De beste debutalbumene ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Rock'n Roll

    Iron Maiden


    Danzig

    Trip-Hop

    Portishead - Dummy

    IDM/Azid Jazz/Electronica


    Xploding Plastix - Amateur Girlfriends Go Proskirt Agents


    Telefon Tel Aviv - Fahrenheit Fair Enough


    Cujo - Adventures in Foam
    (første album før han gikk over til å bruke navnet sitt Amon Tobin)
     

    Vedlegg

    D

    dtddiver

    Gjest
    Denne er helt utrolig bra, nydelig lyd også. Fant den nederst i en gammel pappeske, har ikke hørt på den på flere år. Et særdeles trivelig gjenhør. Luna gav seg vel i fjor tror jeg; uansett er det denne første (og kanskje Penthouse) som står igjen som geniale.
     

    Vedlegg

    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Ser en bare på salgstallene, så må neste "Jagged little pill" nevnes, når det gjelder kvinnelige artister.

    Var vel bestselgende noensinne. Vet ikke om den er det ennå.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    tenkte at det var på sin plass og nevne dette norske albumet :



    Bel Canto - white-out conditions

    det virker som folk har glemt hvor viktige dette bandet var for norsk pop/rock.de satte en ny standard og plasserte Tromsø på verdenskartet.selv om de ikke klarte etter min mening å gjenskape magien fra de to første platene senere,er de absolutt et band og regne med.leste nylig at Anneli er på trappene med både nytt solomatriale samt at Bel Canto rører på seg igjen.

    mvh. s,
     

    Luvaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Innlegg
    438
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sniff skrev:
    Takk Mikefish for en betimelig påminnelse!!!

    Vi må heller ikke glemme

    Kate Bush, The kick inside. Makan til plate!

    mvh
    Sniff
    Takker for denne :) var langt bak i hodet
     

    -HP-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    512
    Antall liker
    128
    pedal skrev:
    d'Sound - Spice of Life (1996) Mens vi befinner oss i Oslo, så fortjener denne debuten her å tas med i det gode selskap. Simone synger sine personlige engelskspråklige tekster med stor troverdighet. Bass/trommer svinger som F. Litt jazzy/funky danse-pop. Opprinnelig en guilt pleasure, inntil det gikk opp for meg at plata ER kjempebra. En liten klassiker innenfor sin sjanger. Populær demo-plate på OHFC i sin tid. Øvrige utgivelser er mer/mindre kjedelige i mine ører.
    Enig her, dette ER ei fin skive. Gjenoppdaget den i høst, faktisk, hadde nesten ikke hørt på den siden 1997. Avskrrev d´sound ganske kjapt da "Beauty is a blessing" kom, for den er så ufattelig mye kjedeligere. Men klassikere som Real Name, Love is on my way og Know it will be er udødelige:)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.710
    Antall liker
    526
    Torget vurderinger
    1
    Greenday - Dookie
    Like rå idag som den gang.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    Rikitgnok er Tigerlily hennes solodebut, men hun var da grundig respektert og etablert som artist gjennom sin tid som frontfigur i 10000 Maniacs.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    Har noen nevnt Suzanne Vega ?

    Hennes selvtitulerte debut i 1985 var en instant classic og påvirket en hel generasjon kvinnelige singer/songwriters. Hun var vel på mange måter sin generasjons Joni Mitchell. Jeg minnes å sitte klistret til radion de første gangene jeg hørte "Marlene on the Wall" og "Small Blue Thing". De var små rolige oaser ift. datidens 80-talls discohelvete.

     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kayak - See see the Sun, 1973 (nederlandsk)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    4.397
    Måtte fordøye altfor mye Lammecarrè - med en solid dose Amarone - tilberedt under tonene fra Mozarts klaverkonsert no 21 på kjøkkenet :) for at hjernen skulle åpne seg:

    Min personlige debutfavoritt er sannsynligvis Dronning Mauds Land. Med Dronning Mauds Land.

    Det er en plate jeg har hørt mange hundre ganger. Og jeg går aldri lei. Tekstene er artige, melodiene er akkurat passe melankolske. Arrangementene til Arne Berggren er originale og flotte. Og stemmen til Ragnhild er som sølvgran på julaften. Det er ikke bare en debutfavoritt. Det er en av mine desiderte favoritter.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    heter ikke vokalisten i Dronning Mauds Land Ingeborg Magerøy eller er jeg på villspor?

    mvh. s,
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    ja hun har en flott stemme og låten 'smake' er noe av det fineste jeg har hørt innen norsk pop.har dessverre ikke platene til DML.

    mvh. s,
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.141
    Antall liker
    8.176
    Torget vurderinger
    12
    Prefab sprout : Swoon
    Tindersticks : I
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    atonal skrev:
    Devo - Q: Are We not Men? A: We Are Devo!
    quote]



    med den beste versjonen jeg har hørt av satisfaction (inklusive originalen.)
     

