dedikert kurs

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
lark skrev:
Jeg har en aldri så liten følelse av at diskusjonen nå har beveget seg opp på et akademisk nivå ;D
Trådstarter er vel allerede en smule forvirret ;) ;)
Joda, men svarene er allikevel utmerkede. Jeg skal avtale nærmere med elektrikeren på mandag eller så, så jeg kjører nok en oppklaringsrunde rundt den tid. Kjør på!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.164
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
12
Anonym skrev:
Med utgangspunkt i 15 meter 2,5kvadrat kabel fra sikringsskapet til stikkontakten og nettspenning på 230V vil en ved 16A belastning og cos phi på 1 få spenningsfall få hele 3.36V i spenningsfall.

Sannsynligvis blir aldri spenningsfallet så stort, er lite utstyr som trekker så mye og jeg er mer tilbøyelig til å tro på julenissen enn til å tro at et spenningsfall på < 1,5% er hørbart.

Trondmeg: Nå finnes det ingen standard sikring mellom 16 og 20A. Ikke ser jeg hvor reduksjonsfaktoren kommer i dette tilfellet, standard omgivelsestemperatur i NEK er fritt etter hukommelsen 20 grader C og jeg tviler på at elektrikeren klarer å trekke mer enn en pr i røret.
I know. Generelt prat. Jeg mener std omgivelser er 30grader, men det er heller ikke så veldig interessant.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Med utgangspunkt i 15 meter 2,5kvadrat kabel fra sikringsskapet til stikkontakten og nettspenning på 230V vil en ved 16A belastning og cos phi på 1 få spenningsfall få hele 3.36V i spenningsfall.

Sannsynligvis blir aldri spenningsfallet så stort, er lite utstyr som trekker så mye og jeg er mer tilbøyelig til å tro på julenissen enn til å tro at et spenningsfall på < 1,5% er hørbart.

