dB - gain i RIAA

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Altså ingen oscillator! Det tillegges heller ikke noe signal på noe som helst måte, bortsett fra at en aktiv RIAA øker spenningsforsterkningsnivået...

Kabeldragern
Jau, men for å ha noe å korrigere med behøves en oscillator. Man må fysisk sett lage den spenningsverdien man ønsker å øke signalet med. Det gjøres med en oscillator hvor det oscillerende signalet slippes gjennom en passende verdi motstand. Det signalet oscillatoren produserer ER det som kobles inn på signalet før forsterkningen, leser du tegningen vil du oppdage en paralellkobling før forsterkningen skjer.
 

PA

Medlem
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
29
Antall liker
0
Du gir deg ikke med tøyset ditt lomt..... :(

mvh PA
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Du gir deg ikke med tøyset ditt lomt..... :(

mvh PA
Ok, bildet ligger her:
http://photobucket.com/albums/d140/amaran/th_RIAAdesign.gif

Sjekk ut:
R3L og C1Lstår i serie og er parallellkoblet med R4L. De to førstnevnte er så små i forhold til R4L at C1L vil lade seg opp og ut med ca. 50 Hz, altså oscillere med denne frekvensen. Følger du linjen videre ser du også at dette signalet parallellkobles inn mellom trinn en og trinn to på TL072 op-ampen og dermed øker spenningsnivået på signalet i de lavere frekvensene.
Uenig ennå?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Ok, bildet ligger her:
http://photobucket.com/albums/d140/amaran/th_RIAAdesign.gif

Sjekk ut:
R3L og C1Lstår i serie og er parallellkoblet med R4L. De to førstnevnte er så små i forhold til R4L at C1L vil lade seg opp og ut med ca. 50 Hz, altså oscillere med denne frekvensen. Følger du linjen videre ser du også at dette signalet parallellkobles inn mellom trinn en og trinn to på TL072 op-ampen og dermed øker spenningsnivået på signalet i de lavere frekvensene.
Uenig ennå?
Frekvensavhengig forsterkning: ja.
Oscillator i betydning av en krets som er i selvlsving: nei.

Hva skjer med frekvensene over og under 50 Hz? Blir de borte? I den DIY Phono-RIAA forforsterkeren jeg diller med for tiden, eksisterer det ikke selvsving (i teorien i hvertfall).

mvh
KJ
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Frekvensavhengig forsterkning: ja.
Oscillator i betydning av en krets som er i selvlsving: nei.

Hva skjer med frekvensene over og under 50 Hz? Blir de borte? I den DIY Phono-RIAA forforsterkeren jeg diller med for tiden, eksisterer det ikke selvsving (i teorien i hvertfall).

mvh
KJ
Det som skjer er jo at når man legger eksempelvis 0,1 og 0,1 volt sammen får man 0,2 hvis de starter samtidig. 50Hz en vil påvirke store deler av frekvensspekeret, og derfor "cut-off" på 2121 Hz. Grovt sett, for der er filter rundt 500Hz også

Sjekk sånn ca. midt på bildet på skjema på ditt eget byggesett. Der har du oscillator bestående av flere kondensatorer og motstand.
Åpne din egen link nr 2, og klikk på RIAA, her er dingsen isolert og forstørret.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Det som skjer er jo at når man legger eksempelvis 0,1 og 0,1 volt sammen får man 0,2 hvis de starter samtidig. 50Hz en vil påvirke store deler av frekvensspekeret, og derfor "cut-off" på 2121 Hz. Grovt sett, for der er filter rundt 500Hz også

Sjekk sånn ca. midt på bildet på skjema på ditt eget byggesett. Der har du oscillator bestående av flere kondensatorer og motstand.
Åpne din egen link nr 2, og klikk på RIAA, her er dingsen isolert og forstørret.
Da tror jeg du får opplyse oss uinvidde om hva du legger begrepet oscillator.

mvh
KJ
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.293
Antall liker
548
Holder dere på enda???

Det er ingen oscillator i et RIAA-filter. At RIAA-kurven oftest vises med 0dB i mellomtoneområdet er heller ikke det samme som at de lavere frekvensene forsterkes. Men lave frekvenser forsterkes relativt de høyere. En kan gjerne lage et helt passivt RIAA-filter, men når input er ca 1mV er kanskje ikke det så lurt... ;)

For båndspillere benyttes forresten samme teknikk. Noen som husker alle innstillingene for kasettbåndene?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.323
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ok, bildet ligger her:
http://photobucket.com/albums/d140/amaran/th_RIAAdesign.gif

Sjekk ut:
R3L og C1Lstår i serie og er parallellkoblet med R4L. De to førstnevnte er så små i forhold til R4L at C1L vil lade seg opp og ut med ca. 50 Hz, altså oscillere med denne frekvensen. Følger du linjen videre ser du også at dette signalet parallellkobles inn mellom trinn en og trinn to på TL072 op-ampen og dermed øker spenningsnivået på signalet i de lavere frekvensene.
Uenig ennå?
R3L og C1L er jo bare et filter som kobler R3L mer eller mindre i paralell med R4L ettersom frekvensen endres. Det er jo bare et 6dB/oktav filter med knekkfrekvenspunkt.
Den oscillatoren din ser jeg ikke noe steder... :D

Når jeg legger min beste vilje til, tror jeg du egentlig skjønner hva du snakker om... du har kanskje bare misforstått hva en oscillator og hva et filter er.

Kabeldragern
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
For båndspillere benyttes forresten samme teknikk. Noen som husker alle innstillingene for kasettbåndene?
Ikke helt samme teknikk. Dolby A, B og C -s systemene bestod av frakvensavhengig dynamisk komrimering ved innspilling og motsvarende frekvensavhengig dynamisk ekspandering ved avspilling. Det var dessuten noe som het Dolby HCR (? truer eg), som var en tekonologi som Bang & Olufsen «solgte» til Dolby for videre lisensiering, som AM-modulerte biassignalet til tapen i forhold til HF nivået på innput signalet ved opptak (ga bedre headroom før tapen gikk i metning).

Fritt etter hukommelsen.

mvh
KJ

PS Ift. analoge opptak til tape så moduleres inngangssignalet av en ultrasonisk pilottone (rundt 100K Hz ?), dvs. en oscillator, og man kan på sett og vise snakke om analog sampling.
 
Topp Bunn