dB - gain i RIAA

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
den 11/26/05 klokken 23:15:17, skrev superhkm :
Phonocube blir det kanskje en dag, imellomtida prøver jeg denne ;  

http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho4.html  

svaret fra Jens:

Hmmmm.....
75db stemmer nok ikke med den originale Phono Cube'en.
Mener jeg målte den til  64-68db en eller annen gang så her er det et eller annet som ikke stemmer.
Kanskje kopien ikke er helt lik originalen allikevel.

Starter ett nytt emne på dette , kunne vært DIY,  men er aktuellt for alle med RIAA-trinn.

I følge konstruktøren  :
The voltage gain is Vout / Vs = Rf / Rs, where Vs is the open circuit output voltage of the cartridge.

Rf ( feedback - resistor ? ) sammen med Rs - intern impendans i PU, avgjør her gain.
Med andre ord vil dB-gain variere med valg av PU.
Jeg kan ikke forstå annet en at dette må gjelde alle RIAA trinn, men blir gjerne irettesatt hvis det er noe jeg har misforstått. :)

edit:korrektur
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.989
Antall liker
6.668
Sted
Holmestrand
At PU-impedans inngår i regnestykket gjelder denne konstruksjonen siden de har fjernet inngangsmotstanden. Konstruksjonen baserer seg på en strøm>spenningskonverter, og i dette tilfellet blir da PU-impedans inngangsmotstand som beskrevet i teksten. Artig liten sak. Man må lure litt på hvordan en RIAA-forsterker kan koste en månedslønn når man ser dette. Noen få komponenter, enkel og stort sett velkjent konstruksjon med en ikke spesielt komplisert filterkurve, og vips koster det som en hel forsterker?
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Helt enig med diverse betrakninger her angående prisen på denne.
Allikevel er det jo slik innen såkalt "high-end" at det på mange måter ikke er byggekostnaden som avgjør utprisen, men derimot hvor mye tid som er lagt ned i "research" o.l. (og ikke minst hvor flink man er med gangetabellen ;-)
Og at nevnte 47 labs er en særdeles god riaa tror jeg at de fleste som har prøvd den kan skrive under på.

Når det gjelder gain på 47 labs så målte jeg denne til 63,5db med 10 ohms last.
Lavere impedans på pickup vil gi noe høyere gain.
I utgangspunktet bør da ikke denne riaa'en brukes med pickup'er som har stort høyere impedans enn 10-15 ohm.
Benz Ruby eller Denon103 som begge har ca 40 ohm vil f.ks. gi for lav gain.
Denon 103R derimot som har lavere impedans går greit.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Når det gjelder gain på 47 labs så målte jeg denne til 63,5db med 10 ohms last.
Lavere impedans på pickup vil gi noe høyere gain.
Da er vi enige :) Skal bare skaffe flere og riktigere motstander så skal jeg bygge rakkelet og poste byggetråd og greier. Noen anbefalinger om hva slags motstander jeg skal velge (type, merke, leverandør ) vi snakker 1k5 , 2k ++ eller må jeg flytte dette over til DIY -forum ? ::)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man må lure litt på hvordan en RIAA-forsterker kan koste en månedslønn når man ser dette. Noen få komponenter, enkel og stort sett velkjent konstruksjon med en ikke spesielt komplisert filterkurve, og vips koster det som en hel forsterker?
Enig i at det kan være grunn til skepsis til prisgiving på riaa'er ja; noen ganger virker det nesten som om snakeoil-leverandører har funnet et nytt marked, ala sort magi kabler..

Uansett; PSU kan jo være en kostnadsdrivende del av en riaa. Ta eksempelet med en Naim Stageline. Det er en ren riaa-krets av god kvalitet i eget kabinett, helt uten psu, og den koster 3k. Psu kjøper man til i egne kabinetter (eller henter fra preamp), og man kan velge helt fra en såkalt I-Supply (nærmest en hq veggvorte) til en tusing, helt til Supercap til noe slikt som 40k! De som har hørt hele rekka av PSU'er med denne Stageline sier at lyden blir bedre og bedre, svarende til kvaliteten på PSU'en, hele veien opp til Supercap'en.
Mao; hos Naim koster en toppklasse riaa. 43k. Derav 3k til riaa og 40k til psu... noe sier meg da at psu-kvaliteten kanskje er den viktigste del av riaa'en...?

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Mao; hos Naim koster en toppklasse riaa. 43k. Derav 3k til riaa og 40k til psu... noe sier meg da at psu-kvaliteten kanskje er den viktigste del av riaa'en...?

Mvh Vidar P
40k for en RIAA-PSU ??? DET er snake-oil det! Trøste og bære!

Jeg skal gå inn i high-end-markedet og bli rik ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
40k for en RIAA-PSU ??? DET er snake-oil det! Trøste og bære!

