De finnes i alle bedrifter...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
De som aldri spør seg selv om de er friske nok til å gå på jobb, men som alltid spør seg selv om de er syke nok til å bli hjemme! Og som med deprimerende regelmessighet finner ut at de er akkurat syke nok til å skulke unna jobben en dag eller to.

En blanding av simulant og ekte syk, en som alltid vet hvor langt han/hun kan gå. Som alltid ser på vaktlisten om bemanningen er så god at det ikke virker påfallende at han/hun enda en gang har sluntret unna.

En svøpe for arbeidskollegene, en svøpe for bedriftene, en svøpe for fellesskapet!

Arbeidskollegene må ta slakken og jobbe mer.
Bedriftene må betale ut lønn uten å få arbeiddsinnsats i bytte.
Fellesskapet må til slutt bære byrden av enda en person som ikke bidrar.

Til syvende og sist rammes unnasluntrerne også. De blir garantert ikke forfremmet til den posisjonen de kunne hatt, rett og slett fordi enhver arbeidsgiver med normalt gangsyn ikke tar sjansen på å gi dem oppgaver som krever normal innsats og tilstedeværelse.

F***, jeg er lei av sånne parasitter. Og det er sikkert som amen i kjerka at sånne råttstokker klamrer seg fast til jobben like hardt som Mullah Krekar klamrer seg til asylretten sin. Du får ikke løsnet dem med dynamitt!

Føler meg litt bedre nå.

mvh
 
C

Cyber

Gjest
Jeg synes at 1. dag borte bør være ulønnet. Det tror jeg hadde ordnet opp i mye.

God helg!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Jeg synes at 1. dag borte bør være ulønnet. Det tror jeg hadde ordnet opp i mye.
Da jeg begynte å jobbe var det slik at de tre første dagene borte fra jobb var ubetalte. Da jeg begynte på BMV Solheimsviken var det lokal tarifavtale som sa at vi ikke hadde karensdager. Leiearbeidere fra andre steder var imponerte over dette husker jeg. Men det snodige var at man ikke merket noen økning i fraværet etter at karensdagene ble tatt bort. Kan det ha vært slik at folk var noe mer ansvarsbevisste den gangen? ( midt på 70 tallet ) ???
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
cybervision_ skrev:
Jeg synes at 1. dag borte bør være ulønnet. Det tror jeg hadde ordnet opp i mye.
Da jeg begynte å jobbe var det slik at de tre første dagene borte fra jobb var ubetalte. Da jeg begynte på BMV Solheimsviken var det lokal tarifavtale som sa at vi ikke hadde karensdager. Leiearbeidere fra andre steder var imponerte over dette husker jeg. Men det snodige var at man ikke merket noen økning i fraværet etter at karensdagene ble tatt bort. Kan det ha vært slik at folk var noe mer ansvarsbevisste den gangen? ( midt på 70 tallet ) ???
Folk var vel reddere for å miste jobben sin den gangen, og det var også mye lettere å gi noen sparken.
mvh
 
M

MORNING STAR

Gjest
Egenmeldingfravær er indirekte årsak av negative forhold på arbeidsplassen.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HAY2 skrev:
Egenmeldingfravær er indirekte årsak av negative forhold på arbeidsplassen.
Å. javel.

Jeg som trodde at en sykemelding var fordi vedkommende var syk.

mvh
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
788
Torget vurderinger
5
cybervision_ skrev:
Jeg synes at 1. dag borte bør være ulønnet. Det tror jeg hadde ordnet opp i mye.

God helg!
1. dag ved hver fraværsperiode?
I så fall er jeg ikke enig. Det vil føre til at det er mer kostbart for arbeidstakeren å være fraværende feks 5x1 dag enn 2x2mnd. Og jeg vil gjette på at både bedrift og medarbeidere langt heller har noen fraværende i 5 dager enn 4 mnd.

