DC på strømnettet?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.021
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Gikk gjennom denne tråden og postet en liten sak til slutt der.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1132730540
Fikk ikke noe svar så jeg poster her.
Jeg har endel utstyr, og det meste fungerer fint. Det er imidlertid kommet noe brum gjennom en forsterker som står i kjelleren.
Jeg har målt DC ut på stikkene, og det ligger i størrelsesorden 70-75mV.
Er dette mye eller lite dc på strømnettet?
Vac ligger rundt 227-230V noe som er rimelig normalt.

Regards

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.112
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tror det er ganske mye
IMO
Mvh

T

theStig

Gjest
Målbar DC på nettet er ikke egentlig DC, men resultatet av en asymmetrisk sinus på selve nettspenningen. 70-75 mV er ikke noe å bekymre seg over. Over 1 V vil få en del trafoer til å snerre, spesielt ringkjerner.

LuckyLuke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.06.2002
Antall liker
0
Sted
Lillehammer
Det skal veldig lite mVDC til før enkelte trafoer går i mer eller mindre grad i metnig; jeg ville ha lagd meg et DC filter hvis jeg var deg. DC filter er er beskrevet andre steder på HFS.

IMO
Tom

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Tok frem Biltema-meteret ;)

90-100mV hos meg.

Mål gutter, mål!!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.112
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
bygg dc feller og se om det blir bedre...lite å tape,mye å vinne?

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Rett meg om jeg tar feil! Mener Elverkene sender styringssignaler på el-nettet. Dette til å lese av strømmålere, starte stanse ulke innretninger. Disse signalene er DC?

jensolav

Medlem
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
5
neppe.. tror du ikke heller det er en form for "støy"...

Sliter også med brumm fra forsterker. En skilletrafo fjernet det helt, men den var nok litt for liten til anlegget mitt. En større en fjernet også brummet, men brummet værre selv.

:mad:

jensolav

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.959
Sted
Kongsberg
Det går ikke an å sende signaler over strømnettet som DC. DC er en statisk spenning.
Statisk = ingen endring.
Ingen endring => ingen informasjon.
Hvis e-verket gjør dette, er det med noe høyfrekvent AC signal av noe slag...

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
.
Ja, det kan være! Har fått bekreftet mine aninger fra en som jobber i det lokale elverket. Dette ble visstnok brukt hyppigere / prøvd tidligere. Ny teknologi har ført til andre måter å sende signaler på. Det var en del problemer med denne overføringen av signaler!

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Bygget en provisorisk dc felle basert på Dr. Løkkens oppskrift her på forumet.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=forst;action=display;num=1124589638

Men ved måling med multimeter oppnådde nøyaktig samme resultat. ca. 73mV DC ut.
Skjemaet til Ivar er riktig, men det er et par feil i beskrivelsen:

Det er kondensatorene som må tåle strømtrekket til det tilkobla apparatet ikkje diodene. Diodene er der for å beskytte kondensatoren.
Har du høg DC på nettet må du kanskje seriekoble 2 dioder kvar vei.
Det er ein lang tråd på diyaudio om emnet.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.021
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg bare lagde filteret og koblet ingenting til. Koblet bare til støpsel i veggen og målte Vdc etter filteret. Nøyaktig samme resultat som før.
Men skal bestille endel dioder og slikt i morgen og lage et filter eller to. Tror forsterkeren min har en rundt omkring 1.7 Kva trafo, slik at filteret må tåle det. Har noen andre forsterkere også. Der er det 800VA trafoer pr/stk.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Med beskjedne 70mV tror jeg ikke det er her du skal sette inn resursene.

Om forsterkeren er jordet ville jeg prøvd uten jord. Ikke sjelden er det større eller mindre jordfeil i nettet slik at skjevheten mellom fasene og jord blir mangforldige volt. Har du kontrollmålt? Du skal ha halve nettspenningen når du måler mellom fase og jord.Har du ikke det har du jordfeil og må holde anlegget langt unna jord eller benytte skilletrafo.

I moderne 400VAC 4-lederanlegg skal ene fasen ligge på samme potensiale som jord. Ofte kan du da knerte brum ved å vende støpselet 180°.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.021
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
70 talls hus. Kun jord på kjøkken, vaskerom og på badet. (Samt garasjen).
Men det skal komme en elektriker inn til meg en gang han har tid så får han labbe litt rundt og komme med forslag.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5
Skjemaet til Ivar er riktig, men det er et par feil i beskrivelsen:

Det er kondensatorene som må tåle strømtrekket til det tilkobla apparatet ikkje diodene. Diodene er der for å beskytte kondensatoren.
Har du høg DC på nettet må du kanskje seriekoble 2 dioder kvar vei.
.
Ja, som SvErD sier er forklaringen fra Ivar Løkken feil, da dioden ikke åpner i lederretningen før DC-spenningen oppnår ca 1-2 Volt. Er DC-verdien under, vil kondensatoren sperre effektivt eventuel DC-spenning. Nå er DC-spenning ikke så enkel å måle uten riktig belastning. Verdiene er ofte mindre enn det et enkelt AVO-meter viser.

