DD TT - hva menes med det?

U

utgatt19288

Gjest
DD står sikkert for direkte drevet men TT?

Heavy deep bass. Real depth in the soundstage, very stable stereo image, very detailed. Tight rythms. All the virtues of a big DD TT - er dette et omforent utsagn for disse konstruksjonene?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Dirct Drive Turn Table = Direktedrevet platespiller ;)

U

utgatt19288

Gjest
Ah ah - TurnTable mania :)

Men ellers - er beskrivelsen ovenfor grei for DD spillerne: Heavy deep bass......osv

For en som ikke følger så veldig godt med på platespillere så er vel det meste av nye spillere remdrift idag - hva skjedde med DD?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.679
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Baard skrev:
Ah ah - TurnTable mania :)

Men ellers - er beskrivelsen ovenfor grei for DD spillerne: Heavy deep bass......osv
Nicket har desverre ingenting med platespillere/Turntables å gjøre, men med bilen (Audi TT) Ang Heavy deep bass, så kommer det vel mer an på valg av pickup enn selve spilleren, men her er jeg på tynn is, så arrester meg vinylfreaks. Just my 50 cents

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
For en som ikke følger så veldig godt med på platespillere så er vel det meste av nye spillere remdrift idag - hva skjedde med DD?
Lever i beste velgående i blant annet Technics SL-1210

Grunnen til at direkte drift ikke brukes så mye lenger er vel relatert mest til produksjonskostnader, og ikke til lydkvalitet!

thor_egil

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2005
Antall liker
47
Torget vurderinger
2
Har vel også en følelse at det kunne være vanskelig å isolere mikrovibrasjonene til motoren fra tallerkenen i DD TT. Slik sett er reima et kjekt filter. Derav også endel usannsynlig tynne drivremmer for IKKE å videreføre disse vibrasjonene men KUN motorkraften.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Inner detail skrev:
...
Derav også endel usannsynlig tynne drivremmer for IKKE å videreføre disse vibrasjonene men KUN motorkraften.
Som regel har de «sypertynne» drivreimene svært lite elastistet (det er ofte fiskesnører - nylon eller enda værre dyneema), slik at evt. filtereffekt vil være betydelig dårligere enn f.eks. ei gummireim.

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og gummireimene er så unøyaktig støpt at alt går opp i opp... ::)

Arne K

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
TTmania skrev:
Ang Heavy deep bass, så kommer det vel mer an på valg av pickup enn selve spilleren, men her er jeg på tynn is, så arrester meg vinylfreaks. Just my 50 cents
Det er klart pickupen har innvirkning på bassgjengivelsen, slik den har innvirkning på alle andre parametre. Den genererer tross alt signalet.
Likevel er jeg uenig med deg TTmania, for etter mitt skjønn har drivverk og arm innvirkning på de samme parametre.
Et godt drivverks forutsetning for god og kontrollert bassgjengivelse mener jeg er en av de klareste avhengighetene innen hifi.
(Men det er bare min mening og min erfaring).

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Cobra2 skrev:
Og gummireimene er så unøyaktig støpt at alt går opp i opp... ::)

Arne K
Er det rart man bruker mellomhjul ;D

Når det gjelder mikrovibrasjoner fra en DD-motor av god kvalitet stiller jeg meg mer tvilende. I hvor stor grad vibrerer en motor som roterer med den svimlende farten av 33 1/3 eller 45 rpm?

Ellers så har jeg mye av samme erfaring som Fosse: Drivverket har enorm betydning for bassgjengivelsen. Jeg er villig til å dra den så langt som at et godt drivverk er i stand til å hente det aller beste ut av en relativt rimelig pickup, der en dyr pickup nådeløst vil avsløre et dårlig drivverk. Så det vil alltid være veldig mye å hente på et oppgradert drivverk.

mvh
Trond Kjetil

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Trond Kjetil skrev:
Jeg er villig til å dra den så langt som at et godt drivverk er i stand til å hente det aller beste ut av en relativt rimelig pickup, der en dyr pickup nådeløst vil avsløre et dårlig drivverk. Så det vil alltid være veldig mye å hente på et oppgradert drivverk.
Jeg synes på ingen måte det er å dra den langt. Hadde valgt det samme.
Må ha et stort mellomhjul du da ;)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Fosse skrev:
Vel, nå skiller jeg skarpt mellom DD og mellomhjulsdrift ;D Dessuten har størrelsen på mellomhjulet nada å si for hastigheten. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trond Kjetil skrev:
Fosse skrev:
Vel, nå skiller jeg skarpt mellom DD og mellomhjulsdrift ;D Dessuten har størrelsen på mellomhjulet nada å si for hastigheten. ;)
Mellomhjul og DD er svært ulike system. DD er nok det stillaste, medan mellomhjul er ekstremt når det gjeld musikalske eigenskapar.

U

utgatt19288

Gjest
Synes dette ble litt interessant, lenge siden jeg har syslet med platespiller.

