Dead Can Dance

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei
Er så mange som skryter fælt av Dead Can Dance, så jeg tenkte jeg skulle sjekke de ut litt nærmere.
Har for så vidt hørt de ved et par tilfeller tidligere, men langt fra nok til å vite hva en bør starte med.
Ser at de har gitt ut 3 "Best of"-varianter.
Hvilken av dem er best, og dermed grei som apetizer?
- Wake
- Memento
- A passage in time....

mvh
Proffen

ketilb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2009
Antall liker
136
Sted
Sør-Helgeland
Torget vurderinger
15
Jeg ville velge 'Toward the Within' eller 'Selections from North America 2005' (sistnevnte er nok personlig favoritt).

.. og Brendan Perry's 'Eye of the Hunter' er også ytterst anbefalelsesverdig

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.492
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, har noen utgivelser av DCD, men ingen av de du nevner. ER dessverre noe år side de ble oppløst. Den første plate jeg kjøpte av dem er: Into the labyrinth. Dette er faktisk en plate jeg tar frem av og til...
Har også Toward The Within som er en meget fin live plate (tror den er å få som dvd også).
Spiritchaser som er utgitt i 1996 er den siste utgivelsen jeg har av dem. Selv liker jeg best Into the Labyrinth

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.822
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
memento inneholder nesten bare kutt fra de to siste albumene "into the labyrinth" og "spiritchaser". De kjøpes best i sin helhet.
A passage in time er fra 91 og inneholder mest fra serpents egg og aion.

skal du ha en samler er det Wake som kommer nærmest å gi et tverrsnitt av utgivelsene, men live plata toward... som både tom og ketil anbefaler er et bra sted å begynne

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
har det meste av Dead Can Dance.'into the labyrint' er favoritten her også,men 'splean and ideal' og 'the serpents egg' er også meget bra.når det gjelder samlerene er 'wake' en dobbel-cd og er nok et hakk bedre enn 'a passage in time'.

Brendan Perry's soloskive er jo som nevnt også kanonbra.mye av Lisa Gerrard's arbeide er absolutt hørbart.

i det jeg skriver dette vil jeg også anbefale en av mine nyeste plater.John Foxx og Robin Guthrie' 'mirrorball'.veldig sakralt.

vil på det sterkeste anbefale å kjøpe albumene (og live'n) til DCD fremfor samlerene dersom økonomien tillater dette.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Whitin the Realm of a Dying Sun var den eneste Dead Can Dance plata jeg ville kjøpe.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603
Hei
Into the labyrinth er storfavoritten her

Mvh
RBN

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Takk for innspill.
Wake er bestilt, så får vi se hva mer det evt blir
Må jo nesten falle i smak...;D

mvh
Proffen

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
0
Her må heller ikke glemmes Lisa Gerrard's samarbeide med synthguruen Klaus Schultze, meget vakker musikk.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
RBN skrev:
Hei

Mvh
RBN
Jeg gir også min stemme til at dette er det beste albumet til DCD, selv om det ikke er tilfredsstiller trådstarters forutsetning om at det skulle være en samleplate...

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.909
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
terryboy skrev:
RBN skrev:
Hei

Mvh
RBN
Jeg gir også min stemme til at dette er det beste albumet til DCD, selv om det ikke er tilfredsstiller trådstarters forutsetning om at det skulle være en samleplate...

....tenkte mer at en samleplate kan gi noen hint om hvilke skiver som kan være verdt å bestille hem i ettertid, all den tid de pleier å inneholde kutt fra flere skiver... ;D

mvh
Proffen

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.403
Into the labyrinth.
For de spesielt interesserte; lyden på vinyl er eksepsjonelt bra.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.428
Torget vurderinger
5
"A passage in time" er super, kjenner ikke til de to andre samlingene som er nevnt.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Lyngen skrev:
Whitin the Realm of a Dying Sun var den eneste Dead Can Dance plata jeg ville kjøpe.
Støtter Lyngen. Dette er den desidert beste utgivelsen deres. Har fulgt DCD fra starten og de overgikk aldri denne imo.

Andre DCD favoritter er Spleen, Serpents og Aion.

Anbef samler "Passage in time"

Topp Bunn