Jeg skal gå inn i high-end-markedet og bli rik  ;D
Den er riktignok rimelig hitech; til deres forsvar kan den vel også drive flere apparater samtidig (preamp, aktivt x-over osv).. og man kan jo velge de billigere psu'ene om man heller vil, slik sett er vel dette kun et tilbud for de som ønsker en slik påkostet psu.. :D

http://www.naim-audio.com/products/supercap.html

Mvh Vidar P
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
40k for en RIAA-PSU ??? DET er snake-oil det! Trøste og bære!

Jeg skal gå inn i high-end-markedet og bli rik  ;D
Joda, velkommen skal du være  ;D
Imidlertid kan det være at det ikke er fullt så enkelt som du vil ha det til, men det er jo fritt frem å prøve.........
Kan f.ks. sitere den amerikanske Avantgarde importøren (Jim Smith).
How to make a fortune in high-end?
Easy!
Start with a even bigger fortune  ;D
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.989
Antall liker
6.668
Sted
Holmestrand
Enig i at det kan være grunn til skepsis til prisgiving på riaa'er ja; noen ganger virker det nesten som om snakeoil-leverandører har funnet et nytt marked, ala sort magi kabler..

Uansett; PSU kan jo være en kostnadsdrivende del av en riaa. Ta eksempelet med en Naim Stageline. Det er en ren riaa-krets av god kvalitet i eget kabinett, helt uten psu, og den koster 3k. Psu kjøper man til i egne kabinetter (eller henter fra preamp), og man kan velge helt fra en såkalt I-Supply (nærmest en hq veggvorte) til en tusing, helt til Supercap til noe slikt som 40k! De som har hørt hele rekka av PSU'er med denne Stageline sier at lyden blir bedre og bedre, svarende til kvaliteten på PSU'en, hele veien opp til Supercap'en.
Mao; hos Naim koster en toppklasse riaa. 43k. Derav 3k til riaa og 40k til psu... noe sier meg da at psu-kvaliteten kanskje er den viktigste del av riaa'en...?

Mvh Vidar P
Jeg har jobbet med profesjonell elektronikk hvor krav til PS har vært vel så store som det vi ser i en RIAA, men en laveffekt PS til 40k? Det er jo rent sagt latterlig! Vi snakker transformator, noen kondensatorer og motstander. I tillegg kommer reguleringselektronikken. Enten man benytter integrerte regulatorer eller bygger med transistorer etc, blir det uansett ikke mange kroner. Utvikling kommer selvsagt i tillegg, men PS leveres ferdig i alle størrelser og fasonger, både tradisjonelle og svitsjede. Poenget er jo kun å ha en støysvak og stabil strømforsyning, det er ikke mere mystisk enn som så. Man trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt, hvis da ikke hensikten nettopp er å heise prisen til himmels.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Den er riktignok rimelig hitech; til deres forsvar kan den vel også drive flere apparater samtidig (preamp, aktivt x-over osv).. og man kan jo velge de billigere psu'ene om man heller vil, slik sett er vel dette kun et tilbud for de som ønsker en slik påkostet psu..  :D

http://www.naim-audio.com/products/supercap.html

Mvh Vidar P
Ville ikke overraske meg om denne er minst like bra.
http://www.mascot.no/pdf/3205.PDF

Og i motsetning til NAIM oppgir Mascot tekniske data...

Kjøpe strømforsyning til 40K uten å få vite annet enn at den leverer 24V ???
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.989
Antall liker
6.668
Sted
Holmestrand
Den er riktignok rimelig hitech; til deres forsvar kan den vel også drive flere apparater samtidig (preamp, aktivt x-over osv).. og man kan jo velge de billigere psu'ene om man heller vil, slik sett er vel dette kun et tilbud for de som ønsker en slik påkostet psu..  :D

http://www.naim-audio.com/products/supercap.html

Mvh Vidar P
Det er et åpent spørsmål hvor hightech en 24 V PS kan bli. De opplyser ikke en gang hvor mye strøm den kan levere? Det er alltid mulig å lage en ting dyrere. Men man blir ikke mer enn ren etter vasken selv om man har gullkraner på badet. Stilig, men ingen forbedret funksjon.  ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser vel ikke helt hvorfor de skal opplyse i sin markedsføring om hvor mye strøm osv den leverer.. tar jeg ikke mye feil så er vel akkurat det bare en liten del av poenget ved en slik psu.. en Linn Lingo f.eks leverer knapt strøm i det hele tatt, men koster 13k.. de sier jo også klart hvilke apparater den er beregnet å drive. Så evt tekniske opplysninger er vel ikke interessant for kunden, men man kan sikkert få en god forklaring på hvorfor den er så kostbar om man henvender seg på Naim-forumet med spørsmålet. Tar jeg ikke mye feil blir man vel ikke den første som stiller det spørsmålet  :D

Skal ikke forsvare prisgiving av hifikomponenter; poenget mitt var et helt annet med historien om riaa og psu; beklageligvis er det tydeligvis misforstått. Poenget var at hos denne produsenten er riaa-kretsen den samme og den er billig, mens psu'ene av varierende pris, med ditto lydmessig ytelse.

Forresten så synes jeg det blir litt vel "enkelt" å blåse høye trompetfanfarer med kritikk mot et produkt man ikke engang kjenner spesifikasjonene på, og som man aldri har hørt i levende live.. kan hende at ingenørene på f.eks Naim (og andre produsenter) sitter inne med kunnskap om teknisk design, og forsåvidt produksjonskostnader, som kritikerne her ikke har noen forutsetning for å vite om...

Til opplysning så leverer Naim psu'er fra en tusenlapp og oppover, så her er det ikke snakk om at "alle" kunder skal ha en SuperCap; heller se det som et lydmessig overlegent tilbud som (til tross for høy pris pga law-of-deminishing-returns) er et frivillig alternativ for de som synes økningen i ytelse er verdt prisforlangende.. man får jo demonstrert og hørt disse tingene før evt kjøp, ikke sant?

Mvh Vidar P
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.989
Antall liker
6.668
Sted
Holmestrand
The Supercap has a larger coil than used in the Hicap. The smoothing is done by a bank of caps (wired in parallel giving somewhere about 60000 uF total). Sitting on the power rail are a load of the LM317 regulators. Originally I thought it was 14, as that was the number given to me by Naim when I rang them up when the Supercap first appeared (guess they were having an off day). However, it turns out there are in fact 15 regs, although only 12 are used for audio circuits. Suffice to say, `lots'! I was told that for the Supercap, they used devices which are made by "Lambda" which they reckoned were quieter than other makes. According to Naim they test them and reject about 75 percent of the devices (the others are either rejected outright or else are good enough to go into Hicaps). The multi-channelled rails can go to power a fully configured 52 preamp and also the left and right sides of the Prefix phono stage. When used with the 82 preamp, I am told that only 4 of the rails are used, although one can see why a Supercap sounds better than 2 Hicaps though.
Det ser nesten ut til at Naim satser ikke bare på gullkraner men mange gullkraner....
Riktig Vidar, jeg har ikke hørt denne, men har hørt annet Naim-utstyr som har vært bra, så jeg tviler ikke på kvaliteten. Spørsmålet er bare om det virkelig er nødvendig med 60.000 uF i en forforsterker, eller 15 regulatorer for den saks skyld?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.310
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
den 11/26/05 klokken 23:15:17, skrev superhkm :
Phonocube blir det kanskje en dag, imellomtida prøver jeg denne ;  

http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho4.html  

svaret fra Jens:

Hmmmm.....
75db stemmer nok ikke med den originale Phono Cube'en.
Mener jeg målte den til  64-68db en eller annen gang så her er det et eller annet som ikke stemmer.
Kanskje kopien ikke er helt lik originalen allikevel.

Starter ett nytt emne på dette , kunne vært DIY,  men er aktuellt for alle med RIAA-trinn.

I følge konstruktøren  :
The voltage gain is Vout / Vs = Rf / Rs, where Vs is the open circuit output voltage of the cartridge.

Rf ( feedback - resistor ? ) sammen med Rs - intern impendans i PU, avgjør her gain.
Med andre ord vil dB-gain variere med valg av PU.
Jeg kan ikke forstå annet en at dette må gjelde alle RIAA trinn, men blir gjerne irettesatt hvis det er noe jeg har misforstått. :)

edit:korrektur
Den der likner litt i prinsippet på DIY-RIAA-prosjketet mitt. Ulempen ved lav inngangsimpedans (~0 ohm), er at pickupens selv-induksjon blir en faktor i frekvensresponsen. Dynavector oppgir 18 µH for enkelte av sine pickuper (med 6 ohm kilde resistans). Jeg har ikke kommet over andre produsenter som oppgir selvinduksjon. Dette gir et -3dB punkt på omlag 50-60 KHz. Det gir ikke det store avviket ved 20 KHz, men i kombinasjon med avrullingen til pickupen og avrullingen på plata (ved 50 KHz iht Neuman) kan det blit litt i meste laget.