Er det mulig å rangere hvilke løsninger for drev ( rem, mellomhjul og DD) som er best innen for budsjett som:
billig, mellom og dyr??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Baard skrev:
Synes dette ble litt interessant, lenge siden jeg har syslet med platespiller.

Er det mulig å rangere hvilke løsninger for drev ( rem, mellomhjul og DD) som er best innen for budsjett som:
billig, mellom og dyr??
Den gamle drivreima er i bruk på heile skalaen, og fungerer heilt problemfritt. DD har ikkje vore masseprodusert sidan tidleg 80-tal, bortsett frå Technics. (Det ryktast om nokre av verdas villaste prisar og ny, spesiallaga DD frå Goldmund). Mellomhjul er ekstremt dyrt, og er svært kritisk - men fungerer utruleg godt når det er optimalisert og verkar..

Skulle eg ha eit enkelt liv og ha råd til masse andre ting, ville eg nok gå for drivreim. No har eg mellomhjul (VPI SSM kan fåast med begge drivsystem, og eg har fått samanlikne direkte...)

L

lark

Gjest
Når vi først er inne på direktedrift, her er en link som det går an å mimre litt til:
http://de.geocities.com/bc1a69/museum_eng.html

Årsaken til at det idag nesten ikke produseres direktedrevne spillere er vel at det ikke finnes produsenter av slike motorer lenger. Prinsippet er etter min oppfatning overlegent.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
No har eg mellomhjul (VPI SSM kan fåast med begge drivsystem, og eg har fått samanlikne direkte...)
Spennende!
Kan du si noen ord om hva som er hovedforskjellene lydmessig mellom vanlig reim og "rim drive" på VPI'en?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Jens skrev:
Audiophile-Arve skrev:
No har eg mellomhjul (VPI SSM kan fåast med begge drivsystem, og eg har fått samanlikne direkte...)
Spennende!
Kan du si noen ord om hva som er hovedforskjellene lydmessig mellom vanlig reim og "rim drive" på VPI'en?
Det kjem ein stor og utdjupande artikkel på www.audiophile.no så snart vi har fått publiseringssystemet vårt opp og verke igjen.
Men for å vere kort og kjapp kan eg seie at reim er mykje lettare å få til, og byr på minimalt med støy. Rimdrive samlar litt støy, og ein må vere pinleg nøyaktig med å plassere drevet rett attåt tallerkenen. Dessutan må du unngå støv på drevet, det fangast opp.
Dynamikken ved rimdrive overgår reimdrift slik at eg vil tru at alle høyrer det utan vidare. Nyanseringsevne og fortissimo vert noko heilt i særklasse.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Mellomhjul trenger ikke bli så ekstremt dyrt. Om du velger å gå for en løsning med Thorens TD124 eller Garrard 301/401, og oppgradere disse med nye deler, er det ennå veldig langt igjen til prisen du må betale for en ny SSM eller Teres med mellomhjul.

Teres har også en direktedrevet spiller i sortimentet sitt: Certus, den er også svindyr.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Torget vurderinger
0
Trond Kjetil skrev:
Mellomhjul trenger ikke bli så ekstremt dyrt. Om du velger å gå for en løsning med Thorens TD124 eller Garrard 301/401, og oppgradere disse med nye deler, er det ennå veldig langt igjen til prisen du må betale for en ny SSM eller Teres med mellomhjul.

Teres har også en direktedrevet spiller i sortimentet sitt: Certus, den er også svindyr.
Thorens 124 seiest å klare seg godt også i konkurranse med moderne spelarar. Høyrde han for mange år sidan, og likte då betre min dåverande spelar, SL 1000 mk II frå Technics (DD). Dersom ein kjem over ein slik må det nok betalast både for spelar og reservedeler, og dessutan jobbast ein del for å få alt til å verke optimalt. Teres har eg ikkje vore bort i, men dei er vel hakket dyrare enn VPI, trur eg...

U

utgatt19288

Gjest
Mange interessante innfallsvinkler i denne tråden. Hvis man skulle satse på en platespiller som sekundær kilde, og for den gml. kasse med LP'er (sekundær fordi den musikken jeg interesserer meg for nå ikke utgis på vinyl).

Er usikker på både prinsipp og hvilket merke man bør på. Kunne vært moro å kjøpe vintage men som du sier Arve - hva med spare parts osv..

En del vintage spillere på ebay er priset rimelig stivt - men vet ikke om det er utfra kvalitet alene eller om det andre hensyn som "collectors item" etc..f.eks Thorens 124 med SME 3009 ligger rundt 2000$ og oppover.

Hvis man skulle kjøpe en vintage spiller på ebay fra 1000$ eksl. picup- hva bør man satse på? Eller er det innenfor den summen like greit med en ny Rega P3 og ferdig med det?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Har ikke den store erfaringen når det gjelder mellomhjulsspillere, men har bygget plinth til et par direktedrevne verk i det siste.
Lagde en med en JVC

Byggetråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202&whichpage=1

Dette ga utrolig mersmak,så jeg fikk tak i et Technics SP10mkII drivverk

Synes disse spiller med mye bedre driv og attac enn flere reimdrevne spillere jeg her prøvd.