Norge har er et trygdesystem som hindrer at noen havner i uføre og det er veldig bra, selv om momenter alltids kan diskuteres. Men personlig synes jeg sykelønn ikke burde være mer enn feks 80% av normallønn. Det skal faktisk ikke økonomisk sett være hipp som happ om man er på jobb eller ikke. Det skal lønne seg med tilstedeværelse.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
- Spot-on :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
788
Torget vurderinger
5
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
En sannhet med modifikasjoner. Bransje er også av stor betydning.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
De som aldri spør seg selv om de er friske nok til å gå på jobb, men som alltid spør seg selv om de er syke nok til å bli hjemme! Og som med deprimerende regelmessighet finner ut at de er akkurat syke nok til å skulke unna jobben en dag eller to.

En blanding av simulant og ekte syk, en som alltid vet hvor langt han/hun kan gå. Som alltid ser på vaktlisten om bemanningen er så god at det ikke virker påfallende at han/hun enda en gang har sluntret unna.

En svøpe for arbeidskollegene, en svøpe for bedriftene, en svøpe for fellesskapet!

Arbeidskollegene må ta slakken og jobbe mer.
Bedriftene må betale ut lønn uten å få arbeiddsinnsats i bytte.
Fellesskapet må til slutt bære byrden av enda en person som ikke bidrar.

Til syvende og sist rammes unnasluntrerne også. De blir garantert ikke forfremmet til den posisjonen de kunne hatt, rett og slett fordi enhver arbeidsgiver med normalt gangsyn ikke tar sjansen på å gi dem oppgaver som krever normal innsats og tilstedeværelse.

F***, jeg er lei av sånne parasitter. Og det er sikkert som amen i kjerka at sånne råttstokker klamrer seg fast til jobben like hardt som Mullah Krekar klamrer seg til asylretten sin. Du får ikke løsnet dem med dynamitt!

Føler meg litt bedre nå.

mvh
Du skulle ta deg en sykedag nå i julestria. Payback time ;)

Puma
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
tkr skrev:
ErosLoveking skrev:
Les åpningsinnlegget mitt en gang til, gjerne litt mer nøye.

Jeg kritiserer ikke egenmeldingsordningen som sådan, men at noen utnytter den så skamløst.

mvh

jada

Egentlig burde ingen svare deg, enveis monolog, utblåsning. ;)

Toveis monologer er vanskelig å få til, selv om de forekommer. ;)

Selvsagt er det en utblåsning, ikke desto mindre er problemstillingen helt reell. Arbeidstakere som alltid må bæres av de andre medarbeiderne forekommer i mange, mange bedrifter.
De er en pain in the ass og bidrar til å gjøre arbeidsplassen mer utrivelig og tung.

mvh
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
449
Antall liker
114
Sted
Halden
tkr skrev:
De som aldri spør seg selv om de er friske nok til å gå på jobb, men som alltid spør seg selv om de er syke nok til å bli hjemme! Og som med deprimerende regelmessighet finner ut at de er akkurat syke nok til å skulke unna jobben en dag eller to.

En blanding av simulant og ekte syk, en som alltid vet hvor langt han/hun kan gå. Som alltid ser på vaktlisten om bemanningen er så god at det ikke virker påfallende at han/hun enda en gang har sluntret unna.

En svøpe for arbeidskollegene, en svøpe for bedriftene, en svøpe for fellesskapet!

Arbeidskollegene må ta slakken og jobbe mer.
Bedriftene må betale ut lønn uten å få arbeiddsinnsats i bytte.
Fellesskapet må til slutt bære byrden av enda en person som ikke bidrar.

Til syvende og sist rammes unnasluntrerne også. De blir garantert ikke forfremmet til den posisjonen de kunne hatt, rett og slett fordi enhver arbeidsgiver med normalt gangsyn ikke tar sjansen på å gi dem oppgaver som krever normal innsats og tilstedeværelse.

F***, jeg er lei av sånne parasitter. Og det er sikkert som amen i kjerka at sånne råttstokker klamrer seg fast til jobben like hardt som Mullah Krekar klamrer seg til asylretten sin. Du får ikke løsnet dem med dynamitt!

Føler meg litt bedre nå.

mvh
:)

Må¨være en arbeidsgiver du,en sur en- ;D

Mvh Roar
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
tkr skrev:
ErosLoveking skrev:
tkr skrev:
ErosLoveking skrev:
Les åpningsinnlegget mitt en gang til, gjerne litt mer nøye.