Trondmeg: Nå finnes det ingen standard sikring mellom 16 og 20A. Ikke ser jeg hvor reduksjonsfaktoren kommer i dette tilfellet, standard omgivelsestemperatur i NEK er fritt etter hukommelsen 20 grader C og jeg tviler på at elektrikeren klarer å trekke mer enn en pr i røret.
I know. Generelt prat. Jeg mener std omgivelser er 30grader, men det er heller ikke så veldig interessant.
Nysgjerrig som jeg er så måtte jeg slå det opp og det er 30 grader i luft og 20 i jord men jeg er enig i at det ikke er så veldig relevant.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
6.754
Sted
Holmestrand
Trondmeg skrev:
xerxes skrev:
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Tar utgangspunkt i NEK Tabell 52A-A2 og forlegningsmåte A2:
2,5mm2 kan belastes med inntil 18,5A
4mm2 kan belastes med inntil 25A
6mm2 kan belastes med inntil 32A
Men husk at det er særnorske regler for skjult anlegg som sier at du aldri skal sikre mer enn 16A på 2,5 kvadrat.
I tillegg kommer reduksjonsfaktorer for bunting, omgivelsestemp etc etc
Minner om at 16 A og 230 V gir 3680 VA kontinuerlig. Det holder i lange baner til de aller aller fleste stereoanlegg. 1000 VA ligger langt i overkant av hva de fleste forsterkere trekker. Da har du igjen drøye 2,5 kVA til en strømhungrig CD-spiller, eventuelt en platespiller på 3,5 hestekrefter....
Jeg ser du skriver VA så du tar hensyn til cos phi for reaktiv belastning "stjeler" kapasitet på kursen.
Tja, startstrømmen på forsterkeren er gjerne også dimensjonerende ved store kraftverk. Store elektrolyttbanker kan fungere som rene kortslutningen et øyeblikk ved oppstart. Dessuten bør man alltid velge 16A og min 2,5 kvadrat da prisen for kursen bare blir litt dyrere enn 10A og 1,5 kvadrat. Også er det greit å ikke belaste kursen maksimalt uansett.
Tror ikke fasedreining og cos phi er det store problemet her. Poenget mitt er nettopp det at 16 A er rikelig. Jeg ville heller ikke lagt opp noe mindre.
Her må vi skille mellom startstrøm og drift. Startstrømmen gjelder noen sekunder, og så lenge sikringen holder så klarer kabelen av mye mer enn 16 A i denne perioden. I et kraftverk eller en trafostasjon kan kortslutningstrømmen løpe opp i mange tusen ampere. Det er noe helt annet. Her er vi begrenset til hva sikringen klarer.
Når du har igjen 2,5 KVA til plate/CD-spiller har du god margin.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
6.754
Sted
Holmestrand
totte skrev:
xerxes skrev:
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Tar utgangspunkt i NEK Tabell 52A-A2 og forlegningsmåte A2:
2,5mm2 kan belastes med inntil 18,5A
4mm2 kan belastes med inntil 25A
6mm2 kan belastes med inntil 32A
Men husk at det er særnorske regler for skjult anlegg som sier at du aldri skal sikre mer enn 16A på 2,5 kvadrat.
I tillegg kommer reduksjonsfaktorer for bunting, omgivelsestemp etc etc
Minner om at 16 A og 230 V gir 3680 VA kontinuerlig. Det holder i lange baner til de aller aller fleste stereoanlegg. 1000 VA ligger langt i overkant av hva de fleste forsterkere trekker. Da har du igjen drøye 2,5 kVA til en strømhungrig CD-spiller, eventuelt en platespiller på 3,5 hestekrefter....
Jeg har allerede en McIntosh MC275 og skal ha en til. I tillegg kommer 2*400W til subene som kanskje skal erstattes med noe med høy tomgangsstrøm etterhvert. Mitt gamle 2*50W kl.A-trinn trakk 700W på tomgang, så det kan være greit å ha lit flate. Dessuten er jeg ikke sikker på at alt er optimalt bare man klarer å unngå varmgang eller at sikringen går.
Her er nok du litt over snittet hva installert effekt angår....
Hvis man har utstyr som trekker som et middels smelteverk så må man selvfølgelig forsyningen dimensjoneres tilsvarende. Du trenger kanskje flere kurser, mens svært mange av oss sitter med forsterkere rundt 2 x 100 W. Tar man godt i vil en slik forsterker klare seg lenge med 5-600 W. Da har vi igjen 3 kW til CD/Platespiller. Da kan vi faktisk drive en 4 hester..
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.164
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
12
xerxes skrev:
Trondmeg skrev:
xerxes skrev:
Trondmeg skrev:
Anonym skrev:
Tar utgangspunkt i NEK Tabell 52A-A2 og forlegningsmåte A2:
2,5mm2 kan belastes med inntil 18,5A
4mm2 kan belastes med inntil 25A
6mm2 kan belastes med inntil 32A
Men husk at det er særnorske regler for skjult anlegg som sier at du aldri skal sikre mer enn 16A på 2,5 kvadrat.
I tillegg kommer reduksjonsfaktorer for bunting, omgivelsestemp etc etc
Minner om at 16 A og 230 V gir 3680 VA kontinuerlig. Det holder i lange baner til de aller aller fleste stereoanlegg. 1000 VA ligger langt i overkant av hva de fleste forsterkere trekker. Da har du igjen drøye 2,5 kVA til en strømhungrig CD-spiller, eventuelt en platespiller på 3,5 hestekrefter....
Jeg ser du skriver VA så du tar hensyn til cos phi for reaktiv belastning "stjeler" kapasitet på kursen.
Tja, startstrømmen på forsterkeren er gjerne også dimensjonerende ved store kraftverk. Store elektrolyttbanker kan fungere som rene kortslutningen et øyeblikk ved oppstart. Dessuten bør man alltid velge 16A og min 2,5 kvadrat da prisen for kursen bare blir litt dyrere enn 10A og 1,5 kvadrat. Også er det greit å ikke belaste kursen maksimalt uansett.
Tror ikke fasedreining og cos phi er det store problemet her. Poenget mitt er nettopp det at 16 A er rikelig. Jeg ville heller ikke lagt opp noe mindre.
Her må vi skille mellom startstrøm og drift. Startstrømmen gjelder noen sekunder, og så lenge sikringen holder så klarer kabelen av mye mer enn 16 A i denne perioden. I et kraftverk eller en trafostasjon kan kortslutningstrømmen løpe opp i mange tusen ampere. Det er noe helt annet. Her er vi begrenset til hva sikringen klarer.
Når du har igjen 2,5 KVA til plate/CD-spiller har du god margin.
Vi snakker forbi hverandre.
Når jeg skrev kraftverk så mente jeg forsterkere med stor effekt. Ikke energileverandører.
Og det du skriver om startstrøm og drift er mitt poeng skrevet med andre ord. Hele poenget mitt er at startstrømmen kan ta sikringen avhengig av hvordan forsterkeren er konstruert og sikringskarakteristikken.
Og en trafo er en reaktiv last som trekker mer strøm enn den resistive lasten tilsier.
Om det er noe problem i praksis eller ikke er det ikke noe fasitsvar på når utstyret ikke er kjent.
Jeg tror ikke vi er uenige, men ser ikke hensikten med å debattere enighet heller. :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Anonym skrev:
Med utgangspunkt i 15 meter 2,5kvadrat kabel fra sikringsskapet til stikkontakten og nettspenning på 230V vil en ved 16A belastning og cos phi på 1 få spenningsfall få hele 3.36V i spenningsfall.

