Dempeledd / In-Line Attenuators

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg trenger å dempe signalet fra pickupen min med ca 10dB da spesielt eldre LP-skiver og/eller LP'er med veldig god dynamikk fører til at pre-ampen går i "protection mode". Jeg bommet litt på at min nyinnkjøpte RIAA-trinn ikke har lav nok innstilling hva gjelder forsterkning. 50dB er laveste innstilling på RIAA-trinnet, mens anbefalt forsterkning til min pickup er 38-44dB. Passe sløvt av meg denne bommerten, jeg innrømmer det ja :oops:....men jeg ønsker ikke bytte ut verken RIAA-trinn eller pickup, så da tenkte jeg at et dempeledd eller In-line Attenuator på -10dB kanskje vil gjøre susen.

Så til spørsmål 😉

Trenger jeg å bekymre meg for at det er lydmessig forskjell på et rimelig dempeledd kontra et mer kostbart?

F.eks. er det noen av dere som har erfaring med Russ Andrews In-Line Attenuators eller Rothwell Attenuators eller et rimeligere Pro-Audio dempleledd?

Hvis det har noen betydning, bør jeg evt bruke dempeleddet mellom
1. Platespiller og RIAA-trinnet (bruker RCA kabling)?
eller mellom
2. RIAA-trinnet og Pre-Amp (bruker XLR kabling)?

Takker for svar :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg brukte et par XLR dempeledd fra Rothwell for mange år siden og syntes faktisk at de ga en smule "sløring" av lyden i tillegg til dempingen. Dog hadde jeg andre ører og en mer påvirkelig hjerne dengang da, så jeg må egentlig teste dem igjen før jeg kan gjenta det på en mer bastant måte.

Og som Valentino sa: etter RIAA! Du vil absolutt ikke tukle med det aller svakeste og mest sårbare signalet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom XLR-kablene dine ikke er hififjonge (dyre altså) kan du klippe bort - (Cold). Det er -6 dB.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Og som Valentino sa: etter RIAA! Du vil absolutt ikke tukle med det aller svakeste og mest sårbare signalet.
Takk for svar begge to :) Jeg skal definitivt dempe etter RIAA! (y)
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Dersom XLR-kablene dine ikke er hififjonge (dyre altså) kan du klippe bort - (Cold). Det er -6 dB.
Kjenner nevrosen kommer for fullt nå o_O Vil det bli det samme om jeg bytter ut XLR med phono kabler?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du kunne også til å begjynne med prøve å bruke RCA fra riaa til preamp.
Går ut ifra, at preamp også har den muligheten??
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Du kunne også til å begjynne med prøve å bruke RCA fra riaa til preamp.
Går ut ifra, at preamp også har den muligheten??
Ja, pre-amp har ubalansert innganger også. Tester det først om jeg klarer å finne en RCA kabel :LOL:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Om det stadig er for høyt, da viste jeg bilde i en annen tråd:

AVimg_15570.jpg


Bruker de selv. Demper enten 10, 15 eller 20dB. Koster heller ikke alverden....
299,- danske hernede... for ett sett (2 stk.).
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Vil du si at de er "gjennomsiktige" og ikke påvirker lyden i noen grad? Er jo tross alt bare litt kabel, noen motstand og plugger det handler om...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
De påvirker lyden på det viset at linjeinngangen ikke kjøres så hardt. Det sitter normalt aktiv elektronikk først på linjeinnganger i disse tider, det er ikke vanlig at det sitter et potmeter først der lenger.
Egenlyd i dempeledd er en ikke-sak.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
De påvirker lyden på det viset at linjeinngangen ikke kjøres så hardt. Det sitter normalt aktiv elektronikk først på linjeinnganger i disse tider, det er ikke vanlig at det sitter et potmeter først der lenger.
Egenlyd i dempeledd er en ikke-sak.
Så bra. Da senker jeg skuldrene :) (y)
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.127
Antall liker
1.878
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Jeg prøvde dempeledd mellom pre og effektforsterkere med mitt forrige hornsystem pga svak susing på tomgang. Eter å ha prøvd litt så foretrakk jeg heller litt susing enn dempeleddene(Rothwell). Kvelte dynamikk og tilførte et slør over lyden. Kanskje systemavhengig men hos meg fungerte det absolutt ikke
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Eller det kan være spesifikt til Rothwell dempeledd. Jeg hadde som nevnt akkurat samme opplevelse.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg hadde da litt "flaks" på en måte. Byttet fra XLR balansert til RCA ubalansert kabel ut fra RIAA-trinn og inn i pre-amp, og *Vipps* var problemet løst 😊 Ingen overstyring lenger!

Så hvis noen har de samme forutsetninger som meg og havner i samme situasjon noen gang, så er det lurt å først prøve ut RCA kabling 👍
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Ok, problemet ble ikke 100% løst med RCA kabler da jeg nylig opplevde overstyring og at preamp'en kutter ut/går i "protected mode". Dette skjedde når jeg spilte Camel Moonmadness fra 1976. Det er gjerne på skiver jeg har fra 1970 til ca 1985 dette skjer (ingen kompresjon?).

Så for min nysgjerrighets skyld og mulig "optimal" løsning gitt at pickup, pre og RIAA ikke skal skiftes ut, hva tenker dere om å sette en DACT CT2 20k Balanced Stepped Attenuator (impendansen er 47k ohm for RIAA og 20k ohm for Preamp) mellom RIAA og Preamp in en boks med XLR inn og XLR ut? Så vidt jeg kan se vil den kunne gi meg -12dB som ville gitt meg akkurat den reduksjonen i "output voltage" som jeg trenger.

Er dette den beste løsningen uavhengig av kostnad?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Eller det kan være spesifikt til Rothwell dempeledd. Jeg hadde som nevnt akkurat samme opplevelse.
Det blir jo lavere nivå så mange vil oppfatte det som tammere.. . Teoretisk kan man få tap av bass om det sitter en for liten kondensator på inngangen til neste trinn.. for å vite sikkert må man måle…
Har noen Rothwell selv men de er ikke i bruk, trengs ikke

Fort gjort å introdusere mer emi støy når man setter noe stort i signalveien, ville prøvd inline først.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Det blir jo lavere nivå så mange vil oppfatte det som tammere.. . Teoretisk kan man få tap av bass om det sitter en for liten kondensator på inngangen til neste trinn.. for å vite sikkert må man måle…
Har noen Rothwell selv men de er ikke i bruk, trengs ikke

Fort gjort å introdusere mer emi støy når man setter noe stort i signalveien, ville prøvd inline først.
Er det Rothwell balanserte in-line attenuators med -10dB du har? I så fall, er du interessert i å selge de?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Sorry Nei, de kan være kjekke å ha , vet aldri hva fremtiden bringer , og så ligger de såå langt bak i skuffen
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde dempeledd mellom pre og effektforsterkere med mitt forrige hornsystem pga svak susing på tomgang. Eter å ha prøvd litt så foretrakk jeg heller litt susing enn dempeleddene(Rothwell). Kvelte dynamikk og tilførte et slør over lyden. Kanskje systemavhengig men hos meg fungerte det absolutt ikke
Samme effekt hos meg da jeg satte dempeleddene på effekttrinnet. Nå står dempeleddene ut av dac. Og opplevelsen er en annen
 
Topp Bunn