Jeg kritiserer ikke egenmeldingsordningen som sådan, men at noen utnytter den så skamløst.

mvh

jada

Egentlig burde ingen svare deg, enveis monolog, utblåsning. ;)

Toveis monologer er vanskelig å få til, selv om de forekommer. ;)

Selvsagt er det en utblåsning, ikke desto mindre er problemstillingen helt reell. Arbeidstakere som alltid må bæres av de andre medarbeiderne forekommer i mange, mange bedrifter.
De er en pain in the ass og bidrar til å gjøre arbeidsplassen mer utrivelig og tung.

mvh
Det er vel belagt oppad vegger og nedad stolper at egenmeldingsdagene blir utnyttet av relativt mange for alt hva de er verdt. Hva Frisch-senteret måtte hevde, rokker ikke ved det.

Ha en fortsatt fin aften.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Bånnulka skrev:
tkr skrev:
De som aldri spør seg selv om de er friske nok til å gå på jobb, men som alltid spør seg selv om de er syke nok til å bli hjemme! Og som med deprimerende regelmessighet finner ut at de er akkurat syke nok til å skulke unna jobben en dag eller to.

En blanding av simulant og ekte syk, en som alltid vet hvor langt han/hun kan gå. Som alltid ser på vaktlisten om bemanningen er så god at det ikke virker påfallende at han/hun enda en gang har sluntret unna.

En svøpe for arbeidskollegene, en svøpe for bedriftene, en svøpe for fellesskapet!

Arbeidskollegene må ta slakken og jobbe mer.
Bedriftene må betale ut lønn uten å få arbeiddsinnsats i bytte.
Fellesskapet må til slutt bære byrden av enda en person som ikke bidrar.

Til syvende og sist rammes unnasluntrerne også. De blir garantert ikke forfremmet til den posisjonen de kunne hatt, rett og slett fordi enhver arbeidsgiver med normalt gangsyn ikke tar sjansen på å gi dem oppgaver som krever normal innsats og tilstedeværelse.

F***, jeg er lei av sånne parasitter. Og det er sikkert som amen i kjerka at sånne råttstokker klamrer seg fast til jobben like hardt som Mullah Krekar klamrer seg til asylretten sin. Du får ikke løsnet dem med dynamitt!

Føler meg litt bedre nå.

mvh
:)

Må¨være en arbeidsgiver du,en sur en- ;D

Mvh Roar
Jeg har iallfall måttet gjøre to personers jobb alene i en uke, og ser to uker til med samme situasjon i kvitøyet. Sliten og lei.

mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
Sjukefråver heng også saman med sjukdom, må vi hugse på....
Vi bør også spørje oss kvifor sjukefråveret er spesielt høgt i turnusyrke. Er det ein rein funksjon av å gå i turnus, eller noko anna?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
Sjukefråver heng også saman med sjukdom, må vi hugse på....
Vi bør også spørje oss kvifor sjukefråveret er spesielt høgt i turnusyrke. Er det ein rein funksjon av å gå i turnus, eller noko anna?
Det sier seg nesten selv at man blir mer sliten av turnusarbeid enn med ordinært arbeid.

Jeg har tidligere jobbet turnus og med 14 arbeidsdager i strekk a 12 timer tærer det på overskuddet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
Sjukefråver heng også saman med sjukdom, må vi hugse på....
Vi bør også spørje oss kvifor sjukefråveret er spesielt høgt i turnusyrke. Er det ein rein funksjon av å gå i turnus, eller noko anna?
Det sier seg nesten selv at man blir mer sliten av turnusarbeid enn med ordinært arbeid.

Jeg har tidligere jobbet turnus og med 14 arbeidsdager i strekk a 12 timer tærer det på overskuddet.
Hm! Stimlerar turnus skulkesenteret i hjernen? Elles får turnusarbeidarar oftare kreft enn andre. Men det heng kanskje saman med røykinga dei er avhengige av?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
Sjukefråver heng også saman med sjukdom, må vi hugse på....
Vi bør også spørje oss kvifor sjukefråveret er spesielt høgt i turnusyrke. Er det ein rein funksjon av å gå i turnus, eller noko anna?
Det sier seg nesten selv at man blir mer sliten av turnusarbeid enn med ordinært arbeid.