- En kondesator på hver fase som vises på tegningen er heller ikke det lureste. Bruk heller flere i parallell på en fase, da vil uønsket Ri bli mindre.

Jeg har forsøkt mange verdier og kondensatortyper, men har dessverre ikke fått forbedering i mitt anlegg etter at jeg monterte ny egen kurs og anskaffet nye nettkabler. Resultatet var ofte en flat og tilslørt gjenngivelse. Det eneste filteret med sikkerhet har
gitt en klar forbedring hoss meg er Nordost Thor. -

Ellers driver jeg å lytter via et filter bestående av en enkel stor toroid som nødvendiggjør få viklinger, men ifølge Gbatokai tar "innbrenningen" mange dager, så jeg får ha litt mer tolmodighet.

Rett nettpolaritet er etter min mening svært viktig, uansett filter. Minste måleverdi mellom chassis og jord er som oftest den riktige possisjon. Du kan f.eks bruke måleoområde 20 V AC , sette den ene måleledningen på chassis og den andre "nesten hvor som helst" å få en
verdi ( f.eks 3,55 Volt ) som du sammenligner med verdien med snudd polaritet. Verdien er selvsagt tullete pga feil belastning, men kan lette arbeidet for dem som har anlegg bestående av mange komponenter. - Hoss meg er det lett hørbart ved at lydbilde flytter seg mot gulvet ved feil polaritet.

up

Gunderz

Medlem
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
0
For min del har jeg ikke stor tro på at en DC-spenning på nettet forårsaker at transformatoren går i metning. En DC-spenning vil forårsake en liten forskyvning på B/I kurven, men ikke nok til at transformatoren går i metning. Går transformatoren i metning er den nærmest ubrukelig, og transformatorer koblet til 230V nettet skal tåle spenninger godt over 230V uten et transformatoren går i metning. Det er ikke noe skille på DC eller AC der, både AC- og DC-verdier vil forårsake like stor vandring på B/I kurven.

Kan kanskje sammenlignes med en DC-koblet forsterker. En forsterker gir ut et signal som er proporsjonal med innngangssignalet, proporsjonalitetskonstanten er forsterkningen. En AC-spenning på inngangen vil gi ut et signal som er lik forsterkningen ganger inngangssignal, ligeså med en DC-spenning. En DC-spenning vil ikke forårsake at forsterkeren går i metning mer enn det et AC signal vil, utenom at forsterkeren vil være kosntant i metning hvis det dreier seg om DC.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.959
Sted
Kongsberg
Dette er bare tåke.
Først kommer du med et synspunkt på noe du ikke har testet eller har erfaring med selv.
Og så drar du inn en analogi om noe helt annet.

Ta ting dere finner på HFS (som andre steder på nettet) med et par klyper salt.

Som f.eks DC filteret som LMC henviser til på tråden: "Krell-mekanisk brum" Dette filteret er feil konstruert...

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det går ikke an å sende signaler over strømnettet som DC. DC er en statisk spenning.
Statisk = ingen endring.
Ingen endring => ingen informasjon.
For å flisespikke litt, så er DC strøm som beveger seg i kun en retning. Et signal som f.eks. varierer mellom 0 og +5 volt er DC, da det ikke krysser 0 (hvilket reverserer strømretningen). Det er vanlig å bruke DC til å overføre informasjon i både digitalteknikk og innen telekommunikasjon.

Hva e-verket driver med, aner jeg ikke... ;)

Så hvorfor ta opp tråden igjen? Jo, jeg lette etter dc-filterløsninger da jeg selv har litt brum om dagen. Denne - som såvidt jeg forstår er frukten av all diyaudio-kranglingen - likte jeg:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/index.html

T

theStig

Gjest
Jeg bare lagde filteret og koblet ingenting til. Koblet bare til støpsel i veggen og målte Vdc etter filteret. Nøyaktig samme resultat som før.
Det er ikke så rart. Du må koble til en last (som kan utjevne DC-potensialet over kondensatorene) før du kan måle noen forskjeller.

Topp Bunn