Ift. det aktuelle designet ville jeg ha vurdert å bytte ut U1 med Ad 797, LT 1028 eller LT 1115. Jeg ville også ha vurdert en buffer på utgangen. For å redusere HF avrullingen (ved 50 KHz) så ville jeg dessuten ha vurder å sette en ekstra motstand i serie med RIAA-netverket.

mvh
KJ
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Forresten så synes jeg det blir litt vel "enkelt" å blåse høye trompetfanfarer med kritikk mot et produkt man ikke engang kjenner spesifikasjonene på, og som man aldri har hørt i levende live.. kan hende at ingenørene på f.eks Naim (og andre produsenter) sitter inne med kunnskap om teknisk design, og forsåvidt produksjonskostnader, som kritikerne her ikke har noen forutsetning for å vite om...Mvh Vidar P
Forsåvidt en avsporing av en god tråd dette. Men jeg kan mine ting om strømforsyninger og når en presterer å kreve 40k for en PSU som dataene ikke er tilgjengelige for siden den "låter så bra" havner dette i mitt hode i samme kategori som nettkabler til noen k som gjør underverker for lyden. Sorry. Jeg gir ikke så mye for de ingeniørkollegene der...

I lomma på markedsøkonomene spør du meg.

Forøvrig er vel Linn et klassisk eksempel på et merke som har opparbeidet seg en fantastisk hype gjennom årene og kan prise varene deretter. Det er DET som er kunsten. Opparbeide urimelig, hinsides tillit i kundemassen ;D

Hvilken annen bransje kan selge varene sine uten å oppgi de mest elementære tekniske dataene?

Rolls Royce nektet riktig nok i mange år å oppgi motorytelse, men ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er bare om det virkelig er nødvendig med 60.000 uF i en forforsterker, eller 15 regulatorer for den saks skyld?
Det spørsmålet er laaangt utenfor mine evner å svare på.. men jeg har en følelse av at ingenørene på Naim ikke er helt bak mål; de har pleid å få ting til å låte godt, og det gjør det sjeldent ved tilfeldigheter  :D

Michell; betryggende å høre at du kan dine ting om psu'er (i motsetning til Naim kanskje?).. selv om jeg nok synes det er et svært så vagt argument, ikke minst fordi du ikke vet opp ned på en SuperCap, aner ikke noe om kostnadene ved å fremstille en slik.. ikke engang spesifikasjonenen vet du noe om...

God hifi er hype? Vel vel...

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Spørsmålet er bare om det virkelig er nødvendig med 60.000 uF i en forforsterker, eller 15 regulatorer for den saks skyld?
Nei. Det er ikke nødvendig!

men noen er villige til å betale for dem...

Derfor ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei. Det er ikke nødvendig!
Før eplekjekkheten tar helt overhånd her.. jeg forsvarer ikke prisgiving eller tekniske løsninger; men synes dog det blir svært så primitivt å uttale seg så til de grader bastant om ting langt bortenfor rammene av egen kunnskap.. og bruke som argument nærmest at "dette kan jeg alt om"..
Du får ha meg unnskyldt, men folk som uttaler seg på denne måten om en ting de ikke engang har sett eller hørt, mister troverdighet her i gården ihvertfall... jeg tror jeg setter en knapp på at Naim-ingenørene vet minst like mye om hva de driver med som det du gjør michell...

Uansett er denne SuperCap den beste psu de for tiden er i stand til å lage iflg dem selv, og det er da bare rimelig at med en slik komponentrefusjon vil den bli mer kostbar...

Er det da slik iflg deg, at f.eks den rimeligere FlatCap til omlag 6-7k vil være akkurat like god? Det er jo essensen av hva du predikerer..

Til din opplysning; SuperCap er ment å skulle kunne drive riaa'er, preamp'er og elektroniske filtre simultant...

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Du får ha meg unnskyldt, men folk som uttaler seg på denne måten om en ting de ikke engang har sett eller hørt, mister troverdighet her i gården ihvertfall...
Hykleri er ikke min måte å sikre cred på. Så da får heller troverdigheten bli som den blir...

Er det da slik iflg deg, at f.eks den rimeligere FlatCap til omlag 6-7k vil være akkurat like god? Det er jo essensen av hva du predikerer..
Å konstruere en strømforsyning til slike småstrømforbrukere dreier seg bare om å lage en stabil strømforsyning med forsvinnende lite rippel. Det er ingen stor ingeniørbragd. Naim oppgir ikke rippel en gang. Den til 6-7k har helt sikkert mer enn gode nok egenskaper.

Men det finnes jo et marked for dyrere PSUer. Så hva gjør man da? Jo. Setter inn et 10-talls ekstra kondiser og regulerer spenningen som allerede er regulert. Koster så lite. Men du verden for en avanse en kan ta.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så hva gjør man da? Jo. Setter inn et 10-talls ekstra kondiser og regulerer spenningen som allerede er regulert. Koster så lite. Men du verden for en avanse en kan ta.
Er det dette Naim har gjort altså; regulere unødvendig å ta masse avanse...?
Pussig at du kan vite dette uten å engang vite hvordan SuperCap ser ut inni..

