Dempefaktor??

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har dette tallet stor betydning for kvaliteten til forsterkeren? Eller er det bare en av mange tekniske begreper som brukes for å vise egenskapene til forsterkeren? Ser at dette er mer brukt i de senere årene. Tidligere var det knapt å lese om slikt. Er det bedre jo høyere tallet er? Hva er høy dempefaktor? Min har 650. Noen markedsfører 10000! Har vanskelig for å tro at det låter bedre av den grunn….og hvordan det låter er vel litt viktig.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.086
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
8
Har alltid forbundet høy dempefaktor med litt kjedelig lyd. Veldig mulig jeg tar helt feil…
 

sbf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2009
Innlegg
178
Antall liker
214
Torget vurderinger
1
Her er i alle fall ett svar, om ikke svaret


Jeg liker/kjøper forklaringen, men er ikke kvalifisert til å vurdere om den stemmer
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.086
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
8
...som å legge demper på stemningen?
Godt svar, ser jeg kunne lest teksten litt bedre før jeg svarte. Men siden du spør - ja.
Får håpe noen med teknisk innsikt kan forklare 😄
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.634
Antall liker
35.599
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har dette tallet stor betydning for kvaliteten til forsterkeren? Eller er det bare en av mange tekniske begreper som brukes for å vise egenskapene til forsterkeren? Ser at dette er mer brukt i de senere årene. Tidligere var det knapt å lese om slikt. Er det bedre jo høyere tallet er? Hva er høy dempefaktor? Min har 650. Noen markedsfører 10000! Har vanskelig for å tro at det låter bedre av den grunn….og hvordan det låter er vel litt viktig.
Dempefaktor er et nokså uviktig tall. Det er definert som 8/forsterkerens utgangsimpedans. Om utgangsimpedansen er 0,01 ohm blir dempefaktoren 800. Bare en klønete måte å oppgi utgangsimpedans på.

Utgangsimpedansen sier noe om forsterkerens evne til å være en tilnærmet ideell spenningskilde om strømtrekket varierer, ihht Ohms lov. En forsterker med høy utgangsimpedans (lav dempefaktor) vil farge lyden langs en «eq-profil» som følger høyttalerens impedanskurve. En med lav utgangsimpedans (høy dempefaktor) vil ikke påvirkes like mye.

Man kan sette opp et kriterie som «mindre enn 0,1 dB avvik gjennom audiobåndet», plugge inn noen tall, og komme til at dempefaktor høyere enn ca 50 er godt nok.


Hvilket ikke forhindrer noen av oss fra å konstruere forsterkere med utgangsimpedans under 1 milliohm, og dermed dempefaktor rundt 10000, men noen hørbar betydning har det ikke. Noen centimeter ledning fra forsterkerkortet til utgangsterminalene vil tilføre mer impedans enn selve forsterkeren.

Benchmark-artikkelen det ble linket til over er spot on, bortsett fra den litt tabloide overskriften,
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.913
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dempefaktor = 8 [Ohm] / Forsterkerutgangsimpedans [Ohm]
Blir forsterkerens utgangsimpedans høy nok vil den sammen med høyttalerens impedanskurve påvirke høyttalerens frekvensgang merkbart.

Edit: Dette ble kortversjonen av Asbjørns fasit.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.634
Antall liker
35.599
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har ikke det noe med kontrollen på elementene ? eller tar jeg helt feil?
Du tar ikke helt feil, men nesten. Såpass nær at jeg sjelden bryr meg om å legge inn forsterkerens utgangsimpedans når jeg simulerer en basskasse for en høyttaler. Det er innenfor avrundingsfeilen, så lenge du ikke har gamle rørforsterkere med flere ohms utdangsimpedans og frekvensgang som en berg- og dalbane bare den ser en høyttaler.

Husk at utgangsimpedansen står i serie med en høyttalermotor med kanskje 5 ohm DC-motstand og varierende impedans mellom 5-30 ohm, gjennomsnitt ca 8 ohm. Dempingen i hele kretsen avhenger av forsterkerens utgangsimpedans + kabelimpedansen + høyttalerimpedansen. Utgangsimpedans 0,01 ohm + 0,01 ohm + 8 ohm er fortsatt veldig nær 8 ohm hva «kontrollen på elementene» angår.

