Dedikert spiller: CD eller SA-CD (og CD)?

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
150
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei!

Skal på sikt bruke en sum i området 10’-15’ (antatt nypris 20’+) på en brukt avspiller og har mest lyst på en spiller som også leser SA-CD, naturligvis da med tanke på at lydkvaliteten skal være enda bedre enn på ordinær CD.

Spørsmålet: Skal jeg kjøpe en ”ren” CD-spiller fremfor en SA-CD spiller? Vil avspilling av ordinære CD’er ”lide” hvis jeg kjøper en SA-CD spiller i denne prisklassen? Eller for å si det på en annen måte; vil SA-CD spilleren spille av begge formatene med lydkvalitet ”9/10” mens en ”ren” CD-spiller spille av CD’ene med lydkvalitet ”10/10”? Eller er dette noe jeg bare innbiller meg..?

Flere high-end produsenter har valgt å kun tilby ”rene” CD-spillere og det er vel en grunn til det…

Meninger? Erfaringer? Jeg har - og vil fortsette å ha - et stort antall CD’er som jeg ønsker å nyte fullt ut, men er altså lysten på å prøve SA-CD.

Takknemlig for alle svar :D
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Godt spørsmål som sikkert er debattert før og som det garantert finnes mange meninger om!

Selv har jeg valgt en ren CD-spiller av høy klasse. Den har digitalinngang slik at jeg kan koble en fremtidig BD/SACD-spiller til denne, og dermed bare bruke spiller nr to som drivverk. Dermed får jeg glede av en knallgod DA-konverter også ved bruk av den rimeligere spiller nr 2.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.356
Antall liker
11.339
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
larkrla skrev:
Godt spørsmål som sikkert er debattert før og som det garantert finnes mange meninger om!

Selv har jeg valgt en ren CD-spiller av høy klasse. Den har digitalinngang slik at jeg kan koble en fremtidig BD/SACD-spiller til denne, og dermed bare bruke spiller nr to som drivverk. Dermed får jeg glede av en knallgod DA-konverter også ved bruk av den rimeligere spiller nr 2.
Tja, såvidt jeg forstår er det ingen SACD-spillere idag som gir høyere oppløsning enn 44,1KHz/16bit ut på digitalutgang. Om dette kommer i framtiden aner jeg ikke, og jeg skjønner ikke helt bakgrunnen heller. Noen kan sikkert forklare dette.
Pisk meg hvis jeg tar feil igjen :p
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Veldig sansynlig at du har rett. Men kombispillere med BD/SACD er rett rundt hjørnet, og man kan alltids håpe på at disse har andre og forbedrede specs enn sine forgjengere ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.016
Antall liker
1.349
Sted
Nadadouro, Portugal
Snakker vi høy klasse er der jo noen få sacd spillere med digital ut, DcS, Denon (link) osv., men ellers er dette et no-no.
Der er delte meninger om sacd er verdt det, det får du avgjøre selv. Jeg selv har pakket alle cd´er på loftet....
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Mman skrev:
Hei!

Skal på sikt bruke en sum i området 10’-15’ (antatt nypris 20’+) på en brukt avspiller og har mest lyst på en spiller som også leser SA-CD, naturligvis da med tanke på at lydkvaliteten skal være enda bedre enn på ordinær CD.

Spørsmålet: Skal jeg kjøpe en ”ren” CD-spiller fremfor en SA-CD spiller? Vil avspilling av ordinære CD’er ”lide” hvis jeg kjøper en SA-CD spiller i denne prisklassen? Eller for å si det på en annen måte; vil SA-CD spilleren spille av begge formatene med lydkvalitet ”9/10” mens en ”ren” CD-spiller spille av CD’ene med lydkvalitet ”10/10”? Eller er dette noe jeg bare innbiller meg..?

Flere high-end produsenter har valgt å kun tilby ”rene” CD-spillere og det er vel en grunn til det…

Meninger? Erfaringer? Jeg har - og vil fortsette å ha - et stort antall CD’er som jeg ønsker å nyte fullt ut, men er altså lysten på å prøve SA-CD.

Takknemlig for alle svar :D
Hei,

Det spørs litt på din musikksmak, saken er at hvis den som for meg heller mot pop/rock så er utvalget på sacd veldig tynt og videre er platene man får tak i gjennomsnitt ca dobbel så dyre også. Videre kommer det lite nyheter.
Jeg har sacd på begge anleggene, men for meg ikke avgjørende for valget.

Slik sett så hadde jeg muligens i det pris skiktet du skisserer valgt en rendyrket cd spiller.

Mvh
Geir
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.622
Antall liker
789
Torget vurderinger
8
Må si meg enig med GFE her! gå for en god CD spiller. Spillere i denne prisklassen med SACD er ikke mye å samle på når det gjelder CD avspilling, som vel er formatet som dei fleste av oss kommer til å bruke dei neste 10-15 årene.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er enig. Det at spilleren min har digitalinngang er ren bonus, og en tilfeldighet og ikke avgjørende for valg av spiller. Jeg skal imidlertid ha meg en BD-spiller etterhvert, og da tror jeg valget faller på en som også tar SACD, bare for mulighetens skyld. Hvis lyden blir bedre av å koble den til cd-spillerens digitalinngang er det jo hyggelig :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.811
Antall liker
23.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg gikk for en god nettverksspiller. Den gamle CD-spilleren er tilkoplet en av nettverksspillerens SPDIF-innganger.

