Delefilterkalkulator

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Er denne kalkulatoren å stole på?
http://www.selectproducts.com/calculator_crossover.html

Hvis jeg har en diskant på 8ohm og skal bruke et 2. ordens filter (12db okt.) og en delefrekvens på 9000
Så får jeg dette etter kalkulatoren:
0,2mH på spolen og 1,56uF på kondisen

Blir dette rett?
Noen som kan regne ut dette?
Mvh Jan I
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Ser bra ut.
Den regner på Butterworth filter.

Passive crossover design calculator v2.03 gir følgende verdier på et 2-veis system

2. ordens
LR (Linkwitz Riley): 1,11uF og 0,28mH
Bessel: 1,27uF og 0,24mH
Butterworth: 1,56uF og 0,20mH
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Stole på og stole på fru blom, siden elementet ditt garantert ikke har flat impedans på 8 ohm(impedansen varierer med frekvensen) så vil det bli feil uansett. :-[
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei
Er denne kalkulatoren å stole på?
http://www.selectproducts.com/calculator_crossover.html

Hvis jeg har en diskant på 8ohm og skal bruke et 2. ordens filter (12db okt.) og en delefrekvens på 9000
Så får jeg dette etter kalkulatoren:
0,2mH på spolen og 1,56uF på kondisen

Blir dette rett?
Noen som kan regne ut dette?
Mvh Jan I
Det spørs da hvor mange spoler du må parallellkoble/seriekoble for å få akkurat 0.2000459794507224 mH, eller hvordan du skal få akkurat 1.5628592144587687 uF på kondensatoren ;D

Verdiene jeg oppgav pr. e-post var nok litt på trynet. En liten regnefeil - fort gjort ::)

Vidar
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Ja det er fort gjort å regne feil, det var derfor jeg spurte deg . Best å være sikker.
Om jeg ikke treffer helt 100% så er ikke dette så farlig, tar nærmeste verdi som er tilgjengelig.  ;)
Har funnet flere kalkulatorer,og det er jo en lettvint måte å finne verdier på uten å sette seg ned å bruke hue  ::)   (les : regne ut)
Skal bestille deler nok til 3 forskjellige filter(delefrekv.)
4000/9000/ og 15000 Hz
Skal begynne med middels kvalitet og heller gå oppover etterhvert.
Hvilke Norske butikker selger delefilterdeler utenom: Eltek, Ljudia, Monacor og Elfa?
Mvh Jan I
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er imo lurt å ta utgangspunkt i den faktiske impedansen ved og rundt delefrekvensen, ikke den nominelle (alle leverandører av elementer skaffer impedanskurve).
Videre så ser du hvordan impedansen varierer gjennom båndpasset, fordi dette får betydning for steilheten i delingen, som igjen får betydning for hvordan og hvor du bør dele det "møtende" elementet.

Mvh Vidar P
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Skal experimentere litt med et Silver flute YAG-20 bånddiskant.
Fikk oppgitt at dette hadde flat impedans på 8ohm, det er derfor jeg har tatt utg.punkt på dette.
Prøver litt med disse delefrekvensene og forskjellige filter,så får jeg se hva jeg havner på.
Og DÆV_ _ hvor dyrt delefilterdeler kan bli når en må kjøpe alt på nytt igjen. ( ser ikke ut som om dette blir et billigprojekt likevel ::) )
Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du bør vel bruke billige komponenter forsøksvis først, slik at du kan endre verdier "på øret". Det er liten vits med dyre deler når verdiene ikke blir riktige..

Mvh Vidar P
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Begynner med forholdsvis rimelige (polyprop kond. og luftspoler) ser ikke helt hensikten i å spare noen småkroner på det aller rimeligste. ( og det er dette jeg har i eska mi hvis jeg finner den da ::) )
Har lagt inn bestilling til Eltek, og de ringte faktisk om at de ikke hadde en del på lager. Får andre deler i stedet for denne delen. Det kaller jeg SERVICE
FLOTT ELTEK :)
Mvh Jan I
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det kan være lurt på kondissiden å velge en litt mindre enn du hadde trodd, og samtidig kjøpe noen små til å legge over (øke verdien) gradvis, for å høre seg frem til hva som låter best.

OBS! I yngre dager gikk jeg GLATT i den fella at jeg "tunet" mine høyttalere ut ifra en eller noen få skiver. Det fant jeg etterhvert ut var alt annet enn lurt, da det endte med at de skivene låt bra, men "ingen" andre... det lønner seg å bruke tid på hver forandring, og spille lenge og vel med mange forskjellige innspillinger :)

Mvh Vidar P
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det er akkurat dette jeg har gjort på tidligere bygg også. Det er derfor jeg er tilhenger av å ha delefilteret i en kasse utenfor høyttalerkassene.
Har faktisk også gått i samme "fella" som deg.
Tunet en høyttaler etter KK skiver (Bremnes)
Jøss hvor dette låt,men var totalt crasj på litt mer hardtslående musikk.
Det er bare en STOR ulempe med justeringer av delefilter...... Når er man ferdig egentlig ? (når en ikke har måleresultater og forholde seg til. )

Forresten, hvordan virker et L-PAD nivåjustering inn på filteret?  
( mener at det sto under denne da jeg bestilte ,at denne ikke hadde innvirkning annet enn å dempe disk)
Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forresten, hvordan virker et L-PAD nivåjustering inn på filteret?  
( mener at det sto under denne da jeg bestilte ,at denne ikke hadde innvirkning annet enn å dempe disk)
Mvh
Det er en motstand i serie og en i parallell, og i motsetning til en enkelt seriemotstand så er denne impedansekompensert ift elementet, så den kan stå etter delefilteret uten å påvirke verdiene som trengs i filteret forøvrig... slik jeg husker å ha forstått det. Ulempen er at det er pokker så tungvint, og egentlig så TROR jeg at det er unødvendig... iallefall er det ikke ofte å se slikt i produksjonshøyttalere vel?

Mvh Vidar P
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det var det jeg trodde Vidar.
Dette skal jo heller ikke være på en produksjons høyttaler ;) :D
Tusen takk for all hjelp :)
Mvh Jan I
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var det jeg trodde Vidar.
Dette skal jo heller ikke være på en produksjons høyttaler  ;) :D
Tusen takk for all hjelp  :)
Mvh Jan I
Eltek har et cirka-skjema, eller tabell rettere sagt, for L-dempeledd i katalogen sin, basert på elementets nominelle motstand og ønsket demping i dB.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn