Demping av diskant?

B

bendis

Gjest
tror ikke du klarer å lodde på 2.5mm2 solid core ledere som her.. bare vekten av kabelen vil sansynligvis knekke loddingen.
kontakter er ikke nødvendig uansett. rett i hølet
 

Keltern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
79
Antall liker
2
Forsåvidt sant det.. :)

Vet jeg skifter tema ganske hyppig her nå, men jeg har tenkt å lage meg en lite nettkabel, så jeg får bytta ut den som går inn på forsterkeren. Har kjøpt meg en stikker jeg tenkte jeg skulle bruke, men om dere har tips til stikker og t65(?) plugg, så tar jeg gjerne imot det! :)

Det er mye sannsynlig at jeg bruker EKKJ eller lignende (tips er også velkommen her også..) både til ht og nettkabel. 4-leder mest sannsynlig.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
AudioDude skrev:
Å bytte element er egentlig en umulig oppgave med mindre du er en erfaren selvbygger med tilgang til måleutstyr o.l. Det blir som å konstruere halve høyttaleren på nytt.

Demping bak diskantelementet ? Å ytterligere dempe frontplaten (på innsiden) mener dere ? Diskanten utstråler jo ingen lyd på baksiden, det er jo en lukket konstruksjon.
Diskanten er minst like "plaget" som mellomtoner når det gjelder støy fra bak-kammeret.
Selv om det er en lukket (luft-tett) konstruksjon, er den ikke lyd-tett.

Husk at den tynneste veggen i skillet er selve membranen, og her slipper ulydene fra bakstrålingen ut.

Det er like mye energi foran som bak membranen, derfor er demping, volum, materialvalg og geometri avgjørende for kvaliteten.

http://www.speakerdesign.net/home.html

Følg tråden "tweeter tweaks" og videre på "another commonly found.." så kan dere se målinger på en Seas C 25T 003 diskant med og uten tweak av bakkammeret.

Denne diskanten befinner seg i Jamo Concerto for de som vil prøve (ikke sant PKS..)
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
wilbur-x skrev:
http://www.speakerdesign.net/home.html

Følg tråden "tweeter tweaks" og videre på "another commonly found.." så kan dere se målinger på en Seas C 25T 003 diskant med og uten tweak av bakkammeret.
Men dette omhandler jo demping av "pole piece" og kammer, dette er jo velkjent stoff for de fleste.

I denne tråden var det snakk om å legge løst dempemateriale bak diskantelementet inne i kassen. Den eventuelle lydlekkasjen som kommer fra baksiden av en lukket diskant tror jeg vil ha problemer med å kunne slippe ut av porten i kassa, både med tanke på nivå og frekvensområde.
 
O

OivindJ

Gjest
AudioDude skrev:
I denne tråden var det snakk om å legge løst dempemateriale bak diskantelementet inne i kassen. Den eventuelle lydlekkasjen som kommer fra baksiden av en lukket diskant tror jeg vil ha problemer med å kunne slippe ut av porten i kassa, både med tanke på nivå og frekvensområde.
Nå er vi to i denne tråden som ikke er i tvil om at dette virker da.

At den "ekstra" diskanten kommer ut av porten foran eller bak var bare gjetting må jeg innrømme. Så om dette også ville funke på en lukket høyttaler har jeg ingen formening om.

(Mine diskanter er også en lukket konstruksjon)
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
OivindJ skrev:
AudioDude skrev:
I denne tråden var det snakk om å legge løst dempemateriale bak diskantelementet inne i kassen. Den eventuelle lydlekkasjen som kommer fra baksiden av en lukket diskant tror jeg vil ha problemer med å kunne slippe ut av porten i kassa, både med tanke på nivå og frekvensområde.
Nå er vi to i denne tråden som ikke er i tvil om at dette virker da.

At den "ekstra" diskanten kommer ut av porten foran eller bak var bare gjetting må jeg innrømme. Så om dette også ville funke på en lukket høyttaler har jeg ingen formening om.

(Mine diskanter er også en lukket konstruksjon)
At du tilfører mere dempemateriale i dette området betyr ikke automatisk at du demper diskantens eventuelle bakutstråling. Hvilket annet element sitteri umiddelbar nærhet ? Bass/mellomtone elementet ikke sant ? Det er i alle fall min teori. Men det er fint at du fant en løsning på problemet ditt.

Det mange tolker som problemer i diskantområdet, er ofte egentlig knyttet til bass/mellomtone elementets øverste arbeidsområde.
 
O

OivindJ

Gjest
http://www.troelsgravesen.dk/TJL_Henrik.htm

Går mellom-tonen så høyt at den kan føre til "lyttetretthet" da?

Har samme erfaring som Henrik(linken) jeg. Økte mengden på sideveggene og på bakveggen bak diskanten (i "rommet" til diskanten).

Hørte ikke noen store forskjelder på diskanten mens jeg ekperimenterte med dempingen på noe annet sted. Bassen endret seg derimot når jeg varierte mengden demping andre steder.

Edit: Din forklaring kan jo egentlig også passe med det som står i den linken, men ikke med mine erfaringer.
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
For å spre problematikken ytterligere:
Hvor kommer så uønsket diskant fra ?
I et HF-prosjekt forsvant denne da de fjernet støvhetten på bassen, og et delefilter måtte bygges om (rive bort et sugefilter som var myntet på diskantelementet).
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
OivindJ skrev:
Edit: Din forklaring kan jo egentlig også passe med det som står i den linken, men ikke med mine erfaringer.
Jeg skal ikke prøve å frata deg din erfaring, men jeg må si det virker litt merkelig at det skal ha noe med bakutstråling på diskanten å gjøre. Jeg har aldri forsøkt å måle inne i kabinettet for å avgjøre hvor mye dette kan ha å si, men jeg har i alle fall aldri registrert noe særlig energi i diskantens virkeområde ved portmålinger.

At mellomtonen går så høyt at den kan føre til "lyttetretthet" ? Prøv å koble til en mellomtone/bass med metall membran uten delefilter og hør ! det gir et meget godt bilde på hvordan det vi ofte oppfatter som for mye, eller ubehagelig diskant egentlig har å gjøre med summeringen mellom mellomtone og diskant eller resonansfenomener i mellomtonen.

Forøvrig vil en høyttaler som mangler mid-bass eller spiller for høyt i mellomtonen (typisk stigende frekvenskurve) av de aller fleste oppfattes som en høyttaler med problemer i diskanten. Med andre ord : alt er ikke som man tror alltid :)
 
O

OivindJ

Gjest
AudioDude skrev:
Forøvrig vil en høyttaler som mangler mid-bass eller spiller for høyt i mellomtonen (typisk stigende frekvenskurve) av de aller fleste oppfattes som en høyttaler med problemer i diskanten. Med andre ord : alt er ikke som man tror alltid :)
Det heller motsatt vei her da.

Ps; jeg synes også at dette virker litt merkelig, men ikke umulig. Forskjeld ble det i alle fall, uansett grunn.
 
Topp Bunn