De beste rør-DAC'er

Atlerovik

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.08.2019
Innlegg
3.450
Antall liker
10.881
Sted
Oslo
Torget vurderinger
17
RØR DAC er en umulighet.
Derfor kan en ekstern rørbuffer være en løsning. Ikke dyr og enkel å koble botrt hvis en ombestemmer seg.
Konvertering av et f.eks. CD signal til analog lyd er en umulighet med rør.
RØR DAC begrepet er bare villedende og til forvirring .
Jeg skjønner hvor du vil hen, Hans. Men jeg tror det hadde vært en fordel om du hadde forklart deg litt tydeligere. De fleste omtaler hele boksen som en DAC. Til og med produsenter gjør det. Så dermed er ikke en «Rør DAC» en umulighet, produsenter lager «rør DAC’er». At selve konverteringen fra digital til analog ikke kan gjøres med rør er jeg med på. Men måten du skriver det på er forvirrende.
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
I mine ører er analogtrinnet i en Dac viktig. Jeg liker best rør. Har hatt nok transistor dac'er til å si at de låter kjedelig i forhold. Rør i hele kjeden her på 94db høyttalere. Den lille susen som kommer ut av horna lever jeg godt med.
Kan du utdype dette Haavard?
Hvilke aspekter ved lyden gjør at det låter kjedeligerere uten rørene? Mangel på dynamikk? Låter for tynt? Eller er det andre forhold?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg synes rør tilfører dynamikk ja. Synes også de låter detaljert og samtidig litt fyldigere. Har rør i pre og effekt og. Kanskje overkill. Liker rør og klasse A best. Men jeg bruker ecc33 rør i min dac. Fra Mullard. Og de er langt bedre enn 6sn7
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Jeg synes rør tilfører dynamikk ja. Synes også de låter detaljert og samtidig litt fyldigere. Har rør i pre og effekt og. Kanskje overkill. Liker rør og klasse A best. Men jeg bruker ecc33 rør i min dac. Fra Mullard. Og de er langt bedre enn 6sn7
Hva må til for å omstille til ecc33 fra 6sn7?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
426
Antall liker
122
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Er ikke en rør dac en dac med rør på utgangen stort sett? Altså en rør buffer?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.034
Antall liker
1.310
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Jeg synes rør tilfører dynamikk ja. Synes også de låter detaljert og samtidig litt fyldigere. Har rør i pre og effekt og. Kanskje overkill. Liker rør og klasse A best. Men jeg bruker ecc33 rør i min dac. Fra Mullard. Og de er langt bedre enn 6sn7
Skjønner hva du mener, men trodde at stort sett alt av linje-signal, altså kilder og aktive forforsterkere spiller i klasse A med eller uten rør? Er det ikke primært effekttrinn hvor man ofte går bort fra klasse A?
Vil en kilde eller pre generelt ha bedre dynamikk/microdynamikk enn transistorer som spiller i klasse A? Eller er det mere styrt av andre forhold?
Akkurat dette synes jeg er et interessant tema og kan være med på å styre eventuelle fremtidige valg for min del. Særlig microdynamikken gir meg mye glede når denne er på plass.
Jeg har opplevd at min transistor pre i 30k klassen er bedre enn min rør pre i 80k klassen akkurat på det dynamiske området.
Har derfor konkludert med at rør på linjesignal kanskje ikke er min cup of tea, men er det slik du hevder vil jeg ikke gi opp rør riktig enda. Det kan jo være at jeg ikke har hatt en heldig match.
 
I

Ikke33206

Gjest
Skjønner hva du mener, men trodde at stort sett alt av linje-signal, altså kilder og aktive forforsterkere spiller i klasse A med eller uten rør? Er det ikke primært effekttrinn hvor man ofte går bort fra klasse A?
Vil en kilde eller pre generelt ha bedre dynamikk/microdynamikk enn transistorer som spiller i klasse A? Eller er det mere styrt av andre forhold?
Akkurat dette synes jeg er et interessant tema og kan være med på å styre eventuelle fremtidige valg for min del. Særlig microdynamikken gir meg mye glede når denne er på plass.
Jeg har opplevd at min transistor pre i 30k klassen er bedre enn min rør pre i 80k klassen akkurat på det dynamiske området.
Har derfor konkludert med at rør på linjesignal kanskje ikke er min cup of tea, men er det slik du hevder vil jeg ikke gi opp rør riktig enda. Det kan jo være at jeg ikke har hatt en heldig match.
Ja er det ikke akkurat det at det at det vanskelig å finne match med rør pre og transistor effekt som treffer skikkelig?
Men hvis det først treffer så...
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Klasse A med tanke på effektsiden. HAr nå ML nr.28 og Aleph J. 300b hos doktoren, det er snakk om monoblokker.

