demagnetisering av pickup?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
noen som har prøvd dette?

Hørbare forskjeller?
Mvh Jan I

P

Parelius

Gjest
Jeg har aldri prøvd det, og før du prøver bør du sjekke opp med produsenten av PU. Ord der ute sier at ikke alle PU-er liker det så godt.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.449
Har en Audioquest demagnetizer som jeg har brukt i en årrekke. Kan ikke si at jeg har merket noen særlige (store) effekter, hverken positivt eller negativt - men så har jeg etterhvert mistet interessen for å bruke mye tid for å finne ut av slike tweaks. Siden det ikke gjør noe vondt, så fortsetter jeg å bruke den med ujevne mellomrom.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som ch bruker jeg også en AudioQuest. Once in a very blue moon, må tilføyes. Pleier å synes det gjør godt for den audiofile nevrosen innimellom, en slags nervebalsam, men antakelig ikke mye bedre for lyden enn å f.eks slå av lyset eller skjenke seg et glass malt. Sistnevnte kan vel faktisk tenkes å være enda bedre nervebalsam.

Men greit som et ledd i vårrengjøringa av plugger og kontakter med Kontak, oppvatring av support (i fall jorda har bikket på seg ila vinteren) og kontrollmåling av stifttrykk (i tilfelle jordas masse har endret seg, så man må finjustere downforce iht endret gravitet).

Utover det; jeg tviler på at pu-produsenter tilgodeser oss med noen form for garanti når vi forteller at vi kortsluttet pu'en for å få bedre lyd... men jøss, det er da håp i hengende snøre. Og hva er vel mer moro enn ingen åpenbar endring/forbedring for ingen penger; så kan man jo helt gratis undres i langsammelige tider på om det var noe å hente der eller ei.

Mvh Vidar P

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Vidar, så godt som helt gratis tar jeg dine ord til etterretning og nyttegjør meg av dine erfaringer (som du helt sikker har til felles med flere). Konkluderer med at et glass rødvin eller en konjakk ved siden av vinylavnytelsen nok gir større effekt. I alle fall mer nytelse.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.193
Torget vurderinger
6
Har demagnetizig som en funksjon innebygget i min Aesthetix Rhea. Har brukt denne en gang på min Dynavector pickup. Har lest en del innvendinger mot bruken av slike, og har derfor latt være å benytte meg av den flere ganger. Parelius, Vidar eller andre XV-1s eiere; har dere erfaringer med slikt på Dyna'ene deres. Vet dere evt. om det er trygt å utføre, eller hva Dynavector mener om saken?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke kjent på audiofil nevrose i det siste, så har ikke prøvd demag på XV-1S for min del :)

Mvh Vidar P

S

slowmotion5

Gjest
Jeg ville vært veldig forsiktig med å avmagnetisere PUen ....

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Har en AudioQuest demagnetizer, men sluttet å bruke den for mange år siden. Syntes den virket godt på noen eldre PU'er, men på en Benz H2.0 (woodbody) jeg hadde, syntes jeg den degraderte lyden. Ble litt klemt i toppen og mindre dynamisk. Mulig det var innbildning, men uansett, AudioQuest'en havnet i skuffen.

Topp Bunn