lille hiawata
Hi-Fi freak
Vi drikker alle den kaffen vi liker.
Eller så er det kanskje slik at vi hører, tenker "hmm, det der var litt rart...", og så forsøker å finne ut hvorfor det blir slik. For min del er det den vanlige rekkefølgen. Det var det også da jeg "oppgraderte" fra vanlige spikes til Superspikes og erfarte at de låt klin likt, og deretter forsøkte med noen myke gummigreier i stedet og opplevde stor forbedring. Hmm, hvorfor det, tro?Formler interesserer meg ikke, så lenge resultatet blir bra. Jeg lytter, og deretter konkluderer jeg. Enkelte ser ut til å bestemme seg på forhånd, basert på hva de forventer å høre.
Hva du foretrekker er selvsagt helt opp til deg. For min del så gir altså spikes en enorm forbedring kontra gummiføtter, og da er det ingen grunn til å ikke slå seg til ro med det.Eller så er det kanskje slik at vi hører, tenker "hmm, det der var litt rart...", og så forsøker å finne ut hvorfor det blir slik. For min del er det den vanlige rekkefølgen. Det var det også da jeg "oppgraderte" fra vanlige spikes til Superspikes og erfarte at de låt klin likt, og deretter forsøkte med noen myke gummigreier i stedet og opplevde stor forbedring. Hmm, hvorfor det, tro?
Med gummiputer var det en veldig markant bass-drønning i rommet, som både ga dårlig definisjon i bassen og stjal fokus fra det øvrige frekvensområdet. Med spikes ble det hele strammet ekstremt mye opp, med bedre separasjon, og lyden virket i langt større grad å komme fra selve høyttaleren. Med gummiputer "sang gulvet med" i bassen, og dette kan ikke skyldes noe annet enn vibrasjonsoverføringer.For all del. Hva du hører og foretrekker er selvsagt opp til deg, men ikke fortell oss at de dingsene hindrer vibrasjoner fra å gå ned i gulvet. Det gjør de ikke, ihvertfall ikke i dette universet. Newtons lover gjelder fortsatt. Mekanisk statikk, dynamikk og materiallære er ekstremt godt forståtte fagområder. Elastiske oppheng av vibrerende maskineri har blitt studert siden dampmaskinens dager. Det gjelder også om maskineriet er en høyttaler.
Stikk motsatt av hva jeg har erfart.Med gummiputer var det en veldig markant bass-drønning i rommet, som både ga dårlig definisjon i bassen og stjal fokus fra det øvrige frekvensområdet. Med spikes ble det hele strammet ekstremt mye opp, med bedre separasjon, og lyden virket i langt større grad å komme fra selve høyttaleren. Med gummiputer "sang gulvet med" i bassen, og dette kan ikke skyldes noe annet enn vibrasjonsoverføringer.For all del. Hva du hører og foretrekker er selvsagt opp til deg, men ikke fortell oss at de dingsene hindrer vibrasjoner fra å gå ned i gulvet. Det gjør de ikke, ihvertfall ikke i dette universet. Newtons lover gjelder fortsatt. Mekanisk statikk, dynamikk og materiallære er ekstremt godt forståtte fagområder. Elastiske oppheng av vibrerende maskineri har blitt studert siden dampmaskinens dager. Det gjelder også om maskineriet er en høyttaler.
Samme her. Eksakt motsatt.Stikk motsatt av hva jeg har erfart.Med gummiputer var det en veldig markant bass-drønning i rommet, som både ga dårlig definisjon i bassen og stjal fokus fra det øvrige frekvensområdet. Med spikes ble det hele strammet ekstremt mye opp, med bedre separasjon, og lyden virket i langt større grad å komme fra selve høyttaleren. Med gummiputer "sang gulvet med" i bassen, og dette kan ikke skyldes noe annet enn vibrasjonsoverføringer.
Nei, erfaringen er ikke umulig, men min erfaring er stikk motsatt, og particle's forklaring om at spikes stopper vibrasjoner er fysisk umulig.For det er nemlig helt umulig, det som skjedde hos deg, iflg noen formler/lover.
Jepp, verre er det ikke.Og jeg prøver å si at det er mange variabler, derfor kan underlag ha forskjellige virkninger og oppfattes ulikt hos forskjellige personer.