Sannsynligvis blir aldri spenningsfallet så stort, er lite utstyr som trekker så mye og jeg er mer tilbøyelig til å tro på julenissen enn til å tro at et spenningsfall på < 1,5% er hørbart.

Inlegget vitner om en tragisk inkompetanse. Det er som vanlig trådtykkelsen det handler om, og at tråden må være massiv for optimal ledefunksjon.
Alle som har erfaring med store forsterkere vet hvor avhengige de er av tykk tråd for å fungere optimalt mht dynamikk. Å beregne trådtykkelse ut fra et kontinuerlig strømtrekk er i denne sammenheng totalt uinteressant.


Mvh.RS
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.262
Antall liker
24.832
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
RS, kan du ikke vise hvorfor?

Ikke flere kurser til samme anlegg har jeg lest rådgitt. Det er nok lurt.
Men allikevel: 16A holder.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.164
Antall liker
8.247
Torget vurderinger
12
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Med utgangspunkt i 15 meter 2,5kvadrat kabel fra sikringsskapet til stikkontakten og nettspenning på 230V vil en ved 16A belastning og cos phi på 1 få spenningsfall få hele 3.36V i spenningsfall.

Sannsynligvis blir aldri spenningsfallet så stort, er lite utstyr som trekker så mye og jeg er mer tilbøyelig til å tro på julenissen enn til å tro at et spenningsfall på < 1,5% er hørbart.

Inlegget vitner om en tragisk inkompetanse. Det er som vanlig trådtykkelsen det handler om, og at tråden må være massiv for optimal ledefunksjon.
Alle som har erfaring med store forsterkere vet hvor avhengige de er av tykk tråd for å fungere optimalt mht dynamikk. Å beregne trådtykkelse ut fra et kontinuerlig strømtrekk er i denne sammenheng totalt uinteressant.


Mvh.RS
Jeg vil gjerne at du utdyper disse bastante ordene.
Det sitter sikringer i denne forsyningskjeden også.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
R.Solhaug skrev:
Anonym skrev:
Med utgangspunkt i 15 meter 2,5kvadrat kabel fra sikringsskapet til stikkontakten og nettspenning på 230V vil en ved 16A belastning og cos phi på 1 få spenningsfall få hele 3.36V i spenningsfall.

Sannsynligvis blir aldri spenningsfallet så stort, er lite utstyr som trekker så mye og jeg er mer tilbøyelig til å tro på julenissen enn til å tro at et spenningsfall på < 1,5% er hørbart.

Inlegget vitner om en tragisk inkompetanse. Det er som vanlig trådtykkelsen det handler om, og at tråden må være massiv for optimal ledefunksjon.
Alle som har erfaring med store forsterkere vet hvor avhengige de er av tykk tråd for å fungere optimalt mht dynamikk. Å beregne trådtykkelse ut fra et kontinuerlig strømtrekk er i denne sammenheng totalt uinteressant.