Og kalle produsenten for hykler? Du er ganske drøy nå synes jeg.. det er greit på saklig vis å kritisere noe man har grunnlag for å kritisere; du har ikke peiling på hva og hvem du kritiserer, og kommer med bastante ubegrunnete påstander hentet helt ut av det blå vedr komponenter, ytelser og avanser til produsenten. Det kaller jeg ufint og tøvete.

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Er det dette Naim har gjort altså; regulere unødvendig å ta masse avanse...?
Pussig at du kan vite dette uten å engang vite hvordan SuperCap ser ut inni..

Og kalle produsenten for hykler? Du er ganske drøy nå synes jeg.. det er greit på saklig vis å kritisere noe man har grunnlag for å kritisere; du har ikke peiling på hva og hvem du kritiserer, og kommer med bastante ubegrunnete påstander hentet helt ut av det blå vedr komponenter, ytelser og avanser til produsenten. Det kaller jeg ufint og tøvete.

Mvh Vidar P
Jeg har da ikke kalt produsenten en hykler. Men jeg ville vært hyklersk om jeg forsvarte 40k for en liten PSU. Jeg trenger ikke vite hvordan denne boksen ser ut inni for å argumentere som jeg gjør. Det finnes rett og slett ingen grunn til å produsere en PSU til 40k for å få god lyd.

Snake oil. Som jeg sa tidligere.

Ooops! Da har jeg visst bannet i kjerka. Naim produserer Snake Oil?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det finnes rett og slett ingen grunn til å produsere en PSU til 40k for å få god lyd.
...sier du. Endel hifiprodusenter sier og mener noe annet; bevist ved det faktum at de faktisk produserer slike ting..

Du ser ingen grunn til toppkvalitets psu'er; Naim har hatt dette med topp psu'er som sin store greie i 30 år.

Det du ikke helt ser ut til å skjønne, er hvordan prisfastsetting finner sted. 40k hos Lyric er omlag 32k når du tar bort mva til staten. Tar du bort avansen til importør/forhandler (skal dekke norsk distribusjon, markedsføring, lokaler, lønn, arbeidsgiveravgift, bedriftsbeskatning osv osv) samt distribusjonskostnader vil jeg gjette meg frem til kanskje 18-20k fra produsent.
Tar du bort produsentens dekningsbidrag (skal dekke lokaler, garantier, markedsføring etc etc) for det ferdige produkt sitter du kanskje igjen med 10-12k; som skal dekke R&D, utvikling, komponenter og manuell bygging samt QC.

Det at produktet koster 40k i butikken betyr altså ikke at produsent hevder at det inneholder materialer med en verdi av 40k...

Ser du hvordan "litt" dyrere produkter plutselig blir mye dyrere i butikkhylla? The law of diminishing returns gjelder minst like mye i hifi som i andre bransjer..
Slik er det dessverre; hva er det som får en Nagra-forsterker til å koste flere 100k...? Samme greia, ikke sant?

Mvh Vidar P
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Slik er det dessverre; hva er det som får en Nagra-forsterker til å koste flere 100k...? Samme greia, ikke sant?

Mvh Vidar P
Ja det er vel det. Med ett vesentlig unntak: Forsterkeren lager lyd... ;)
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja det er vel det. Med ett vesentlig unntak: Forsterkeren lager lyd... ;)
Forstår du ikke hvor dette bærer hen Hr. Arkolog? ???
Slike grunnløse påstander og uttalelser om ting som man overhodet ikke har peiling på gjør ikke annet enn å forsure "sentralen" :mad:
Har sett gjenntatte eksempler på det samme tidligere og det hele ender bestanding opp på samme vis.
Dere "skyter" i hytt og pine på alt som koster mer enn deres egen lommebok kan rå med (og spesielt hvis det "uheldigvis" skulle vært produsert i England).
Er det ikke snart på tide å gå litt i seg selv og prøve å godta at andre også kan ha peiling på saker og ting (til og med Engelskmenn) i stedet for KUN å se så langt som ens egen nese rekker ::)
Og også at andre kan ha en mer velfullt lommebok (sikkert urettferdig, men dog) slik at disse kan ha glede av noe som for deg fremstår som uoppnåelige produkter.
Nevnte kommentarer gjelder forsåvidt på generelt grunnlag og undertegnede har overhodet intet grunnlag om å mene hverken det ene eller andre om nevnte PS.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Forstår du ikke hvor dette bærer hen Hr. Arkolog?  ???
Slike grunnløse påstander og uttalelser om ting som man overhodet ikke har peiling på gjør ikke annet enn å forsure "sentralen"  :mad:
Har sett gjenntatte eksempler på det samme tidligere og det hele ender bestanding opp på samme vis.
Dere "skyter" i hytt og pine på alt som koster mer enn deres egen lommebok kan rå med (og spesielt hvis det "uheldigvis" skulle vært produsert i England).
Er det ikke snart på tide å gå litt i seg selv og prøve å godta at andre også kan ha peiling på saker og ting (til og med Engelskmenn) i stedet for KUN å se så langt som ens egen nese rekker  ::)
Og også at andre kan ha en mer velfullt lommebok (sikkert urettferdig, men dog) slik at disse kan ha glede av noe som for deg fremstår som uoppnåelige produkter.
Nevnte kommentarer gjelder forsåvidt på generelt grunnlag og undertegnede har overhodet intet grunnlag om å mene hverken det ene eller andre om nevnte PS.
Sånn for ordens skyld:
Den eneste komponenten i mitt anlegg som ikke er britisk er SET1en ;)