Min forståelse av ‘rask bass’ har alltid vært en kombinasjon av liten masse i mange basselementer kombinert med forsterkerens evne til kontroll/dempefaktor?Nei, erfaringen er ikke umulig, men min erfaring er stikk motsatt, og particle's forklaring om at spikes stopper vibrasjoner er fysisk umulig.For det er nemlig helt umulig, det som skjedde hos deg, iflg noen formler/lover.
Det er ganske mye som påvirker opplevelsen av bass, inkludert balansen med ting som skjer i motsatt ende av frekvensbåndet. "Rask bass" finnes ikke, men opplevelsen av noe slikt formes oftest av transientvillighet lenger oppe i frekvens. Her kan det tenkes at en betoning i øvre mellomtone subjektivt balanserer ut et litt basstungt helhetsinntrykk. Det er i det minste fysisk mulig, selv om det ikke er min tekopp å gjøre det på den måten.
Vil det sige, at mellemtonen høres tydeligere i dette område, og er det noget der kan måles?Som nevnt gjentatte ganger: Metallspikes skaper en mekanisk resonansfrekvens et sted i mellomtonen. I bassen slipper de alle vibrasjoner gjennom helt udempet. Øverst i diskanten kan de gi noe demping. Rundt resonans forsterker de vibrasjonene med en faktor på 10 eller så. Newtons lover gjelder også for spikes. Hvis man tror at Superspikes hindrer vibrasjoner fra å forplante seg ned i underlaget er man muligens i kundesegmentet for Nordost-produkter også, ja.Hva skjer egentlig nå HT står på spikes med skiver under? Vil endel av vibrasjonene snu i døra og gå tilbake opp i HT? Og da lage ugagn i feks mellomtonen? Ja, bassen blir strammere, men tror det går på bekostning av annet sted i frekvensgangen.
Tror du ikke bare, du har de forkeret højtallere til det forkerte rum? Hvorfor købte du højttalerene, hvis de lød så dårligt til at starte med?Med gummiputer var det en veldig markant bass-drønning i rommet, som både ga dårlig definisjon i bassen og stjal fokus fra det øvrige frekvensområdet. Med spikes ble det hele strammet ekstremt mye opp, med bedre separasjon, og lyden virket i langt større grad å komme fra selve høyttaleren. Med gummiputer "sang gulvet med" i bassen, og dette kan ikke skyldes noe annet enn vibrasjonsoverføringer.For all del. Hva du hører og foretrekker er selvsagt opp til deg, men ikke fortell oss at de dingsene hindrer vibrasjoner fra å gå ned i gulvet. Det gjør de ikke, ihvertfall ikke i dette universet. Newtons lover gjelder fortsatt. Mekanisk statikk, dynamikk og materiallære er ekstremt godt forståtte fagområder. Elastiske oppheng av vibrerende maskineri har blitt studert siden dampmaskinens dager. Det gjelder også om maskineriet er en høyttaler.
Enig, jeg fikk ikke med meg hans forklaring.Nei, erfaringen er ikke umulig, men min erfaring er stikk motsatt, og particle's forklaring om at spikes stopper vibrasjoner er fysisk umuligFor det er nemlig helt umulig, det som skjedde hos deg, iflg noen formler/lover.
Merkelig at folk tester selv for deretter å komme til en konklusjon som gjør at de er fornøyd med lyden. Folk skulle i større grad hørt på synserne.Som Asbjørn skriver demper ikke Spikes vibrasjoner. Merkelig at ikke folk forstår at de ikke kan annet enn å sikre best mulig kontakt mellom gulv og komponenter. Altså det motsatte av å dempe.
Stort og interessant tema, kanskje godt utenfor topic i tråden, men likevel. Det du nevner kan ha noe med det å gjøre. Når en basstone starter er det to ting som skjer samtidig, både bølgeformen ved f eks 45 Hz og "envelope" av bølgeformen med hvordan amplituden på de enkelte svingningene utvikler seg i løpet av de første svingningene. Det kan også ses som enslags harmonisk forvrengning eller kompresjon av transienten. Det du nevner har litt betydning for dette, men mindre enn man skulle tro. Dempefaktor har minimal betydning, mens høyttalerelementenes bevegelige masse og motorstyrke (dvs effektivitet) kan ha noe å si, men denne effekten bestemmes stort sett av lytterommet og hvor lang tid det tar å etablere et lydtrykk ved frekvensene for de stående bølgene i lytterommet.Min forståelse av ‘rask bass’ har alltid vært en kombinasjon av liten masse i mange basselementer kombinert med forsterkerens evne til kontroll/dempefaktor?