Mvh.RS
I hvilken grad kan man kompensere for flere ledere med større totalflate?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
totte skrev:
I hvilken grad kan man kompensere for flere ledere med større totalflate?

Større samlet areal via flere tynnere ledere vil øke stabiliteten noe men uten å gi den samme kontante urkraft som oppnåes via en tykk leder.


Sikring? Det skal være kort vei til sikringsskapet om den skal ha inflytelse.


Mvh. RS
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.022
Antall liker
752
R.Solhaug skrev:
totte skrev:
I hvilken grad kan man kompensere for flere ledere med større totalflate?

Større samlet areal via flere tynnere ledere vil øke stabiliteten noe men uten å gi den samme kontante urkraft som oppnåes via en tykk leder.


Sikring? Det skal være kort vei til sikringsskapet om den skal ha inflytelse.


Mvh. RS
Og du prater om inkompetanse. Kan du komme med en god forklaring på dine utsagn?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hei
jeg har sett denne tråden en stund uten å legge inn innlegg. Jeg kan fortelle litt om hva jeg har gjort og hva jeg sliter med:

Vi har fjernet utleieboligen og har bygget hifi / hjemmekino rom i tillegg til et par andre rom.

Dette medfører selvsagt eget sikringsskap siden utleieboligen disponerte dette. Vi tok over en av de kursene som ikke lenger var i bruk, nemlig komfyren, og installerte solid core 6mm2 med skjerm direkte fra skap til Furutech stikk. På Furutech stikket har jeg et enkelt filter som er basert på feritter med tre uttak. Nok strøm og det høres. I direkte sammenligning med standard stikk på felleskurs er lyden klarere, mere kontant og dynamisk. Forskjellen er tydelig. Eneste ulempe er at det av og til kan oppleves litt hardt og litt rent!!!!.
Jordingen er felles med resten av huset. Jordfeilbryteren slår ut i hytt og pine. Installering av radio eller tv mottaker er umulig da jordfeilbryteren slår ut. Jeg antar at jord fra antennelaget (skjermen er vel jordet) blander seg med jord på anlegget og sikringen slås av automatisk. Dette skjer uansett hvilken kurs anlegget er koblet på og faktisk slår jordfeilbryteren ut når jeg legger skøyteledning fra sikringsskapet i hovedboligen og ned i kjelleren og kobler anlegget på denne. Merkelig ikke sant? Har forsøkt å koble all jord fra skapet og da har jeg ikke problemet, men det er ikke tillatt og lyden ble annerledes med mindre detaljer og generelt dårligere.
Om noen har en forklaring på dette så er jeg lutter øre. Elektrikeren rygget ut og skjønte det ikke. Det samme svaret ga antennelaget.
Planen er å legge eget jordspydd når tælen går. Koble denne til hifi kursen og håpe alt går bra.
Noen kommentarer?
Jeg skal lage en egen tråd på dette senere....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Billa skrev:
...
Jordingen er felles med resten av huset. Jordfeilbryteren slår ut i hytt og pine. Installering av radio eller tv mottaker er umulig da jordfeilbryteren slår ut. Jeg antar at jord fra antennelaget (skjermen er vel jordet) blander seg med jord på anlegget og sikringen slås av automatisk. Dette skjer uansett hvilken kurs anlegget er koblet på og faktisk slår jordfeilbryteren ut når jeg legger skøyteledning fra sikringsskapet i hovedboligen og ned i kjelleren og kobler anlegget på denne. Merkelig ikke sant? Har forsøkt å koble all jord fra skapet og da har jeg ikke problemet, men det er ikke tillatt og lyden ble annerledes med mindre detaljer og generelt dårligere.
Om noen har en forklaring på dette så er jeg lutter øre. Elektrikeren rygget ut og skjønte det ikke. Det samme svaret ga antennelaget.
...
Mine 2 spesidaler :