Jeg har rørpre til 100k.
Akkurat nå en DIY jfet pre til 5k. Og denne gjør sine saker, definitivt.
Liker best rørpreen, må inn igjen, men sliter litt med mye gain ut av den.
Så matching ja, og så er det sikkert noen elektriske forhold her også.

Opplever i det store og hele at rør har en ro over seg i mitt anlegg, i tillegg til massevis av detaljer og dynamikk. Microdynamikk også. Det er noe med rørsoundet jeg ikke alltid greier å beskrive.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva må til for å omstille til ecc33 fra 6sn7?
Noen mener de er helt like og kan brukes om hverandre. Har du mnegder med ecc33 så kan du det. Men et ecc33 rør vil fortere bli brukt opp/slitt ut i noen som er beregnet for 6sn7. Veridian har oppskriften på dette. Mest snakk om å skifte ut noen motstander. Jeg fikk en switch laget på min da jeg har ecc3 liggende. Men de er jo rimelig sjeldne.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Er ikke en rør dac en dac med rør på utgangen stort sett? Altså en rør buffer?
Rørdac er et misvisende begrep. En dacchip leverer jo et lite analogt signal ut. Dette må forsterkes. Enten med rør eller transistor. Min dac bruker 6sn//ecc 33 rør, og forsterker signalet. Derfor en gainswitch også. Hva som menes med buffer vet jeg ikke helt. Men min dacchip har for lite analogt signal ut til at den kan kjøres rett i preampen.
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Nå er det ikke slik at rørdac alltid er bedre enn andre typer dacer. Jeg ble aldri helt dus med min VU dac. Jeg oppgraderte også til noen veldig gode nos rør og prøvde litt forskjellige høyttalere og forsterkere.
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Jeg kjenner ikke høvding, men fy..... dac 70 er bare rart, sånn at man tror d er noe feil med cd spiller og gammel dac ikke rør her da, men at en dac skal ha så mye å si
 
I

Ikke33206

Gjest
Opplever i det store og hele at rør har en ro over seg i mitt anlegg, i tillegg til massevis av detaljer og dynamikk. Microdynamikk også. Det er noe med rørsoundet jeg ikke alltid greier å beskrive.
Uten sammenligning forvørig så tester jeg en hybridforsterker med rør i forforsterkersiden.
Det gir helt klart en annen ro, og mer uanstrengt lyd her i forhold til den transitor integrerte jeg bruke
Merker det samme i andre lytterom der det brukes rør i forforsterkeren på disse Spendor høyttalerne.

Har helt klart blitt mer interessert i gå i den retningen...men klart det har vært i en annen prisklasse....foreløpig:)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Uten sammenligning forvørig så tester jeg en hybridforsterker med rør i forforsterkersiden.
Det gir helt klart en annen ro, og mer uanstrengt lyd her i forhold til den transitor integrerte jeg bruke
Merker det samme i andre lytterom der det brukes rør i forforsterkeren på disse Spendor høyttalerne.

