De nye patos høytallerne,,,,

tor-g

Medlem
Ble medlem
18.03.2007
Innlegg
46
Antall liker
1
Hei, har sett et eller annet sted at det kommer noen nye Patos høytallere, tror de het symfonic, de hadde et utseende som lignet Sonus faber cremona. Ikke de firkanta kassene som er på Patos sin hjemmeside. Jeg har vært på patos sin hjemmeside men fant ikke noe. Er det noen der ute som vet noe?? Pleier ikke Patos være kjent for å passe bra til Electrocompaniet??
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei! Jeg så såvidt en kort omtale i siste fidelity nr 32. Høytalerne ble presentert på high-end messen i Stockholm. Patos Symphonic. Enig i at de så ut som en Sonus Faber Amati
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.868
Antall liker
24.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det gjør de ikke.
De ser ut som om de prøver å se ut som Sonus faber Amati Anniversario. No way, José.

Forøvrig kan det godt være at de er riktig gode.
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
Valentino skrev:
Det gjør de ikke.
De ser ut som om de prøver å se ut som Sonus faber Amati Anniversario. No way, José.

Forøvrig kan det godt være at de er riktig gode.
Hei Valentino, ser at du kom op a stolen nu. De kan da godt ligne lidt ;-)
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
416 skrev:
Hei, har sett et eller annet sted at det kommer noen nye Patos høytallere, tror de het symfonic, de hadde et utseende som lignet Sonus faber cremona. Ikke de firkanta kassene som er på Patos sin hjemmeside. Jeg har vært på patos sin hjemmeside men fant ikke noe. Er det noen der ute som vet noe?? Pleier ikke Patos være kjent for å passe bra til Electrocompaniet??
Patos (uten H), passer ofte bra til Electrocompaniet, mener da jeg. Selvfølgelig subjektiv oppfattelse, siden jeg er eier av begge deler.
Roar Moen (Patos eier/konstruktør)er forøvrig mannen bak Electrocompaniet's prelude høyttalere, samt andre høyttalere som selges i landet vårt.
Patos er imidlertid begjært konkurs (jmfr. Kristiansand tingrett 16.04.08.) , og hjemmesiden har vel derfor ikke vært oppdatert på en stund..................
Noen der ute som vet noe om hva som skjer etter denne konkursen? ???

Arild
 

tor-g

Medlem
Ble medlem
18.03.2007
Innlegg
46
Antall liker
1
HEI FISHERMAN. HVA SLAGS EC KOMPONENTER BRUKER DU OG HVILKE PATOS HØYTALLERE HAR DU? KAN DU SKRIVE LITT OM ANNLEGGET DITT OG LITT OM LYDEN?

HAR SELV EC 4,9 6CH SURROUND PRE, 250R EFFEKT TIL FRONTENE, AW60 BROKOBLET TIL CENTER OG EN ANNEN AW60 TIL BAKHØYTALLERNE. FRONTHØYTALLERNE ER DYNAUDIO COUNTUR S3,4. SØLVKABLING ALT. LETTER ETTER EN DVD SPILLER OG KANSKJE NOEN ANDRE HØYTALLERE, DYNAUDIOENE ER MEGET BRA MED DET ER PÅTIDE Å GÅ VIDRE ETTER NOEN ÅR MED DE HØYTALLERNE, IKKE FOR AT DE ER DÅRLIGE, TVERT OM MEN DET ER KJEDLIG,,,,MÅ HA NOE NYTT.

LURER FÆLT PÅ HVA DE NYE PATOS KAN KOMME TIL Å KOSTE. HVOR FÅR JEG KJØPT PATOS??
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
416, hvis Patos er konkurs får du nok ikke kjøpt annet enn restmodeller hvis noen butikk har dette inne. Produksjon av nye er vel innstilt når firmaet er konk.

Gjør oss alle en tjeneste og ikke bruk Caps Lock...
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.868
Antall liker
24.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
JR-AUDIOTONE skrev:
Valentino skrev:
Det gjør de ikke.
De ser ut som om de prøver å se ut som Sonus faber Amati Anniversario. No way, José.

Forøvrig kan det godt være at de er riktig gode.
Hei Valentino, ser at du kom op a stolen nu. De kan da godt ligne lidt ;-)
Da må jeg nok drikke endel. ;D
 

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
504
Antall liker
43
Er det så enkelt at så lenge man har tre på sidene, som er buet og lakkert, så er de like sonus Faber? Sonus Faber har da ikke patent på dette.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Nå betyr vel ikke den konkursen nedenom og hjem for Patos, etter hva jeg har forstått. Det er vel mer snakk om å avvikle det gamle firmaet, og fortsette produksjonen med nye eiere og frisk kapital.

Sitat fra AVForum:

Patos AS, som eies av Roar Moen, er gått konkurs, det er riktig. Patos International Ltd (som er det utenlandske eier selskapet) og Patos Distribusjon AS er ikke gått konkurs. Begge selskapene eies av Qnsulting Ltd, Hong Kong. Qnsulting Ltd eier en rekke selskaper, merker og retigheter, og har sin hoved aktivitet innen audio bransjen.
Roar vil være aktiv i Patos International Ltd og Patos Distribuusjon. Her vil han også få eierandeler.

Jeg håper dette virker avklarende.

Mange hilsen
Stein Frode Ertzeid
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Elektron skrev:
Hei! Jeg så såvidt en kort omtale i siste fidelity nr 32. Høytalerne ble presentert på high-end messen i Stockholm. Pathos Symphonic. Enig i at de så ut som en Sonus Faber Amati Aniversari.
Nå kan alle gjøre opp sin mening:

 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg klarer i allefall ikke å unngå å tenke Sf etterligning på sidene men foran er ikke finishen mye å skyte av.

Lokalet til EC har jo Duet tatt over men der syntes jeg kombien Patos- EC Prelude låt veldig behagelig, varmt og snilt. Ikke for alle? Selgeren sa Prelude er litt "friskere" enn andre modeller.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.400
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror ikke den informasjonen som Qnsulting kommer med er helt korrekt. Dette er blitt meg fortalt av en som snakket med Moen selv.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
staker skrev:
Er det så enkelt at så lenge man har tre på sidene, som er buet og lakkert, så er de like sonus Faber? Sonus Faber har da ikke patent på dette.
Heilt einig. Det var jo ein som fann opp den firkanta høgtalarkassa ein eller annan gong også. Ser ikkje han blir referert til kvar gong det kjem ein firkanta høgtalar.

Det at fleire gjer det no har antakeleg med at no kan ein få laga bua kabinett til ein vettug pris. Bua sider har jo lenge vore kjent at er sterkare enn rette, samt at ståande bølger blir dempa. Sikkert fleire ting også som eg ikkje kjem på i farta.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.868
Antall liker
24.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sf har faktisk patent på luttformede høyttalere. Men de er ikke veldige på å sysselsette advokatstanden.

Poenget mitt er at enkelte klarer å gjøre ting elegant, mens andre klarer å etterlikne uelegant.
Men smaken er delt, som baken.
 

fisherman

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
46
Antall liker
2
416 skrev:
HEI FISHERMAN. HVA SLAGS EC KOMPONENTER BRUKER DU OG HVILKE PATOS HØYTALLERE HAR DU? KAN DU SKRIVE LITT OM ANNLEGGET DITT OG LITT OM LYDEN?

HAR SELV EC 4,9 6CH SURROUND PRE, 250R EFFEKT TIL FRONTENE, AW60 BROKOBLET TIL CENTER OG EN ANNEN AW60 TIL BAKHØYTALLERNE. FRONTHØYTALLERNE ER DYNAUDIO COUNTUR S3,4. SØLVKABLING ALT. LETTER ETTER EN DVD SPILLER OG KANSKJE NOEN ANDRE HØYTALLERE, DYNAUDIOENE ER MEGET BRA MED DET ER PÅTIDE Å GÅ VIDRE ETTER NOEN ÅR MED DE HØYTALLERNE, IKKE FOR AT DE ER DÅRLIGE, TVERT OM MEN DET ER KJEDLIG,,,,MÅ HA NOE NYTT.

LURER FÆLT PÅ HVA DE NYE PATOS KAN KOMME TIL Å KOSTE. HVOR FÅR JEG KJØPT PATOS??
Tok litt tid å få svart.
Mine komponenter er i dag EMC1, EC4.6 og en LC-AUDIO THE END MILLENNIUM, samt PATOS 302mk II, alså ikke de dyreste patos, men akk så deilige (subjektiv oppfatning). Bruker ikke EC effekttrinn, da jeg likte LC-audio bedre enn en AW100 jeg prøvde en stund(ny subjektiv oppfatning).
Å formidle en oppfatning av lyden i mitt anlegg finner jeg ikke så enkelt (det blir jo subjektivt), men jeg sitter med oppfattelsen at høyttalerne vokser med oppgaven, (har dessuten hatt dem helt siden de var 301, dvs de er bygget om et par ganger) og formidler en stadig "bedre" lyd etterhvert som utstyret foran har blitt byttet ut til "bedre" ting. Lyden er etter min oppfatning "varm" (sa det noe?) rimelig bra oppløst, og har en imponerende dyp bass med tanke på at det er et 6,5" basselement. Symphonic II er en (mye) dyrere versjon med AMT-diskant og trefinèr-kabinett og det jeg har hørt av den tilfredsstilte de små ønskene jeg kanskje har med hensyn til den øvre del av frekvensområdet, alså en bedre oppløsning oppover. Min oppfatning er tilslutt at EC passer veldig godt til høyttalerne og jeg trives meget godt med det de presterer nå. Skulle gjerne vært mer malende i mine beskrivelser, men mener som tidligere nevnt at det hele er subjektivt, så prøv det gjerne ut. Det er jo DU som evnt. skal like det til slutt...................
Jeg har forøvrig ikke hørt noe av de "nye" patos med unntak av et par basic 310 mk II som jeg kjøpte ved et uhell........De gjør seg bra i kjellerstua til TV med Harman Kardon surroundreceiver foran...., men så er dette noen billigere greier da.

Forhandlere av Patos finner du på www.patos.no og i følge Frode Ertzeid er jo det hele bare snakk om endringer i eierstruktur hos patos, så de skulle være tilgjengelige.
 
Topp Bunn