Jeg har tidligere jobbet turnus og med 14 arbeidsdager i strekk a 12 timer tærer det på overskuddet.
Hm! Stimlerar turnus skulkesenteret i hjernen? Elles får turnusarbeidarar oftare kreft enn andre. Men det heng kanskje saman med røykinga dei er avhengige av?
Det er vel mer arbeidsbelastningen som gir økt fravær.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Turnus er så mangt. Man kan ha en jævlig fin turnus, som ikke er det minste slitsom, eller man kan ha en jævlig hard turnus, gjerne tredelt med dag, kveld og natt, som potensielt gir en helseproblemer i løpet av kun få år.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Det er for kategorisk å ta arbeidsmiljø som den eneste avgjørende faktor.
Persontype spiller også inn.
Noen har rett og slett dårlig oppdragelse og vil alltid komme med egenmeldinger før det første nyset - gjerne på en fredag eller mandag eller når de skal være med 18-åringen for å se på bil.
Dette mens andre kolleger tar en paracet og jobber overtid.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.991
Antall liker
9.012
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ErosLoveking skrev:
Det viser en omfattende studie av bruken av egenmeldinger ved et stort norsk konsern, med over 700 ansatte.

Jeg tror ikke man hadde kommet til samme konklusjon om man hadde undersøkt i kommunal omsorgssektor eller lavtlønnsyrker generellt....

Jeg synes også det er et paradoks at det skal være så "vanskelig" for arbeidstaker å bære ingen/redusert lønn ved noen få sykedager i løpet av et år når man har full inntekt resten av året, mens det greit at man mister minst 1/3 av lønnen hvis man blir permanent syk (ufør)....

mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
At det finnes noen som skulker jobben en dag eller to under dekke av å være syk er vel bare noen man må leve med. Det er en kostnad man må iberegne, og egentlig vel verdt det i stedet for å kutte i ordningene på en måte som rammer alle dem som ikke misbruker ordningene overhodet.

Man kan jo spørre seg hva som vil ramme en mest. Bortfall av sykepenger hvis man blir syk, eller gleden av at en og annen skulker ikke får sykepenger en dag eller to når hun ikke er på jobb.

Hvis det er personer som er gjengangere her så er det nok et annet og underliggende problem som bør løses enn å se på egenmeldingsordningen.

Mistrivsel på arbeidsplassen, utrivelige kollegaer,dårlig arbeidsmiljø, rusmiddelproblemer, dårlig arbeidsmoral, urettferdig behandling, mobbing, slitasje etc. etc. Kanskje bedre å finne ut hva som er problemet og om man kan gjøre noe for å bedre eller løse det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Ein skal ikkje sjå bort frå at arbeidsbelastning er ein viktig faktor. Har du mykje sjukefråver?
Jobbet rotasjon i ca 2.5 år og hadde vel 2-4 fraværsdager i året på den tida.

Har stort sett sittet inne på kontor de siste 3.5 årene og i snitt vil jeg anta at sykefraværet er halvert sammenlignet med tiden jeg jobbet rotasjon. I år har jeg ikke hatt en eneste sykedag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.083
Antall liker
8.607
Torget vurderinger
1
HAY2 skrev:
Egenmeldingfravær er indirekte årsak av negative forhold på arbeidsplassen.
Eller syke småbarn man ikke kan ha i barnehagen?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
bjornh skrev:
HAY2 skrev:
Egenmeldingfravær er indirekte årsak av negative forhold på arbeidsplassen.
Eller syke småbarn man ikke kan ha i barnehagen?
Hadde min andre egenmelding på 15 år forrige uke. Omgangssjuk junior og sambo.
Er det riktig av meg å sette meg i sofaen med hodet i henda og ha dårlig samvittighet?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Noen bransjer er vel mere utsatte for hyppige sykemeldinger enn andre vil jeg tro?
I min bransje så inbiller jeg meg at det er ganske høyt sykefravær. Det henger nok sammen med flere forhold. Trivsel er nevnt, men jeg tror også i hvilken grad man føler seg hverdsatt kan ha en del å si.
Jeg mikser drinker og lager mat. Å lage mat mens man selv er smittet av basilusker frårådes jo i læreboka, noe jeg godt kan skjønne.
Å stå i bar med f.eks tett nese og rennende øyne er heller ingen crowdpleaser. Det sagt så er det meget sjelden jeg er sykemeldt.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Man er ikke frisk hvis man ikke er syk av og til.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Anonym skrev:
Jeg tror sykefravær henger mye sammen med trivsel.

