De beste lydisolerende plater er..?

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Kan noen gi meg tips basert på følgende: Jeg ønsker å lydISOLERE et kjellertak og ev. veggene for å hindre uønsket lyd i resten av huset, er altså ute etter beste mulige "lydstopper". I tillegg er det ønskelig at platene / materialet er så tynt som mulig da taket allerede er lavt. Noen som har gode råd..? :)
 
C

century

Gjest
50mm lydfellematte (glava/ rockwool-produkt) og 13mm gips. Husk å henge opp gipsplatene via lyd-bøyler.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jess, snekre sammen en himling og legge glava oppå.
 

gegge

Medlem
Ble medlem
16.04.2005
Innlegg
8
Antall liker
0
NBI sin detaljtegningserie gir flere alternativer, men husk det er vekt som gjelder for å redusere lydtransmisjon. Bruk lydmatter og gjerne dobbelt lag med tunge plater hengende i bøyler.
 
T

theStig

Gjest
Husk at det må være luft-tett også, hvis ikke får du lydlekkasjer.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takk for alle svar/tips! gegge: hvor finner jeg NBI sin detaljtegningserie, ligger det på nettet?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
50mm lydfellematte (glava/ rockwool-produkt) og 13mm gips. Husk å henge opp gipsplatene via lyd-bøyler.
Jepp, dette vil funke veldig bra! Har gjordt det selv.
Men jeg brukte to lag med gips, for å få skikkelig tyngde.
Dette bygger ca 12cm.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Jeg sniker meg inn i en gammel tråd i stedet for å starte en ny. Altså, jeg har bedre med takhøyde (260, drøyt) og kan tenke meg å senke taket for å verne nabofaen mot meg og omvendt, og dessutem meg mot nabofaens klager -- og dessuten også dempe taket i samme slengen hvis mulig.


Jepp, dette vil funke veldig bra! Har gjordt det selv.
Men jeg brukte to lag med gips, for å få skikkelig tyngde.
Dette bygger ca 12cm.
Altså,
1) bøyler i betongtaket,
2) lekter (hvor grove?),
3) mineralull opp mot betongtaket (50 mm er nok? Er det noe å tjene på mer?),
4) to lag med gipsplater
5) tette med silikon

?


Når jeg dessuten skal regulere innsiden av rommet (jeg bryr meg om meg selv også) -- fester jeg da bare absorbenter under gipsen, eller tenker jeg nytt allerede fra scratch?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Bruk akryl istdf. silikon så kan du male over etterpå.

2x4" stendere i taket med 10cm iso imellom. Husk 60cm senter til sentere stendere.

Bruk viskoelastisk dempelim imellom gipslagene. Hvis du ikke finner noe lokalt:

http://www.audioalloy.com
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Riktig, bruk akrylmasse(hvit)
Jeg fikk beskjed om å ikke spare på denne. Og angrer ikke på det.
1/2mm glippe, og hele jobben er bortkastet.

Da jeg flyttet inn i huset, var det så lytt at når jeg stod nede i kjellerstuen, kunne jeg høre hva de snakket om i etasjen over meg.
Nå spiller jeg musikk så høyt jeg bare vil, og det er kunn det værste av bassen som kommer opp i stua. Når jeg øver på trompeten, lurer familien på om jeg virkelig har øvd :)
Nå har jeg ikke betonggulv mellom. Så jeg vet ikke hvordan slik senking av taket vil fungere med betong over.

Rockwool`s lydisolasjonsplater(50mm) mellom taket og gipsplatene(2 lag ja, for å få tyngde på bøylene)
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Og med det samme jeg er i gang: Et rom har gjerne sånne ting som kalles for "vinduer".

Vinduene sitter i betongveggen. Om jeg lager ny vegg foran betongveggen, så er fortsatt vinduene i kontakt.

Så, hva gjør man? Skal vinduene monteres via lydbøyler også? Hva med isolasjonen, da må man vel bruke ull og ikke skum?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Skum SKAL IKKE brukes rundt vinduer! Er noe dritt og etter endel år så løser det seg opp. Tror min snekker kalte det neopren-pakning som skal ligge mellom vinduet og veggen når man snakker lyddemping i tillegg til kilene.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.088
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Og med det samme jeg er i gang: Et rom har gjerne sånne ting som kalles for "vinduer".

Vinduene sitter i betongveggen. Om jeg lager ny vegg foran betongveggen, så er fortsatt vinduene i kontakt.

Så, hva gjør man? Skal vinduene monteres via lydbøyler også? Hva med isolasjonen, da må man vel bruke ull og ikke skum?
Det eneste lydstudioet jeg har vært i som har hatt vinduer hadde to sett. Ett i den opprinnelige yttervegg og ett i den utforede lydveggen.
 
Topp Bunn