Er nok en sannhet med modifikasjoner vil eg tro.
Eg har faktisk, believe it or not, et rimelig brukbart gehør, og surfet gjennom det lille eg har hatt av musikkteori opp gjennom årene. Men gi meg Neil Young 7 dager i uken før Pet Metheny. Og Metheny ville aldri klart å spille soloen på down by the river like bra som gammer'n sjøl.
For (veldig) lenge siden spilte eg i et slags garage-rock band, med en jæla flink fyr, og egentlig nokså okei også. Bandet ble oppløst den dagen han kom, helt manisk og euforisk, til øving og begynte å fabulere om kor fantastisk trommisen i toto var, som kunne spille et-eller-annet spesielt i 128-dels takt. Da var det kroken på døra.
Det er sikkert noen modifikasjoner der, men dette er en myte fremsatt av amatør-musikere som ikke når helt opp...
Jeg skal vedde årslønna mi på at Metheny hadde klart soloen, og jeg skal også vedde årslønna mi på at Young IKKE hadde klart å spille noe av Metheny!
Ikke bland smak med musikalske evner!
Jeg har spilt og laget musikk i både garasje band og "flinkis" band, gjett hva som var vanskeligest?
Når det er sagt, og det er her modifikasjonen kommer inn, det ER vanskelig å lage enkel, men samtidig intelligent musikk. Det krever en god del musikalitet og evner. Så får vi heller være uenige om hva som er bra musikk...
Men nå ødelegger jeg tråden....beklager..... :-(