faktorer som ønskes velkommen når man skal prioritere anlegg ...
mvh
Ingen probs med å innrømme dette, og mye annet om så....nb skrev:Joda, her i gården også. Og nok hos de fleste, enten de vil innrømme det eller eiom.s skrev:Da har du snakket med feil folk, dette er faktorer som ønskes velkommen når man skal prioritere anlegg ...
mvh
Greven skrev:Ellers ser jeg at Voff får mye støtte for sine luftige teorier. Greit nok, men i forhold til kildene han har oppgitt tidligere her på HFS, blir det litt som å lære religionshistore av Dan Brown eller vitenskapshistorie av Bill Bryson. Morsomt og spennede, men lite støttet fra faglig side.
Grounded theory (grøss!) og Darwin har strengt tatt felles opphav i Francis Bacons induktive metode.frans skrev:Etter mitt syn Darwin skapte noe som innen sosial forskning kalles for "grounded theory". Dvs. en teori bygd på observasjoner i motsetnig til "grand theory" hvor teorien danner utgangspunkt for det som observeres.
Induktive metoder er en fellesbetegnelse på innsamling av data der man operer uten teori-basert styring av datainnsamling. Problemet oppstår når man diskuterer hva som er induktivt, nemlig i hvor stor grad man kan hevde at man er uten horisont, eller teoretisk bakgrunn. Dette er en vesentlig kritikk mot nettopp "Grounded metoder".Paal Iksom skrev:Grounded theory (grøss!) og Darwin har strengt tatt felles opphav i Francis Bacons induktive metode.frans skrev:Etter mitt syn Darwin skapte noe som innen sosial forskning kalles for "grounded theory". Dvs. en teori bygd på observasjoner i motsetnig til "grand theory" hvor teorien danner utgangspunkt for det som observeres.
En modell som bare overgås av positivistene i håpet om å rense observatøren for sin subjektivitet, men overraskende moderne alderen tatt i betraktning.
Tja, det er slik at det ofte oppstår et problem ved en teori, noe som ikke er dekkende, noe vi ikke har sett før eller teorien bare ikke evner å gi mulige forklaringer på. Det vi ofte glemmer er at all teori operer på et generelt nivå, de de får en manglende forklaringsevne på en rekke sosiale fenomener som er observerbare.Paal Iksom skrev:Parelius - Kuhn? Så tidlig på kvelden?
bjornh - disse grounded utøverne slår da meg også å være utrolig nærsynte, og jeg sympatiserer any day med abduktivistene - det er jo metoden til Holmes og dr. House!
Men du har vært lite interessert i å diskutere de to bøkene du henviste meg til.Voff skrev:Greven skrev:Ellers ser jeg at Voff får mye støtte for sine luftige teorier. Greit nok, men i forhold til kildene han har oppgitt tidligere her på HFS, blir det litt som å lære religionshistore av Dan Brown eller vitenskapshistorie av Bill Bryson. Morsomt og spennede, men lite støttet fra faglig side.
Kutt ut usannhetene dine; du er tydelig tom for argumenter. Det er basert på vitenskapelige publikasjoner og boka som er anbefallt er utgitt av Cambridge University Press - ikke Gyldendal, og rgnes som bibelen på området. Dessuten er jeg fullt ut i stand til vurdere det vitenskapelige innhold i hva vi diskuterer da jeg har Vitenskapsteoretisk utdannelse fra Universitet samt doktorgrad innenfor naturvitenskap fra samme institusjon, og dessuten 10 års forskningserfaring! Prøv å være saklig.
Problemet ved induktivitet å være "frigjort" fra alle "fordommer" (Lakatos) -a priori å ikke ha en "styrt" horisont, altså være påvirket av teori, begreper ol. Diskusjonen i de akademiske miljøer er om det i det hele tatt er mulig. Der om har det vært årelange debatter.Parelius skrev:Jeg har mest sansen for den "fra oven".
Estetikken kaller det "teoriløse" je ne sais quoi. Poetologisk fremstår i moderniteten det enkelte som det hæselige (det som faller utenfor det skjønnes allmennhet og abstrakthet). All vitenskap - selv de såkalt ideografiske - er i sitt vesen "reduserende". That's life.bjornh skrev:Problemet ved induktivitet å være "frigjort" fra alle "fordommer" (Lakatos) -a priori å ikke ha en "styrt" horisont, altså være påvirket av teori, begreper ol. Diskusjonen i de akademiske miljøer er om det i det hele tatt er mulig. Der om har det vært årelange debatter.Parelius skrev:Jeg har mest sansen for den "fra oven".
Problemet med all teori er at den ikke tar hensyn til alt, at teori er konstruksjoner for å ha tilnærming til komplekse fenomener. I seg seg selv reduserer teori fenomenet for at det skal bli begripelig for oss, og da er alltid noe som "glipper" eller faller utenfor.
Mvh. Bjørn, sosio-logisk
Virker som språket og skrivekunnskaper er viktigere enn innholdet i mange av dine innlegg. Forstår ikke helt intensjonen med mange av dine innlegg? Du virker alt for smart i forhold til det du skriver i mange tråder. F.eks ditt engasjement i mange av de helt idiotiske trådene under kabelforumet?Parelius skrev:Livet har da ikke noen mening, knutinh, men HiF har mening i livet.
(Nå må du se til å lese deg opp!)
Elsker den der. Sjeldent god.Soundproof skrev:
Understanding poetry.
knutinh skrev:Kan dere - uten å bruke veldig mange ord - forklare hva dere tror blindtester er ment å oppnå, og på hvilken måte dere mener at den (potensielt) svikter i nå målet? Kan dere skissere en metodikk som fungerer bedre for å oppnå samme mål?
Take that, kabelselgere.The first principle is that you must not fool yourselfand you are the easiest person to fool. So you have to be very careful about that. After you've not fooled yourself, it's easy not to fool other scientists. You just have to be honest in a conventional way after that.
Uproblematisktom-a skrev:1) Herr T mener at hjemme i sin stue og etter lang tids lytting, så er kabel A mye bedre enn kabel B, og lufter dette (sensualistiske) synspunktet på hifisentralen med stor entusiasme. Han gir av hele sitt gode hjerte for å fortelle dette til frendene der ute i hifi-verden.
Det er ikke en herr Blindtest jeg kjenner. Han jeg kjenner ville si at det fremdeles ikke er bevist at hifi-kabler behøver å være eksotiske, og at et vitnesbyrd av den typen herr T presenterer ikke kan aksepteres som bevis på at kabler behøver å være eksotiske for å være bra.2) Herr Blindtest leser usagnet, og iler til med å arrestere T: Slik en påstand bør han ikke komme med ingen har så langt kunne bevise at det er noe forskjell på kabler (som måler "likt"). Herr Blindtest henviser til sitt eget familienavn, som med vitenskapelig saklighet har tilbakevist grunnlag for slike påstander i mange tiår. Forklaringen er at T har fått besøk av fru placebo.
Herr blindtest vil kanskje si at ingen av dem strengt tatt vet om frøken placebo har vært på besøk, og at det må behandles som en ukjent.3) Herr T mener at han ikke har fått besøk av noen placebo-dame, dette er reelt! (placebo? Det er slikt som kun hender andre, ikke meg, tenker T (som er en, i det store og hele, sorgløs person så lenge stereoen lyder godt))
4) Herr T blir fortørnet, herr Blindtest egger med blindtestkamp og herr T biter på.
Jeg benekter ikke at slik har skjedd, men i de tilfellene hvor jeg kommer på å ha sett slikt, så handler det utrolig ofte om herr Ts rett til å komme med fysiske forklaringer uimotsagt, ikke om herr Ts rett til å fortelle om sensuelle opplevelser.Allerede her bør vi gjøre en stopp i historien. Herr T føler at herr B påstår at hans erfaring av kabel A som bedre enn kabel B på gutterommet ikke stemmer, og ikke bare det B skal overprøve ham og frata ham retten til å bibringe slike opplevelser!
Jeg har såvidt jeg vet aldri hevdet at noen skal ilegges munnkurv.Herr B bruker følgende logikk: Han har ingen praktisk mulighet til å kunne bevise at T tar feil, men hvis T under en kontrollert blindtest ikke kan skille A fra B, så blir dette å lese slik som at det T opplevde på gutterommet har liten troverdighet (dette siste sies ikke på helt vitenskapelig grunn, men målet helliger middelet og blir således den praktiske anvendelsen av konklusjonen av et slikt blindtestresultat). B får blod på tann ikke bare bør/skal T "tvinges" til å erkjenne placebo gjennom et negativt testresultat, han bør også tildeles munnkurv ift å ytre slike ubegrunnede og "uvitenskapelige" påstander i det offentlige rom.
Jeg tror at du misforstår. Hensikten med blindtester er å bekrefte fenomener, på en måte som utelukker "fremmede" faktorer, og på en måte som gjør at vi kan utnytte resultatene til bedre lyd. For du bryr deg om bedre lyd?Litt forventningsbrist ute å går her? T føler han skal forsvare sin gutteromsopplevelse, B er bare ute etter å se om T kan skille A fra B i hans spesielle eksperiment (og så bruke dette, kanskje med litt list, mot Ts og andres tilsvarende opplevelser - synsing som rett og slett forurenser forumet, villeder brukere, et cetera..).
Blindtester som gir positivt resultat beviser (medgitt signifikans) at et fenomen lot seg høre under test-betingelsene. Mer er det ikke ved det. Dette kjenner vi f.eks for høyttalere...i) Resultater i en blindtestsetting kan ikke uten videre tas ut av sin sammenheng og brukes som bevis ift gutterom-situasjonen
Blindtester kan gjøres over en periode på en mannsalder dersom du ønsker. Siden det er en seiglivet hifimyte at lang tids lytting er fordelaktig for å detektere forskjeller så gjøres innimellom blindtester over lang tid. Jeg kjenner ikke til at det har gitt stor økning i positive deteksjoner.ii) "Langtidslytting" og lytting under en prøvesituasjon som en blindtest normal er, er ikke uten videre sammenlignbart (selv om testprotokollen sikkert kan tilpasses i noen grad).
Jfr f.eks Løkken sin blindtest hvor deltakerne fikk tilsendt en CD som de kunne yte i sin stue med sitt anlegg og bruke all verdens tid på...iii) Det en blindtest kan uttale seg om er kun de premisser som er modellert i blindtesten.
Hensikten og test-protokollen bør avgjøres FØR en blindtest....
10) Herr B smiler bredt I must go tell the world....about cabels
Dette høres så hypotetisk ut at jeg har vanskelig for å relatere til det.La oss hypotetisk tenke oss at forsterkeren har 3 ulike lydsignaturer i seg ved tre ulike signalveier (en ren transistor, en hybrid med rør inngang og transistor utgang, samt en tredje med rør på både inngang og utgang), og som hver og en lyder og måler forskjellig. Det vil være viktig for testens utsagnskraft/konklusjon at vi ikke under ABX testen av kabler har et ustabilt rele som på en tilfeldig og ukontrollert måte skifter mellom disse tre lydsignaturene (signalveiene) i forsterkeren. Hvis så var tilfelle, ville vi ikke kunne vite hva blindtesten konkluderte på var det kablene A og B, eller var det forsterkerens 3 lydsignaturer, eller begge deler i samrøre? Dette tror jeg de fleste vil si seg enige i.
Jeg har foreslått at de som bekymrer seg for at lytte-egenskapene blir redusert av stress gjør en avtale med kona. Få henne til å plugge inn enten kabel A eller kabel B mellom CD-spiller og pre-amp og dekk til. Lytt så i 6 timer 6 uker eller 6 mnd, hva du føler at du trenger, og bestem deg for om du likte dette.La oss så betrakte komponenten "lytter". Kan lytteren oppføre seg som en forsterker med 3 lydsignaturer som er ukontrollerbare under blindtesten? Det er her vi kommer til Voffs innlegg, og oss selv som genetiske steinaldermennesker. Lyttermodusene kan f.eks. være a) under angrep, b) under press, c) avslappet d) forført av musikk. I disse lyttermodusene pendler vi mellom ulike kjemiske prosesser i hjernen, samt potensielt ulikt steg i sanseorganet "hørsel" som primærtolker og sekundærtolker, samt med ditto interaksjon av hjernens grad av bevisst og logisk tolkning av sanseinntrykket. Ut av dette er jeg ganske sikker på at jeg minst kan skape 3 lyttesignaturer for lytteren. Det er viktig å merke seg at disse er ukontrollerbare for lytteren selv (er du stresset, kan du ikke bare bestemme deg for å være helt avslappet). Dette vil i så fall representere en ikke stabil komponent i testen lytteren kan altså ikke betraktes som en konstant i blindtesten. For hva sier blindtesten noe om? Er det kablene, er det lytterens lyttermodus, eller en salig røre av de begge?
Jeg lar meg forbause over at du tar fram uttrykk som "hjemmeleksen er ikke gjort" når det vitterligen er du med din doktorgrad som hevder et kontrversielt syn som du ikke kan gi henvisninger på, som er stikk i strid med dagens praksis for de som forsker på feltet? Dersom du har noe å tilføre så ville vel dagens Phd-er dra nytte av at du forfattet en artikkel i JAES eller Science?Man kan forstå at Blindtest-hardlinerne ønsker å trekke blindtestens resultat ut i det praktiske rom, men jeg mener det er en uvitenskapelig øvelse som begås i det de prøver å ikle det vitenskap. Hjemmeleksen om forutsetningene er ikke gjort, og den nysgjerrige vitenskapelige tanke blir, slik jeg ser det, kastet overbord når de går til krig mot (og ikke i dialog med) sensualistene.