De 5 beste av: BOWIE

G

Gjestemedlem

Gjest
Ser det ligger endel Bowie LPer på Qxl akkurat nå. (20. April) Mye bra.

Denne f.eks.: (2xLP 1994)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Ser det ligger endel Bowie LPer på Qxl akkurat nå. (20. April) Mye bra.

Denne f.eks.: (2xLP 1994)

For å sitere herren selv om ovennevnte album:

"I can tell that I’m totally into being Ziggy by this stage of our touring. It’s no longer an act; I am him. This would be around the tenth American show for us and you can hear that we are all pretty high on ourselves. We train wreck a couple of things, I miss some words and sometimes you wouldn’t know that pianist Mike Garson was onstage with us but overall I really treasure this bootleg. Mick Ronson is at his blistering best."

Kult at den endelig kommer i offisiell utgave og forhåpentlig med bedre lyd.

Asbjørn

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Tubesnake skrev:
Dette er en offisiell utgave. Den kom i 1994.
Hmm. Det ser ut som www.davidbowie.com ikke er helt enig med deg:

"EMI Marketing will officially release David Bowie, Live Santa Monica ’72 on June 30. Recorded at Santa Monica Civic Auditorium, Los Angeles on October 20th 1972 during the first leg of the Ziggy Stardust US tour. Over the last 36 years this historic recording has only been occasionally available as a bootleg. For many, ownership of this concert was regarded as a true test of being a ‘proper Bowie fan’. This powerful, galvanizing show allows a more than 70 minute glimpse into the earliest nationwide live radio exposure granted David and the Spiders."

Asbjørn

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
2
Mitt cd eksemplar av Santa Monica 72 kjøpte jeg over disk. Dette er en offisiell versjon.
Utgitt 1995 DeadQuick Music Inc.(DQM)
under Exclusive License to Griffin Music Inc.
P.o.Box 87587 Carol Stream. IL. 60188 7587

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Dette er offisielle utgaver og jeg kjøpte også min over disk. I tillegg har jeg et par versjoner kjøpt på søttitallet. Under disk. ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har en litt kul historie om The Man Who Sold The World albumet. Som kjent ble det sluppet med det såkalte "drag-cover" der Bowie ligger på en chaiselonge iført kjole. Dette coveret ble for dristig så platen ble så vidt jeg vet trukket tilbake og erstattet med et annet cover. Uansett så er den originale platen med bowie i drag litt av et samleobjekt, og en av de sjeldneste, om ikke den mest sjeldne Bowie-platen. Tidlig på nittitallet da jeg var en ihuga Bowiesamler var jeg innom det som den gang het Oslo Rock Antikvariat, for å sjekke opp om det var kommet inn noen godbiter. Han som drev sted ble rimelig yr da jeg kom inn og spurte om Bowie, og henta med litt skjelvne hender frem, ja nettopp, thmwstw med dragcover, fra bakrommet. Den var altfor dyr for meg på den tiden, men han kunne fortelle at han hadde funnet den i en samling han hadde kjøpt. Men det mest morsomme av alt var at bak på plata, oppe i det ene hjørnet, var det en rød ring tegnet med sprittusj. Og det betyr mine damer og herrer, som ikke er lommekjente i Oslos plateantikvariater, at den en gang hadde stått i 20-kroners hylla på Ringstrøms plateantikvariat. ;D

Asbjørn

Asbjørn

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
2
Det ble vel forandra på coveret til Diamond Dogs også. Noe ble retusjert bort.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Drag coveret er ikke såååååå skjeldent da. Du finner dem ganske ofte på ebay. Det var i hovedsak amerikanerne som ble opprørt over dette. De erstattet det bl.a. med dette "kunstverket:

;D ;D ;D

Det stemmer som du sier rolfozzy, "noe" ble retusjert bort på Diamond Dogs. Hunder har visstnok ikke baller i USA.

R

Rojoh

Gjest
Artig. Var nede hos Platecompaniet og handlet the man who sold the world i dag - Bowie i full drag.