Du må nok ha utgangsimpedans større enn 1 ohm eller så, dvs dempefaktor lavere enn 8, før det får noen egentlig betydning for «kontroll på elementene», «oppførsel i tidsdomenet» etc. Se artikkelen jeg nettopp linket til.
 
Sist redigert:

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her var det gode svar. Takk, jeg er klokere nå.
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.387
Antall liker
1.289
Torget vurderinger
1
Kort fortalt; en forsterkers evne til å stoppe høyttalerelementet fra å 'blafre' etter at forsterkeren har gitt et signal som setter høyttalerelementet i bevegelse, ettersom store elementer virker som et avfjæret stempel. Naim sine forsterkere har lav dempefaktor, rundt 7-8 mener jeg å ha lest, men ingenting galt med lydkvaliteten der.
Alt over 100 er mer enn nok til stuebruk.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.246
Antall liker
298
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kort fortalt; en forsterkers evne til å stoppe høyttalerelementet fra å 'blafre' etter at forsterkeren har gitt et signal som setter høyttalerelementet i bevegelse, ettersom store elementer virker som et avfjæret stempel. Naim sine forsterkere har lav dempefaktor, rundt 7-8 mener jeg å ha lest, men ingenting galt med lydkvaliteten der.
Alt over 100 er mer enn nok til stuebruk.
Alt over 20 er mer enn nok til allslags bruk!
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
En myte(?) er vel også at lavere dempefaktor får mere liv i lettdrevne høyttaler konstruksjoner som ikke krever stålkontroll på elementene, men gir dem litt friere tøyler. Og at dette kan være grunn til at små, gode forsterkere kan høres veldig bra ut på rett høyttaler. Er det noe i dette?
 
  • Liker
Reaksjoner: TAF

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Høy dempefaktor demper jo stemningen skikkelig, og fører ofte til oppgradering, eller nedgradering om du vil til forsterker som ikke demper stemningen, altså lav dempefaktor.
Prøv en forsterker med høy DF på AN f.eks. Det blir ikke party det vettu.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.199
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg vet hvilken høyttaler jeg ville brukt en forsterker med lav dempefaktor og hvilken jeg ville brukt med høy dempefaktor :giggle:

Godt dempet.gif



Lav demping.jpg
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.634
Antall liker
35.599
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
En myte(?) er vel også at lavere dempefaktor får mere liv i lettdrevne høyttaler konstruksjoner som ikke krever stålkontroll på elementene, men gir dem litt friere tøyler. Og at dette kan være grunn til at små, gode forsterkere kan høres veldig bra ut på rett høyttaler. Er det noe i dette?
Tja, det er noe i det, men da skal du ned på dempefaktor godt under 10. Det første som skjer ved lavere dempefaktor, under ca 50 eller så, er at frekvensgangen begynner å følge høyttalerens impedanskurve i hørbar grad, dvs at du får topper ved systemresonansene og daler ved impedansminimum. På Klipsch’en over vil det fremheve frekvenser ved ca 50 og 3-4000 Hz på bekostning av øvre bass ved 150-200 Hz.

Når du går enda mye lavere i dempefaktor, godt under 10, vil du også endre den elektriske dempingen i høyttalerkretsen. Det vil gi høyere Q og en mer peaky respons ved resonansfrekvensen. Det kan sammenlignes med å legge litt mindre vatt i høyttalerkassen eller bruke en litt mindre bassreflekskasse, alt annet likt. Se Audioholics-artikkelen jeg linket til.

Ønskereprise:
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
En annen ting jeg finner interessant er denne grensen ved 0,1dB.