Noe av det man KANSKJE er ute etter, er gjerne at lyden skal "slippe" fra høyttalerne, dvs man skal ikke høre at lyden kommer direkte fra høyttalerne! Får man det til, vil lydbildet vokse og bli mer 3D, pin pointingen øker og det er lettere å få sammenheng og kjøtt-og-blod-følelsen fra gjengivelsen. Hvis lyden virker å komme direkte fra to punkter (høyttalerne), har man nok litt å jobbe med...........Med gummiputer var det en veldig markant bass-drønning i rommet, som både ga dårlig definisjon i bassen og stjal fokus fra det øvrige frekvensområdet. Med spikes ble det hele strammet ekstremt mye opp, med bedre separasjon, og lyden virket i langt større grad å komme fra selve høyttaleren. Med gummiputer "sang gulvet med" i bassen, og dette kan ikke skyldes noe annet enn vibrasjonsoverføringer.For all del. Hva du hører og foretrekker er selvsagt opp til deg, men ikke fortell oss at de dingsene hindrer vibrasjoner fra å gå ned i gulvet. Det gjør de ikke, ihvertfall ikke i dette universet. Newtons lover gjelder fortsatt. Mekanisk statikk, dynamikk og materiallære er ekstremt godt forståtte fagområder. Elastiske oppheng av vibrerende maskineri har blitt studert siden dampmaskinens dager. Det gjelder også om maskineriet er en høyttaler.
Ikke like bra men bedre og mye rimeligere og samme høyde eller høyere om du vil:Hvis noen har et alternativ som fungerer like bra så er jeg lutter øre og veldig takknemlig.
Fantastisk! Er Biltema åpent i morgen??Ikke like bra men bedre og mye rimeligere og samme høyde eller høyere om du vil:Hvis noen har et alternativ som fungerer like bra så er jeg lutter øre og veldig takknemlig.
Vis vedlegget 564844
https://www.biltema.no/bil---mc/bil...opper/gjennomslagsgummi-universal-2000017973#
8 og 10mm gjenger og opptil 61mm høyde + gjenger.
-BB-
De fleste butikker åpner på fredag. Her er den med 8mm gjenger og 31mm høyde montert under en høyttaler (bildet er lånt)Fantastisk! Er Biltema åpent i morgen??
Ja, de kan bli sittende fast. Jeg har lagt små papirbiter under mine.Med gummiføtter er det muligens en fare for at de kan vulke seg fast til underlaget hvis de står lenge på samme sted.
Har forøvrig vurdert maskinføtter av samme type selv tidligere, og har tro på at det er en god løsning både lydmessig og praktisk, hvis man ikke opplever at de fester seg til underlaget.
Jeg skubber ikke tunge høyttalere men vugger dem frem og tilbake. Du klarer heller ikke å skyve med disse under da dem glir svært dårlig på gulvet. Har heller ikke merket noe til at dem vulker seg fast. Dørstoppere fungerer også utmerket men jeg liker ikke fargen på dem og derfor lakkerer jeg dem med en fleksibel lakk.Lagar dei svarte strekar på golvet når du skubbar tunge høgtalarar hit& dit?
Jeg tenkte kanskje det kan funke å lime fast sånne filtrundinger under, de kan man jo skyve på hardt gulv også. Iallfall når ikke tuppen på gummifoten er helt spiss.Ja, de kan bli sittende fast. Jeg har lagt små papirbiter under mine.Med gummiføtter er det muligens en fare for at de kan vulke seg fast til underlaget hvis de står lenge på samme sted.
Har forøvrig vurdert maskinføtter av samme type selv tidligere, og har tro på at det er en god løsning både lydmessig og praktisk, hvis man ikke opplever at de fester seg til underlaget.
En mann av mitt hjerte! Hadde jeg hatt klaring til taket hadde krana vært her for lengstHvis man skal ta den helt ut er det bare GPS-styrt traverskran som gjelder, så kan man legge inn 100% symmetriske koordinater også.
Jeg prøvde det først, men det er såpass mye friksjon mellom filt og gulv at møbelknottene hadde en tendens til å vrenge seg av. På ting som ikke flyttes (rack, forsterkerplattformer) har jeg fortsatt selvklebende filt under Clas Ohlson dørstoppere lakkert med akryl. Høyttalerne fikk som nevnt rulleskøytehjul til slutt.Jeg tenkte kanskje det kan funke å lime fast sånne filtrundinger under, de kan man jo skyve på hardt gulv også. Iallfall når ikke tuppen på gummifoten er helt spiss.