Mitt budskap er enkelt og greit at det er en grense for hvor ren en ren 24V DC kan bli...

Men om noen tror at en får bedre lyd av en DC som er glattere enn DC så gjerne for meg ;D
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.168
Antall liker
3.308
Torget vurderinger
2
Jeg tror heller jeg vil snakke om RIAA-trinn i DIY forum jeg . Her er det bare støy.

Atså ny tråd på DIY der denne sporet av.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Prising på elektronikk i hifibransjens høye ende  ligner det  man ser i andre kostnadsUbevisste bransjer....

Et eksempel fra min egen hverdag (for en tid tilbake):

En leverandør krevde 20 000 kr for et tastatur til en arbeids/PC stasjon.  Dette var virkelig "topp-kvalitet" som kreves i offshore/oljeindustrien....

.... Dustene i innkjøp betalte glatt dette....

Noen år senere brukes det 300 kr tastatur overalt. UTEN problem....

Mitt inntrykk er at så snart noen elektronikk produsenter sette på merkelappen HIFI/High End så kan man ta hva som helst i pris....

RIAA of strøm forsyninger og strøm filtre er kanskje de værste eksemplene på at hverdagselektronikk multipliseres med 10-100X så snart det kommer i en blank kasse merket HIFI..

En stor fremtid  for DIY i den "tunge enden" av markedet...

Sleiven
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Prising på elektronikk i hifibransjens høye ende  ligner det  man ser i andre kostnadsUbevisste bransjer....

Et eksempel fra min egen hverdag (for en tid tilbake):

En leverandør krevde 20 000 kr for et tastatur til en arbeids/PC stasjon.  Dette var virkelig "topp-kvalitet" som kreves i offshore/oljeindustrien....

.... Dustene i innkjøp betalte glatt dette....

Noen år senere brukes det 300 kr tastatur overalt. UTEN problem....

Mitt inntrykk er at så snart noen elektronikk produsenter sette på merkelappen HIFI/High End så kan man ta hva som helst i pris....

RIAA of strøm forsyninger og strøm filtre er kanskje de værste eksemplene på at hverdagselektronikk multipliseres med 10-100X så snart det kommer i en blank kasse merket HIFI..

En stor fremtid  for DIY i den "tunge enden" av markedet...

Sleiven
Fint å se at det i allefall er et par sjeler her på forumet som tok poenget mitt...

Så må jeg bare igjen beklage at jeg fikk denne tråden fullstendig av sporet. Men det ordnet seg jo med en ny tråd ;)
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
RIAA (Record Industries Assosiation of America) er ikke en forsterker i seg selv, men en oscillator som svinger med 50.05Hz. Denne svingning paralellkobles inn på signalet før det forsterkes. Dermed blir bassefrekvensene på en måte tillagt svingning som øret hører, mer bass.
I tillegg er der bygget inn en "cut-off" på 2121Hz for at diskantelementene skal kunne arbeide utifra sitt naturlige nullpunkt (DC spenninger flytter membranen ut fra likevektspunktet og elementet kan plutselig bunne eller gå for langt ut)
Selve forsterkeren i en RIAA er å betrakte som en linjedriver
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
RIAA (Record Industries Assosiation of America) er ikke en forsterker i seg selv, men en oscillator som svinger med 50.05Hz. Denne svingning paralellkobles inn på signalet før det forsterkes. Dermed blir bassefrekvensene på en måte tillagt svingning som øret hører, mer bass.
I tillegg er der bygget inn en "cut-off" på 2121Hz for at diskantelementene skal kunne arbeide utifra sitt naturlige nullpunkt (DC spenninger flytter membranen ut fra likevektspunktet og elementet kan plutselig bunne eller gå for langt ut)
Selve forsterkeren i en RIAA er å betrakte som en linjedriver

Her var det mye rart som du vel ikke mener ???

En osciliiator på 50,05 Hz er jo det samme som å tilføre nettbrum. Synes ikke det er noe morsomt å høre på.

Cut off på 2121 Hz og DC (likespenning) hvor har du det fra ?