Har helt klart blitt mer interessert i gå i den retningen...men klart det har vært i en annen prisklasse....foreløpig:)
Rørpre og transistoreffekt har mye for seg. Hadde jaget separat pre og power. Mer utvalg enn integrert.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke høvding, men fy..... dac 70 er bare rart, sånn at man tror d er noe feil med cd spiller og gammel dac ikke rør her da, men at en dac skal ha så mye å si
Ikke sikkert det er dacchipen som gjør jobben, men analogdelen etter. Min dacchip er en AD1865, veldig gammel. Men spiller ringer rundt min gamle konvertermed ESS Sabre chip.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Rørpre og transistoreffekt har mye for seg. Hadde jaget separat pre og power. Mer utvalg enn integrert.
men det er viktig at de passer teknisk sammen. Hadde et problem med et par forsterkere hvor jeg ikke kunne skru opp mer enn til kl. 10 før det begynte å bli for høyt.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
men det er viktig at de passer teknisk sammen. Hadde et problem med et par forsterkere hvor jeg ikke kunne skru opp mer enn til kl. 10 før det begynte åbli for høyt.
Jeg også, men hos meg har jeg måttet ty til dempeplugger fra Rothwell. Og helt ærlig så tror jeg ikke det degradere så mye. Men jeg tror faktisk det lar seg gjøre å lage en high end variant med gode motstander.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
På en eldre Parasound effektforsterker, hadde jeg mulighet til å justere innkommende signal. Måtte kjøre på fullt for ellers ble det dårligere lyd. Dette var analogt signal fra en rørpre.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
Audiomix har såklart rett. Rørene i en DAC gjør ingenting annet en å påføre de konverterte analoge signalene en karakter (sminke, krydder osv) Selv foretrekker jeg en velbygget resistordac fremfor det meste annet men skulle jeg hatt en DAC med rør så ville jeg kombinert en moderne chip som taklet absolutt alle format med rør.

-BB-
 

kjellbjarne

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
5.112
Antall liker
3.645
Torget vurderinger
4
Ikke sikkert det er dacchipen som gjør jobben, men analogdelen etter. Min dacchip er en AD1865, veldig gammel. Men spiller ringer rundt min gamle konvertermed ESS Sabre chip.
Du skrur vel, du kan få dacen min
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Audiomix har såklart rett. Rørene i en DAC gjør ingenting annet en å påføre de konverterte analoge signalene en karakter (sminke, krydder osv) Selv foretrekker jeg en velbygget resistordac fremfor det meste annet men skulle jeg hatt en DAC med rør så ville jeg kombinert en moderne chip som taklet absolutt alle format med rør.

-BB-
Nei, og en transistor har vel samme oppgaven den og? Rør eller transistor er som oftest nødvendige for å øke signalet fra dac før den skal sendes videre til preamp.

Med resistordac mener du en ladder dac? Der du setter flere chiper oppå hverandre for å øke signalet ut? Ale Philips tda 1543?
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Er det noen som har testet ut buffer som gir rørlyd. Har i dag integrert forsterker som jeg ikke ønsker å bytte og lurer fælt på om det er mulig å få til litt rørlyd med en rimelig sak og heller bestille noen gode rør? Noen med erfaring med tilsvarende produkt som yaqin sd-cd3?
 

Vedlegg

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
Kan du beskrive "rørlyd"?
Rørlyden formes av ørevennlige 2`ndre og 3de harmoniske forvregninger. Musikalsk så er 2ndre harmonisk forvregning neste ikke hørbar men tilfører allikevel fylde og kropp. 3de harmoniskt mykner opp tonene. Veeeldig enkelt forklart.

-BB-
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
men,,,,,,, min rør-dac (unnskyld; DAC med rør buffer) oppleves ikke som avrundet, feit eller fyldig. Den oppleves som krystalklar og ivrig.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.542
Sted
Sørlandet
men,,,,,,, min rør-dac (unnskyld; DAC med rør buffer) oppleves ikke som avrundet, feit eller fyldig. Den oppleves som krystalklar og ivrig.
Og hva skjer med lyden når du sammenligner den med en dac uten rør?

-BB-
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det noen som har testet ut buffer som gir rørlyd. Har i dag integrert forsterker som jeg ikke ønsker å bytte og lurer fælt på om det er mulig å få til litt rørlyd med en rimelig sak og heller bestille noen gode rør? Noen med erfaring med tilsvarende produkt som yaqin sd-cd3?
Jeg har brukt iFi micro iTube rørbuffer mellom DAC og forsterker før og jeg synes den fungerte bra i lydbildet. Den finnes også i en nyere versjon, iTube2.
last ned.jpg