Mvh. Johan

G

Gjestemedlem

Gjest
Mange som har sett "The Man Who Fell to Earth" forresten? En pussig, stilig og stemningsfull SciFi film med Bowie i hovedrollen. Fra 1976

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Den så jeg på kino i 77-78 en gang. Man måtte jo få med seg alt med Bowie på den tida.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.571
Torget vurderinger
1
Hørte Pin Ups pånytt etter at noen fremholdt den som en favoritt. Det er mye som skurrer her i mine ører. Det blir liksom ”feil” å høre originalitetens og fornyelsens mester planke andres låter, endog på halvhjertet vis. Han skjønte i hvert fall å fatte seg i korthet. De 12 sangene varer bare 33 minutter.

Sakset fra et Classic Rock intervju med Trevor Bolder, bassisten i The Spiders:
Bowie blamed the band for the fact that Pin ups was so lacklustre. He said he only made it because we were bored and needed somewhat to do rather than kick our heels. That was bollocks. He was in a hotel with RCA pressurising him to deliver and he hadn’t written anything. So we went to the studios and he played all the old singles on a record player, told us to learn them in a few minutes, then we recorded’em.

Det pussige er – i mine ører i hvert fall – at det er nettopp The Spiders som bærer plata. Disse gutta kunne jo spilt ”hva som helst” med bra resultat. For eksempel: Gitarsoloene til Mick Ronson sitter som de skal. Woodmansey kupper jo hele Anyway Anyhow Anywhere med sin trommesolo som må ha fått Keith Moon til å smile. (Tromminga til Woodmansey er forresten det første som kommer meg i hug, hver gang jeg tenker på The Rise And Fall of Ziggy Stardust. Min Bowie plate über alles).

Tilbake står Bowie selv som den dårligst bidragsyteren, med svak vokal og dårlige vokalarrangementer på flere låter. (Unntatt Sorrow og enkelte andre, da).

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
1) Ziggy
2) Scary

+ mange gode enkeltstående låter.

Men hva het den gruppa han spilte med etter China Girl tiden?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.581
Tubesnake skrev:
Tin Machine var det ja!

Jeg har den første CD-en og jeg tror den hadde fortjent flere gjennomlyttinger enn den fikk.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Tin Machine skivene fortjener så absolutt å bli spilt. Særlig den første er ei god plate, men den kom kanskje fem - seks år for tidlig med sin alternative gitarbaserte pre-grunge og fikk dermed ikke den status den egentlig burde ha fått.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
Førsteplata til Tin Machine fortjener absolutt en omgang på vinylsnurreren.
Plata fikk jo i sin tid gode anmeldelser, men har nok sammen med den svakere
andreplata blitt stående som noe bastardaktig i forhold til Bowie-katalogen.
Jeg synes nok at noen av låtene blir litt uforløste, men låter som "Under the God"
svinger så det holder.
TM gjør også en småtøff versjon av Lennons "Working Class Hero" på plata.

Den definitive versjonen av "Working Class Hero" gjorde, imo, Marianne Faithfull ti år
før Bowie og resten av gjengen i Tin Machine.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hadde mange av platene på LP eller kassett en gang i tiden, men kassettene har jeg neppe lenger, og det er lite begeistring i heimen for at jeg skal spille de gamle, ikke nødvendigvis gode, LP'ene mine på platespilleren..., samme kan det være, så nå har jeg bestilt 10 stykker CD på CDON, til 59 kroner pr. stykk... :eek:

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.402
Torget vurderinger
4
Jeg var også rask til å få den i hus. Absolutt noe av det beste fra Bowie på den tiden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da har jeg også bestilt St. Monica. Jeg tror jeg har den på CD fra før, med skikkelig skittlyd. Håper dette er bedre.

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
LP'en er gjennomhørt og jeg kan bare konstatere at endelig foreligger
det ei liveskive fra -70åra Bowie kan være bekjent av.
De offisielle utgivelsene som kom i dette tiåret, "Live at the Tower Philadelphia"
og "Stage" blekner i forhold til dette dokumentet som fanger Bowie og tidsånden
på en fortreffelig måte.
Den råe livelyden er ivaretatt, og ikke gjort forsøk glattet over.
Jo, dette kan en Bowiefan like.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.402
Torget vurderinger
4
Anbefaler sterkt denne som perfekt lektyre til St. Monica.

Mange bra bilder og detaljer fra Amerika-touren.

Topp Bunn