For å sette det som punktet for hørbare endringer i fr sier vel egentlig lite i praksis, all den tid disse avvikene drukner i romresponsen. Bare det å flytte litt på skallen eller flytte en sofapute kan utgjøre forskjeller i den størrelsesorden. Mao 0,1dB faller under grensen for naturlig avvik i alle praktiske formål, så df på rundt 15 bør i de fleste tilfeller sies å være innenfor, enda litt lavere om man benytter EQ.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.890
Antall liker
21.913
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Innenfor +/- 1dB, altså innenfor 0,2 dB er en etablert grense for hørbar endring av frekvensrespons. Øret bryr seg ikke om endringen skjer med EQ i f.eks DSP eller i interaksjonen mellom effektforsterker og høyttaler.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.131
Antall liker
17.148
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Hva med forsterkere med lav DF, og høyttalerkabler? Vil tro at det ikke er så mye motstand i en kabel men kan det ha noe å si?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.634
Antall liker
35.599
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Med utgangsimpedans i størrelsesorden 1 ohm og en høyttaler med 5-30 ohm impedans gjør det ikke all verdens forskjell om kabelen tilfører 0.01 eller 0,02 ohm, nei.

Eksempel: Høyttaler med 1 ohm utgangsimpedans, dvs dempefaktor 8, enkel to-veis trykkammerhøyttaler, og diverse høyttalerkabler med tverrsnitt fra 1,5 til 6 mm2. Frekvensavvik på høyttalerterminalene:

1670918722942.png
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.012
Antall liker
11.421
Sted
Ytterst i havgapet...
Oh,- so true.... :cool: Sjelden jeg har hørt så mye tullprat om elektronikk og haifai som når jeg stakk huet innom haifaiklubben...
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Dette er noen av forsterkerene jeg har hatt/hørt i eget oppsett:
Mcintosh 501
Plinius SA reference
Devialet 250Pro
Vera Audio 150/600

Når det gjelder kontroll i bassen vil jeg rangere som følger:
1. Vera Audio 150/600
2.Devialet 250pro
3.Plinius
4.MC 501

Dempefaktoren er høyest, Vera og Lavest MC 501 tilfeldig eller andre parametre som spiller inn?
501har mest watt Vera har minst.
Vera har størst strømforsyning.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.634
Antall liker
35.599
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har fått høre att høy DF er viktig på amper til bassen.
Stemmer dette @Asbjørn @Armand @Snickers-is?
For oss som er så sære att vi må ha amper til alt mulig :=)
Kommer jo an på hva du forsøker å gjøre. De fleste høyttalere er konstruert med antagelse om en ideell forsterker med tilnærmet null utgangsimpedans, fordi realistiske verdier av utgangsimpedans gjør lite forskjell sammenlignet med alt annet. Langt innenfor avrundingsfeilene andre steder. Da får du jo noe annet enn hva høyttalerkonstruktøren tenkte seg hvis du plutselig setter noe med signifikante 2-3 ohm utgangsimpedans der.

Men husk at diskanten også har en resonansfrekvens. Som kurven jeg postet over viste, vil lav dempefaktor fremheve både resonansfrekvensen(e) i bassen og et område ved delefrekvensen til diskanten. Det siste kan være vel så viktig som litt avvik i bassen, hvor det ofte drukner i romresonansene uansett. En dB ekstra ved 3-4 kHz kommer du til å høre ganske tydelig.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.445
Antall liker
2.030
Torget vurderinger
8
Det er vel en ganske bred enighet der ute at hornhøyttalere med høy følsomhet ofte matcher forsterkere med lav eller ingen dempefaktor
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Det er vel en ganske bred enighet der ute at hornhøyttalere med høy følsomhet ofte matcher forsterkere med lav eller ingen dempefaktor
Og her mener du vel antagelig rørforsterkere?
Men er det fordi de er rørforsterkere, eller fordi de har lav dempingsfaktor?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.445
Antall liker
2.030
Torget vurderinger
8
Og her mener du vel antagelig rørforsterkere?
Men er det fordi de er rørforsterkere, eller fordi de har lav dempingsfaktor?
Vet ikke men hørt at Gryphon klasse a/b skal låte bra på horn, samme med div klasse A transistor så ikke bare rør men lav eller ingen dempefaktor går vist igjen
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Vet ikke men hørt at Gryphon klasse a/b skal låte bra på horn, samme med div klasse A transistor så ikke bare rør men lav eller ingen dempefaktor går vist igjen
Lenge siden, men jeg har vært med å testet forsterker med høy DF på horn, og det låt strålende.
Men jeg avviser overhodet ikke det du sier.
 
Topp Bunn