SACDs force (i tokanal) med høy oppløsning er iferd med å spises opp av nettbutikker som tilbyr PCM 24bit/96kHz, altså like god teknisk kvalitet som SACD, men uten DRM. Fremtiden er her nå.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.031
Antall liker
290
Sted
Tranby
En brukt Sony SCD-XA9000ES eller den gamle SCD-XA777ES er et bra valg. XA9000ES Selges ikke mer i Europa, men den er produsert helt til det siste. Koster ca 10000 kr brukt. Kjøper du en som er pent behandlet, skal den se ut som ny.
Låter bra både på CD og SA-CD.
Har bedre byggekvalitet enn alle konkurenter.
Det har kommet mange nye SA-CD titler i det siste, slik at det er kjekt å ha SA-CD.
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Den nye spilleren til Sony ER et godt alternativ.
Fra før av hadde jeg (og fortsatt har - som spiller nr. 2) toppmodellen 9100ES som også er en DVD-spiller. Den slo det aller meste av det jeg har sammenliknet den med, men den nye 5400ES er bare bedre - og det på alle måter.

En kort og grei sammenlikning er en 720p-projektor mot 1080p. Jeg opplever en enorm sorthet og detaljrikdom bakover i lydbildet, samt en bassdefinisjon og detaljering jeg knapt visste var mulig.

Ikke bare låter SA-CD enda bedre på denne, men ordinære CD-er får et løft som nærmest gjør SA-CD-versjonene overflødige. Og jeg kødder ikke - ihuga SA-CD-fan som jeg er!
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
150
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takker for alle svar og innspill! Får tenke litt på dette...ligger uansett litt frem i tid :)
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
150
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Dere som har kjøpt nettverks-spillere; hvor bra er utvalget av musikk og hvordan er prisene på albumene/nedlastingene? Hører primært på pop og rock :)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.811
Antall liker
23.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er fremdeles billigere å kjøpe sølvplater i nettbutikk enn nedlastinger.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
150
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Valentino skrev:
Det er fremdeles billigere å kjøpe sølvplater i nettbutikk enn nedlastinger.
Ok. Hva med utvalget...?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.811
Antall liker
23.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke veldig stort foreløpig. Jeg tror det er større på SACD enn så lenge uten at jeg har gått dypt inn i materien.

Jeg hører/kjøper mest klassisk og kunne sikkert hatt en SACD-spiller. Men da måtte jeg også hatt forforsterker eller en svingod AD-konverter i tillegg til nettverksspilleren min og det blir mye dill, gitt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg har en Arcam DV139 alt mulig rart spiller og den spiller redbook tilnærmet like godt som min Meridian 508/24. Men på SACD og DVD-A derimot spiller den enda bedere en Meridian spilleren min. Samtidig får du en highend DVD spiller med på kjøpet ;D Største minuset med Arcamen er at betjeningen er tregere.
Ikke dumt med disse universal spillerne, men de koster litt om det skal være kvalitet på alle formater.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.131
Antall liker
8.763
Torget vurderinger
1
Det er jo akkurat det da... -men det er lettvint og bekvemt med en spiller som tar alle formater. Mitt førstevalg, dersom det lar seg gjøre.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Utvalget i nedlasting er vel like stort som salget av CDer. Kanskje større også, men da snakker vi om MP3 format og ikke lossless. Platekompaniet som nylig startet nedlastings tjeneste, har sagt at de skal komme med lossless.

Når det gjelder Hirez så er det ganske begrenset. Stort sett klassisk og jazz. MusicGiants har bra utvalg, men selger foreløpig kun til amerikanere.

Det er vel bare et tidsspørsmål før nedlasting kommer i lossless for all musikk. Hirez må vi sikkert vente litt legre på før det blir skikkelgi utbredt, men kommer mer og mer av det også.

Men du skal ikke glemme at musikk på harddisk er vanvittig praktisk når du først har rippet den. Tror de fleste ender opp med å lytte mer når all musikken bare ligger noen tastetrykk unna.
Logitech Transporter er nok et større kupp enn jeg tidligere har antatt. Lydkorreksjon kan du også få via den.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
150
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Igjen takk for alle svar og meninger! Nettverkspillere synes jeg høres mer og mer interessant ut, men har ikke bestemt meg enda. Time will tell... :)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.982
Antall liker
1.875
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
RoKo skrev:
Den nye spilleren til Sony ER et godt alternativ.
Fra før av hadde jeg (og fortsatt har - som spiller nr. 2) toppmodellen 9100ES som også er en DVD-spiller. Den slo det aller meste av det jeg har sammenliknet den med, men den nye 5400ES er bare bedre - og det på alle måter.

En kort og grei sammenlikning er en 720p-projektor mot 1080p. Jeg opplever en enorm sorthet og detaljrikdom bakover i lydbildet, samt en bassdefinisjon og detaljering jeg knapt visste var mulig.

Ikke bare låter SA-CD enda bedre på denne, men ordinære CD-er får et løft som nærmest gjør SA-CD-versjonene overflødige. Og jeg kødder ikke - ihuga SA-CD-fan som jeg er!
Dette kan jeg skrive under på. Litt flåsete sagt er navnet det eneste minuset, da Sony ikke er helt stuerent i visse kretser. Men Sony XA5400ES blir min siste CD-spiller. En nypris på 12K må betegnes som et røverkjøp!
 
Topp Bunn