Det du skriver her har ingenting med RIAA å gjøre.

mvh PA
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
RIAA (Record Industries Assosiation of America) er ikke en forsterker i seg selv, men en oscillator som svinger med 50.05Hz. Denne svingning paralellkobles inn på signalet før det forsterkes. Dermed blir bassefrekvensene på en måte tillagt svingning som øret hører, mer bass.
I tillegg er der bygget inn en "cut-off" på 2121Hz for at diskantelementene skal kunne arbeide utifra sitt naturlige nullpunkt (DC spenninger flytter membranen ut fra likevektspunktet og elementet kan plutselig bunne eller gå for langt ut)
Selve forsterkeren i en RIAA er å betrakte som en linjedriver
Her var det bare tull! Og jeg tror at du bare provoserer...
Kabeldragern
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Her var det mye rart som du vel ikke mener  ???

En osciliiator på 50,05 Hz er jo det samme som å tilføre nettbrum. Synes ikke det er noe morsomt å høre på.

Cut off på 2121 Hz og DC (likespenning) hvor har du det fra ?

Det du skriver her har ingenting med RIAA å gjøre.

mvh  PA
Mange takk for input. Sent svar er grunnet DVD-pause :)

DC sammenlikningen var helt bak mål, enig i det :-[
Uffda.

Dessuten skal jo delefiltrene i en høyttaler fjerne de frekvensene som høyttaleren ikke kan gjengi.
Men en for lav frekvens vil flytte elementet bort fra sitt likevektspunkt, og selv om det ikke er en DC spenning, så vil det for membranen som ikke kan gjengi lave frekvenser oppfattes og fungere som om det var en DC spenning.
(sett et 1,5Volts batteri på et basselement med pluss på rødt, da vil membranen flytte seg ut, og prøver man under slike forhold å sende lydsignal fra en forsterker vil elementet jobbe for å prøve å dytte luftmolekyler i hørbar svingninig frem og tilbake som normalt, bare at det vil ikke komme noe særlig utover pga DC spenningen. Lyden blir dårlig og elementet vil kanskje endog ødelegges)

De andre greiene er nok desverre ganske så riktige... :eek:
Det kreves tydeligvis en mye mer inngående forklaring, som jeg er for trøtt til akkurat nå.
Men prøv gjerne selv med en mikrofonforsterker (uten ocsillator innebygget) så hører man raskt at her er skikkelig fattig bass.

I gamle dager fantes der flere slike oscillatorer, men heldigvis så vant en fabrikk (som VHS vant over Betamax i videoverden) og den fabrikken het RIAA.

Kan noen hjelpe meg med forklaring på hvordan jeg legger ved bilder, så skal jeg også finne frem krets skjema på en forsterker (linjedriver) uten RIAA og en med. Da blir nok det hele mye klarere ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Mange takk for input. Sent svar er grunnet DVD-pause :)

DC sammenlikningen var helt bak mål, enig i det :-[
Uffda.

Dessuten skal jo delefiltrene i en høyttaler fjerne de frekvensene som høyttaleren ikke kan gjengi.
Men en for lav frekvens vil flytte elementet bort fra sitt likevektspunkt, og selv om det ikke er en DC spenning, så vil det for membranen som ikke kan gjengi lave frekvenser oppfattes og fungere som om det var en DC spenning.
(sett et 1,5Volts batteri på et basselement med pluss på rødt, da vil membranen flytte seg ut, og prøver man under slike forhold å sende lydsignal fra en forsterker vil elementet jobbe for å prøve å dytte luftmolekyler i hørbar svingninig frem og tilbake som normalt, bare at det vil ikke komme noe særlig utover pga DC spenningen. Lyden blir dårlig og elementet vil kanskje endog ødelegges)

De andre greiene er nok desverre ganske så riktige... :eek:
Det kreves tydeligvis en mye mer inngående forklaring, som jeg er for trøtt til akkurat nå.
Men prøv gjerne selv med en mikrofonforsterker (uten ocsillator innebygget) så hører man raskt at her er skikkelig fattig bass.

I gamle dager fantes der flere slike oscillatorer, men heldigvis så vant en fabrikk (som VHS vant over Betamax i videoverden) og den fabrikken het RIAA.

Kan noen hjelpe meg med forklaring på hvordan jeg legger ved bilder, så skal jeg også finne frem krets skjema på en forsterker (linjedriver) uten RIAA og en med. Da blir nok det hele mye klarere ;)
Her er åpenbart mye som ikke blir forstått. Derfor vil jeg forklare en RIAA forsterker med ord.