Baard, du spør hva du skal velge. Er dette en komplett spiller eller er det bare drivverk du er ute etter?
Hvilket design er du ute etter? Selv synes jeg disse 124 og Garrardene med mellomhjul ser litt for " Oldtimeraktig" ut ( men kommer jeg over et rimelig,så skal jeg jaggu ha ;) )
Av løse direktedrevne drivverk jeg kommer på i farta er Technics, Denon, Jvc.
Av DD spillere med arm.så er det vel først og fremst Luxman og micro seiki som kommer først i mitt tomme hode ::) Både JVC , Pioneer, Denon og noen til hadde også flotte saker.
Har selv en JVC QL-Y5F som er direktedrevet og som spiller utrolig bra bare alt er justert.
Denne har til og med automatisk start og stop

Som en ser, valgets kval.... Blir kansje også litt tilfeldigheter og smak
SMAK er vel det alt til syvende og sist kommer ut på.
Mvh Jan I

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
motoren skrev:
moro å se disse spillerene dine Jan,utrolig flotte :)

mvh
Takker motoren, men jeg synes faktisk at en slik Denon som du har er penere.
Legg gjerne ut et større bilde av denne her i tråden. ( morsomt å se flere drivverk)
Mvh Jan I

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jan_I skrev:
motoren skrev:
moro å se disse spillerene dine Jan,utrolig flotte :)

mvh
Takker motoren, men jeg synes faktisk at en slik Denon som du har er penere.
Legg gjerne ut et større bilde av denne her i tråden. ( morsomt å se flere drivverk)
Mvh Jan I
her er et bilde av min Denon DP-55K, siden du spurte så fint Jan ;)

mvh

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
Jøss - her kom det grise lekkere DD'er på løpende bånd.

Jan I. Kan du fortelle litt mer om den norsk produserte tangentsial armen.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Må vel legge ut et bilde av min DD også da, en Sansui XR-Q7.
Ikke så mange som har den. Den har to motorer, den ene er til å utjevne vibrasjonene til selve drivermotoren.

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Baard skrev:
Jøss - her kom det grise lekkere DD'er på løpende bånd.

Jan I. Kan du fortelle litt mer om den norsk produserte tangentsial armen.
Hei
som du ser i tråden om denne armen,så er det minimalt jeg har funnet ut om den.
Så hvis det er noen som vet noe ,så tas alt i mot med stor takk.

Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Audiophile-Arve skrev:
Det ser ut som de trivest, gutar! Veldig flotte spelarar eg ikkje har høyrt på lang tid. Kva pickupar likar de best?
Joda trives godt ;)
Godt spørsmål om hva en liker best av pickuper.
Tror dette kommer litt an på musikken en spiller også. ( og også arm/verk )
til jazz og små ensemble så likte jeg kontrapunkt A
til vocal og mye mye "høyfrekvent lyd" så liker jeg mc 30super
til disco/soul Denon DL 103. Ellers så er det vel Lyra Dorian som er den mest "allsidige" hvis en kan si det sånn.
(i mitt eie)
Har også en del forskjellige MM pickuper (ikke hunddyre) men synes ikke de har samme kvalitetene som gode MC

Nå har jeg kun prøvd Ortofon MC30super på Technicsverket, men regner med at jeg får noenlunde samme erfaring/er som over med dette verket også.
Mvh Jan I

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Audiophile-Arve skrev:
Det ser ut som de trivest, gutar! Veldig flotte spelarar eg ikkje har høyrt på lang tid. Kva pickupar likar de best?
har dessverre ikke fått gang på den enda,venter på en 103r og luftpumpen.
men blir spennende å høre hvordan det funker kontra min gamle pro-ject.

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Litt av et sammentreff motoren.
Selv hadde jeg stående en Pro-ject RPM-9 med original carbonarm (som faktisk er en meget bra spiller)
Denne måtte se seg forbigått av Technicsen på nesten alle parametre. ( tror den største syndebukken er armen til pro-ject)
Technicsen kom ganske fort opp på platespillerhylla mi som min foretrukne spiller nå.
Hvilken Pro-ject byttet du ut?
Mvh Jan I

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.426
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jan_I skrev:
Litt av et sammentreff motoren.
Selv hadde jeg stående en Pro-ject RPM-9 med original carbonarm (som faktisk er en meget bra spiller)
Denne måtte se seg forbigått av Technicsen på nesten alle parametre. ( tror den største syndebukken er armen til pro-ject)
Technicsen kom ganske fort opp på platespillerhylla mi som min foretrukne spiller nå.
Hvilken Pro-ject byttet du ut?
Mvh Jan I
ja det kan du si jan,er helt enig med deg ang carbonarmen,hadde store problemer her hos meg.
hadde en RPM 5 superpack som igrunnen fungerte greit,men etter jeg fikk bedre bunn i maggisene så begynte armen å trøble.

mvh

Topp Bunn