Dersom det er antenneanlegget som lager rabalder så kan dette enkelt løses med en (eller fler) antennetrafo/galvanisk skille, men det tror jeg ikke dette er. En jordfeilbryter slår vanlig vis ut nå det er ubalanse i strømen mellom L og N (evt L1 og L2) til nettspenningen, og den kan være likeglad for hvor mye strøm så går i jordlederen. Mitt råd er å skaffe deg en ny elektriker - en som ikke rygger! Et mer «distribuert» «jordfeil-system» kan evt. være en tilnærming, dvs egene jordfeilbrytere til ulike kurser/kursgrupper - det blir også enklere å feilsøke når du er plaget med jordfeil.

mvh
KJ
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Takk for svaret. Det er egne jordfeilsbrytere for alle kurser. Det er kun en eller to som slår ut og det er ikke de som betjener anlegget???? Kurs 6 og eller 7 som leverer strøm til stua og er ikke i kontakt med hifien!!!
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Fikk følgende prosedyre anbefalt. Hører bra ut i mine ører ;D

"Hvis du skal trekke en ny kabel fra sikringsskapet så anbefaler jeg dette:

Minimum 3 x 4mm2 PR-kabel /men helst 3 x 6mm). Altså en skjermet og jordet kabel. Det er viktig at jordlederen er isolert - som faselederne. 16A.

Så ber du elektrikkeren kople 0-punkt i sikringsskapet. Det vil si at han forbinder skjerm og jord i sikringsskapet, mens skjermen ikke er tilkoplet ved stikkontakten.

Ikke lag skjøtepunkter på kabelen. Den må være ubrutt fra sikringsskap til stikkontakt."

Hvordan høres dette ut?


MVH, Toffen
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg har et anna strømrelatert spørsmål: Anlegget mitt får strøm fra ujorda kontakt. Anlegget står plassert i stue i 2andre etasje. Rett under stua, er badet til husets ungdommer. I den seinere tid, har jeg av og til hørt et klikk i høyttalerne når ungdommene slår av eller på lyset på nevnte bad. Aldri ellers.

Kan samtidig opplyse om at for noen år tilbake, var fem hus "knytta sammen" på strømtilførselen. Dette var gjort sånn at inntaket hos oss kom fra vår nabo, opp i vårt sikringsskap og ut igjen for å gå videre til naboen på andre sida. Jeg sleit en god del med støy, klikkelyder, spenningsfall osv. i den tida. Etter et par branntilløp både hos oss og i andre boliger i samme feltet, ble dette endra for noen år siden. Nå er det egen kable til hver bolig, og ingen hørbar støy lenger i mitt anlegg. Uten altså det lille klikket hver gang baderomlysbryteren benyttes. Hva kan jeg gjøre for å få vekk dette?

mvh. VilhelmW
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
ToffenGunnufsen skrev:
Hi!

Fikk følgende prosedyre anbefalt. Hører bra ut i mine ører ;D

"Hvis du skal trekke en ny kabel fra sikringsskapet så anbefaler jeg dette:

Minimum 3 x 4mm2 PR-kabel /men helst 3 x 6mm). Altså en skjermet og jordet kabel. Det er viktig at jordlederen er isolert - som faselederne. 16A.

Så ber du elektrikkeren kople 0-punkt i sikringsskapet. Det vil si at han forbinder skjerm og jord i sikringsskapet, mens skjermen ikke er tilkoplet ved stikkontakten.

Ikke lag skjøtepunkter på kabelen. Den må være ubrutt fra sikringsskap til stikkontakt."

Hvordan høres dette ut?


MVH, Toffen
Jeg har lagt 6 mm2 solid core kabel fra sikringsskapet til Furutech skinne med trekontakter. Lyden er OK men jeg vet ikke hvor mye det er å hente på å gå fra 4 til 6 mm2. Problemet med 6 mm2 er at de er jævlig vankelig å montere. Jeg ville nok valgt noe annet neste gang. Det er kun Furutech som tar 6 mm2. Qyuade (er det sånn det skrives?) tar kun opptil 5,5 mm2.
 
Topp Bunn