Ser ikke noe behov for karensdag, i en godt fungerende bedrift er sykefraværet lavt (på min arbeidsplass ligger totalt fravær på ca.4%).
Sjukefråver heng også saman med sjukdom, må vi hugse på....
Vi bør også spørje oss kvifor sjukefråveret er spesielt høgt i turnusyrke. Er det ein rein funksjon av å gå i turnus, eller noko anna?
Det sier seg nesten selv at man blir mer sliten av turnusarbeid enn med ordinært arbeid.

Jeg har tidligere jobbet turnus og med 14 arbeidsdager i strekk a 12 timer tærer det på overskuddet.
Hm! Stimlerar turnus skulkesenteret i hjernen? Elles får turnusarbeidarar oftare kreft enn andre. Men det heng kanskje saman med røykinga dei er avhengige av?
Nattjobbing sliter faktisk mer på hjertet enn å jobbe normalt ni til fire. Det har flere undersøkelser vist opp gjennom årene. Har selv merket hvordan det har slitt på meg å jobbe turnus, selv om jeg aldri har vært syk under slike forhold. Det siste har nok vært tilfeldigheter.

Når noen er borte i et par uker så er det noe galt. Enten med helsen, eller med personens forhold til arbeidsplassen/jobben. Og med det siste mener jeg ikke latskap, men et slitasjemoment. Det finnes selvsagt unntak for alt, men at noen av latskap får legen med på sykemelding i et par uker tror jeg er uhyre uvanlig.

Der jeg jobber nå skal du ikke hoste for mye før du blir sendt hjem. Vi er en for liten organisasjon til å ha flere syke samtidig. Derfor brukes hjemmekontor mer hos oss enn det som er vanlig. Sålenge vi har internett kan mange av oss fortsatt jobbe. Jeg har faktisk aldri vært så ofte syk som jeg har vært i 2010, men har ikke hatt eneste dag borte fra jobb. Det har i det hele tatt vært endel i redaksjonen i år, men det jobbes likevel ufortrødent videre. Vi har alle vår plass i produksjonen, og gjør det som har vært planlagt selv. Kan ikke huske at noen har tatt over en annens oppgaver på grunn av sykdom.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
Skal jeg gå på jobb og dele mine basselusker med kolleger, eller skal jeg holde meg hjemme i et lønnlig håp om at det går over og at spredningen minimeres ... Det er et vanskelig dilemma. På den andre siden så har også immunsystemet godt av litt trim.

mvh
KJ
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
693
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
wilbur-x skrev:
Det er for kategorisk å ta arbeidsmiljø som den eneste avgjørende faktor.
Persontype spiller også inn.
Noen har rett og slett dårlig oppdragelse og vil alltid komme med egenmeldinger før det første nyset - gjerne på en fredag eller mandag eller når de skal være med 18-åringen for å se på bil.
Dette mens andre kolleger tar en paracet og jobber overtid.
Dette er relativt korrekt!
Har jobbet mye opp som personalrådgiver i flere bedrifter og de som er "sykemeldere" er og blir det. Dette summerer seg ned til arbeidsstoltheten bland lavtlønnede yrker. Velferdsnorge må ta en del av støyten. Har vert borti mange som direkte spekulerer i sykemelding/egenmelding.
Denne gruppen har som regel seg selv og sitt eget behagelsesbehov å prioritere uten å tenke på bedriftens konsekvenser.
Som regel ved trivselsfaktor og sykemelding er det grunnlegende tilbakeliggende forhold som ligger bak.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.804
Antall liker
28.850
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Haugenial skrev:
wilbur-x skrev:
Det er for kategorisk å ta arbeidsmiljø som den eneste avgjørende faktor.
Persontype spiller også inn.
Noen har rett og slett dårlig oppdragelse og vil alltid komme med egenmeldinger før det første nyset - gjerne på en fredag eller mandag eller når de skal være med 18-åringen for å se på bil.
Dette mens andre kolleger tar en paracet og jobber overtid.
Dette er relativt korrekt!
Har jobbet mye opp som personalrådgiver i flere bedrifter og de som er "sykemeldere" er og blir det. Dette summerer seg ned til arbeidsstoltheten bland lavtlønnede yrker. Velferdsnorge må ta en del av støyten. Har vert borti mange som direkte spekulerer i sykemelding/egenmelding.
Denne gruppen har som regel seg selv og sitt eget behagelsesbehov å prioritere uten å tenke på bedriftens konsekvenser.
Som regel ved trivselsfaktor og sykemelding er det grunnlegende tilbakeliggende forhold som ligger bak.
Det var interessant, det der med at sykemeldere forblir sykemeldere! Det ante meg.