1.
Grunnen til en RIAA forsterker er fysikkens lover. Skulle en spille inn en LP plate lineært ville sporene til de laveste frekvensene "ta hele plata" om du skjønner. Derfor ble det enighet om en standard måte å gjøre dette praktisk mulig på, RIAA-standarden - en ulineær "forsterker" som senker spenningsnivået til lave frekvenser og hever spenningsnivået på høye frekvenser. Dermed blir det mulig å spille inn 20 - 20kHz på en LP plate.¨

2.
I avspillingsmodus må denne ulineæriteten reverseres og vi har da denne RIAA forsterkeren som vi hifi-folk omtaler den som. På en enkel måte kan en si at den hever lave frekvenser og senker høye frekvenser og vips så har en en tilnærmet lineær gjengivelse av en LP plate. Om det er ønskelig kan jeg komme tilbake med opplysninger om eksakte verdier ang. RIAA-kurven.

3.
RIAA forsterker i forbindelse med LP plater har INGEN ting å gjøre med oscillatorer!

4.
En høyttaler spiller (om enn ikke så fint) med overlagret DC spenning såfremt DC spenningen ikke tar livet av svingspolen eller dytter svingspolen ut av magnetgapet. Har ingenting med RIAA og gjøre...

Kabeldragern
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
3.
RIAA forsterker i forbindelse med LP plater har INGEN ting å gjøre med oscillatorer!


Kabeldragern
Bukker og takker deg, Kabeldrageren :D

Du kan med forståelige ord si det jeg også ønsker å formidle. (hatten av for deg) ;D

Selv føler jeg nå at det som må til er å skrive en hel bok om temaet, og det er det vel ingen som gidder å lese likevel... :'(

Wikipedia linken forklarer meget godt, og for mer informasjon har jeg også funnet en god link til dere:
http://sound.westhost.com/project91.htm

Men jeg kommer ikke bort fra punkt 3 hos deg
se quote

fordi det er en oscillator som fysisk sett lager den svingning som må tillegges signalet, for å kompensere for det manglende spenningsnivå i det det som stiften plukker opp fra rillene på en vinylplate.
(men denne forklaringen forutsetter antakelig at man har lest og forstått det som stod i Wikipedia linken).

Iallfall har dette blitt en god og informativ link takket være engasjement fra blant annet slike som deg :D
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Du er en luring lomt..........

40 innlegg i løpet av helgen og stort sett bare ..... ;)

I tråden om hvilket yrke man har , skriver du:
" Til daglig er jeg hobby-elektroniker.......men tilsammen har jeg nok fått litt for mye strøm i meg..."

Dette tviler jeg ikke et sekund på,men her har nok noen elektroner kjørt seg fast slik at de ikke flyter slik de skal. Ref. din egen forklaring på elektronflyt i kabel / motorvei.

Jeg tror du har meget stor kunnskap om det som debatteres her på HFS, men tar ting ut av sin sammenheng for å skape debatt / provosere.

"Kabeldiskusjon ned på jorden" som du startet er jo fornøyelig lesning. At du klarer å dra så mange med deg med alle dine uttalelser er jo ganske utrolig.

Men jeg synes ikke du skulle komme med samme svada på andre tråder som denne, da du utmerket godt vet hvordan ting fungerer.

Ha en god natt. :D

mvh PA
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bukker og takker deg, Kabeldrageren :D

Du kan med forståelige ord si det jeg også ønsker å formidle. (hatten av for deg) ;D

Selv føler jeg nå at det som må til er å skrive en hel bok om temaet, og det er det vel ingen som gidder å lese likevel... :'(

Wikipedia linken forklarer meget godt, og for mer informasjon har jeg også funnet en god link til dere:
http://sound.westhost.com/project91.htm

Men jeg kommer ikke bort fra punkt 3 hos deg
se quote

fordi det er en oscillator som fysisk sett lager den svingning som må tillegges signalet, for å kompensere for det manglende spenningsnivå i det det som stiften plukker opp fra rillene på en vinylplate.
(men denne forklaringen forutsetter antakelig at man har lest og forstått det som stod i Wikipedia linken).

Iallfall har dette blitt en god og informativ link takket være engasjement fra blant annet slike som deg :D
Da har jeg lest og forstått ( ;)) innholdet i linken du viser til. Der viser de til hvordan en kan lage en "multi-RIAA forsterker" som kan ta hensyn til "alle" innspillingsmetoder når det gjelder gramofonplater både når det gjelder tidsmessig innspilling og type frekvenskorrigering. Og det er frekvenskorrigering ( i teksten omtalt som boost) det dreier seg om, IKKE oscillering som ikke har noe med RIAA å gjøre. Det vises til et skjema til en RIAA forsterker som har to vendere for å tilpasse RIAA-kurven til den aktuelle gramofonplaten du spiller. Altså ingen oscillator! Det tillegges heller ikke noe signal på noe som helst måte, bortsett fra at en aktiv RIAA øker spenningsforsterkningsnivået...

Kabeldragern
 
Topp Bunn