Orso: Jeg klarer ikke med beste velvilje fatte eller begripe hvordan en forsterker skal kunne avkle/være nådeløst avslørende for anlegget i sin helhet. Jeg skjønner bare ikke logikken:
Anlegg X med forsterker A låter bra. Anlegg Y (samme som X bortsett fra en annen forsterker) med forsterker B låter pyton. Normal logikk tilsier da at forsterker B er dårligere enn A. Men nei, du skal snu det til at den forsterkeren som låter dårligst er den beste, det er bare at resten av anlegget er pyton. Iogmed forsterker A i kombinasjon med anlegget låter helt topp, så betyr det at forsterker A isolert sett også låter pyton, bare på motsatt måte. Og dette er selfølgelig helt sannsynlig selv om produsenten av forsterkeren og produsenten av høyttalerne (og andre komponenter i anlegget) befinner seg på ulike kontinent og har aldri snakket med hverandre. Det merkelige er at du kommer trekkende med samme logikken enten det er høyttalere, dac, forsterker eller annet.
Det jeg sier er at transparent elektronikk vil gi lyden som resten av anlegget presenterer. Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå? I noen tilfeller fungerer det utmerket og andre ganger gjør det ikke det. Det avhenger av flere faktorer og da spesielt områder som frekvensrespons, spredning, annen forvrengning, kapasitet og tidsdomenet målinger. I tillegg kommer det som finnes på innspillingene og musikksmak selvfølgelig.
Hva som foretrekkes av forsterkere og annen elektronikk går selvsagt begge veier. Det er en annen som f.eks likte bedre Ncore enn DP. Skal vi følge den enkle logikken din og ikke ta med og se på helheten i systemet, så må vel slike ulike erfaringer skape forvirring. Den eneste vi kan si er hva man foretrekker i det spesifikke anlegget med musikken som spilles og det er også det trådstarter sier. Man trekker derimot ikke generelle objektive konklusjoner ut av det. Mange elsker gamle rørforsterkere med masse forvrengning og årsakene kan være flere.
I forhold til high fidelity og en objektiv standard kan man derimot si at den med lavest mulig forvrengning kan karakteriseres som best. Når det gjelder nevnte DP vs Ncore så er liten tvil om at Ncore er en bedre målemessig forsterkere utifra de målingene vi har av DP. Ncore ligger noe sånt som 10-15 dB lavere på TDH+Noise målingene. Det er kort og godt fakta og har ingenting med å være "fanboy". Og generell visdom forteller at en god klasse D forsterker med god SMPS PSU vil være mindre lastpåvirkelig enn en AB forsterker med linære strømforsyning. Unntaket er kanskje svært lav impedanse, men her vet vi for lite konkret når det gjelder Ncore. Når noen opplever mer bass med DP, så er det derfor med all sansynlighet forvrengning som er forskjellen. Og ingenting gale i at man foretrekker det. Det er helt normalt og veldig systemavhengig.
Vi tenker nok veldig forskjellig i måten man setter sammen anlegg på og det kan være en rot til litt forvirring. I et aktivt oppsett med stor membranarealet, så vil en forsterker med kontroll IMO være det beste. Her kan man enkelt gå inn å skru opp bassen til nivået man ønsker. Da forsvinner sånt sett behovet for elektronikk som "blåser opp" bassen p.g.a. manglende kontroll, som vil ha en negativ side også. Kombinasjonen stram og artikulert bass med nok nivå er slik jeg ser det kvalitativt bedre.
I passive oppsett med mindre justeringsmuligheter og ofte begrenset membranarealet, så er det derimot ikke så vanskelig å forstå at noe annet kan komme bedre ut. Det kan forøvrig være fornuftig for å justere bassen med ulike forsterkere hvis man virkelig skal kunne finne ut hvilke man foretrekker. Det kan være nok til å endre resultatet.
Mulighetene til justering i et aktivt oppsett på andre områder er også så store at det blir en helt annen måte å bygge anlegg på enn den tradisjonelle metoden med "matching" av høyttalere og elektronikk. Det faller gjerne helt bort. Man bruker transparent elektronikk og justerer ellers med EQ og eventuelt påvirker også det tonale med akustiske tiltak. Sistnevnte utgjør også veldig mye og dette er vel også noe de færreste gjør i stor skala. Jeg husker du skrev at du mente at akustikken på et bad var svært bra og at du ingen behov for akustiske tiltak, og da er det klart at vi befinner oss på nesten forskjellig planeter!
Jeg tror nok derfor at det oppstår misforståelser fordi vi har så ulike tanker i måten et anlegg settes sammen på. Det er veldig lenge siden jeg tenkte at jeg måtte finne en matchende lydmessig komponent til høyttalerne. Den tankebanen har jeg forlatt for lenge siden og kjøper utelukkende elektronikk basert på målinger og specs. Jeg setter tvert imot stor pris på at ikke farget elektronikk avslører svakheter i anlegget mitt, slik at jeg kan jobbe med det som virkelig er roten. Akkurat nå har jeg f.eks litt lite nivå i mellombassen i det ene anlegget. Jeg skylder ikke på forsterkeren, forforsterkeren eller DACen for det. Jeg ser utifra frekvensresponsmålinger hvor problemet egentlig befinner seg og vil løse det der fremfor å prøve å finne elektronikk som skal "legge på" noe.