last ned (1).jpg
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner hvor du vil hen, Hans. Men jeg tror det hadde vært en fordel om du hadde forklart deg litt tydeligere. De fleste omtaler hele boksen som en DAC. Til og med produsenter gjør det. Så dermed er ikke en «Rør DAC» en umulighet, produsenter lager «rør DAC’er». At selve konverteringen fra digital til analog ikke kan gjøres med rør er jeg med på. Men måten du skriver det på er forvirrende.
En DAC med Rørsmak?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt iFi micro iTube rørbuffer mellom DAC og forsterker før og jeg synes den fungerte bra i lydbildet. Den finnes også i en nyere versjon, iTube2. Vis vedlegget 694364
Vis vedlegget 694366
Kult men hvor lenge overlever printet og de nærmeste komponentene varmen . Røret blir glovarmt så jeg lurer på on dette er helt trygt brannmessig
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.261
Antall liker
9.497
Torget vurderinger
2
men,,,,,,, min rør-dac (unnskyld; DAC med rør buffer) oppleves ikke som avrundet, feit eller fyldig. Den oppleves som krystalklar og ivrig.
Det er jo som det skal være. Vi snakker om forforsterkere her og da har ikke slappe utgangstrafoer og høy utgangsmotstand noen negativ påvirkning
En typisk rørbuffer som ikke forsterker signalet har også så liten forvregning at det ikke blr være noen hørbar røreffekt
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Kult men hvor lenge overlever printet og de nærmeste komponentene varmen . Røret blir glovarmt så jeg lurer på on dette er helt trygt brannmessig
Det har holdt i et par år på skrivebordet uten problemer. Jeg har også en Musical Fidelity X-CAN med to av de samme rørene. Den skiftet jeg rør og kondensatorer på etter over 25 år. Aluminiumsboks/rør fungerer utmerket som kjøleribber og komponentene holder i mange år. Det blir heller ikke brann av det med noen cm lufting over dingsen. Den blir ikke varmere enn at du kan ta på den.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg skjønner hvor du vil hen, Hans. Men jeg tror det hadde vært en fordel om du hadde forklart deg litt tydeligere. De fleste omtaler hele boksen som en DAC. Til og med produsenter gjør det. Så dermed er ikke en «Rør DAC» en umulighet, produsenter lager «rør DAC’er». At selve konverteringen fra digital til analog ikke kan gjøres med rør er jeg med på. Men måten du skriver det på er forvirrende.
Jeg ble opptatt og glemte spørsmålet.
En DAC til HiFi bruk betår av en chip eller et chip sett og eksterne komponenter.
Digitalt inn - analogt ut.
Ingen rør.
Det analoge signalet (musikken) går ofte via et buffer trin. OP amp, diskrete komponenter eller et rør.
Analogdelen (rør eller halvledre) har ikke noe med digital - analog omformingen å gjøre.
En DAC er chip basert. Aldri rør basert.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Spurte egentlig Terrawa. Folk tror ofte at rørlyd er slappt og mykt. Det kan være det, men ofte kan det være motsatt, spes i gode(dyre) saker.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er det noen som har testet ut buffer som gir rørlyd. Har i dag integrert forsterker som jeg ikke ønsker å bytte og lurer fælt på om det er mulig å få til litt rørlyd med en rimelig sak og heller bestille noen gode rør? Noen med erfaring med tilsvarende produkt som yaqin sd-cd3?
Jeg har testet den og synes den tilførte noe positivt her hos meg :) reagerte heller dårlig på rør bytte

mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg ble opptatt og glemte spørsmålet.
En DAC til HiFi bruk betår av en chip eller et chip sett og eksterne komponenter.
Digitalt inn - analogt ut.
Ingen rør.
Det analoge signalet (musikken) går ofte via et buffer trin. OP amp, diskrete komponenter eller et rør.
Analogdelen (rør eller halvledre) har ikke noe med digital - analog omformingen å gjøre.
En DAC er chip basert. Aldri rør basert.

joa, men når folk flest sier "dac" tenker de på hele boksen, inkludert utgang/buffertrinnet.
rørdac som begrep er null problem, alle skjønner hva man sikter til.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
joa, men når folk flest sier "dac" tenker de på hele boksen, inkludert utgang/buffertrinnet.
rørdac som begrep er null problem, alle skjønner hva man sikter til.
Hva skal man i grunn ellers kalle boksen med dac chip og utgang/buffertrinn?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
joa, men når folk flest sier "dac" tenker de på hele boksen, inkludert utgang/buffertrinnet.
rørdac som begrep er null problem, alle skjønner hva man sikter til.
Da er det bare meg da?
Og noen få andre som skjønner forskjellen :)
Teknisk sett er det et upresist og villedende begrep.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC
Topp Bunn