Betyr det at det ikke er noe å gjøre med dem, annet enn å håpe at de slutter av seg selv?

mvh
 
N

nb

Gjest
Tidene endrer seg - mamma og pappa har totalt 3 - tre - dager fravær fra jobb pga egen sykdom (mamma har noen flere fordi jeg eller søsteren min var syke når vi var små). Dette er på to fulle yrkeskarrierer som lærer på ungdoms- og videregående skole, begge er pensjonerte nå. Yngre kollegaer tok egenmeldinger over en lav sko.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
693
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
tkr skrev:
Haugenial skrev:
wilbur-x skrev:
Det er for kategorisk å ta arbeidsmiljø som den eneste avgjørende faktor.
Persontype spiller også inn.
Noen har rett og slett dårlig oppdragelse og vil alltid komme med egenmeldinger før det første nyset - gjerne på en fredag eller mandag eller når de skal være med 18-åringen for å se på bil.
Dette mens andre kolleger tar en paracet og jobber overtid.
Dette er relativt korrekt!
Har jobbet mye opp som personalrådgiver i flere bedrifter og de som er "sykemeldere" er og blir det. Dette summerer seg ned til arbeidsstoltheten bland lavtlønnede yrker. Velferdsnorge må ta en del av støyten. Har vert borti mange som direkte spekulerer i sykemelding/egenmelding.
Denne gruppen har som regel seg selv og sitt eget behagelsesbehov å prioritere uten å tenke på bedriftens konsekvenser.
Som regel ved trivselsfaktor og sykemelding er det grunnlegende tilbakeliggende forhold som ligger bak.
Det var interessant, det der med at sykemeldere forblir sykemeldere! Det ante meg.

Betyr det at det ikke er noe å gjøre med dem, annet enn å håpe at de slutter av seg selv?

                                         mvh
Tenker da selvfølgelig ikke på de som har et reelt helsemessig psykisk/fysisk problem og all respekt til de. Min bestekompis sin hustru er uføretrygdet med god grunn. "Og hvordan kan vi vite om de andre ikke har/er det med rettmessig grunnlag", kommer dere til å spørre, og det vet vi ikke. Det er nettop dette som gjør det hele så vanskelig. Og det er nettop her de etiske retningslinjene blir krysset.. Man er sin egen doktor ved spesielt  egenmelding, og skal trøtthet/fyllesyk osv gå på bekostning av småbedrifters personalisering og økonomi? Har vert borti flere tilfeller av butikker som må stenge avdelinger i dagesvis pga egnmeldinger og deretter vist seg å vere urettmessig. Da kan dere begynne å tenke på hva det koster; Tapt omsetning, sykepenger, varebeholdning, sosiale kostnader osv... Dette kan i mange tilfeller være kritisk for en småbedrift.
Har gjennom mange jobbintervju støtt på flere som er der fordi de må, og gir direkte beskjed om at de kun er der pga plikt.
Missforstå meg rett. -Bruker selv et par egenmeldinger i året, ved influensa og når junior er syk. Og det er betryggende å ta et par sykedager uten å lide økonomisk så lenge man har reelt grunnlag. Jeg har ren samvittighet sådan....
 
Topp Bunn