Dave Matthews Band - Central Park

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo


Jeg må få lov til å anbefale denne liveskiva som en av deres aller ypperste. Dette er konserten de gjorde i Central Park i 2003 foran 100,000 mennesker. DMB tar opp alle konserter de gjør og det er ikke alt de lykkes med like godt, men på denne utgivelsen synes jeg de har en helt unik sound.

Varm, dynamisk og for en gangs skyld så tar ikke Dave Matthews' akkustiske gitar fremsetet i lydbildet fullt så ofte som ellers. Hele bandet skinner klarere frem her. For meg så er det en gnistrende liveskive fra et band i absolutt storform.

Det er to andre jeg også må lov til å anbefale. Dette er de to andre favorittene mine av DMB live. Den første er:



Live fra Golden Gate Park i San Fransisco i 2004. Her er Matthews' gitar veldig fremtredende men på en av de bedre måtene. Veldig klart og fremragende opptak.

Den andre er:



Live On The Rocks fra Red Rocks Amphitheatre ved Denver, Colorado. Denne dobbeltcd'en er riktignok ganske polished i studio etterpå, men den inneholder en helt spesiell stemning jeg ikke hører på mange andre liveskiver og de har virkelig klart å kapre denne stemningen fra stedet på en flott måte.

Fins forøvrig også i en 8 CD utgave (!) (alle 4 konsertene de hadde der en langhelg i 2005)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.311
Antall liker
3.789
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Har The Gorge, CP concert og Fenway Park.

Fenway Park er litt roligere enn de to andre, litt mer jazza, men forstsatt med laange 20 minutters kutt.
Coveret består av 4 CDer, så det er en lang plate.

CP Concert er ganske volsom til tider, IMO, men god åsin måte. The Gorge ligger litt i mellom. Den inneholder også en times DVD med deler av konserten og litt intervjuer, etc.






 

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo
Problemet mitt med The Gorge er at hvorfor i all verden kunne de ikke crossfade publikum mellom sangene. Å fade ut/inn mellom hver eneste sang er utrolig irriterende når du hører på ei liveskive. Så klart, det er kanskje forståelig når sangene på 2CD'en er tatt fra alle 3 konsertene, men likevel.

Jeg "løste problemet" med å kjøpe 6 CD utgaven. :>

Fenway Park må vel være den eneste plata jeg har hørt dem spille country med en 15 minutters "Grace Is Gone" med den country-bit'en i midten der. Jeg kan ikke fordra country, men det er gjort på en måte som gjør det hele ganske festlig.

Edit: Hampton Coliseum 31.12.96 som akkurat ble sluppet klatrer seriøst på favorittlista mi p.g.a en gnistrende "Minarets" og Bela & The Flecktones med på mye av konserten:



Topp lydkvalitet og en litt spesiell nyttårsstemning gjør dette til en veldig bra liveutgivelse.
 
Topp Bunn