    KH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2003
    Innlegg
    226
    Antall liker
    0
    Clawfinger - forut for sin tid. Sint og politisk:


    Andre spesielt bra er naturligvis:



     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.219
    Antall liker
    7.049
    Torget vurderinger
    4
    Bx skrev:
    Min personlige debutfavoritt er sannsynligvis Dronning Mauds Land. Med Dronning Mauds Land.

    Det er en plate jeg har hørt mange hundre ganger. Og jeg går aldri lei. Tekstene er artige, melodiene er akkurat passe melankolske. Arrangementene til Arne Berggren er originale og flotte. Og stemmen til Ragnhild er som sølvgran på julaften. Det er ikke bare en debutfavoritt. Det er en av mine desiderte avoritter.
    Men før de ble "Dronning Mauds land" og norskspråklige het de The Tunicates...og var i grunn bedre slik...som DML ble de litt prektige...debut-EP'n til The Tunicates...som selvsagt het "The Tunicates" derimot...var en storveis debut...og ikke minst " Steal Me Away" som kom litt senere.
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    husker The Tunicates såvidt fra den norske samleplaten "A Beat Generation",utgitt av bladet Beat '86.(thanks to Ivar Dyrhaug for making this record neccessary :D).

    men her er tidenes norske rock-LP :



    De Press - block to block.

    ganske sikker på at det var debut full-lengderen.

    mvh. s,
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Bx skrev:
    Min personlige debutfavoritt er sannsynligvis Dronning Mauds Land. Med Dronning Mauds Land.

    Det er en plate jeg har hørt mange hundre ganger. Og jeg går aldri lei. Tekstene er artige, melodiene er akkurat passe melankolske. Arrangementene til Arne Berggren er originale og flotte. Og stemmen til Ragnhild er som sølvgran på julaften. Det er ikke bare en debutfavoritt. Det er en av mine desiderte avoritter.
    Enig! :)
    Ved siden av Kari Bremnes holder jeg Dronning Mauds Lands tre første utgivelser som det beste som har kommet ut av Norsk musikk.
    Best er etter min mening "Tiden kler seg naken" med tekster av Lars Saabye Christensen:

    Alle disse tre platene var noe ujevne men med store høydepunkt som f.eks "Død postmann" med en fantastisk tekst som gjør at man ikke vet om man skal le eller gråte... Kan også nevne "Ikke sett noen spor", "Verdens ende" og "Det går over" som står som en påla... :)
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Mye fint her, men denne husker jeg tok kaka og vel så det:



    O.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Tori Amos - little earthquakes
    Queens of the stone age - queens of the stone age
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Vil bare repetere; Led Zeppelin ;)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.656
    Antall liker
    1.421
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Emerson Lake and Palmer - Same, den rokker!
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.687
    Antall liker
    1.449
    Fy skam meg som glemte Psychocandy.
    Og hvordan jeg klarte å glemme denne er også et mysterium.


    Dersom Block to Block er debutalbumet til De Press støttes dette til det fulle.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    3.955
    Torget vurderinger
    96
    Debutskiva til KISS fra '74 er vel litt av en bragd.
    Bare klassikere. Black Diamond, Strutter, Cold Gin, Deuce osv.... utrolig mye tøft på den.
    siterer en omtale jeg er enig i: "Sometimes rock fans and critics take music way too seriously. Perhaps an album like this; obvious, loud, juvenile, testosterone-filled, hooks galore...perhaps this is the true essence of what rock and roll should be".
     

    Vedlegg

    D

    dtddiver

    Gjest
    Polkagris skrev:
    Debutskiva til KISS fra '74 er vel litt av en bragd.
    Bare klassikere. Black Diamond, Strutter, Cold Gin, Deuce osv.... utrolig mye tøft på den.
    siterer en omtale jeg er enig i: "Sometimes rock fans and critics take music way too seriously. Perhaps an album like this; obvious, loud, juvenile, testosterone-filled, hooks galore...perhaps this is the true essence of what rock and roll should be".
    Kunne ikke være mer enig!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    1
    ...skal vi se, jeg var vel ikke ferdig med "D" enda:

    Dexy's Midnight Runners - Searching For The Young Soul Rebels


    Broren min kjøpte denne da den kom ut sommeren 1980. Fy faen! Den traff meg midt i planeten. Den fete blåserrekka, de kule melodiene og den tøffe vokalen. Dette var noe helt nytt i mine ører! Like bra den dag i dag.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn